del_diablo Skrevet 27. mai 2015 Del Skrevet 27. mai 2015 Hvorfor er frakt så billig fra Kina og så dyrt fra USA? Og hvordan får Kinaselgere til gratis frakt på billige varer med postens priser innenlands her i landet som må komme oppå de internasjonale fraktkostnadene? USA har et postsystem som er bygd for at frakt innad i landet skal være billig. Selvsagt flår de utlendingene, når de skal ha pakker. Det er nok hva det handler om. Plus at man har ikke sendevalg på Amerikansk post. Norske Posten taper stort på det Hadde de tapt penger på det, ville de ha sluttet å ta inn f.eks AliEkspress eller dealextreme pakkene. De taper nok ikke penger, og Posten har vel et overskudd sist gang jeg sjekket? Lenke til kommentar
del_diablo Skrevet 27. mai 2015 Del Skrevet 27. mai 2015 En bekjent bor nær en butikk som har post-i-butik, men det er ei kommunegrense imellom. Han må kjøre langt for å hente pakker et annet sted, på samme postnummer som han bor. Kan ikke dette endres? Ble svært nysjerrig på det samme. F.eks hvordan kan man addresse post til postkontor? Har hentet pakker adressert til 8013 i ca 7 forskjellige postkontor spredd over hele byen. Lenke til kommentar
toth Skrevet 27. mai 2015 Del Skrevet 27. mai 2015 Billy Joel sang "We didn't start the fire". Så hvem var det?? Ingen - it was always burning. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 27. mai 2015 Del Skrevet 27. mai 2015 Kan man brenne Møre royal terrassebord kapp i vanlig vedovn hjemme? Eller blir det som annet trykkimpregnert? MøreRoyal er trykkimprignert i følge hjemmesiden deres. Lenke til kommentar
Jotun Skrevet 27. mai 2015 Del Skrevet 27. mai 2015 Der ja! Det var de tvetydighetene som gjorde meg usikker. Først kobberbasert så kokt i olje. Sa er det spesial, men ikke farlig avfall. Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 27. mai 2015 Del Skrevet 27. mai 2015 Kan man brenne Møre royal terrassebord kapp i vanlig vedovn hjemme? Eller blir det som annet trykkimpregnert? Dersom du er i tvil så er svaret alltid nei. Sjølv om du trur at treverket ikkje inneheld tungmetaller som fører til giftig avgassing eller sot så vil nesten alt som ikkje er reint trevirke inneholde komponentar som bidrar til høg brenntemperatur eller sotdannelse. Dette vil kunne utløyse eller legge til rette for sotbrann/pipebrann som kan skade ildsted og pipeløp i tillegg til å føre til bygningsbrann. Forøvrig dette er det eg fant på same sida om håndtering av MøreRoyal: http://hoved.talgo.no/byggevare/trelast/nyttig-aa-vite/avfallshaandtering/ Lenke til kommentar
Sexylubb1 Skrevet 27. mai 2015 Del Skrevet 27. mai 2015 En bekjent bor nær en butikk som har post-i-butik, men det er ei kommunegrense imellom. Han må kjøre langt for å hente pakker et annet sted, på samme postnummer som han bor. Kan ikke dette endres? Har samme problem. Fikk beskjed av Posten at det ikke var noe å gjøre med. Av og til skriver jeg den gamle postkoden min ved en feil, da havner den på det postkontoret som hører til den koden. Men jeg ble truet med et gebyr en gang det skjedde. Lenke til kommentar
Dragavon Skrevet 27. mai 2015 Del Skrevet 27. mai 2015 Hvorfor er frakt så billig fra Kina og så dyrt fra USA? Og hvordan får Kinaselgere til gratis frakt på billige varer med postens priser innenlands her i landet som må komme oppå de internasjonale fraktkostnadene? Det er på grunn av en gammel internasjonal postavtale der det som dengang var fattige land slapp å betale postvesenet i mottagerlandet for post. Kina var den gangen ett fattig land. Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 27. mai 2015 Del Skrevet 27. mai 2015 Kanskje den siste gangen at de "prøvde å levere men ingen hjemme på adresse" og derfor leverte det på nærmeste postkontor som du måtte hente det på. Men er ikke sikker Nei , det var folk hjemme alle de 4 gangene . posten har også en avtale ( jeg vet ikke hvordan den virker ) som merkelig nok medfører at man får 2 faste hete steder å forholde seg til , avhengig av hvor varen er kjøpt vanligvis er det Prix som gjelder ( i noen tilfeller bruker de bunnpris i stedet for Prix ) , mens pakker som kommer fra endre firmaer , transportert med bl.a post i Nord , også svensk pakker må hente på matkroken ( bla. de som er kjøpt hos komplett .no ) Så det virke litt tilfeldig om pakkene blir lever hjemme av posten Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 27. mai 2015 Del Skrevet 27. mai 2015 postNord er et helt annet firma. Ingenting med posten å gjøre. 1 Lenke til kommentar
Lami Skrevet 27. mai 2015 Del Skrevet 27. mai 2015 Kanskje den siste gangen at de "prøvde å levere men ingen hjemme på adresse" og derfor leverte det på nærmeste postkontor som du måtte hente det på. Men er ikke sikker Nei , det var folk hjemme alle de 4 gangene . .. Så det virke litt tilfeldig om pakkene blir lever hjemme av posten Ja men de er svært ofte de sier det ikke er noen hjemme fordi de ikke gidd å finne fram eller driter i det. Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 27. mai 2015 Del Skrevet 27. mai 2015 Kanskje den siste gangen at de "prøvde å levere men ingen hjemme på adresse" og derfor leverte det på nærmeste postkontor som du måtte hente det på. Men er ikke sikker Nei , det var folk hjemme alle de 4 gangene . .. Så det virke litt tilfeldig om pakkene blir lever hjemme av posten Ja men de er svært ofte de sier det ikke er noen hjemme fordi de ikke gidd å finne fram eller driter i det. Det har jeg også opplev men hvorfor posten ikke gadd å lever hente lapp , det forstår jeg ikke. det har man opplev hjemme , og hør at andre også har opplev finnes det en snodig forklaring på hvorfor ? Lenke til kommentar
Coffey Skrevet 27. mai 2015 Del Skrevet 27. mai 2015 (endret) På Stortinget t-banestasjon i Oslo er det et spor som er skiltet som "Ekstra spor". Hva brukes det til? Endret 27. mai 2015 av Coffey Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 27. mai 2015 Del Skrevet 27. mai 2015 Og hvordan får Kinaselgere til gratis frakt på billige varer med postens priser innenlands her i landet som må komme oppå de internasjonale fraktkostnadene? Det er på grunn av en gammel internasjonal postavtale der det som dengang var fattige land slapp å betale postvesenet i mottagerlandet for post. Kina var den gangen ett fattig land. Alle land, fattige eller ikke, slipper å betale postvesenet i mottakerlandet for å håndtere innkommende utenlandspost. Eller som det heter i avtalen; "Each country should retain all money it has collected for international postage." Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 27. mai 2015 Del Skrevet 27. mai 2015 (endret) Norske Posten taper stort på det. Hadde de tapt penger på det, ville de ha sluttet å ta inn f.eks AliEkspress eller dealextreme pakkene. Det er nok ikke riktig så enkelt som du vil ha det til for et postvesen å nekte å levere post... Endret 27. mai 2015 av Inge Rognmo 1 Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 27. mai 2015 Del Skrevet 27. mai 2015 På Stortinget t-banestasjon i Oslo er det et spor som er skiltet som "Ekstra spor". Hva brukes det til? VIP-spor, reservert for bruk for kongen når han brukar den hemmelige t-banestasjonen under Frimurerlogen. ? Lenke til kommentar
StormEagle Skrevet 27. mai 2015 Del Skrevet 27. mai 2015 På Stortinget t-banestasjon i Oslo er det et spor som er skiltet som "Ekstra spor". Hva brukes det til? VIP-spor, reservert for bruk for kongen når han brukar den hemmelige t-banestasjonen under Frimurerlogen. Hehe til når kongen bestemmer seg for å være folkelig en gang hvert halve århundre ca ja: Lenke til kommentar
delfin Skrevet 28. mai 2015 Del Skrevet 28. mai 2015 Norske Posten taper stort på det Hadde de tapt penger på det, ville de ha sluttet å ta inn f.eks AliEkspress eller dealextreme pakkene. De taper nok ikke penger, og Posten har vel et overskudd sist gang jeg sjekket? Selvfølgelig taper de masse penger på å måtte levere post sendt fra Kina med "0" i porto, men de er forpliktet til å levere likevel. Det de taper på disse pakkene, tar de igjen på andre måter, f.eks. enormt dyr porto i Norge, både innenlands og utenlands... Bestemmelsene i den internasjonale postunionen var aldri ment for netthandel. De var utformet i sin tid for å subsidiere brev og dokumenter fra utviklingsland til industrialiserte land. – Vi taper penger på alle varer i brev som sendes fra disse landene. Når vi ser e-handel vokse fram gir det en del veldig uheldige konsekvenser for slike som oss, men også for konkurransen mellom nettbutikker. Det gir en konkurransefordel å drive fra Kina, og det er uheldig, sier Mejdell til avisen. Posten opplyser at de i mange år har forsøkt å endre systemet, men uten å ha nådd frem. Konsernsjef Ole Vinje i Komplett deler frustrasjonen. – I praksis betyr det at du kan sende varer billigere fra Hongkong til Oslo enn fra Sandefjord, sier Vinje. http://www.digi.no/juss_og_samfunn/2015/02/09/taper-pa-kina-pakker 2 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 28. mai 2015 Del Skrevet 28. mai 2015 De tradisjonelle internasjonale postavtalene var bygget på brevpost og ikke varefrakt. Den var underforstått at det var en nogen lunde balanse i import og eksport av brevposten slik at hvert land ikke led nevneverdig tap som følge av ubalanse. Ordningen gjorde det blant annet mulig å ha et enkelt portosystem. Skulle man tatt høyde for de ulike lands interne satser, ulik fraktkostnad til landene, valutasvingninger med mer så ville det blitt et ekstremt uoversiktlig portosystem. Nå som brevpost i stor grad er erstattet med elektroniske alternativer og overtatt av varefrakt, med ekstrem skjevfordeling av import/eksport så er de internasjonale postavtalene i ferd med å smuldre opp. Det blir et stadig mer innfløkt system av kompenserende priser mellom ulike lands postvesener. For Norges del kan vi forenklet si at vi eksporterer olje, fisk og metall med skip (der kjøper betaler frakten) og importerer Kina-varer mot at vi holder posten i live med høye priser på nasjonal frakt, statlige støtteordninger og konsesjoner som tvinger posten til å ta både lønnsomme og ulønnsomme brevtyper og postruter samtidig. De kan for eksempel ikke selektivt droppe DX.com brev eller postruta til Havøysund. 1 Lenke til kommentar
-trygve Skrevet 28. mai 2015 Del Skrevet 28. mai 2015 (endret) yr.no presenterer blant annet "sannsynlighetsvarsel": Temperaturbåndene viser1 80% (lys grå) og 50% (mørk grå) sannsynlighet for at temperaturen ender opp innenfor det området. Tilsvarende viser nedbørssøylene 80% (mørk blå) og 50% (lys grå) sannsynlighet for at nedbøren vil være i det området. De svarte linjene viser temperaturen/nedbøren som publiseres i langtidsvarselet. Jeg regner med at sannsynlighetsfordelingene beregnes ved å kjøre værmodellen mange ganger med litt varierende parameterverdier og så sample resultatene. Men hvordan kommer de frem til de svarte linjene? Det skjer for eksempel hyppig at den svarte linjen for nedbør ligger godt utenfor 50%-intervallet. 1I yr.no sin egen forklaring bruker skriver de 30% og 50%, men dette må tolkes som at det f.eks. er 30% sannsynlighet for at temperatur havner innenfor lys grå, men ikke innenfor mørk grå. Jeg synes det er ryddigere å operer med 80% og 50%. Endret 28. mai 2015 av -trygve 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå