Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Så det vil egentlig si at hvis ballen hadde vært helt rundt vill de ikke ha endret så mye retning?

Selv om den hadde vært helt rund så ville den fortsatt hatt en aerodynamisk ruhet og skrudd litt. Men jo mer mønster, sømmer og ruhet jo mer skrur den.

 

Fluent har noen fine animasjoner som viser at VM-fotballens nye design gir lite luftmotstand rundt ballen.

pr43i9_sm.gif

pth_3_sm.jpg

 

.Marcus: Stemmer rotasjonsretningen med skru-retningen på ballen på tegningen din? Jeg tenkte i farta at den ville skru andre veien. På den siden der ballen roterer mot vindretninga så vil det bli større undertrykk, akkurat som over en flyvinge fordi det gir større hastighetsforskjell mellom luft og ballens overflate. Jeg har ikke sjekket det noen steder så jeg kan selvfølgelig ta feil.

 

Er dette egentlig mulig?

Det ser ut som tull og fanteri. Grunnen er at det må være en eller annen kjemisk forskjell på de to polene som kobles til ipoden. Det ser det ikke ut som på klippet. Der plugger han hele pluggen inn i en likt ladet masse og vil dermed ikke få noen spenningsforskjell. Han burde heller laget et stort potetbatteri. ipoden takler sikkert spenninger i et stort område. F.eks fra 3-7V, men man trenger nok veldig mange potetbatterier i parallell for å få nok strøm.

 

kan lys dimmes så sakte fra lyst til mørkt at vårt syn ikke merker det ?

Jeg er ikke helt sikker på hva du spør om men jeg kan prøve å svare på begge deler:

- Ja, f.eks utendørs så vil lyset dimme gradvis ned uten at man merker forandringer på kort tid selv om man prøver å se etter. Men på litt lengre tid så vil man jo huske at det var før og etter solnedgang f.eks.

- Ja, det er teknisk mulig å dimme ned kunstig belysning så trinnløst. Dimmere med vribryter har ofte trinnløs justering. Fjernstyrte dimmere er som regel digitale og de er laget sånn at det går i merkbare trinn.

Lenke til kommentar
.Marcus: Stemmer rotasjonsretningen med skru-retningen på ballen på tegningen din? Jeg tenkte i farta at den ville skru andre veien. På den siden der ballen roterer mot vindretninga så vil det bli større undertrykk, akkurat som over en flyvinge fordi det gir større hastighetsforskjell mellom luft og ballens overflate. Jeg har ikke sjekket det noen steder så jeg kan selvfølgelig ta feil.

 

Hmm, godt poeng. Må tenke litt logisk her:

 

En flyvinge har den distinktive formen som gjør at luft som går over vingen går raskere enn luft som går under vingen. Dette sørger for større trykk under vingen enn det som er over vingen, som igjen oversettes til løft, som til syvende og sist gjør at vingene kan løfte både seg selv og flyskroget.

 

En ball er helt rund, så hvis den snurrer som på tegningen vil det bli størst trykk på venstre siden av ballen.*

 

Så vidt jeg husker så stemmer vel min teori med noen års erfaring av å skyte fotballer også.

 

Men så er man jo alltid helt sikker til noen setter spørsmålstegn ved noe :)

 

Red.: Altså, ballen er i bevegelse rett frem. På tegningen vil det bli vanskeligere for luften å passere på venstre side, på grunn av økt motstand fra ballen pga. skru, og lettere for luften å snike seg unna på høyre side. Dermed vil trykket øke der det er mest relativ motstand, og minke der det er minst. Ballen vil da bli forskjøvet av trykkforskjellene i retning (størst)->(minst)

 

*Red.2: Det beviser forøvrig prinsippet. Luften vil gå fortere på høyre side enn på venstre pga ballens rotasjon, og derfor vil ballen gå mot høyre.

Endret av .Marcus
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...