Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2

Anbefalte innlegg

Det er mulig dosen som er oppgitt er litt lav, i følge Wikipedia er en typisk dose 0.150 mSv. Det tallet gjelder riktignok for røntgen av alle tennene. Mest typisk tar man jo bare røntgen av de tennene der det er mistanke om noe problem, men likevel blir det som regel mer enn et bilde. Om du ganger dosen du fant med 5-10 tipper jeg tallet blir ganske bra. Resten av anslaget ditt ser fornuftig ut. Antakelig er det riktig at sikringstiltaket er strengere enn nødvendig.

Når det gjelder vegger som beskytter mot røntgen så er det generelt slik at jo tyngre atomkjerner materialet er laget av, jo bedre er skjermingen. Men alle materialer vil til en viss grad stoppe røntgen, og når det er snakk om så liten intensitet som her er ikke kravet spesielt stort. Bly gir utmerket skjerming, men betong er også mye brukt og helt sikkert tilstrekkelig i dette tilfellet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ifølge denne grafikken blir man bestrålt med 5µSv når man får røntgenbilde hos tannlegen. 

Det er ca 230 arbeidsdager i et år. En tannlege(tannpleier?) utfører eksempelvis 8 røntgen per dag. Det blir 9200µSv = 9.2mSv sendt ut fra røntgenapparatet mot pasient på ett år. For tannlegen/tannpleieren er nok dette tallet drastisk lavere, da de ikke sitter i stolen selv.

En tannlege/tannpleier ville da bli utsatt for en liten brøkdel av hva en atomkraftverkarbeider blir utsatt for.

Min tannlege går alltid ut av rommet og tar røntgenbildet utenfra. Er denne sikkerheten strengt tatt nødvendig? Er veggene lagd av noe som beskytter mot stråling?

Eller er det meg eller kilden min som ikke stemmer?

Hvis vi skal ta kilden og antagelsene dine for god fisk: 9.2 mSv er 9.2% av laveste årlige dose som er klart koblet til økt kreftrisiko. Såklart er det god praksis å ikke være direkte eksponert for den strålingen. Jeg antar at veggene ikke er laget av bly hos tannlegen, men siden strålingsintensiteten avtar kvadratisk med avstand vil det hjelpe i massevis å stå et par meter unna.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Min tannlege går alltid ut av rommet og tar røntgenbildet utenfra. Er denne sikkerheten strengt tatt nødvendig? Er veggene lagd av noe som beskytter mot stråling?

Holder faktisk på med ett tannlegesenter akkurat nå og der brukes det ca. 2 lag med blygips

• Liker 1
Lenke til kommentar

De går av og til ut av rom, bak vegg mens enkelte tannleger ikke bryr seg. To tannleger jeg har gått til, sto rett ved siden av når de tok røntgen.

Har spurt tannleger og forskjellige om det der, og de sier eller påstår iallefall alle, at den røntgen du får hos tannlegen er så lite at det er ingenting. Bare at de tar bilder hele dagen, så får de noe mer.

Noen fortalte meg en gang, at du får hundrevis ganger mer røntgen stråling ved en enkel flyreise enn det der. Om dette innebærer riktighet vet jeg ikke.
Er ikke så begeistret for røntgen uansett. Stoler ikke helt på at det er så ufarlig som dem sier.

Endret av Delvis
Lenke til kommentar

Er ikke så begeistret for røntgen uansett. Stoler ikke helt på at det er så ufarlig som dem sier.

Jeg regner med at du har gjort noe forskning eller kan referere til det som viser at effektene er mer alvorlige enn det helsemyndighetene påstår?

Lenke til kommentar

Jeg regner med at du har gjort noe forskning eller kan referere til det som viser at effektene er mer alvorlige enn det helsemyndighetene påstår?
Vil nå vitterlig påstå at ting som "er trygge" svært mange ganger har vist seg å være veldig skadelig allikevel.

Se på historien oppover.

Lenke til kommentar

Det er faktisk en del som tyder på at effekten av små strålingsdoser overvurderes i den metodikken som vanligvis ligger til grunn for helsemyndigheters anbefalinger. Metodikken som vanligvis brukes er såkalt linear no-threshold-response. Dette baserer seg på å undersøke hvordan sammenhengen med kreftrisiko og strålingsdose er ved store strålingsdoser1 (type Hiroshima/Nagasaki). Resultatet ekstrapoleres så ned til lave strålingsdoser under antakelsen at det ikke er noen minste strålingsdose som må til for å gi økt kreftrisiko. Denne antakelsen er sannsynligvis feil. Kroppen har mekanismer som gjør at en god del av de DNA-skader som oppstår enten repareres eller at cellene destrueres. Dette gjør at ekstrapoleringen fra store doser antakelig overvurderer faren ved små doser.

1Ved små strålingsdoser er eventuell økning i kreftrisiko så liten at det er vanskelig å finne signifikante resultater.

• Liker 4
Lenke til kommentar

i programmet "huskestue " på TV2 ble det spurt om hvilke organ som vokser hele tiden , eller hele livet .

svaret skulle være at det er øre og nesen som vokser hele livet

det skjønner jeg lite av

når man er voksen så ender verke nesen elle ørene seg , derfor virker dette underlig

derimot huden vokser jo hele tiden siden man mister hudsceller samt at sår man får gror

Lenke til kommentar

i programmet "huskestue " på TV2 ble det spurt om hvilke organ som vokser hele tiden , eller hele livet .

svaret skulle være at det er øre og nesen som vokser hele livet

det skjønner jeg lite av

når man er voksen så ender verke nesen elle ørene seg , derfor virker dette underlig

derimot huden vokser jo hele tiden siden man mister hudsceller samt at sår man får gror

http://www.kk.no/livsstil/fortsetter-nesa-og-%C3%B8rene-%C3%A5-vokse-resten-av-livet-25348

http://illvit.no/mennesket/fortsetter-nesen-og-orene-a-vokse-hele-livet

Lenke til kommentar

Nesa og ørene vokser hele livet, grunnet gravitasjonen. Altså: de vokser vel strengt tatt ikke, men huden blir slappere og gravitasjonen trekker den ned. Huden vokser vel strengt tatt heller ikke, den vedlikeholdes.

Endret av Knewt
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nesa og ørene vokser hele livet, grunnet gravitasjonen. Altså: de vokser vel strengt tatt ikke, men huden blir slappere og gravitasjonen trekker den ned. Huden vokser vel strengt tatt heller ikke, den vedlikeholdes.

da er det jo bare huden som vedlikeholdes , celler som byttes ut

Det enste som egentlig vokser er håret

Endret av den andre elgen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...