Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

 

Planten jeg spurte om tidligere har fått blomster. Nå ser den sånn ut. Noen som kjenner den nå?

 

attachicon.gifWP_20150705_18_31_04_Pro.jpg

Revebjelle. Giftig, så hold deg unna.

 

 

Oj oi. Mange takk for opplysningen. Og jeg som var nær ved å smake på et av bladene (hvis jeg ikke gjorde det) :ninja:

 

Hvordan den har kommet seg inn hit en enslig sånn vet ikke jeg. Skal spraye roundup på den straks.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Angående tidligere spørsmål om farger og bølgelengder, for å se om jeg har forstått det korrekt:

 

Som et eksempel, dersom man har et rom med gule vegger, er det da veggene som sender ut bølgelengder tilsvarende fargen gul i fargespekteret, eller er det veggene som reflekterer nettopp disse bølgelengdene etter å ha fått tilsendt EM-stråling fra en lyskilde? (F.eks. en lyspære på rommet / eventuelt sola dersom det aktuelle rommet har vindu). 

 

Hva med en persons hårfarge? Dette skyldes pigmentering av hårsekkene pga. melanin, men er det samme prinsippet her også? Vi opplever ulike hårfager pga. ulike bølgelengder som reflekteres etter at stråling har blitt sendt ut fra en strålingskilde? 

 

 

 

En gul vegg er en vegg der overflaten består av et stoff som kunreflekterer de "gule" bølgelengdene.

 

Om man sender kun blått lys på veggen vil ingenting reflekteres, og den ser svart ut.

 

Om man sender gult lys på veggen vil det gule reflekteres, og den ser gul ut.

 

Hvitt lys inneholder alle bølgelengdene.

Om man sender hvitt lys på veggen vil det gule reflekteres, og den ser gul ut. De bølgelengdene som ikke reflekteres absorberes og blir til varme.

Lenke til kommentar

Det hender rett som det er at jeg spiller musikk fra telefonen, via forsterkeren min i stua. Mitt spørsmål er følgende:

 

For å få best lyd; er det best å spille på maks volum fra telefonen og litt lavere fra forsterkeren, eller spille på 50% lyd fra telefonen, og la forsterkeren gjøre mer jobb? Eller vil kvaliteten uansett bli den samme - all den tid jeg (stort sett) spiller musikk fra Spotify, og lydkvaliteten uansett ikke er prikkfri?

Endret av Skavold
Lenke til kommentar

Spotify har to lydkvaliteter, der lav er så ræva at det spiller ingen rolle. På høy kan du sikkert merke forskjeller.

 

Jeg kan ikke nok om lyd til å vite dette alle detaljene sikkert, men jeg har noe info:

 

Teoretisk sett skal du spille på 100% på telefonen. Det skyldes at når du skrur ned volumet regner telefonen om lydinformasjonen (ved å dele alle samples, som er tall, på et tall), og her skjer det avrundingsfeil o.l. som har negativ innvirkning på lydkvaliteten.

 

Imidlertid er det mulig at telefonen justerer volumet også ved å tilføre mer/mindre strøm til sin DAC (biten som lager "lyd" (analog strøm) fra digital lyd). I så fall er det mulig at den fungerer dårligere nær maks volum.

 

De fleste lydfiler har informasjonen lagret som "floating point"-tall, noe som gjør deling på 2 rimelig nøyaktig. I ideen bør man derfor velge 100% lyd eller 50% lyd, men ikke 49%. I praksis er imidlertid skalaen på volumkontrollen logaritmisk, noe som gjør at når du setter lyden til 50% deles den matematisk på noe annet enn 2. Det tryggeste er dermed 100%.

Endret av Emancipate
Lenke til kommentar

Det hender rett som det er at jeg spiller musikk fra telefonen, via forsterkeren min i stua. Mitt spørsmål er følgende:

 

For å få best lyd; er det best å spille på maks volum fra telefonen og litt lavere fra forsterkeren, eller spille på 50% lyd fra telefonen, og la forsterkeren gjøre mer jobb? Eller vil kvaliteten uansett bli den samme - all den tid jeg (stort sett) spiller musikk fra Spotify, og lydkvaliteten uansett ikke er prikkfri?

Jeg ser du har fått et utfyllende svar allerede, men skyter inn min erfaring. Jeg tror du bør ha full gnu på mobilen. Min erfaring fra et annet område er at det gir best lyd. Dette gjelder TV-dekoder. Der må iallfall jeg ha fullt volum på dekoderen. Om jeg skrur ned på dekoderen og opp på tv'en blir lyden merkbart dårligere. Om dette kan overføres til ditt tilfelle vet jeg ikke..

Lenke til kommentar

Det jeg selv forventer er at forsterkeren i mobilen er så ræva at den begynner å introdusere støy lenge før den er på maks, og at det lønner seg å ha volumet relativt lavt. Jeg forventer også at det finnes en del konstant støy, så hvis volumet er FOR lavt igjen kan det bli dårlig signal/noise ratio. Selv spiller jeg passe lavt og skrur heller opp på forsterkeren min. Forsterkeren vet jeg er bra, så jeg stoler heller på den enn på en billig dings designet til at folk skal bruke øreplugger til hundre kroner.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvorfor er det kun en liten del av vannet i et tjern / innsjø / hav som fryser til is når temperaturen er under frysepunktet? Hvor mye skal til at hele vannet skal fryse? F.eks. over en innsjø hvor det bedrives isfiske.

Og hva er det som gjør at normert fryse / kokepunkt endres i omgivelser hvor trykket avviker fra atmosfæretrykket / STP?

Lenke til kommentar

I Jurassic Park er alle dinosaurene jenter, og arkeologene skjønner at noe er galt når de finner egg i parken. Ville ikke dinosaurene lagt ubefruktede egg på samme måte som fugler?

Det er i hovedsak to måter (som jeg kommer på) dette kan skje. Første muligheten er jomfrufødsel. Det er et velkjent fenomen hos en del arter, hvor de kan befrukte seg selv, og få avkom uten å parre seg. Den andre muligheten er at individer kan bytte kjønn etter fødsel. Det er også en del eksempler på spesielle dyr som kan gjøre dette. Mekanismene for hvordan det skjer, kan jeg lite om.

 

 

Hvorfor er det kun en liten del av vannet i et tjern / innsjø / hav som fryser til is når temperaturen er under frysepunktet? Hvor mye skal til at hele vannet skal fryse? F.eks. over en innsjø hvor det bedrives isfiske.

Det er mange årsaker, men mest av alt kommer det av at vann har veldig høy termisk kapasitet, altså det kan holde på veldig mye varmeenergi. I tillegg er det ganske lav varmeoverføring fra vannet til den kalde luften over, som gjør at det tar lang tid før vannet kjøles såpass ned at det kan fryse. I tillegg er is en relativt god isolator, og vil derfor begrense videre frysning (hvis hele innsjøen er dekket).
Lenke til kommentar

 

Det er i hovedsak to måter (som jeg kommer på) dette kan skje. Første muligheten er jomfrufødsel. Det er et velkjent fenomen hos en del arter, hvor de kan befrukte seg selv, og få avkom uten å parre seg. Den andre muligheten er at individer kan bytte kjønn etter fødsel. Det er også en del eksempler på spesielle dyr som kan gjøre dette. Mekanismene for hvordan det skjer, kan jeg lite om.

 

I filmen og boka var det jo så enkelt at det var brukt litt DNA fra frosk, og siden noen frosker kan befrukte seg selv kan dinosaurene det og. Poenget mitt er, er ikke det helt ubegrunnet siden eggene like gjerne kunne vært dinosaurmens?

Lenke til kommentar

Det hender rett som det er at jeg spiller musikk fra telefonen, via forsterkeren min i stua. Mitt spørsmål er følgende:

 

For å få best lyd; er det best å spille på maks volum fra telefonen og litt lavere fra forsterkeren, eller spille på 50% lyd fra telefonen, og la forsterkeren gjøre mer jobb? Eller vil kvaliteten uansett bli den samme - all den tid jeg (stort sett) spiller musikk fra Spotify, og lydkvaliteten uansett ikke er prikkfri?

 

Korfor hører du ikkje på lyden og finner ut kva du sjølv synest lyder best?  :ninja:

Lenke til kommentar

 

 

Det er i hovedsak to måter (som jeg kommer på) dette kan skje. Første muligheten er jomfrufødsel. Det er et velkjent fenomen hos en del arter, hvor de kan befrukte seg selv, og få avkom uten å parre seg. Den andre muligheten er at individer kan bytte kjønn etter fødsel. Det er også en del eksempler på spesielle dyr som kan gjøre dette. Mekanismene for hvordan det skjer, kan jeg lite om.

 

I filmen og boka var det jo så enkelt at det var brukt litt DNA fra frosk, og siden noen frosker kan befrukte seg selv kan dinosaurene det og. Poenget mitt er, er ikke det helt ubegrunnet siden eggene like gjerne kunne vært dinosaurmens?

 

Da må jeg spørre om det er slik  at frosk er begge kjønn ?

 

og

jomfrufødsel er det strengt tatt ikke en slags form for kloning ?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

I Jurassic Park er alle dinosaurene jenter, og arkeologene skjønner at noe er galt når de finner egg i parken. Ville ikke dinosaurene lagt ubefruktede egg på samme måte som fugler?

Det er i hovedsak to måter (som jeg kommer på) dette kan skje. Første muligheten er jomfrufødsel. Det er et velkjent fenomen hos en del arter, hvor de kan befrukte seg selv, og få avkom uten å parre seg. Den andre muligheten er at individer kan bytte kjønn etter fødsel. Det er også en del eksempler på spesielle dyr som kan gjøre dette. Mekanismene for hvordan det skjer, kan jeg lite om.

 

 

Hvorfor er det kun en liten del av vannet i et tjern / innsjø / hav som fryser til is når temperaturen er under frysepunktet? Hvor mye skal til at hele vannet skal fryse? F.eks. over en innsjø hvor det bedrives isfiske.

Det er mange årsaker, men mest av alt kommer det av at vann har veldig høy termisk kapasitet, altså det kan holde på veldig mye varmeenergi. I tillegg er det ganske lav varmeoverføring fra vannet til den kalde luften over, som gjør at det tar lang tid før vannet kjøles såpass ned at det kan fryse. I tillegg er is en relativt god isolator, og vil derfor begrense videre frysning (hvis hele innsjøen er dekket).

 

Så varme må altså ledes vekk fra vannet og over til atmosfæren for at vannet skal kunne fryse, og dette går forholdsvis greit i det øverste sjiktet av innsjøen, men når det så dannes et islag over innsjøen, så blir det desto vanskeligere å lede varme vekk fra vannet, og frysedybden vil derfor bli begrenset. 

 

Men det går vel fortsatt an at hele innsjøens dybde med vann fryser, bare at det krever svært lave temperaturer?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...