Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Zippo koster fra rundt 100 og oppover til rundt 500, tror jeg. Kjøpte i alle fall min for 150.
Finner ikke en eneste (ordentlig) Zippo til under 400-500 jeg :p

 

 

Ok, min er helt stilren og i børstet stål. Det er kanskje de med fancy påtrykk og inngraveringer som er så dyre?

Det er nok ikke graveringen som avgjør prisen, men kvaliteten.

Zippo-lightere fåes kjøpt i mange slags kvalitetsutførelser. Type A er den beste, tror jeg. Det har noe med hvor kraftig vind det må være før flammen slukker.

 

Edit: Men en Zippo med personlig inngravering mer enn en identisk en uten.

 

 

Du har nok rett i det med kvaliteten. Leste også at prisen avhenger av hvilket materiale (les: kvalitet), og "sjeldenheten" av lighteren. Enkelte Zippoer anses mer som samleobjekter enn lightere, så vidt jeg har forstått.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Zippo er vel bare ett merke og ikke en beskrivelse av type lighter. Det er riktignok et veldig kjent merke og mange forveksler det med typen lighter. F.eks slik det var for 20 år siden i Sovjet da ordet Lada nærmest var ensbetydende med ordet bil. (Det fantes nesten ikke andre bilmerker i Sovjet på den tiden).

Lenke til kommentar
RulleTRAPP eller rulleBÅND?
Tja, hva skal man kalle det da? Et rullebånd er noe man har på flyplasser for å frakte mennesker horisontalt. En rulletrapp er som du sier en trapp med trinn, og som har en viss helning.

 

Dette blir dermed det neste snedige spørsmålet: hva kaller man et rullebånd med helning, når man verken kan kalle det rulletrapp eller rullebånd (for jeg syns begge blir feil, men sistnevnte mest, av en eller annen grunn).

En rulletrapp er en trapp som beveger seg. Hvis den stoppes, så er den fortsatt en trapp, altså sammensatt av trinn med trinnhøyde og trinndybde.

 

Et rullebånd/transportbånd er et stykke gulv som beveger seg. Det kan enten ligge helt horisontalt eller som en skrårampe. Men det er fortsatt ingen trapp, for trapper har jo trinn med trinnhøyde og trinndybde. Et rullebånd som brukes til å flytte gjenstander, f.eks kofferter (på f.eks flyplasser) eller maskindeler (i f.eks fabrikker), kalles et transportbånd. Utendørs rullebånd kan også kalles rullefortau.

Lenke til kommentar
Zippo er vel bare ett merke og ikke en beskrivelse av type lighter. Det er riktignok et veldig kjent merke og mange forveksler det med typen lighter. F.eks slik det var for 20 år siden i Sovjet da ordet Lada nærmest var ensbetydende med ordet bil. (Det fantes nesten ikke andre bilmerker i Sovjet på den tiden).

 

 

Joda, Zippo er et merke. Men de lager flere typer lightere. Forskjellig form, fasong, påtrykk etc. Jeg vet ikke om du trodde, jeg trodde zippo var én type lighter, men jeg tolket det slik. Og det har du selvfølgelig helt rett i at det ikke er, Zippo er som nevnt et merke.

 

Forøvrig er det utbredt å "fake" zippoene. Så neste gang du ser en zappo til en tyvekroning, så er det nok en zappo, og ikke zippo med skrivefeil.

Endret av Jensemann4
Lenke til kommentar
RulleTRAPP eller rulleBÅND?
Tja, hva skal man kalle det da? Et rullebånd er noe man har på flyplasser for å frakte mennesker horisontalt. En rulletrapp er som du sier en trapp med trinn, og som har en viss helning.

 

Dette blir dermed det neste snedige spørsmålet: hva kaller man et rullebånd med helning, når man verken kan kalle det rulletrapp eller rullebånd (for jeg syns begge blir feil, men sistnevnte mest, av en eller annen grunn).

En rulletrapp er en trapp som beveger seg. Hvis den stoppes, så er den fortsatt en trapp, altså sammensatt av trinn med trinnhøyde og trinndybde.

 

Et rullebånd/transportbånd er et stykke gulv som beveger seg. Det kan enten ligge helt horisontalt eller som en skrårampe. Men det er fortsatt ingen trapp, for trapper har jo trinn med trinnhøyde og trinndybde. Et rullebånd som brukes til å flytte gjenstander, f.eks kofferter (på f.eks flyplasser) eller maskindeler (i f.eks fabrikker), kalles et transportbånd. Utendørs rullebånd kan også kalles rullefortau.

OK, jeg er med på den, hvis man holder seg til å kalle den horisontale varianten av rullebåndet for rullefortau. Alt for å unngå sammenblanding, liksom.

 

Oppsummert: Flyet står på et rullefortau, ballen ruller på et rullebånd. Rulletrapp har ingenting med noen av delene å gjøre.

Lenke til kommentar
Zippo er vel bare ett merke og ikke en beskrivelse av type lighter. Det er riktignok et veldig kjent merke og mange forveksler det med typen lighter. F.eks slik det var for 20 år siden i Sovjet da ordet Lada nærmest var ensbetydende med ordet bil. (Det fantes nesten ikke andre bilmerker i Sovjet på den tiden).

 

 

Joda, Zippo er et merke. Men de lager flere typer lightere. Forskjellig form, fasong, påtrykk etc. Jeg vet ikke om du trodde, jeg trodde zippo var én type lighter, men jeg tolket det slik. Og det har du selvfølgelig helt rett i at det ikke er, Zippo er som nevnt et merke.

 

Forøvrig er det utbredt å "fake" zippoene. Så neste gang du ser en zappo til en tyvekroning, så er det nok en zappo, og ikke zippo med skrivefeil.

Forøvrig trenger ikke disse være falske, bare av meget dårlig kvalitet.

Under har man forskjellige bokstaver og tall. A er best, og Z er dårligst. Jeg husker ikke i farten hvordan dette med tallene fungerte, men kan prøve å finne det ut.

 

Redigert: Men det fins jo også kopier der ute, som er identiske for de som ikke er kjennere. Slike som meg.

Endret av Minus
Lenke til kommentar

Jeg kjøpte meg en helt plain Zippo-lighter for 100 kr på Jernia for et års tid siden. Dette var den aller enkleste varianten i børstet stål, men jeg er i det minste nokså sikker på at den er ekte :)

 

Vanker ikke så mye på Jernia nå for tiden, så jeg vet riktignok ikke om de fortsatt fører varen ...

Lenke til kommentar
Tenkte å lage en ny tråd, men poster det like godt her.

 

Hvordan går dette an egentlig? En kvinne mangler halve hjernen med fungerer normalt?

http://www.adressa.no/nyheter/utenriks/article980253.ece

De oppgir Ananova som eneste kilde. Den originale artikkelen hos Ananova oppgir ingen kilder videre. Selv har jeg ikke inntrykk av at Ananova er verdens mest pålitelige nyhetskilde.

 

Det er flere ting jeg synes virker veldig mistenkelig med denne artikkelen:

  • Det oppgis ingen kilder hos Ananova.
  • Hvorfor fikk kvinnen en MR-scan bare fordi hun følte seg sløv? Rett meg om jeg tar feil, men jeg trodde man måtte ha en god grunn hvis man skulle trenge MR...
  • Hvis det virkelig var sant, ville det vært en vitenskapelig sensasjon, og ville nok fått mer oppmerksomhet enn en liten notis hos Ananova.

Jeg vil se langt mer pålitelige kilder før jeg tar denne nyheten for god fisk. Fordi om noe står på internett trenger det ikke være sant, du vet det? :)

 

EDIT: Stavet Ananova feil, ekstra linjeskift...

Endret av A-Jay
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...