Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2

Anbefalte innlegg

Kattunger som vokser opp i en sylinder med vertikale striper "trigger" ikke på horisontale striper ved hjernemålinger. Er det mulig å trene opp igjen evnen til å legge merke til horisontale striper, eller er den permanent ødelagt?

Endret av Emancipate
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

På gjensidige sine sider står det:

Reisegods

Skade på - eller tyveri av - reisegods, tyveri fra låst skap på jobb eller skole, pluss tyveri/ran av penger

Siden den ikke var låst i skap (hadde ikke skap i garderoben på skolen ...), så gjelder dette ikke vel

Lenke til kommentar

Ein del forsikringsselskap har også forenkla forsikringsoppgjeret ved at alle forsikringskrav blir automatisk behandla, aller krav under X kr blir automatisk godkjent og beløpet overført til kunden.

Sjølv om dette fører til enkelte feilutbetalingar så er det meir lønnsomt å betale ut litt for mykje i forsikringsutbetalingar enn det er å betale ein person for å sitte å gjere dette arbeidet manuelt.

Dette er altså ein kalkulert risiko, akkurat på same måten som at det er ein kalkulert å selge vanlige forsikringar der X% av kundane kjem med eit utbetalingskrav.

Ein anna ting er også at ein del av kostanden ved feilutbetalingane kan nok avskrivast som ein form for reklameutgifter. Ein vanlig kunde som som melder mobilen sin stjålet og som dagen etterpå får full erstatningsutbetaling rett inn på konto sjølv om ein eigentleg skulle hatt regress for uaktsomheit og fråtrekk for slitasje fordi telefonen var godt brukt, vil nok være så fornøgd med servicen at han/ho forblir ein lojal forsikringskunde i lang tid.

Så då tjener ein likevell fort inn det overskytande beløpet som eigentleg ikkje skulle vært utbetalt.

Da klare de altså ikke å bruke pengene folk betaler i forsikringer på en mere effektiv måte slik at prisen går ned ?

Lenke til kommentar

Om det er fenomen vil jeg ikke si.

Lek er utviklingsmulighet for barn og er viktig for utvikling av barnet. Vi vet i dag at leken kan stimulere alle sider ved barnets utvikling. Dette gjelder både språklig, sosial, emosjonell, kognitiv, moralsk og motorisk utvikling. Leken er også med på å utvikle kreativiteten og evnen til å løse problemer, og barnet lærer noe om hvordan verden fungerer både sosialt og fysisk.

Når et barn tar leke fra en annen sier vi at det oppstår konflikt i leken og oppfattes som negativt.

Alle barn er sånn fra tid til annen. Ifølge prof. i barne ped. Stein Erik Ulvund har barn en iboende eiertrang overfor lekene sine eller leker de er opptatt av.

Når noen dør handler det vel om omtenksomhet og vise medlidenhet, og psykologisk har ikke det noe med barn som tar leker fra andre å gjøre.

Endret av Lami
Lenke til kommentar

Jeg skal frem til navnet på et verktøy jeg har forsøkt å google i et kvarter, men klarer ikke å finne hverken navnet eller et bilde. Jeg kan bare beskrive hva det gjør og hvordan det ser ut. Det er en spesiell type slipemaskin, der hensikten er å slipe små gjenstander flate. For eksempel for å slipe en fasett i en smykkestein. Hvis jeg googler roterende slipemaskin får jeg gulvslipemaskiner og lignende. Jeg er ute etter en med slipepapiret opp. Maskinen bruker sirkulære slipepapir og har ofte mulighet for vanntilførsel. Den er også ofte utstyrt med en arm som holder smykkesteinen eller hva det nå er, ned mot papiret med et justerbart trykk. Hva heter maskinen på engelsk og norsk?

Edit: Arg, fant selvsagt ut av det rett etter å ha postet spørsmålet. Det heter en fasetteringsmaskin, eller gem faceting machine eller facetor på engelsk. Det er et videoklipp av en sånn fra ca 2:17 ute i denne videoen.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Blinde ser ikke forskjell på mørkt og lys, så nei.

Blir som at du skal frykte manglende UV-lys...

Det er ikke det samme. Å være mørkredd hander ikke om å frykte mørket (da hadde man vært redd for å stikke hånda i lomma), men å ikke se hva som skjer rundt en. Det kan nok en blind person i høyeste grad være redd for (med god grunn).

Blinde kan være født med syn, så de vet hva mørke er. Selv om de ikke er født med syn, er hjernen utrustet for å se fra naturens side, så det er sannsynlig at de har en synsdel i hjernen som forventer noe input, og produserer mørke når den ikke får noe.

Lenke til kommentar

Achluofobi (achluophobia) er angst for mørket, natten, å være i mørket, ofte spesielt det å være alene i mørket.

Individ med angstlidelsen achluofobi har en grusom og flegmatisk fobi/angst for mørket. Utgangspunktet til angsten for mørket er normalt nyansert, men det viser seg gjentatte ganger at årsaken er kritiske begivenheter som feilaktig overføres til liknende situasjoner. Frykten for mørke vil kunne behandles av psykiater med eksponeringstrening.

Achluofobi kalles også mørkeredd eller nattskrekk, men uttrykket achluofobi er det mest brukte navnet til akkurat denne fobien.

Lenke til kommentar

Øre er ikke en egen verdi på samme måte som milli. Øre er en "hovedverdien", på samme måte som meter og krone, vil jeg påstå ihvertfall...

Ett øre er en egen betegnelse på centikrone, ser ikke hvorfor megaøre skal være så feil :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...