Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

når man ser på alle former for video opptakere på markedet så har alle  minst en analog mottaker .gjerne flere 

men de mangler muligheten for å koble til flere eksterne dekodere

 

hvorfor er det slik ?

jeg kan forstå at det er analoge mottakere innebygget , for Norge er vel det enste lande som har hel digitalisert tv nettet ?

men hvorfor har man da ikke muligheten til koble til flere eksterne dekodere til samme opptaker ?

 

er det den samme loven som sier at man ikke får lov til å overføre opptak fra PVR dekoder til et annet mediet ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

for Norge er vel det enste lande som har hel digitalisert tv nettet ?

Nei, det er få land i verden som ikke har digitalisert tv-distribusjonen. De "analoge" landene er merket i grått på kartet her:

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_digital_television_deployments_by_country

 

er det den samme loven som sier at man ikke får lov til å overføre opptak fra PVR dekoder til et annet mediet ?

Hvilken lov er det?
Lenke til kommentar

 

er det den samme loven som sier at man ikke får lov til å overføre opptak fra PVR dekoder til et annet mediet ?

Hvilken lov er det?

 

jeg bare lurte siden det ingen dekodere man kan kjøpe som støtes av kanaltilbyder og samtidig har muligheten til å direkte overføre opptaket til et annet mediet ( det er ingen dekoder som støtes av kanaltilbyder der man kan gjøre opptak på  f.eks em DVD elle BD plate )

 

jeg har spurt om omtrent det samme en gang før og da var det påstått at loven gjorde at det ble slik

Endret av den andre elgen
Lenke til kommentar

 

 

er det den samme loven som sier at man ikke får lov til å overføre opptak fra PVR dekoder til et annet mediet ?

Hvilken lov er det?

 

 

jeg bare lurte siden det ingen dekodere man kan kjøpe som støtes av kanaltilbyder og samtidig har muligheten til å direkte overføre opptaket til et annet mediet ( det er ingen dekoder som støtes av kanaltilbyder der man kan gjøre opptak på  f.eks em DVD elle BD plate )

 

jeg har spurt om omforent det samme en gang før og da var det påstått at loven gjorde at det ble slik

 

Verken produsenter og distributører av innholdet har noen interesse av at du skal få lov til å kopiere det fritt (som du faktisk har lov til). Dem vil heller at du kjøper en sesongpakke på DVD når den dukker opp.

Derfor låser dem inn alt på PVR-boksen din. Noe som også er lov å gjøre for dem.

Lenke til kommentar

 

 

 

er det den samme loven som sier at man ikke får lov til å overføre opptak fra PVR dekoder til et annet mediet ?

Hvilken lov er det?

 

 

jeg bare lurte siden det ingen dekodere man kan kjøpe som støtes av kanaltilbyder og samtidig har muligheten til å direkte overføre opptaket til et annet mediet ( det er ingen dekoder som støtes av kanaltilbyder der man kan gjøre opptak på  f.eks em DVD elle BD plate )

 

jeg har spurt om omforent det samme en gang før og da var det påstått at loven gjorde at det ble slik

 

Verken produsenter og distributører av innholdet har noen interesse av at du skal få lov til å kopiere det fritt (som du faktisk har lov til). Dem vil heller at du kjøper en sesongpakke på DVD når den dukker opp.

Derfor låser dem inn alt på PVR-boksen din. Noe som også er lov å gjøre for dem.

 

hvis man skal orke å dra diskusjonen lit lenger her så  er det de driver med egentlig ganske lutete.

for man har jo funne måter å unngå den begrensingen på.

et annet moment her er at mange av programmene som tilbys der er og vil aldri komme ut som DVD

det er til og med så idiotisk at man ikke en gang får lov til kjøpe innholdet av dem

 

men jeg har lagt merke til Altibox har begynt å tilby kjøpefilm i tillegg til leiefilm 

om andre gjør det det vet jeg ikke

 

et eksempel er at jeg lenge har vært interessert i  alle sesongen av "livets gåte "med Morgan freeman

men det var pokers umulig å få som sone2 DVD , og nå er man begynt å sende sesong 5

derfor holder jeg meg til opptakene

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er det mulig å bli kvalt i et vanlig hus pga at man bruker opp oksygenet i rommene ved å puste hvis man f.eks har alle lufteventiler og vinduer stengt og ikke åpner utgangsdøren på lang tid (går ut fra at det ikke er noe peis/ovn i huset/leiligheten så ingen pipe eller ventil til dette)?

 

Eller vil det alltids lekke inn nok ny luft gjennom sprekker, ol. til at man ikke blir kvalt?

Lenke til kommentar

Emancipate: Den risikoen i gamle hus skyldtes vel først og fremst CO (karbonmonooksid)-forgiftning. Hvis veden/kullet får for lite oksygen forbrenner det bare til CO i stedet for CO2. CO er en umerkelig og svært giftig gass. Det skal ikke mye til før man dør av den, selv om det er normalt oksygennivå i rommet.

 

Flesvik: Ingen hus er 100% tette, men nyere hus er generelt mye tettere enn gamle. Lite O2, mye CO2 og vanndamp i lufta gir "tung" luft og gjør en søvnig. Det går nok an å kveles hvis man faller i søvn og rommet er tilstrekkelig lite og tett, men jeg har ikke hørt om noen faktiske tilfeller. Hvis lufta er veldig tung når du våkner om morgenen så er det et tydelig tegn på at du lufter for lite. For spedbarn er tung luft mye farligere enn for voksne. Tung luft kan være medvirkende årsak til krybbedød. Krybbedød er en funksjonssvikt hos babyen der den sovende babyen ikke klarer å regulere pusten eller snu seg til en annen posisjon dersom pusten er for dårlig. Tror man. Årsakene er fortsatt ikke helt klarlagte.

Lenke til kommentar

Kravet i tek er jo et lekkasjetall på 2,5 med 50 Pa trykkforskjell (lekkasjetall er antallet luftomskiftinger per time), moderne hus oppnår kanskje 1 i lekkasjetall, og man kan vel si 0,5 da 50 Pa trykkforskjell kanskje ikke er noe man får i felten uten videre. Men allikevel, 0,5 luftutskiftinger i timen er ganske mange kubikk med frisk luft i timen, og høres ut som noe man bør overleve greit på i utgangspunktet (har ikke regnet på CO2-nivå over tid, rent oksygeninnhold kan jeg vanskelig tro er noe problem ihvertfall).

 

AtW

Lenke til kommentar

Kravet i tek er jo et lekkasjetall på 2,5 med 50 Pa trykkforskjell (lekkasjetall er antallet luftomskiftinger per time), moderne hus oppnår kanskje 1 i lekkasjetall, og man kan vel si 0,5 da 50 Pa trykkforskjell kanskje ikke er noe man får i felten uten videre. Men allikevel, 0,5 luftutskiftinger i timen er ganske mange kubikk med frisk luft i timen, og høres ut som noe man bør overleve greit på i utgangspunktet (har ikke regnet på CO2-nivå over tid, rent oksygeninnhold kan jeg vanskelig tro er noe problem ihvertfall).

 

AtW

Det lekkasjetallet forutsetter at et balansert ventilasjonsanlegg med varmegjenvinning skifter ut lufta. Det skal ikke være mulig å skru de ned til null.

 

Vi kan jo tenke oss at strømmen går og ventilasjonen blokkeres. Da skal det sikkert ganske mye vind til før man får en reell trykkforskjell på 50 Pa mellom innside og utside. For å få det til må nok trykkforskjellen mellom vindside og leside være mye høyere. Uten strøm og med blokkert ventilasjon så vil man kunne få skikkelig dårlig luftutskiftning.

Lenke til kommentar

 

Kravet i tek er jo et lekkasjetall på 2,5 med 50 Pa trykkforskjell (lekkasjetall er antallet luftomskiftinger per time), moderne hus oppnår kanskje 1 i lekkasjetall, og man kan vel si 0,5 da 50 Pa trykkforskjell kanskje ikke er noe man får i felten uten videre. Men allikevel, 0,5 luftutskiftinger i timen er ganske mange kubikk med frisk luft i timen, og høres ut som noe man bør overleve greit på i utgangspunktet (har ikke regnet på CO2-nivå over tid, rent oksygeninnhold kan jeg vanskelig tro er noe problem ihvertfall).

 

AtW

Det lekkasjetallet forutsetter at et balansert ventilasjonsanlegg med varmegjenvinning skifter ut lufta. Det skal ikke være mulig å skru de ned til null.

 

Vi kan jo tenke oss at strømmen går og ventilasjonen blokkeres. Da skal det sikkert ganske mye vind til før man får en reell trykkforskjell på 50 Pa mellom innside og utside. For å få det til må nok trykkforskjellen mellom vindside og leside være mye høyere. Uten strøm og med blokkert ventilasjon så vil man kunne få skikkelig dårlig luftutskiftning.

 

 

Det tror jeg ikke, lekkasjetallet er bare lekkasjen ut av huset når alt er tettet, se feks her:

 

http://www.termofotonorge.no/trykktesting

 

Det hadde ikke gitt noen mening om det var inkludert ventilasjon i drift, da kravet er mye strengere på passivhus, og man har jo ikke mindre ventilasjonskrav bare fordi det er et passivhus.

 

Det skal nok endel til med 50pa, men har regnet med mindre forskjell, dessuten vil jeg tror ptrykkforskjeller lettere oppstår i ett "tett" hus.

 

AtW

Lenke til kommentar

Mulig vi prater litt forbi hverandre nå. Det jeg mente var at lekkasjetallet er forankret i en TEK som også krever balansert ventilasjon. Ikke at trykktesten skal foregå med ventilasjonen påslått. (Ventilasjonen skal være forseglet under testingen.) Det vil si at i normal drift så får man god luftutskiftning.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Mulig vi prater litt forbi hverandre nå. Det jeg mente var at lekkasjetallet er forankret i en TEK som også krever balansert ventilasjon. Ikke at trykktesten skal foregå med ventilasjonen påslått. (Ventilasjonen skal være forseglet under testingen.) Det vil si at i normal drift så får man god luftutskiftning.

 

Ja, ok, da er jeg med, men lekkasjetallet gir uansett et bilde av hvor tett et godt tek10-hus er, som er relativt tett, men selv 0,5 lufutskiftinger i timen er jo endel.

 

AtW

Lenke til kommentar

Det går nok an å kveles hvis man faller i søvn og rommet er tilstrekkelig lite og tett, men jeg har ikke hørt om noen faktiske tilfeller.

Tror ikke dette er mulig. Med for mye karbondioksid i blodet våkner vi nok med kvelningsfølelse og kroppslig aktivering lenge før det er en fare for liv og helse.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...