Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Disse nye vinduene som kan dimmes elektronisk (finnes bl.a. på fly og noen biler), hva skjer hvis strømmen går? Blir de svarte, gjennomsiktige, eller fortsetter de å ha samme dimming?

De fleste som er i bruk i dag, slik jeg forstår det, vil bli svarte når spenningen kuttes. Andre typer vil bli gjennomsiktige. Kjenner ikke til noen teknologier som vil holde seg på samme nivå.

Lenke til kommentar

Det er nok beregnet på at kapteinen kan avslå inngang hvis noen mot formodning skal få tak i koden. Eksempelvis hvis noen klarer å se hva koden er når noen andre taster den inn, eller hvis de klarer å tvinge frem koden fra personell. Det kan tenkes at en kaptein eller annenpilot kan bli overbemannet og truet til å oppgi koden hvis en av dem er ute på toalettet. Usikker på om personellet i kabinen vet om koden, noe jeg egentlig tviler på.

Lenke til kommentar

Det blir jo en avveining. Personlig finner eg det veldig snodig at de store flyene ikke er laget slik at en pilot ikke trenger gå ut av cockpit iløpet av turen.

 

Men så vil det jo dukke opp situasjoner der han må bak til passasjerer osv...

 

Vanskelig avveining. Slikt som skjedde i Alpene skal jo ikke kunne skje er min mening.

Lenke til kommentar

 

Problemet er vel plass, cockpiten er ikke akkurat stor. For å få til det må de minst ha eget toalett, om de skal klare seg helt selv må de ha mulighet til å varme mat der også, samt antagelig ett lite lager med mat og drikke på lengre flyvninger.

 

Ang. det i Alpene, så er det vistnok mange selskaper som nå har minimum 2 i cockpiten til enhver tid nå. Skal en pilot ut kommer en i fly-crewet inn.

Endret av aklla
Lenke til kommentar

 

 

Problemet er vel plass, cockpiten er ikke akkurat stor. For å få til det må de minst ha eget toalett, om de skal klare seg helt selv må de ha mulighet til å varme mat der også, samt antagelig ett lite lager med mat og drikke på lengre flyvninger.

 

Ang. det i Alpene, så er det vistnok mange selskaper som nå har minimum 2 i cockpiten til enhver tid nå. Skal en pilot ut kommer en i fly-crewet inn.

 

Pisse kan de da gjøre ut av vinduet  :ph34r:

Lenke til kommentar

Du må jo legge den ut vinduet nedover og bakover et stykke. Ikke stå en meter inne i cockpiten og fyre løs....

 

Artig at vi snakker om å pisse ut av cockpit...... Jeah...

 

Edit: shit. Flaks eg tenkte på det før noen skader seg... Man må være svært forsiktig så ikke penis kommer inn i motorene!

Endret av Jotun
Lenke til kommentar

De får sette cockpiten bakerst i flyet, da.

Turbulensen bak flyet vil neppe gjøre det hyggelig opplevelse, da er det bedre å gjøre fra seg i hjørnet av cocpiten. Se for det en fin tåke av urin som spres over alt, er antagelig det som blir resultatet...

Lenke til kommentar

Aha mange kloke svar. Interessant! De har kodelås ja (Y)

Det er nok best med to i cockpiten ja, kan ikke se at noe annet fungerer. Kanskje eventuelt at det er noe hemmelig rom/håndtak i døren som lar en åpne den opp utenifra som kun kapteinene vet om. Eller noe som øyeskanning for å komme inn.

 

Hva er dørene laget av siden man ikke kan bryte de opp?

Lenke til kommentar

Cockpit-dørene ble laget mer solide etter 9/11, men ALT kan brytes opp om man har tid og verktøy.

En kaprer har ingen av delene. Han må gjennom metalldetektorer på flyplassen, og kan derfor ikke ha med seg verktøy. Håndbagasjen er scannet for eksplosiver.

Og så snart han forsøker å bryte seg inn, vil kapteinen nødlande iløpet av kort tid, lenge før han klarer å komme gjennom.

 

Ingenting er 100% sikkert, men sannsynligvis klarer ikke en kaprer å bryte seg gjennom en låst dør.

 

Jeg antar at døra er laget av kevlar, både skuddsikker og lett. Ellers trenger ikke kapreren å fysisk entre cockpiten.

Han vet ca. hvor kapteinen sitter, og hvis han klarer å smugle en pistol inn i kabinen, kunne han skyte kapteinen gjennom veggen.

Veggen og døra må altså være sold, skal det være noen vits.

 

 

Hemmelig rom/håndtak i døra er hemmelig i ca. 10 minutter. Deretter vil folk skrive om det på 4chan, reddit, youtube og facebook. Det hemmelige kaprerhåndtaket som omgår låsesystemet blir allmennkunnskap før du får sagt kake.

 

 

Alle systemer har svakheter. Dagens system er en kodelås som kan åpnes utenfra, men den som allerede er inni cockpiten kan likevel hindre dette.

Det var det som skjedde i Alpene. Co-piloten slapp ikke kapteinen inn igjen etter toalettbesøk.

 

Se for deg et tilfelle der systemet fungerte annerledes, og den onde co-piloten ikke kunne hindre kapteinen i å slippe inn.

Dermed vil også en god kaptein miste sin mulighet til å stenge ute en ond kollega eller kaprer som har lært seg dette på nettet.

Det ville hjulpet i dette sære tilfellet, men kunne skapt flere problemer i andre, mer vanlige tilfeller der trusselen kommer fra en passasjer eller flyvert(inne).

 

Dagens system tar utgangspunkt i at den som allerede sitter i cocpit bestemmer om døra kan åpnes. Og det er sannsynligvis klokest i de fleste tilfeller.

Endret av Mannen med ljåen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

De får sette cockpiten bakerst i flyet, da.

Turbulensen bak flyet vil neppe gjøre det hyggelig opplevelse, da er det bedre å gjøre fra seg i hjørnet av cocpiten. Se for det en fin tåke av urin som spres over alt, er antagelig det som blir resultatet...

 

I gamle tog hvor man bæsjet på skinnegangen var det ikke lov å bruke toalettet på stasjoner. I moderne fly hvor man pisser en tåke av urin over større områder er det ikke lov til å bruke toalettet ved gate. Problem løst.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...