Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

220px-Canada_%28orthographic_projection%220px-Europe_orthographic_Caucasus_Urals

Det ser ut som Canada er røffly omtrent like stort som Europa og det stemmer godt med wikipedia (10,0 vs 10,1 millioner kvadratkilometer). Se på rutenettet for å sammenligne. Hver rute er 30 breddegrader * 30 lengdegrader.

 

250px-British_Columbia_in_Canada.svg.png250px-Europe-Norway.svg.png

 

I følge Wikipedia er British Columbia ca 1/10 av Canadas areal, mens Norge er ca 1/26 av Europas areal. Det ser ut til å stemme bra med kartene både når man sammenligner sånn og når man sammenligner det grønne arealet vs det røde. (Målestokken er omtrent like stor siden Europa og Canada ser omtrent like stort ut på de to utsnittene)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvor mange religøse det faktisk er her i verden.. Totalt! Og da mener jeg ikke innmeldte medlemmer eller såkalt, antatt medlemmer i en kirke eller religion.. Faktisk relgiøse personer, som tror helt og ærlig på en Gud..

 

Du får ringe rundt og spørre!  Men seriøst, spørsmålet ditt er umulig å svare på.

Lenke til kommentar

220px-Canada_%28orthographic_projection%220px-Europe_orthographic_Caucasus_Urals

Det ser ut som Canada er røffly omtrent like stort som Europa og det stemmer godt med wikipedia (10,0 vs 10,1 millioner kvadratkilometer). Se på rutenettet for å sammenligne. Hver rute er 30 breddegrader * 30 lengdegrader.

 

250px-British_Columbia_in_Canada.svg.png250px-Europe-Norway.svg.png

 

I følge Wikipedia er British Columbia ca 1/10 av Canadas areal, mens Norge er ca 1/26 av Europas areal. Det ser ut til å stemme bra med kartene både når man sammenligner sånn og når man sammenligner det grønne arealet vs det røde. (Målestokken er omtrent like stor siden Europa og Canada ser omtrent like stort ut på de to utsnittene)

 

 

Ok. Da må det bare se misvisende ut på kartet. For jeg syns det ser merkelig ut, at det er så stor foskjell når vi ser dem ved siden av hverandre også.

 

post-12139-0-13183100-1435844505_thumb.jpg

 

Medn jo da må det vel stemme.

Lenke til kommentar

Problemet med den kartprojeksjonen er at den "strekker" polområdene til å se unaturlig store ut. British Columbia ligger nærmere ekvator enn Norge og blir derfor strukket mindre. Det er ennå mer tydelig når du sammenligner Island med Spania. Spania fem ganger større enn Island, selv om de tilsynelatende ser like store ut. Eller Finnmark fylke vs Marokko. De ser like store ut, men Marokko er i virkeligheten ca 10 ganger større.

 

De to jordklode-projeksjonene jeg viste har ikke det samme strekke-problemet.

Endret av Simen1
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det sies at skyer gjerne er mørke fordi den nederste delen av skyen (som består av store vanndråper) absorberer mesteparten av UV-strålingen fra sola.

Men når disse vannmolekylene (vanndråpene) absorberer denne strålingen / energien fra sola, så vil de jo da eksiteres og sende ut stråling igjen med bestemte bølgelengder, så hvorfor blir det ikke noen farger av dette?

Edit: dette blir kanskje litt det samme som at man har en hvilken som helst gjenstand med sort farge. Gjenstanden absorberer altså alle mulige bølgelengder og reflekterer / sender ikke noe tilbake, og vi får da mangel på lys.

Men hva er det da som skiller f.eks. en svart sky og en grå sky? Til hvilken grad strålingen absorberes (hvor lite som reflekteres)? 

Endret av Mechlaz
Lenke til kommentar

Men hva er det da som skiller f.eks. en svart sky og en grå sky? Til hvilken grad strålingen absorberes (hvor lite som reflekteres)? 

 

Tykkelsen, hvor mye vanndamp som skygger for sollyset. Selv de svarteste tordenskyene er like hvite på toppen som andre skyer. Det er ikke ulike typer vanndamp i ulike skyer, men de mørkeste skyene er bare tykkere (inneholder mer vanndamp) enn de lyse.

Lenke til kommentar

UV absorberes ikke som eksitasjon i vannmolekyler, men river løs van-der-vals bindingene til vannmolekylene i overflaten og får det til å fordampe. UV energien blir altså konvertert til kjemisk energi (fordampningsvarme) og har ikke noe automatisk tilbakefall/utgående fotoner. Dampen avgir varmeenergi der den kondenserer.

 

Fordampningsmålinger har vist at UV gir et vesentlig bidrag til fordampningen fra åpent vann på jorda. Altså sammenlignet med tilsvarende forhold (vind, luftfuktighet, temperatur, lufttrykk etc) uten UV.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

UV absorberes ikke som eksitasjon i vannmolekyler, men river løs van-der-vals bindingene til vannmolekylene i overflaten og får det til å fordampe. UV energien blir altså konvertert til kjemisk energi (fordampningsvarme) og har ikke noe automatisk tilbakefall/utgående fotoner. Dampen avgir varmeenergi der den kondenserer.

 

Fordampningsmålinger har vist at UV gir et vesentlig bidrag til fordampningen fra åpent vann på jorda. Altså sammenlignet med tilsvarende forhold (vind, luftfuktighet, temperatur, lufttrykk etc) uten UV.

Selvfølgelig, takk for svar :)

Lenke til kommentar

jeg har lurt li på hvordan en bestemt type trekk opp leker funger egentlig

 

alle kjenner nok til disse veggklokken man trekker opp med en nøkkel

dem må være en forholdvis lang fjær som trekkes opp og så bremses den når den klokken går

 

Det finnes også leker som trekkes opp og som drives av en mye kortere fjær .

her har jeg lurt på om det er noen form for gir som gjør at det går raskere å trekke den opp fjæra en å la den utløse seg

 

 

noen ganger kommer man også over de lekene der man bare drar et hjul bakover fjære trekkes raskt opp på en kort distanse

mens når leken kjøre , fjær utløses så går leken mange ganger lengre på den energien som er laget i fjæra .

her må det være et slags gir system.

 

dette har jeg lurt lenge på hvordan det fungerer

det var også det jeg først og fremst ønsker å vite hvordan fungerer

Lenke til kommentar

jeg har lurt li på hvordan en bestemt type trekk opp leker funger egentlig

 

alle kjenner nok til disse veggklokken man trekker opp med en nøkkel

dem må være en forholdvis lang fjær som trekkes opp og så bremses den når den klokken går

 

Det finnes også leker som trekkes opp og som drives av en mye kortere fjær .

her har jeg lurt på om det er noen form for gir som gjør at det går raskere å trekke den opp fjæra en å la den utløse seg

 

 

noen ganger kommer man også over de lekene der man bare drar et hjul bakover fjære trekkes raskt opp på en kort distanse

mens når leken kjøre , fjær utløses så går leken mange ganger lengre på den energien som er laget i fjæra .

her må det være et slags gir system.

 

dette har jeg lurt lenge på hvordan det fungerer

det var også det jeg først og fremst ønsker å vite hvordan fungerer

Den samme bremsen trenger man i mekaniske klokker, antar lekene bruker det samme - hemverk eller escapement.

https://no.m.wikipedia.org/wiki/Hemverk

Lenke til kommentar

 

engeksspråklige land bruker de "vanlige" fnyttene.

Det gjør de, men de ser altså “slik” ut. Disse anførselstegnene markerer begynnelse og slutt, mens de anførselstegnene som blir brukt i mer "uformelle" internettsettinger minner mer om primtegn enn anførselstegn som blir brukt i formelle settinger. Derfor vil både norske og engelske rettskrivere være misfornøyde med dette tegnet.

Det er ikke primtegn, det er tegnet for tommer (") og fot ('). Primtegn har en annen tegnkode.

Lenke til kommentar

Angående tidligere spørsmål om farger og bølgelengder, for å se om jeg har forstått det korrekt:

Som et eksempel, dersom man har et rom med gule vegger, er det da veggene som sender ut bølgelengder tilsvarende fargen gul i fargespekteret, eller er det veggene som reflekterer nettopp disse bølgelengdene etter å ha fått tilsendt EM-stråling fra en lyskilde? (F.eks. en lyspære på rommet / eventuelt sola dersom det aktuelle rommet har vindu). 

Hva med en persons hårfarge? Dette skyldes pigmentering av hårsekkene pga. melanin, men er det samme prinsippet her også? Vi opplever ulike hårfager pga. ulike bølgelengder som reflekteres etter at stråling har blitt sendt ut fra en strålingskilde? 

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...