Emancipate Skrevet 21. mai 2015 Del Skrevet 21. mai 2015 På scenen i Eurovision Song Contest er det innimellom flygler. Hvordan løses dette med tanke på at instrumentalen skal være innspillt på forhånd? Bruker de et flygel uten innmat? Eller lar de bare være å putte mikrofon på, og ser lyden som neglisjerbar? Et flygel lager ellers mye lyd, så det siste virker litt tvilsomt. Det første like så. 1 Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 21. mai 2015 Del Skrevet 21. mai 2015 (endret) Det er ikke bare flygler som lager masse lyd. Fra Wikipedia: http://en.wikipedia.org/wiki/Run_Away_%28SunStroke_Project_and_Olia_Tira_song%29 The rules of the contest prohibited musical instruments being played on stage, meaning Stepanov was not actually playing the saxophone at all, but rather syncing movements with a prerecorded track. Countries preferences to use backing tracks virtually leads to the abolition of orchestras. Live music became optional and all broadcasters since 1999 have declined to use an orchestra. In 2004, all live music was banned; even artists on stage were not allowed to play their instruments live, even if they explicitly voiced their wish to do so. This live music prohibition is still in place. Selvsagt er det lett for saksofonisten å bare la være å blåse inn i instrumentet, evt. fjerne komponenter som gjør den lydløs uten at det synes. Det er litt vanskeligere å late som man spiller flygel. Hvis man ikke trykker ned tangentene, så ser det jo ganske rart ut på nærbilder. Kanskje de tar ut innmaten, da. Endret 21. mai 2015 av Mannen med ljåen Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 21. mai 2015 Del Skrevet 21. mai 2015 Hva med Alexander Rybak og fiolinen? Lenke til kommentar
Centrux Skrevet 21. mai 2015 Del Skrevet 21. mai 2015 Hvorfor blir levetiden til batterier forkortet i kalde omgivelser? Lenke til kommentar
Dragavon Skrevet 21. mai 2015 Del Skrevet 21. mai 2015 Hvorfor blir levetiden til batterier forkortet i kalde omgivelser? Skal ikkje påstå at eg er noen ekspert på temaet, men det er vel fordi de kjemiske prosessene i batterier som skaper strømmen går tregere i lave temperaturer. Lenke til kommentar
Jotun Skrevet 21. mai 2015 Del Skrevet 21. mai 2015 (endret) Levetiden blir vel ikke redusert? Men brukstid? Ingenting tar knekken på batteri fortere enn varme omgivelser. Endret 21. mai 2015 av Jotun Lenke til kommentar
Centrux Skrevet 21. mai 2015 Del Skrevet 21. mai 2015 Levetiden blir vel ikke redusert? Men brukstid? Ingenting tar knekken på batteri fortere enn varme omgivelser. Er vel heller brukstiden ja, kanskje! Så hvorfor er det slik? Og hvilken temperatur er i så fall ideell for maks brukstid? Lenke til kommentar
Reeve Skrevet 21. mai 2015 Del Skrevet 21. mai 2015 Hvis jeg skal tippe (håper andre vil rette på meg hvis det er feil): Lav brukstid ved kalde omgivelser: Kjemiske prosesser går saktere når temperaturen går ned, som følge av mindre kinetisk energi per molekyl. Dette fører til at det blir vanskeligere å få ut en gitt effekt av den kjemiske reaksjonen, og man får mer tap. Lav levetid ved høy temperatur: Høyere temperatur gjør at kjemiske reaksjoner igjen går raskere, som følge av høyere energi per molekyl. Det kan vel også forklares ved at den høyere temperaturen fører til at batteriet som et entropisk system raskere går mot laveste entropitilstand, sikkert av flere årsaker, men blant annet raskere diffusjon (også temperaturavhengig) Lenke til kommentar
delfin Skrevet 22. mai 2015 Del Skrevet 22. mai 2015 (endret) Hvorfor blir levetiden til batterier forkortet i kalde omgivelser? Som mange har vært inne på, så vil kjemiske prosesser skje saktere ved lave temperaturer, og det vil bli frigjort mindre strøm, som igjen fører til at man vil få problemer med å opprettholde spenningen over tid. Dette er en ganske grei forklaring, men det forklarer ikke hvorfor batteriet ikke yter "normalt" igjen når det varmes opp. Jeg har egentlig ikke tenkt så mye over dette, men så vidt jeg har forstått så "forsvinner" energien, altså vil ikke et 40 Wh batteri klare å levere 40 Wh i "brukbar" effekt (f.eks. lys i en lommelykt), selv om man varmer det opp igjen etterpå. Energien forsvinner altså et sted på veien, og det er selvfølgelig (?) varme. Hastigheten på varmeoverførselen avgjøres av temperaturgradienten (mer varme jo større temperaturgradient). Dette er en bieffekt, men jeg kan tenke meg at batteriet begynner å produsere varme når det sliter med å holde spenningen oppe på grunn av liten strømproduksjon (?), og at det er der energien forsvinner. Normalt sett skal kulde gi bedre ledeegenskaper, men siden batterier er kjemiske, så må de ha en viss temperatur for å fungere slik de skal. Hvis dette resonnementet er riktig, skulle god temperaturisolering løse mye av problemene, men siden levetiden går ned ved for høy varme, så kan de ikke isolere for godt heller, for å unngå overoppheting ved høyere omgivelsestemperaturer. For å trekke det litt videre; har bilbatterier (f.eks.) innebygget oppvarmer for å øke brukstiden om vinteren? Vil "vanlige" batterier (si AA) få tilbake den "tapte" energien om de ligger temperert en stund? Med andre ord; vil de produsere mer varme enn normalt, dersom de er kalde? Det er visst mye jeg ikke vet om batterier, men den enkle forklaringen er i alle fall at de kjemiske prosessene går saktere ved lave temperaturer Edit: Kan ta med kort at levetiden på et oppladet batteri blir lenger ved kaldere temperaturer av samme grunn; tregere kjemisk prosess som fører til mindre lekkasjestrøm.... Endret 22. mai 2015 av pifler Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 22. mai 2015 Del Skrevet 22. mai 2015 Det er ikke bare flygler som lager masse lyd. Fra Wikipedia: http://en.wikipedia.org/wiki/Run_Away_%28SunStroke_Project_and_Olia_Tira_song%29 The rules of the contest prohibited musical instruments being played on stage, meaning Stepanov was not actually playing the saxophone at all, but rather syncing movements with a prerecorded track. Countries preferences to use backing tracks virtually leads to the abolition of orchestras. Live music became optional and all broadcasters since 1999 have declined to use an orchestra. In 2004, all live music was banned; even artists on stage were not allowed to play their instruments live, even if they explicitly voiced their wish to do so. This live music prohibition is still in place. Selvsagt er det lett for saksofonisten å bare la være å blåse inn i instrumentet, evt. fjerne komponenter som gjør den lydløs uten at det synes. Det er litt vanskeligere å late som man spiller flygel. Hvis man ikke trykker ned tangentene, så ser det jo ganske rart ut på nærbilder. Kanskje de tar ut innmaten, da. Ja, en kamerat av meg spillte trommer i mgp, ifølge han er det vanskeligere å spille playback enn live. Trommene er dempet så det er fysisk tyngre å slå. Dessuten må man lære akkurat det innspillte tempoet utenat i stedet for å kunne spille "etter eget hode". AtW Lenke til kommentar
Polymorf Skrevet 22. mai 2015 Del Skrevet 22. mai 2015 Hva har aksjekursen å si for et selskap? Hvis et selskap startes og selger 1.000.000 aksjer til 10 kr, så mottar selskapet 10.000.000 kr. Men jeg skjønner ikke hva kursen etter det har å si, siden det er den prisen aksjonærer bruker for å handle seg imellom. Men jeg vet jo det har en innvirkning, så det er en "snedig" ting jeg lurer på. Lenke til kommentar
aklla Skrevet 22. mai 2015 Del Skrevet 22. mai 2015 Aksjekursen har vel sånn sett lite direkte å si på firmaet. Firmaet tjener ikke noe på om den stiger. Men, at aksjen stiger er jo ett tegn på at firmaet gjør det bra, man kan vel si at aksjekusjen er en indikasjon og måle-enhet på hvor bra firmaet gjør det/hvor bra andre tror firmaet kommer til å gå. Men, jeg vil nå si at aksjekursen ikke har noen direkte påvirkning på firmaet, men de er veldig avhengig av hverandre 1 Lenke til kommentar
Polymorf Skrevet 22. mai 2015 Del Skrevet 22. mai 2015 Det var oppklarende. Takk. Lenke til kommentar
Tunky Skrevet 22. mai 2015 Del Skrevet 22. mai 2015 Det er ikke bare flygler som lager masse lyd. Fra Wikipedia: http://en.wikipedia.org/wiki/Run_Away_%28SunStroke_Project_and_Olia_Tira_song%29 The rules of the contest prohibited musical instruments being played on stage, meaning Stepanov was not actually playing the saxophone at all, but rather syncing movements with a prerecorded track. Countries preferences to use backing tracks virtually leads to the abolition of orchestras. Live music became optional and all broadcasters since 1999 have declined to use an orchestra. In 2004, all live music was banned; even artists on stage were not allowed to play their instruments live, even if they explicitly voiced their wish to do so. This live music prohibition is still in place. Selvsagt er det lett for saksofonisten å bare la være å blåse inn i instrumentet, evt. fjerne komponenter som gjør den lydløs uten at det synes. Det er litt vanskeligere å late som man spiller flygel. Hvis man ikke trykker ned tangentene, så ser det jo ganske rart ut på nærbilder. Kanskje de tar ut innmaten, da. Det er fullt mulig å dempe et flygel så mye at lyden blir neglisjerbar. Om de gjør det eller bruker et tomt flygel vet jeg ikke. Antagelig demper de det. Lenke til kommentar
Flin Skrevet 22. mai 2015 Del Skrevet 22. mai 2015 Hva er motivasjonen for denne, i min mening absurde, reglen? 1 Lenke til kommentar
Jotun Skrevet 22. mai 2015 Del Skrevet 22. mai 2015 Sikkert at dårlige musikalske opptredener ikke skal ødelegge for vinnermulighetene. Men de synger live? Høres sånn ut hvertfall.... Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 22. mai 2015 Del Skrevet 22. mai 2015 (endret) På scenen i Eurovision Song Contest er det innimellom flygler. Hvordan løses dette med tanke på at instrumentalen skal være innspillt på forhånd? Bruker de et flygel uten innmat? Eller lar de bare være å putte mikrofon på, og ser lyden som neglisjerbar? Et flygel lager ellers mye lyd, så det siste virker litt tvilsomt. Det første like så. Det er ikke så vanskelig å dempe et flygel tilstrekkelig for formålet. Det er bare å tre filt mellom strengene. Hva er motivasjonen for denne, i min mening absurde, reglen? TV-seernes utålmodighet. Vi har ikke tid til å vente de minuttene det ville ta å koble til elektriske gitarer og sette opp fungerende trommemikrofoner mellom hver sang, så EBU bestemte i 2004 at det ikke var lov. For enkelthets skyld forbød de alle instrumenter. Edit: Opprinnelig var det motsatt. Når popband på 60-tallet ville bruke playback av instrumentene fikk de nei. Abbas Waterloo var visstnok den første gangen mesteparten var på playback. Fra 1999 forsvant orkesteret helt. Geir Endret 22. mai 2015 av tom waits for alice 2 Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 22. mai 2015 Del Skrevet 22. mai 2015 Hva er motivasjonen for denne, i min mening absurde, reglen? Rigging, det tar masse tid å rigge opp og ned diverse instrument mellom hver sang. AtW Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 22. mai 2015 Del Skrevet 22. mai 2015 (endret) Det er ikke så vanskelig å dempe et flygel tilstrekkelig for formålet. Det er bare å tre filt mellom strengene. Vil ikke det først og fremst påvirke klangtiden? Jeg kan ikke se for meg at filtet vil redusere slagets initielle styrke. Jeg ser for meg at lyddempende underlag (teppe) og bakgrunn (tungt sceneteppe) vil redusere styrken uten å gå ut over klangtiden. Endret 22. mai 2015 av Simen1 Lenke til kommentar
Jotun Skrevet 22. mai 2015 Del Skrevet 22. mai 2015 De bruker kanskje et moddet flygel uten strenger og heller en stålplate eller lignende som klossene slår imot. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå