Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

De bygger nedre del av muren fra begge sider først, men lar det stå igjen en liten åpning der elva naturlig renner og det er løsmasser. Så lager de et nytt elveløp gjennom et rør som går gjennom muren. Røret er utstyrt med ventil. Så graver sånn at elveløpet flytter seg mot røret. Deretter graver de bort bunnen i elva og støper igjen midtpartiet og så kan de mure hele muren oppover. Når de er ferdig vrir de om ventilen og lar demningen fylles. Jeg tror ikke det er vanlig å fylle dammen gradvis under byggingen, men det er i hvert fall en teoretisk mulighet.

Endret av Simen1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

2) Kløen er nok en evolusjonsmessig forsvarsmekanisme hos deg som skal gjøre at du ikke liker å bli bitt av mygg.

Så det at det klør _etter_ et stikk gjør at man øker sannsynligheten for å formere seg?  Skeptisk. 

Lenke til kommentar

Ja, det var noe slikt jeg også tenkte på.

Det er ingen hjelp i at det klør etterpå. Hverken mot malaria eller på sjekkemarkedet :)

Det kan ikke sammenlignes. Det klør uansett om myggen har malaria eller ikke. Man blir stukket av en frisk mygg, og så klør det. Da prøver man å ikke bli stukket av neste mygg, som kanskje har malaria.

Lenke til kommentar

Ja, det var noe slikt jeg også tenkte på.

Det er ingen hjelp i at det klør etterpå. Hverken mot malaria eller på sjekkemarkedet :)

Det kan ikke sammenlignes. Det klør uansett om myggen har malaria eller ikke. Man blir stukket av en frisk mygg, og så klør det. Da prøver man å ikke bli stukket av neste mygg, som kanskje har malaria.

Joda, jeg er med på logikken din :)

Men hadde det vært så enkelt som å "prøve å la være å bli stukket av mygg", så hadde myggmiddelbransjen hatt en dårlig overlevelsesgrunnlag

Lenke til kommentar

Det er sant.

Jeg prøver meg med: Mekanismen er ikke nødvendigvis spesifikk for mygg, men en generell reaksjon på fremmede proteiner. Som også kan komme fra andre udyr enn mygg. Kanskje insekter som er utryddet i dag, til og med.

Endret av Emancipate
Lenke til kommentar

Så du mener at kløen er en reaksjon bestemt av mennesket, og ikke av innholdet i spyttet?

Altså at vi har "opprettet" den reaksjonen gjennom evolusjonen?

Var du med smaken? :p

Kløe er ikke "iboende" i myggens spytt mer enn smak er iboende i matvarer eller drikkevarer. (Hvis det var vi som hadde den diskusjonen.)

Spørsmålet da blir om kløen er en "mekanisk" reaksjon (dvs at spyttet på en måte binder seg til klønervene, eller ødelegger noe fysisk, som fremkaller kløe, slike det klør når et sår gror), eller om kløen er en reaksjon fra kroppen.

Svaret er at i hvert fall mesteparten av kløen, og spesielt den kraftige kløen som man noen ganger får, er en reaksjon fra kroppen.

Sitat fra linken til ilPrincipino: "Spyttet inneholder enzymer som er proteiner, og de reagerer vi forskjellig på, konstaterer Karl-Martin Vagn Jensen."

Det er altså reaksjonen som forårsaker mesteparten av kløen. Alle slike reaksjoner er utviklet igjennom evolusjon. Så jeg vil si at det er soleklart at vi har opprettet denne egenskapen igjennom evolusjonen.

Om den er utviklet direkte til forsvar mot akkurat mygg eller ikke vet jeg jo ikke, det blir bare gjetning.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Merk også at nederst i artikkelen står det at det ikke er likt for bier og veps. De bruker ordet "forgiftning", det er det jeg mente med "mekanisk" reaksjon. Altså at stoffet som sprøytes inn ødelegger noe i huden. Reaksjonen på bistikk er dermed ikke utviklet av evolusjonen, bortsett fra at noen kan ha en allergisk reaksjon. Allergisk reaksjon er utviklet av evolusjonen.

Slike reaksjoner på proteiner (allergier) er ment som et forsvar, og er utviklet av evolusjonen, men i mange tilfeller feilfungerer det, eller er uhensiktsmessig, slik som når man får en allergisk reaksjon på bistikk. Det kan hende at reaksjonen på mygg er tilsvarende uhensiktsmessig. Men selve forsvarssytemet, som dette egentlig er, må ha hatt noen fordeler opp igjennom tross alt.

Lenke til kommentar

For å få en renere form av et kjemikalie må man ofte destillere en væske som inneholder det kjemikaliet man vil ha ut, men hvis det er svært brennbart så kan det være en risikosport. Men hvis man senker trykket vil det koke ved lavere temperatur.

Vil det da si at å destillere brennbare ting ved hjelp av vakuum er tryggere? Eller vil antennelsespunktet også bli lavere ved lavere trykk?

Endret av flesvik
Lenke til kommentar

2) Kløen er nok en evolusjonsmessig forsvarsmekanisme hos deg som skal gjøre at du ikke liker å bli bitt av mygg.

Så det at det klør _etter_ et stikk gjør at man øker sannsynligheten for å formere seg?  Skeptisk. 

Det er helt logisk. Mygg er bærere av mange forskjellige sykdommer. Jo flere mygg som stikker deg jo større er sjansen for at du blir sjuk og dauer.

Det dør tusenvis av mennesker kvart år av sykdommer de får fra mygg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...