Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Som Bilmekaniker så bruker jeg mye Silicon og Lim.

 

Jeg blir ofte irettesatt for mine uttrykk. "Dette er egentlig ikke silicon, det er paknings sement".

 

Når jeg var hos tannlegen for å lime på en krone. "Dette er egentlig ikke lim, det er sement".

 

Det burde jo være en vesentlig forskjell siden det er så viktig å poengtere at det er sement.

 

Jeg har aldri fått noe godt svar på hva forskjellen er?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ang. rakett med 2.5 tonn forsyninger til ISS har nettopp explodert. Hvor lenge klarer de seg der oppe med mat og sånne ting?

Han ene NASA-fyren snakket om at det var forsyninger til det neste crewet som skulle opp.

 

http://www.spacex.com/webcast/<- Ca. 36 minutter ut nevner han litt om hva forsyningene var til. På 38-39 snakker han litt mer om forsyninger og mat.

 

Aner ikke hvor lenge de varer dog.

Endret av Nedward
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det spørs litt hva du mener med 'direkte årsak'. Både forkjølelse og influensa forutsetter at du er smittet av et virus. Det å fryse kan gjøre kroppen mindre motstandsdyktig mot virusinfeksjoner. Man kan dermed se for seg at man blir smittet, og at kroppen i varm tilstand ville vært i stand til å motstå smitten mens fordi man frøs var det viruset som vant. Dette kan man kanskje kalle 'direkte årsak'.

 

Hvordan man skal klare å bevise at det å fryse var avgjørende for at viruset vant aner jeg ikke.

Lenke til kommentar

Som Bilmekaniker så bruker jeg mye Silicon og Lim.

 

Jeg blir ofte irettesatt for mine uttrykk. "Dette er egentlig ikke silicon, det er paknings sement".

 

Når jeg var hos tannlegen for å lime på en krone. "Dette er egentlig ikke lim, det er sement".

 

Det burde jo være en vesentlig forskjell siden det er så viktig å poengtere at det er sement.

 

Jeg har aldri fått noe godt svar på hva forskjellen er?

 

Silikonlim er en gummiaktig masse som herder når det reagerer med vanndamp i lufta.

https://no.wikipedia.org/wiki/Lim#Silikon

 

Sement er vanligvis en betegnelse på et kalkholdig steinmel der karbindioksyd er fjernet (portlandsement). Denne typen sement benyttes i betong.

https://no.wikipedia.org/wiki/Sement

Men ordet sement blir også brukt om andre limstoffer, uten at jeg kan finne noen nærmere beskrivelse av hva slags limstoffer dette er. Antagelig er det herdelim som kalles sement, altså tokomponentlim.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Panteautomaten (kilde)sorterer selv, mens avfallet i en glass/metall-konteiner må fraktes til et sorteringsanlegg og sorteres der. Det er egentlig hele forskjellen.

 

Det som skjer videre er at boksene fra sorteringen havner i samme haug som boksene fra panteautomaten og fraktes langveis til et anlegg for smelting. I Norge vet jeg at Hydro aluminium i Holmestrand i Vestfold har spesialisert seg på mottak av sånne bokser. Jeg vet ikke om det er flere smelteanlegg for aluminumsbokser i landet, men det er ikke vanlig å ha mottak for sånt på aluminiumsmelteverk. Bokser er spesielt vanskelig å gjenvinne fordi det er mye lakk, urenheter, vann og veldig tynne lag med aluminium. Aluminium er alltid dekket av et tynt oksidsjikt som kompliserer gjenvinningen når det er stor overflate i forhold til volum, slik som brusbokser. Oksidsjiktet fungerer som snerk på kakaoen og hindrer sammenblanding. Det går ikke an å vri det opp som en vaskeklut for å få ut det flytende aluminiumet innimellom. Anlegget i Holmestrand er spesialkonstruert for å ha høy gjenvinningsgrad. Nå vet jeg ikke konkret hva den er (bedriftshemmelighet), men har en magefølelse på at det kanskje er rundt 60-80%. Resten kastes neppe, men brukes nok til andre ting. For eksempel tilsatsmateriale i industrielle prosesser eller fyllmasse.

 

Bokser er faktisk noe av det verste bruksområdet for aluminium med tanke på gjenvinning. Siden bokser lages svært tynne krever det svært rent aluminium. Etter bruk er det så mye oksid og urenheter at gjenvinningsgraden er relativt lav. De anslåtte 60-80% gjenvunnet aluminium er "annenrangs" kvalitet med begrensede bruksområder. De kan ikke bli til nye bokser, men kan brukes til støpelegeringer (bildeler etc).

Endret av Simen1
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det spørs litt hva du mener med 'direkte årsak'. Både forkjølelse og influensa forutsetter at du er smittet av et virus. Det å fryse kan gjøre kroppen mindre motstandsdyktig mot virusinfeksjoner. Man kan dermed se for seg at man blir smittet, og at kroppen i varm tilstand ville vært i stand til å motstå smitten mens fordi man frøs var det viruset som vant. Dette kan man kanskje kalle 'direkte årsak'.

 

Hvordan man skal klare å bevise at det å fryse var avgjørende for at viruset vant aner jeg ikke.

Det er selvsagt et definisjonsspørsmål hva som er direkte og indirekte årsak, men jeg fikk svar på det jeg lurte på :)

 

At smitte er vesentlig for å bli forkjølet viser det faktum at polarfarere ikke blir forkjølet selv om de ofte fryser. Uten smitte – ingen forkjølelse.

Takk!

Lenke til kommentar

NRK og TV 2 var sjanseløse i kampen om OL-rettighetene

http://www.vg.no/sport/ol-2018/nrk-og-tv-2-var-sjanseloese-i-kampen-om-ol-rettighetene/a/23479642/

 

Betyr dette mindre OL på NRK? Hvor mye mindre?

Vil fortsatt NRK Nyheter ha et innslag når Norge tar gull, eller slipper vi fullstendig unna OL på NRK?

 

Tidligere hadde jeg bare NRK på hytta, så da hadde dette vært svært gode nyheter.

Ingenting er verre enn sport 24/7 når jeg hadde gledet meg til et annet program.

 

Nå har jeg heldigvis andre kanaler + internett, men mindre OL på statskanalen er uansett gode nyheter.

Endret av Mannen med ljåen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

NRK og TV 2 var sjanseløse i kampen om OL-rettighetene

http://www.vg.no/sport/ol-2018/nrk-og-tv-2-var-sjanseloese-i-kampen-om-ol-rettighetene/a/23479642/

 

Betyr dette mindre OL på NRK? Hvor mye mindre?

Vil fortsatt NRK Nyheter ha et innslag når Norge tar gull, eller slipper vi fullstendig unna OL på NRK?

 

Tidligere hadde jeg bare NRK på hytta, så da hadde dette vært svært gode nyheter.

Ingenting er verre enn sport 24/7 når jeg hadde gledet meg til et annet program.

 

Nå har jeg heldigvis andre kanaler + internett, men mindre OL på statskanalen er uansett gode nyheter.

Skal jeg gjette tipper jeg det blir en utvidet, daglig, ekstra sportssending på én time +/- med dagens høydepunkter.

Lenke til kommentar

Men den kanalen som vant budrunden, hva gjør de? Live sending av absolutt alle konkurranser i hele arrangementet?

 

Det står at Discovery vant. Sport er ikke det jeg assosierer med Discovery Channel. Er det en av de andre kanalene de eier som skal vise dette?

 

Må NRK fortsatt betale for å kunne sende en time med sammendrag hver dag, og i så fall: Hvor mye billigere er dette enn live 24/7?

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar

Discovery kjøpte rettighetene ja, men de har andre kanaler enn discovery kanalene.... I norge er det eurosport og tv norge som vil vise OL.

 

Det koster ikke noe å lage en nyhetssending om resultater i OL. Men med en gang man vil vise bilder fra dagens øvelser så betaler man til de som har rettighetene.

Endret av Jotun
Lenke til kommentar

Discovery er et nettverk av tv-kanaler, mye større enn TV2 og NRK. De eier blant annet Eurosport og TV Norge. Det er nok disse kanalene som kommer til å vise OL. Og ja, disse kommer nok til å vise live OL hele dagen. Usikker på hvordan det med rettigheter funker når det er snakk om høydepunkter. Koster uansett NRK en brøkdel av det det koster å vise hele OL.

Lenke til kommentar

Bytter produkter i norsk dagligvarehandel strekkode noen gang? Har f.eks 1-liters kartong med Tine Lettmelk hatt samme strekkode de siste 20 årene?

Veldig snedig spørsmål. Det fikk meg selv til å lure.

Jeg fant ut dette:

 

 

 

3.3. What to Consider When Numbering a Trade Item?

A separate unique GTIN is required whenever any of the pre-defined characteristics of an item are

different in any way that is relevant to the trading process. This implies that each variant must be

assigned a different number whenever the variation is, in any way, apparent and significant to any

partner in the supply chain, to the final user or to the retail customer.

What is understood to be an apparent and significant variation may differ from industry to industry.

Therefore these rules should be respected.

The basic characteristics of a trade item are:

■ The Product Name, Product Brand, and Product Description

■ The trade item type and variety

■ The net quantity of a product

■ If the trade item is a grouping, the number of elementary items contained, and their sub-division in

sub-packaging units, the nature of the grouping (carton, pallet, box-pallet, flat-pallet…)

This list is not exhaustive.

The company responsible for allocating the numbers must ensure that each trade item corresponds to

one and only one GTIN. Once it has been defined, the GTIN of the trade item must not change as long

as the characteristics of the trade item do not change.

A major modification of one of the basic elements which characterises the trade unit will generally lead

to the allocation of a new GTIN. Examples:

■ Allocate a new GTIN: the net volume of mineral water has increased from 0.25 litre to 0.33

litre;

■ Maintain the same GTIN: the colour of a juice bottle label has been changed from pale pink to

darker pink

 

 

3.4.1. Acquisition or Merger

The Member Organisation has to be notified of the acquisition or merger within one year. The rule for

an acquisition or merger is that the merged company acquires the numbers of the old company.

Products that the acquired company produced under its GS1 Company Prefix can still be produced

using the same prefix after the merger, since the acquiring company has control of the acquired

company’s GS1 Company Prefix. If it so desires, the acquiring company can label all acquired

products using their existing GS1 Company Prefix. The importance of ensuring trading partners are

informed of any changes, in a timely manner, cannot be overemphasised.

GS1 Global User Manual

Issue 11, Approved, Mar-2010 All contents copyright © GS1 Page 18 of 58

3.4.2. Partial Purchase

If a company purchases a division of a company whose GS1 Company Prefix is used in divisions not

purchased, then the acquiring company must change the GTINs for products in the purchased

division, as well as any related GLNs, within one year.

The rules concerning the use of the seller’s GTINs, and other GS1 Identification Keys, should be taken

into consideration when drawing up the purchase contract.

At the earliest opportunity, the buyer should phase in new numbers, from its own range of numbers,

for items whose brand name it has acquired. The buyer will be able to do this, for example, when

packaging is redesigned or reprinted.

3.4.3. Split or De-Merger

When a company splits into two or more separate companies it is necessary that the GS1 Company

Prefix assigned to the original company be transferred to one, and only one, of the new companies.

Any company left without a GS1 Company Prefix will need to apply to a Member Organisation to

obtain a new one. The decision on which of the new companies should take the old or new GS1

Company Prefix should be made so as to minimise the number of changes to GTINs that will be

required. The decision should be part of the legal arrangements that set up the new companies.

It is not necessary for existing stocks of items to be renumbered. However, when any of the demerged

companies has trade items that are numbered from a GS1 Company Prefix that it no longer

holds, then it should renumber those items using its own GS1 Company Prefix when new labelling or

packaging is produced. Customers should be notified well in advance of the changes.

De-merged companies that retain a GS1 Company Prefix must keep a record of the GTINs created

from their prefix that have been allocated to items they no longer own. They must not reuse these

GTINs for a period of at least four years after the company that split away who owns those items last

supplied the goods identified by those GTINs. Therefore the company that did not retain the Company

Prefix has to keep the company that did maintain the prefix informed. This is particularly important in

regard to the dates on which the goods were last supplied with the original GTIN and they should

guarantee a date by which the GTIN will be changed.

 

 

3.5. Lead Time in Re-Using a GTIN

A GTIN allocated to a trade item that has become obsolete must not be re-used for another trade item

until at least 48 months have elapsed after:

■ The expiration date of the last original trade items produced with that number

-or-

■ The last original trade items produced with that number have been supplied to the customer.

In the case of clothing the minimum retention period is reduced to 30 months.

Brand Owners should consider a longer period depending upon the type of goods and/or any

regulatory framework. For example, steel beams may be stored for many years before entering the

supply chain, and processes should be put in place to ensure that the GTIN is not reallocated for a

significant period of time. Another example is found with very specific products within the healthcare

sector, such as prescription drugs, implants, etc., where steps should be taken by the assigning

company to ensure that the issued GTINs are not reallocated for a period well beyond the lifetime of

the product or beyond the end of treatment.

 

 

GTIN er da systemet som benyttes for varemerking i Europa (og andre deler av verden).

 

Med andre ord er det fult mulig å bytte kode på et produkt, og det er også mulighet for gjenbruk av koder. Dog kun hvis det skjer endringer i eierstruktur til produsenten. Eventuelt endringer i selve produktet som gjør det til et annet produkt.

 

Edit: Kilde: http://www.gs1.no/sfiles/6/75/80/5/file/gs1_globalusermanual.pdf

Endret av Nedward
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...