Delvis Skrevet 23. juni 2015 Del Skrevet 23. juni 2015 (endret) Hvorfor er der en del som får slike anførselstegn når de skriver » i stedet for de vanlige sånne ".Er det egne tastaturer, eller kopierer de dem inn manuelt? Ser det titt og ofte flere steder på nettet. Endret 23. juni 2015 av Delvis Lenke til kommentar
Han Far Skrevet 23. juni 2015 Del Skrevet 23. juni 2015 Hvorfor er der em del som får slike anførselstegn når de skriver » i stedet for de vanlige sånne ". Er det egne tastaturer, eller kopierer de dem inn manuelt? Ser det titt og ofte flere steder på nettet. » er standard på norsk, så det er en del datamaskiner som setter dem inn i stedet for ". Lenke til kommentar
Kakofoni Skrevet 23. juni 2015 Del Skrevet 23. juni 2015 Det er også standard for meg når jeg velger norsk ordliste på telefonen. Og hvis det er snakk om noe litt ordentlig så er det nok vanlig å kopiere/lime inn eller liknende, siden man da ønsker korrekt norsk. Lenke til kommentar
cuadro Skrevet 23. juni 2015 Del Skrevet 23. juni 2015 (endret) alt+174 og alt+175 gir « og ».(Bruk numpad) Endret 23. juni 2015 av cuadro Lenke til kommentar
Delvis Skrevet 23. juni 2015 Del Skrevet 23. juni 2015 alt+174 og alt+175 gir « og ». (Bruk numpad) Ok «takk» 1 Lenke til kommentar
2ball_ Skrevet 23. juni 2015 Del Skrevet 23. juni 2015 Så man kan altså bruke alt for å konvertere ascii? Det var ganske snedig! Lenke til kommentar
SeaLion Skrevet 23. juni 2015 Del Skrevet 23. juni 2015 I iOS 8 kan man bare holde litt ekstra på "-tasten, så dukker de alternative anførselstegnene opp over i ei liste. Dra fingeren opp og velg tegnet du vil skrive. Tilsvarende for å skrive f.eks é, hold litt nede på e-tasten så får du opp e med ulike aksenttegn. Dermed slipper man å huske finurlige koder for å skrive spesialtegn. Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 23. juni 2015 Del Skrevet 23. juni 2015 hvilket anførselstegn får når man skriver kommer nok mest av hvilket program man bruker Lenke til kommentar
Delvis Skrevet 23. juni 2015 Del Skrevet 23. juni 2015 program? Mener hvis man skriver på forumer og sånt bare på Pc. Har sett en del som har «» da istedet for " ". Så da tenkte jeg det er standard hos noen. Ser ikke form meg at de gidder trykke på spesielle taster og sånt (noen få kanskje)Men det ble nevnt at noen Norske Pcer har det som standard. Har aldri hatt en hvertfall, og har hatt noen pcer etterhvert. Lenke til kommentar
SeaLion Skrevet 23. juni 2015 Del Skrevet 23. juni 2015 (endret) Det finnes et nedtrekksmenyprogram for Mac og PC som heter PopChar. Jeg har selv brukt det et par tiår. Dra ned og slipp på tegnet du vil skrive. Da slipper man å huske tastekombinasjoner eller å gå inn i tegnoversikter i ulike skriveprogram. De tegnene du bruker mest legger seg øverst. Endret 23. juni 2015 av SeaLion Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 24. juni 2015 Del Skrevet 24. juni 2015 i OSX er det egne settings for hvilke fnytter du vil benytte, du finner dem i valgpanelet for tastatur. Desverre er det ikke alle programmer som tar hensyn til dem. Så når jeg skriver en mail får jeg de valgte fnyttene, jeg bruker «», men når jeg skriver i forumet får jeg bare "". Word for Mac har sine egne innstillinger og bruker heller ikke systemets. Så systemet støtter norske fnytter, men det avhenger av programmet. Med mindre jeg tar meg bryet med å skrive de riktige, selvsagt. Geir Lenke til kommentar
KoKo_ Skrevet 24. juni 2015 Del Skrevet 24. juni 2015 Hvorfor må det være forskjellige fnytter i Norge? Og hvorfor bruker vi komma som desimalskilletegn, når andre bruker punktum? Det er upraktisk. Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 24. juni 2015 Del Skrevet 24. juni 2015 (endret) Det er ikke vi som har funnet på dette. Disse forskjellene er historiske, og vi bruker den greske/franske varianten. Mange land bruker den tyske, med de innledene fnyttene nede: „…“. Jeg synes å huske at det var den vi lærte på skolen på 60-tallet. Den er da også alternativ i dag, bortsett fra at de avsluttende fnyttene ikke er speilvendte vertikalt. Mens engeksspråklige land bruker de "vanlige" fnyttene. Siden så mange datamaskiner og programvarer stammer fra engelskspråklige land, så er dette blitt standard på PCer. Så dette får stormaktene ta ansvar for. Se mere på Wikipedia. Edit: Det samme gjelder desimalkomma. Det er faktisk flere land som bruker komma enn punktum. Wikipedia Geir Endret 24. juni 2015 av tom waits for alice 1 Lenke til kommentar
Kakofoni Skrevet 24. juni 2015 Del Skrevet 24. juni 2015 (endret) engeksspråklige land bruker de "vanlige" fnyttene.Det gjør de, men de ser altså “slik” ut. Disse anførselstegnene markerer begynnelse og slutt, mens de anførselstegnene som blir brukt i mer "uformelle" internettsettinger minner mer om primtegn enn anførselstegn som blir brukt i formelle settinger. Derfor vil både norske og engelske rettskrivere være misfornøyde med dette tegnet. Hvorfor anførselstegn på klassiske tastatur ikke indikerer start og slutt er et interessant spørsmål, noen som vet? Endret 24. juni 2015 av Kakofoni Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 24. juni 2015 Del Skrevet 24. juni 2015 (endret) Hvorfor anførselstegn på klassiske tastatur ikke indikerer start og slutt er et interessant spørsmål, noen som vet? Arvet fra skrivemaskinen, antar jeg. Siden ekstra tegn på en manuell skrivemaskin betydde flere knapper og stenger, forenklet man der man kunne. Og når de første datamaskinene kom, så arvet de tastaturlayouten derfra. Geir Endret 24. juni 2015 av tom waits for alice Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 24. juni 2015 Del Skrevet 24. juni 2015 program? Mener hvis man skriver på forumer og sånt bare på Pc. Har sett en del som har «» da istedet for " ". Så da tenkte jeg det er standard hos noen. Ser ikke form meg at de gidder trykke på spesielle taster og sånt (noen få kanskje) Men det ble nevnt at noen Norske Pcer har det som standard. Har aldri hatt en hvertfall, og har hatt noen pcer etterhvert. Det jeg mener er at de flest program bruker standard " som anførsel tegn mens enkelte tekstbehandlingsprogram ( de ter nok alle ) legger inn de "riktige" tegnene : Et «eksempel» fra openofice writer Lenke til kommentar
Han Far Skrevet 25. juni 2015 Del Skrevet 25. juni 2015 Det er en viss energi lagret i elektriske felt. Gjelder det også for gravitasjonsfelt? Lenke til kommentar
Mechlaz Skrevet 25. juni 2015 Del Skrevet 25. juni 2015 Blir man fortere full hvis man drikker i høyden? F.eks. i et fly eller høyt oppe på et fjell? Lenke til kommentar
Dragavon Skrevet 26. juni 2015 Del Skrevet 26. juni 2015 Blir man fortere full hvis man drikker i høyden? F.eks. i et fly eller høyt oppe på et fjell? Ja. Tynn luft gjør at alkoholrus blir kraftigere. Lenke til kommentar
Tunky Skrevet 26. juni 2015 Del Skrevet 26. juni 2015 Har blitt oppdratt med at visse ting ikke skal i oppvaskmaskinen. Dette er f.eks. gryter og (kokke-)kniver. Knivene begrunnes med at de blir sløve av det, stemmer det? Hva er grunnen til at man ikke skal ta gryter i oppvaskmaskinen da? Eneste logiske jeg kan tenke på er at de tar så mye plass, så du må sette på maskinen oftere. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå