Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+45613274

 

 

 

 

 

at strenger påvirker hverandre er jo strengt tatt en ulempe?

Sikker? Jeg tenker at resonans i flygelet er et element av flygelets klang. Resonansen, skaper ikke, slik jeg har erfart det i hvert fall, dissonans. Snarere resonnerer det med beslektede naturtoner. Men jeg skal ikke fremstå autoritær på dette, siden jeg ikke spiller så mye flygel.
Jeg vil se på det som en ulempe, resonans i flygelet er greit nok ,når det kommer fra kassa, strenger som påvirker hverandre betyr at du endrer lydbildet for et gitt anslag basert på hva slags andre toner du slår ann samtidig. Det mener jeg er en ulempe.

 

AtW

Dette er ikke en ulempe. Dette er det som skiller forskjellige flygel. Overtoner og klanger er halve opplevelsen av et skikkelig flygel. Det er ikke uten grunn at mange stemmer strengene på hver tone ulikt. Dette for å skape forskjellige opplevelser av klanger og toner. Dette går igjen når man spiller mye og hører mye pianomusikk. Honky-tonk er ekstremversjonen.

La oss ikke blande inn alt mulig annet her, strenger som ikke påvirker hverandre er for det første ikke på langt nær det samme som uten overtoner eller klang, eller med et fastsatt overtone eller klang. Jeg snakker om at når du slår ann en tone, så påvirker det strenger på andre toner. Det er sånn jeg ser det, en ulempe.

 

AtW

Vel, da må jeg bare beklage å si at du tar feil.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvorfor? Det er en ulempe at klangfargen på et anslag påvirkes av hvilke andre toner du slår an på samme tid. Det er ikke uten grunn at strenger som ikke blir brukt er dempet i et normal piano/flygel-design.

 

 

Nja. Pianoet har en pedal som opphever dempingen, og den holder man faktisk stort sett nede når man spiller, nettopp for å få den fulle klangen. Man slipper den opp bare når man skifter mellom harmonier som vil være i konflikt med hverandre, for å dempe strengene fra den gamle før man slår an den nye. Det kan bli for mange toner på en gang også...

 

Geir :)

Lenke til kommentar

 

Hvorfor? Det er en ulempe at klangfargen på et anslag påvirkes av hvilke andre toner du slår an på samme tid. Det er ikke uten grunn at strenger som ikke blir brukt er dempet i et normal piano/flygel-design.

 

 

Nja. Pianoet har en pedal som opphever dempingen, og den holder man faktisk stort sett nede når man spiller, nettopp for å få den fulle klangen. Man slipper den opp bare når man skifter mellom harmonier som vil være i konflikt med hverandre, for å dempe strengene fra den gamle før man slår an den nye. Det kan bli for mange toner på en gang også...

 

Geir :)

 

 

Jeg vet ikke helt om jeg er enig i at man holder den stort sett nede, men det var kanskje ett dårlig eksempel, fordi man ofte tar vekk dempingen, men det er gjerne for å få lenge toner, og klangfargen endres også på strengene man faktisk slår an. Det er ikke hovedsaklig for å få andre strenger enn de man slår an til å vibrere. (selv om det selvfølgelig er mange forskjellige grunner til å bruke pedalen)

 

AtW

Lenke til kommentar

 

Hvorfor blir levetiden til batterier forkortet i kalde omgivelser?

 

Som mange har vært inne på, så vil kjemiske prosesser skje saktere ved lave temperaturer, og det vil bli frigjort mindre strøm, som igjen fører til at man vil få problemer med å opprettholde spenningen over tid. Dette er en ganske grei forklaring, men det forklarer ikke hvorfor batteriet ikke yter "normalt" igjen når det varmes opp. Jeg har egentlig ikke tenkt så mye over dette, men så vidt jeg har forstått så "forsvinner" energien, altså vil ikke et 40 Wh batteri klare å levere 40 Wh i "brukbar" effekt (f.eks. lys i en lommelykt), selv om man varmer det opp igjen etterpå. Energien forsvinner altså et sted på veien, og det er selvfølgelig (?) varme. Hastigheten på varmeoverførselen avgjøres av temperaturgradienten (mer varme jo større temperaturgradient). Dette er en bieffekt, men jeg kan tenke meg at batteriet begynner å produsere varme når det sliter med å holde spenningen oppe på grunn av liten strømproduksjon (?), og at det er der energien forsvinner. Normalt sett skal kulde gi bedre ledeegenskaper, men siden batterier er kjemiske, så må de ha en viss temperatur for å fungere slik de skal.

 

Hvis dette resonnementet er riktig, skulle god temperaturisolering løse mye av problemene, men siden levetiden går ned ved for høy varme, så kan de ikke isolere for godt heller, for å unngå overoppheting ved høyere omgivelsestemperaturer. For å trekke det litt videre; har bilbatterier (f.eks.) innebygget oppvarmer for å øke brukstiden om vinteren?

 

Vil "vanlige" batterier (si AA) få tilbake den "tapte" energien om de ligger temperert en stund? Med andre ord; vil de produsere mer varme enn normalt, dersom de er kalde?

 

Det er visst mye jeg ikke vet om batterier, men den enkle forklaringen er i alle fall at de kjemiske prosessene går saktere ved lave temperaturer :)

 

Edit:

 

Kan ta med kort at levetiden på et oppladet batteri blir lenger ved kaldere temperaturer av samme grunn; tregere kjemisk prosess som fører til mindre lekkasjestrøm....

 

jeg har hørt at man kan få ut litt mere fra batteriet hvis man varmer det opp .

hvordan henger det da sammen at kulde ødelegger batteriet for godt ?

Lenke til kommentar

Et bilbatteri som er tomt for strøm kan fryse til is om det blir for kaldt, og isen får plasten til å sprekke.

Lave temperaturer gjør også at batteriet yter dårligere, noe som kan være problematisk når du skal på jobb en vintermorgen, og bilen ikke vil state.

Dette er generellt ikke et problem på moderne biler med gode batterier, men når batteriet begynner å bli gammelt og dårlig, merker du det gjerne først en vintermorgen.

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274

Hvorfor? Det er en ulempe at klangfargen på et anslag påvirkes av hvilke andre toner du slår an på samme tid. Det er ikke uten grunn at strenger som ikke blir brukt er dempet i et normal piano/flygel-design.

 

AtW

Det skinner ganske klart gjennom at dette er noe du kan "i teorien". Alt kan ikke læres av Google og antagelser.

 

Som twfa sier. Sustain-pedalen er i bruk veldig ofte/stort sett hele tiden. Om du prøver et skikkelig el-piano og trykker ned en tangent uten å lage lyd. Så trykker du ned tangenten en oktav over, (her lager du lyd) så vil klangen fra den første du trykte ned henge igjen. Dette er med vilje innlagt på el-pianoet for å få det så naturtro som mulig. Og det er disse klangene som skiller et godt og et veldig godt piano. Selv om du på ditt nivå ikke hører/forstår forskjellen, så finnes det folk som er mer kresne på lydkvalitet.

 

PS! Om det ikke har gått opp for deg så snakker vi her om følelser. Det korresponderer ikke alltid med fysikken.

Lenke til kommentar

 

Hvorfor? Det er en ulempe at klangfargen på et anslag påvirkes av hvilke andre toner du slår an på samme tid. Det er ikke uten grunn at strenger som ikke blir brukt er dempet i et normal piano/flygel-design.

 

AtW

Det skinner ganske klart gjennom at dette er noe du kan "i teorien". Alt kan ikke læres av Google og antagelser.

 

Som twfa sier. Sustain-pedalen er i bruk veldig ofte/stort sett hele tiden. Om du prøver et skikkelig el-piano og trykker ned en tangent uten å lage lyd. Så trykker du ned tangenten en oktav over, (her lager du lyd) så vil klangen fra den første du trykte ned henge igjen. Dette er med vilje innlagt på el-pianoet for å få det så naturtro som mulig. Og det er disse klangene som skiller et godt og et veldig godt piano. Selv om du på ditt nivå ikke hører/forstår forskjellen, så finnes det folk som er mer kresne på lydkvalitet.

 

PS! Om det ikke har gått opp for deg så snakker vi her om følelser. Det korresponderer ikke alltid med fysikken.

 

 

Ja, elpianoer er lagd for å høres mest mulig ut som vanlige pianoer, men at lyd henger igjen fra toner man tidligere har slått an på er ikke det vi snakker om her. Og kan vi ikke holde oss til saken her, jeg både hører og forstår forskjellen, jeg bare synes ikke det er en gunstig måte å utvide klangfargen av lyden på, fordi effekten er "tilfeldig" endret av hva slags andre toner som brukes i melodien rundt samme tid, noe som i liten grad er kontrollerbart. 

 

All musikk er følelser, det betyr ikke at det ikke finnes gunstigere eller mindre gunstige måter å lage lyd på.

 

AtW

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274

 

 

 

Hvorfor? Det er en ulempe at klangfargen på et anslag påvirkes av hvilke andre toner du slår an på samme tid. Det er ikke uten grunn at strenger som ikke blir brukt er dempet i et normal piano/flygel-design.

 

AtW

Det skinner ganske klart gjennom at dette er noe du kan "i teorien". Alt kan ikke læres av Google og antagelser.

 

Som twfa sier. Sustain-pedalen er i bruk veldig ofte/stort sett hele tiden. Om du prøver et skikkelig el-piano og trykker ned en tangent uten å lage lyd. Så trykker du ned tangenten en oktav over, (her lager du lyd) så vil klangen fra den første du trykte ned henge igjen. Dette er med vilje innlagt på el-pianoet for å få det så naturtro som mulig. Og det er disse klangene som skiller et godt og et veldig godt piano. Selv om du på ditt nivå ikke hører/forstår forskjellen, så finnes det folk som er mer kresne på lydkvalitet.

 

PS! Om det ikke har gått opp for deg så snakker vi her om følelser. Det korresponderer ikke alltid med fysikken.

Ja, elpianoer er lagd for å høres mest mulig ut som vanlige pianoer, men at lyd henger igjen fra toner man tidligere har slått an på er ikke det vi snakker om her. Og kan vi ikke holde oss til saken her, jeg både hører og forstår forskjellen, jeg bare synes ikke det er en gunstig måte å utvide klangfargen av lyden på, fordi effekten er "tilfeldig" endret av hva slags andre toner som brukes i melodien rundt samme tid, noe som i liten grad er kontrollerbart.

 

All musikk er følelser, det betyr ikke at det ikke finnes gunstigere eller mindre gunstige måter å lage lyd på.

 

AtW

Men det er jo nettopp sammensetningen av toner som er musikken! Det er jo overhodet ikke tilfeldig?

Lenke til kommentar

Er du med på hva vi snakker om her? Fenomenet "Når man slår ann tone A, så vil strenger som er tilnyttet andre toner på pianoet enn tone A også vibrere, videre vil hvordan disse vibrerer være avhengig av hvilke andre toner som har blitt spilt i den umiddelbare nærhet i tid".

 

Vi snakker ikke om at pianoer ikke skal ha klangfarge generelt, at klangfarge ikke er viktig, at sammensetning av toner ikke er viktig, eller tilfeldig som sådan, men at hvilke andre strenger enn de som tilhører tonen som vibrerer akkurat når du slår an ikke kan kontrolleres av deg, nettopp fordi du ikke kan spille andre toner i ens ærend å endre klangfargen på din tone A, de andre tonene må passe til melodien.

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274

Nei jeg skjønner ikke hva du snakker om. Du har akkurat kverulert en diskusjon ihjel ved å si nøyaktig ingenting.

 

I tillegg må du fortelle meg hva vi diskuterer. Som forøvrig er noe du ikke kan.

 

Takk for meg, hadebra.

Lenke til kommentar

Nei jeg skjønner ikke hva du snakker om. Du har akkurat kverulert en diskusjon ihjel ved å si nøyaktig ingenting.

 

I tillegg må du fortelle meg hva vi diskuterer. Som forøvrig er noe du ikke kan.

 

Takk for meg, hadebra.

 

Nå må du gi deg, jeg har vært ganske høflig ovenfor den ganske nedlatende måten du har diskutert denne saken på så langt, og så begynner du å mase om kverrulering? Dette er ikke en sak der ting har endret seg underveis, eller man snakker om en liten detalj, denne delen av diskusjonen har vært om det samme hele tiden, at du ikke har skjønt helt hva det er er greit nok, men da er det lurt å ikke mase om kverrulering.

 

La meg forsøke å skissere dette: La oss si et piano har 100 strenger (kun for enkelhets skyld), la oss si at du slår tonen C og den har 2 strenger. Hvordan disse to strengene vibrerer, og ikke minst kassa vil være med på å bestemme klangfargen på tonen. Men i tillegg til dette vil også de andre 98 strengene vibrere, og det påvirker også klangfargen. Men hva nå om du slår en D samtidig, da vil de 98 (minus Den) vibrere annnerledes enn i første tilfelle. Er det noe problem spør man da seg kanskje? kanskje man liker en C med klangfargen slik den er når de 98 andre strengene vibrerer slik de gjør når man samtidig slår enn D? Joda, men hva om man liker denne klangfargen best, men det er ikke noen D samtidig i stykket? Man kan ikke bare spille en D samtidig, fordi det høres corny ut. Det er det jeg mener med at dette er en lite gunstig måte å endre klangfargen på, fordi den er "tilfeldig" (som i liten grad mulig å kontrollere av utøveren) andre måter å endre klangfarge på, som feks et annerledes piano, trykking på diverse pedaler, hvordan man gjør anslaget, osv er derimot konsistent og kontrollerbart. (ja jeg innser eksemplet er forenklet, fordi man får klangen av de to tonene "oppå" hverandre osv, men det er for å forhåpentligvis forklare hva det er snakk om)

 

Håper det kunne være oppklarende.

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jaja, i hvert fall har lyden vært lovlig spinkel på de jeg har prøvd, og det handler nok ikke om høyttalere, men det som spilles av. Om det skyldes hist eller pist er for så vidt likegyldig, jeg mener den er "objektivt" (gitt at den skal nå et menneskeøre) sett dårligere.

 

Tangentfølelsen og ulyder derifra er også "objektivt" sett dårligere, totalt sett. Selv om man teoretisk sett kan lage en bedre tangentfølelse enn et analogt piano kan gi.

 

Fordelene kommer av at instrumentet alltid er stemt, og at man kan justere ned volum/spille med øreklokker og bruke midi ut.

Endret av Emancipate
Lenke til kommentar

Atw: vibrerende strenger forsterkes av bølger fra andre strenger som vibrerer i samme frekvens eller tilsvarende. Så når du spiller en a-moll er det ikke slik at alle strenger vibrerer likt som følge av det. De som vibrerer sterkest er de strengene som har harmonisk likhet med de strengene som er slått på. Med andre ord forsterkes overtoner som allerede er der. Selvsagt vil andre strenger bli påvirket av bølgene, men det vil ikke oppstå en like kraftig resonans fordi de dissonerende tonene ligger høyere oppe i naturtonerekka. Jeg sliter litt med å se det negative i dette, men kanskje jeg har misforstått.

Lenke til kommentar

Hva er historien til spåkoppen? Hvor kommer den fra og når ble den oppfunnet? Og hva heter den på engelsk? Har den et "origami navn"?

 

Sliter med å finne noe som helst informasjon eller historikk om spåkoppen. Trodde ikke jeg var så dårlig å Google...

Lenke til kommentar

 

Ikke så snedig, men hvordan kommer ting på førstesida på imgur? Jeg vet at det er fordi folk stemmer på det, men da må de først gå inn på det, og hvordan kommer de inn på det når det ikke er på førstesida?

Reddit.
Og user submitted, det som er user submitted trenger 300 stemmer på å nå forsiden til imgur. Under user submitted kan du se på newest first eller most popular, og under begge deler kan du velge om du vil de bilder som er virale eller ikke. Endret av master air
Lenke til kommentar

Sannsynligvis bare jeg som ikke kan medisin godt nok til dette spørsmålet, men synes det er verdt å spørre her for det:

 

Hvis du kutter deg på innsiden av armen (sånn selvmordskutt) så dør du iløpet av få minutter (??), men hvis du er i feks en bilulykke og får avrevet hele armen så kan du kanskje overleve over en lengre periode... Stemmer dette og hvorfor er det sånn?

 

Bare for å utfylle hvorfor jeg lurer, så en gang et program på tv om en fyr som fikk kuttet av begge bena med lårene i en freak-traktor-ulykke. Det tok 1 time før ambulansen kom og det tok ca. 30 min-45 minutter til han var på sykehus. Men hvis du ser på Black Hawk Down så er det en fyr som blir skutt i låret (artierien visstnok) og dauer på 3 min???

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...