Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2

Anbefalte innlegg

Hvordan fungerer slike ofshore bank acconter? Går det ann å ha en accont i sweits hvorpå formuen som er i den banken ikke vil vises på den teite skattelista som kommer ut hvert år? Liker ikke at alle og en vær kan snoke i mine saker.

Det vil ikke hjelpe stort all den tid det er ulovlig å *ikke* oppgi slike konti til myndighetene (jfr Per Ditlev Simonsen)

Har du nok penger og en dyktig advokat/skatteplanlegger er det vel uansett ikke noe stort problem å "trylle" bort pengene dine fra skattelista helt lovlig.

Tenkt eksempel på hvordan man gjorde det i gamle dager(funker kanskje fortsatt): hvis du har en million i banken så låner du en mill og invisterer 1.5mill i unoterte aksjer i feks. en bygård. Likningsverdien på slike aksjer er mye lavere enn reell verdi og med 1 mill i lån ender du da med 0 i formue.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg leste en tekst, og lurte på hva disse ordene betyr :

- Frekvens spekter

Noen litt kjappe svar: Signaler som skal sendes sendes via en bærefrekvens eller flere bærefrekvenser. Hver bærefrekvens har en viss bredde. F.eks 100,0 MHz til 100,1 MHz. Frekvensspekteret er området fra laveste til høyeste frekvens signalet sendes på.

- Modulasjons teknologi

Signalet kan sendes på flere måter over en bærefrekvens. Noen kjente modulasjonsmetoder er AM og FM. AM endrer signalstyrken (AmplitudeModulasjon) slik at signalet utgjøres av signalstyrken. FM endrer frekvensen (FrekvensModulasjon) for å endre signalet. En grundigere forklaring: http://en.wikipedia.org/wiki/Modulation

- Framing overhead

Digitale signaler sendes som "pakker" av et gitt antall byte. Pakkene markeres med en start og en slutt. Det gjør at det kan være flere sendere i systemet. Sendere som veksler på å sende er avhengig av at andre sendere avslutter sin sending før de kan sende og den avslutningen må markeres slik at andre sendere skjønner at linja er ledig. Markeringen foregår ved å sende en spesiell kode for start og stopp av hver pakke. Koden spiser litt av båndbredden/tiden i overføringa. Hver pakke kalles "frame" og overhead er den mengden av båndbredden som blir spist opp av kodene for start og stopp av pakkene. F.eks betyr 10% overhead betyr at 10% av båndbredden/tiden går med til til å sende start-stopp-koder. Størrelsen/varigheten på hver pakke har innvirkning på hvor mye som forsvinner til start-stopp kodene. Men store pakker er ikke bare positivt. Det gjør også at det tar lengre tid å skifte sender. Altså lang responstid. I tillegg til start-stopp kodene kan det også være noe ekstra kode om avsender-ID, pakkestørrelse, feildeteksjons-kode osv.

- alogaritmer for signalprosessering

En algoritme er en formel eller oppskrift. Oppskriften beskriver hvordan signalet skal tolkes. F.eks om høy spenning = 1 og lav spenning = 0 eller om det er omvendt eller om det er en mer kompliserte signaler som PLL. Signalprosessering av algoritmene skjer både hos sender og mottager.

- QoS

QoS = Quality of Service. Det er kort sagt et mål på eller garanti for signalets kvalitet. Som oftest betyr det en garanti for maksimal latency, minimal båndbredde og maksimal feilprosent til hver mottager.

Lenke til kommentar

Heaheah, Simen har gode erfaringer med QoS? :p Har opplevd at det har fungert på switchen min hjemme. En maskin var tilkoblet utenom QoS portene, den uploadet en fil til en kompis (makset ut). Om jeg prøvde å surfe på denne maskinen gikk det suppe. På en annen maskin, tilkoblet en av de to QoS portene, gikk surfingen bra. Uploading på denne maskinen ble også prioritert foran uploading på den andre maskinen. ("Nettverket" mitt er split -> modem -> switch -> maskiner)

Eller er det bare jeg som innbiller meg ting igjen? :wee:

Lenke til kommentar

Det er bevist at sorte hull finnes på den måten at det er observert masse som forsvinner inn i et, strålingen det medfører og lysforvrengningen som skjer når noe bak det lyser mot oss. Kilde 1, kilde 2. I tillegg er det støttet av teorier om hvordan det fungerer. Teoriene kom før observasjonene så observasjonene anses som bekreftelser på at de finnes.

Det finnes alternative teorier som beskriver andre virkemåter for omtrent det samme fenomenet. Blant annet teorier om at massen i sorte hull ikke er konsentrert i et uendelig lite punkt (singularitet) men er samlet i en klump "gravitasjonsstjerne" med utstrekning innenfor Schwarzschild-radiusen.

Lenke til kommentar

ang det med grønn og oransje flydrakt. jeg har da spurt en som flyr orion. han sier oransje (overlevingsdrakt) blir brukt når de flyr i områder med vann.

Jeg quoter: "vel flyr de i områder med hav eller store muligheter for å havne i vann, så flyr de med overlevningsdrakt"

"så i norge, stort sett hele tiden"

Lenke til kommentar

land A skal sende en pakke med ting som er ulovlig(kan være våpen, medisiner, dyr og masse annet rart) i land B til land C, men varene må innom land B fordi at det er for langt mellom land A og C.

er det lov for land A å sende ulovlige ting gjennom land B?

Lenke til kommentar
land A skal sende en pakke med ting som er ulovlig(kan være våpen, medisiner, dyr og masse annet rart) i land B til land C, men varene må innom land B fordi at det er for langt mellom land A og C.

Siden det er ulovlig, så er det vel ikke lov å sende uansett? :hmm:

Lenke til kommentar

Siden det er ulovlig, så er det vel ikke lov å sende uansett? :hmm:

Poenget var vel at det var ulovlig i land B men lovlig i land C og A

Lenke til kommentar
Hvorfor er ikke jorda helt rund, men litt strekt ut på en måte?

Det kommer av at den roterer. Rotasjonens sentripetalkraft trekker ekvator litt utover. (karusell-eksempel)

Du kan prøve et eksperiment for å se hvordan det fungerer: Heng en vannballong fra noe som roterer. f.eks en takvifte eller to tråder/strikk som er tvunnet kraftig. Hvis alt går etter planen så skal vannballongen rotere og bli breiere på midten og litt flatklemt i høyden.

Lenke til kommentar
Hvorfor har pc-en plutselig begynt å henge seg i 30 sec ved oppstart?
Ingen support: Dette er ikke en tråd der du skal spørre om dataproblemer, hvilken mobil du bør velge, om samlivsproblemer eller andre irrelevante ting. Dette har vi andre tråder og kategorier til.
Lenke til kommentar

1.Hvorfor er det neste bare gutter som er fargeblinde og SJELDENT jenter? ;O

2.Finnes noe kraftigere enn hydrogenbomben?

og er det noen som vet om noe videre forskning innen atomer som vil skape et enda kraftigere smell

3.Finnes det absolutte nullpunkt? Som vi alle vet så er det absolutte nullpunkt - 273,15 grader. Men finnes det noe sted i universet? og i så fall hvor?

4.Kunne man blitt kasta av jorda hvis den gikk fort nok rundt. Og i så fall hvor mye raskere rotasjon måtte jorda hatt hvis det skulle skje?

Altså jorda går jo rundt og rundt seg selv. Og det vil jo si at i utgangspunktet så skulle jo alt som ikke sitter fast på jorda ha falt av, hvis det ikke var på grunn av tyngdekraften. Så mitt spørsmål er hvor mye fortere måtte jorda ha rotert for at den kraften som vil kaste oss av hadde blitt sterkere en tyngdekraften?

Endret av wtf bacon?
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...