Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Vil ikke det først og fremst påvirke klangtiden? Jeg kan ikke se for meg at filtet vil redusere slagets initielle styrke. Jeg ser for meg at lyddempende underlag (teppe) og bakgrunn (tungt sceneteppe) vil redusere styrken uten å gå ut over klangtiden.

 

Ja og nei. Det påvirker selvsagt klangtiden, og det er den som "bygger" volumet ved å la flere strenger klinge samtidig, og overtonene av disse. (Med høyrepedalen nede.) Hvis slaget på strengen ikke skaper vibrasjon, og det forhindrer filten, så blir det liten/ingen lyd selv om slaget er hardt. (Prøv å slå like hardt på strengene på en elektrisk gitar som ikke er koblet til, og en akustisk. Det er ikke slaget som skaper volum, men svingningene det skaper.)

 

I tillegg kan du legge filten mellom strengene akkurat der hvor hammerne treffer, og dermed demper du selve slaget også.

 

Geir :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+45613274

 

 

Det er ikke så vanskelig å dempe et flygel tilstrekkelig for formålet. Det er bare å tre filt mellom strengene.

Vil ikke det først og fremst påvirke klangtiden? Jeg kan ikke se for meg at filtet vil redusere slagets initielle styrke. Jeg ser for meg at lyddempende underlag (teppe) og bakgrunn (tungt sceneteppe) vil redusere styrken uten å gå ut over klangtiden.
Dere gjør det litt vanskelig nå. Filt foran hammerne og mellom strengene så vil det bli omtrent 0 lyd. Endret av Slettet+45613274
Lenke til kommentar

Hvordan vet du det?

 

@Failern: filt foran hammeren brukes for dempepedalen i noen piano, det blir fortsatt lyd. Filt mellom strengene vil sikkert hjelpe mye, dog.

Det er ganske vanlig at større omreisende produksjoner som vil at det skal se ut som om de har flygel, har med ett som har fått fjernet all mekanikken og bare er et veldig pent MIDI-keyboard. Fungerende flygel er for skjøre og må stemmes hver gang de flyttes, så de er sjelden vare. Stort sett brukes de bare av klassiske pianister, og da leveres de av arrangør. Jeg kan såklart ikke garantere at det er det de gjør på MGP, men siden det er en vanlig teknikk virker det veldig, veldig sannsynlig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Hvordan vet du det?

 

@Failern: filt foran hammeren brukes for dempepedalen i noen piano, det blir fortsatt lyd. Filt mellom strengene vil sikkert hjelpe mye, dog.

Det er ganske vanlig at større omreisende produksjoner som vil at det skal se ut som om de har flygel, har med ett som har fått fjernet all mekanikken og bare er et veldig pent MIDI-keyboard. Fungerende flygel er for skjøre og må stemmes hver gang de flyttes, så de er sjelden vare. Stort sett brukes de bare av klassiske pianister, og da leveres de av arrangør. Jeg kan såklart ikke garantere at det er det de gjør på MGP, men siden det er en vanlig teknikk virker det veldig, veldig sannsynlig.

 

 

Det er overraskende mye mekanikk i et elpiano/flygel :)

 

AtW

Lenke til kommentar

Jeg var på 4sound å prøvde alle el-pianoene/flyglene deres her forleden. Fy søren så dårlig. Utrolig at de ikke klarer å lage noe bedre.

 

Det er forresten ekte hammere med samme mekanikk som i flygler inni de dyreste el-flyglene.

Endret av Emancipate
Lenke til kommentar

Jeg var på 4sound å prøvde alle el-pianoene/flyglene deres her forleden. Fy søren så dårlig. Utrolig at de ikke klarer å lage noe bedre.

 

Det er forresten ekte hammere med samme mekanikk som i flygler inni de dyreste el-flyglene.

 

Dårlig på hvilken måte?

 

AtW

Lenke til kommentar

Litt vanskelig å beskrive sånt.

 

Det groveste er at på enkelte elpianoer så lager tangentene plagsomt mye "dunk" når de slippes opp. Helt ødeleggende og burde være trivielt å unngå (finnes jo billige modeller uten problemet).

 

Dernest er tangentene for tunge og bare "feil".

 

Lyden er spinkel. Både pga høyttalerene og måten den "kalkuleres" på.

 

De fleste pianoer mangler bl.a. påvirkningen av strengers vibrasjoner på andre strenger. De bruker bare samples, og der tas ikke dette med.

 

De billigste pianoene mangler også såkalt "halvpedal".

 

Men det rareste er at de dyreste ikke er noe bedre enn de billige.

 

Flere brukte også evigheter (jeg tipper ett minutt) på å slå seg på.

 

Mange elpianoer har også problemer med noe som kalles en "decay loop", altså at når lyden fader ut så repeteres den bare, noe som gir en wah wah wah-lyd. Dette pga for korte samples.

 

Edit: Jeg så på youtube et Kawai el-piano. Det er den eneste overbevisende lyden jeg har hørt hittil, men 4sound hadde ikke noen kawai det jeg kunne se.

 

Edit 2: Ta en titt her:

Man hører strengene klinge sammen (tror jeg). Det er det jeg savner hos andre elpianoer. Og det skyldes fundamentale forskjeller i hvordan lyden lages. Pianoet bruker fysikk for å regne ut lyden istedenfor å bare spille av samples.

Dessverre er lyden på dette for "bright" og ellers ikke tilfredsstillende, så det er heller ikke "godkjent" av meg.

https://www.youtube.com/watch?v=v02pbs6ygf0

 

Edit 3:

Kawai. Umulig å peke på hva som er galt, men det bare mangler noe av lyden sammenligned med et ekte piano.

https://www.youtube.com/watch?v=lbzHc3a-sAM

 

Hvis du hører fra 0:53 til 0:58 så ligner det knapt på et ekte piano.

Endret av Emancipate
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har et Yamaha CP1 selv, altså et stagepiano basert på tonegeneratorer, ikke samples.

 

Min erfaring er at høyttalerne har alt å si. Til daglig spiller jeg den gjennom monitorene på min Tyros, som er en god del bedre enn høyttalerne i mitt gamle stue-elpiano, men selv de blekner i forhold til lyden jeg får når jeg spiller det gjennom mine studiomonitorer. For ikke å snakke om gjennom et profesjonelt lydsystem, som jeg har fått prøve et par ganger. Men da koster jo plutselig høyttalerne like mye som pianoet, og det blir for dyrt for vanlige folk.

 

Geir :)

Lenke til kommentar

Når jeg prøver et elektrisk flygel som koster like mye som et vanlig piano så forventer jeg at høyttalerene er gode nok. Men omgivelsene har jo også noe å si, og det lyder nok mer spinkelt i en stor musikkforretning enn i virkeligheten.

 

Det forklarer heller ikke at opptak av vanlig piano fortsatt høres annerledes ut igjennom relativt middels høyttalere.

Endret av Emancipate
Lenke til kommentar

Når jeg prøver et elektrisk flygel som koster like mye som et vanlig piano så forventer jeg at høyttalerene er gode nok. Men omgivelsene har jo også noe å si, og det lyder nok mer spinkelt i en stor musikkforretning enn i virkeligheten.

 

Det forklarer heller ikke at opptak av vanlig piano fortsatt høres annerledes ut igjennom relativt middels høyttalere.

 

Det er vanskelig å få samme lyd ut fra en passelig billig høyttaler som fra en hel kasse som med store strenger, og en god del av kritikken er jo at det ikke er 100% likt ett flygel/piano, som jo er vanskelig å få til, uten at det er noen automatikk i at akkurat sånn ett piano føles er best (selv om såklart elpiano prøver å kopiere dette), at strenger påvirker hverandre er jo strengt tatt en ulempe?

 

Elpiano som hovedfordel er sånn jeg ser det at de er vesentlig mer fleksible og praktiske, ikke prisen, ihvertfall ikke litt høyere opp i klassene.

 

AtW

Lenke til kommentar

Når jeg prøver et elektrisk flygel som koster like mye som et vanlig piano så forventer jeg at høyttalerene er gode nok. Men omgivelsene har jo også noe å si, og det lyder nok mer spinkelt i en stor musikkforretning enn i virkeligheten.

 

Det forklarer heller ikke at opptak av vanlig piano fortsatt høres annerledes ut igjennom relativt middels høyttalere.

 

Hele poenget (nesten) med et el-piano er jo at det skal kobles til eksterne høyttalere (eller et lydkort). Ellers kunne man jo kjøpt et akustisk. Høyttalerne i pianoet er greie nok for øving, men spiller man i studio eller live blir det jo koblet til til noe annet (høyttaleranlegg/lydkort).

 

EDIT: Hadde det vært en etterspørsel etter et el-piano med et høyttaleranlegg til flerfoldige tusen som bedre gjenga lyden av et akustisk piano, hadde nok noen laget det. Men dette er ikke noe som etterspøres i stor nok grad til at noen lager det.

Endret av Knewt
Lenke til kommentar

at strenger påvirker hverandre er jo strengt tatt en ulempe?

Sikker? Jeg tenker at resonans i flygelet er et element av flygelets klang. Resonansen, skaper ikke, slik jeg har erfart det i hvert fall, dissonans. Snarere resonnerer det med beslektede naturtoner. Men jeg skal ikke fremstå autoritær på dette, siden jeg ikke spiller så mye flygel.

Endret av Kakofoni
Lenke til kommentar

 

at strenger påvirker hverandre er jo strengt tatt en ulempe?

Sikker? Jeg tenker at resonans i flygelet er et element av flygelets klang. Resonansen, skaper ikke, slik jeg har erfart det i hvert fall, dissonans. Snarere resonnerer det med beslektede naturtoner. Men jeg skal ikke fremstå autoritær på dette, siden jeg ikke spiller så mye flygel.

 

 

Jeg vil se på det som en ulempe, resonans i flygelet er greit nok ,når det kommer fra kassa, strenger som påvirker hverandre betyr at du endrer lydbildet for et gitt anslag basert på hva slags andre toner du slår ann samtidig. Det mener jeg er en ulempe.

 

AtW

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274

 

 

 

at strenger påvirker hverandre er jo strengt tatt en ulempe?

Sikker? Jeg tenker at resonans i flygelet er et element av flygelets klang. Resonansen, skaper ikke, slik jeg har erfart det i hvert fall, dissonans. Snarere resonnerer det med beslektede naturtoner. Men jeg skal ikke fremstå autoritær på dette, siden jeg ikke spiller så mye flygel.

Jeg vil se på det som en ulempe, resonans i flygelet er greit nok ,når det kommer fra kassa, strenger som påvirker hverandre betyr at du endrer lydbildet for et gitt anslag basert på hva slags andre toner du slår ann samtidig. Det mener jeg er en ulempe.

 

AtW

Dette er ikke en ulempe. Dette er det som skiller forskjellige flygel. Overtoner og klanger er halve opplevelsen av et skikkelig flygel. Det er ikke uten grunn at mange stemmer strengene på hver tone ulikt. Dette for å skape forskjellige opplevelser av klanger og toner. Dette går igjen når man spiller mye og hører mye pianomusikk. Honky-tonk er ekstremversjonen.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274

Hvordan vet du det?

 

@Failern: filt foran hammeren brukes for dempepedalen i noen piano, det blir fortsatt lyd. Filt mellom strengene vil sikkert hjelpe mye, dog.

Filten som er montert på mange piano er konstruert slik at den skal gi like høy lyd på mørke og lyse toner. Om man slenger på en stripe filt ekstra, vil man ikke høre mye. Filt mellom strengene i tillegg så er man praktisk sett lydløs.

Lenke til kommentar

 

 

 

at strenger påvirker hverandre er jo strengt tatt en ulempe?

Sikker? Jeg tenker at resonans i flygelet er et element av flygelets klang. Resonansen, skaper ikke, slik jeg har erfart det i hvert fall, dissonans. Snarere resonnerer det med beslektede naturtoner. Men jeg skal ikke fremstå autoritær på dette, siden jeg ikke spiller så mye flygel.

Jeg vil se på det som en ulempe, resonans i flygelet er greit nok ,når det kommer fra kassa, strenger som påvirker hverandre betyr at du endrer lydbildet for et gitt anslag basert på hva slags andre toner du slår ann samtidig. Det mener jeg er en ulempe.

 

AtW

Dette er ikke en ulempe. Dette er det som skiller forskjellige flygel. Overtoner og klanger er halve opplevelsen av et skikkelig flygel. Det er ikke uten grunn at mange stemmer strengene på hver tone ulikt. Dette for å skape forskjellige opplevelser av klanger og toner. Dette går igjen når man spiller mye og hører mye pianomusikk. Honky-tonk er ekstremversjonen.

 

 

La oss ikke blande inn alt mulig annet her, strenger som ikke påvirker hverandre er for det første ikke på langt nær det samme som uten overtoner eller klang, eller med et fastsatt overtone eller klang. Jeg snakker om at når du slår ann en tone, så påvirker det strenger på andre toner. Det er sånn jeg ser det, en ulempe.

 

AtW

Lenke til kommentar

La oss ikke blande inn alt mulig annet her, strenger som ikke påvirker hverandre er for det første ikke på langt nær det samme som uten overtoner eller klang, eller med et fastsatt overtone eller klang. Jeg snakker om at når du slår ann en tone, så påvirker det strenger på andre toner. Det er sånn jeg ser det, en ulempe.

 

AtW

 

Det påvirker vel strengt tatt først og fremst strenger som harmonerer med tonen som spilles? Altså dersom du spiller en C, så vil C- og G-strenger vibrere adskillig kraftigere enn f.eks. H-strenger? 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...