Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvorfor er kaldt vekse, som f.eks vann: Hvorfor er det beroligende/klølindrene for huden?

 

Det er vel fordi det når det klør, er det alltid en eller annen slags opphisselse i hude. Den blir betent og varmere, derfor.

Hvis man har varmt vann på (feks i badekar) klør og svir sånt mer.

Ps. Dette er bare hva jeg tenker meg selv, men syns forsåvidt det virker logisk  :shrug: 

 

Lenke til kommentar

Det store spørsmålet er vel hvorfor huden klør/er irritert. Enkelte gifter bør behandles med så varmt vann som mulig, andre med varmt og kaldt om hverandre, om det er gift som er årsaken. Ellers vil kulde gjøre huden noe bedøvet, det kommer mindre blod til huden og porene lukker seg, alt dette kan hjelpe. Varmt vann vil kunne "overdøve" kløen. Men igjen, hvorfor klør man?

 

Vil påstå at kaldt vann alltid demper symptomene, selv om det ikke nødvendigvis hjelper i lengden...

Lenke til kommentar

Hvorfor oppgis aldri avstander i hektometer?

Jeg observerer at butikkene liker å bruke hektogram på produkter med høy kilo-pris. F.eks. solgte Rema moreller til 19,90 pr hg for en stund siden. Men det har nok mer med at de vet at folk er innstilt på at alt oppgis i kg og dermed putter det i kurven fordi det ser billig ut når man ikke får med seg at det er en annen måleenhet.

 

Det kan ha noe med desimaler å gjøre. Skal du bruke hektometer tror jeg nok du ofte vil se tall som 1,23 hm. Da er det jo like enkelt å bruke 123 m. Du sparer faktisk to tegn på å bruke meter framfor hektometer.

Lenke til kommentar

Det finnes en lov, forskrift eller direktiv for prisopplysning. Så vidt jeg husker skal pris oppgis enten per kilogram, liter eller stk. Jeg har ikke lest reglene selv, men skjønner ikke helt hvorfor de i noen tilfeller får lov til å oppgi pris per hektogram eller gram (krydderposer). Det spekuleres tydeligvis også i at folk tror liter og kilo er samme enhet. Er egenvekta lavere enn 1 så oppgis det som regel kr/liter (for eksempel is og fløte). Ennå en ting det spekuleres i er pris per porsjon (små porsjoner) og pris per liter ferdigblandet vare (saft, sauser og suppe med tynn blanding).

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

er det ikke noe unntak der da, som sier noe om at det skal være hensiktsmessig.

Å oppgi f.eks safran i kilospris(35 000kr) virker veldig spesiellt og ikke hensiktsmessig ettersom safran ikke brukes pr kilo.

Er en hel del andre produkter som selges i veldig små kvanta som det er mer hensiktsmessig å oppgi f.eks pris pr gram.

 

edit:

 

§ 9.Unntak fra krav om enhetspris

Følgende næringsmidler er unntatt fra plikten til å oppgi enhetsprisen:

a) pakninger med nettomengde under 50 gram eller 50 milliliter

b) varer med ulik enhetspris som selges ferdigpakket i én pakning

c) ferdig forberedte måltider med klart adskilte komponenter som selges ferdigpakket i én pakning

d) smørbrød, snitter, kanapéer og lignende

e) grønnsaker og urter som selges i potte eller bunt

f) små spesialtomater som selges i beger eller brett

g) blomkål, brokkoli, stangselleri, agurk, salat og kinakål

h) konditorvarer, unntatt tørre kaker og kjeks

i) næringsmidler som krever tilsetning av vare hvor tilsetningsvarens verdi ikke er ubetydelig

j) kosttilskudd, jf. forskrift 20. mai 2004 nr. 755 om kosttilskudd.

Følgende andre varer er unntatt fra plikten til å oppgi enhetsprisen:

a) varer som ikke kan deles uten at varens beskaffenhet eller egenskaper endres

b) pakninger med nettomengde under 50 gram eller 50 milliliter

c) varer med ulik enhetspris som selges ferdigpakket i én pakning

d) legemidler.

Endret av aklla
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...