M98kF1 Skrevet 16. mai 2015 Del Skrevet 16. mai 2015 (endret) [...]Kan ikke tenke meg at kretsen for mottager for IR signalene til fjernkontrollen trekker noe særlig strøm[...] Da jeg var student hadde vi en lengre diskusjon om dette, som resulterte i at vi målte på TV'en. Så vidt jeg husker trakk vår TV (en gammel Funai med innebygget VHS...) litt under 10W på stand-by. Om den er "et dårlig design" eller om 10W regnes som særlig mye vet jeg ikke, men merkbart utslag på strømregningen kan elektronikk på stand-by neppe gi. Endret 16. mai 2015 av M98kF1 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274 Skrevet 16. mai 2015 Del Skrevet 16. mai 2015 Mener det er krav om at elektrisk utstyr på standby av type husholdningsutstyr ikke skal trekke mer enn 1 W. Det var iallefall en sak om det for noen år siden. Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 16. mai 2015 Del Skrevet 16. mai 2015 Er det noen grunn til å gjøre det? Etter litt googling har jeg fortsatt ikke noe godt svar: Mange engelske hus har ringkretser istedet for radialkretser. (Vet ikke om det heter det på norsk.) Ser du på en en "krets" i et norsk hus går den fra sikringsskapet til første kontakt, videre til neste, og så videre til den siste, og der stopper den. I en ringkrets fortsetter ledningen videre tilbake til sikringsskapet der den er koblet til samme pol. (Så det går altså ikke strøm på den uten at noe er koblet til og slått på.) Det vil si at strømmen kan gå to veier for å nå et punkt i kretsen. Dermed blir belastningen i teorien halvert på hver halvdel av kretsen. I England godtar man så et større antall apparater på en krets, og dermed må kretsen ha kraftigere sikringer for å tåle belastningen. Ifølge Wikipedia gjerne 32 ampere på alle kretser. (Mens vi ofte har 10 og 16 ampere.) Men det er for mye for mange av apparatene du kobler til kretsen, om en av disse har en feil så ryker kanskje ikke sikringen, og disse må derfor ha en egen sikring i pluggen. (En av grunnene til at den er så stor og stygg...) Denne er på max 13 ampere. Men så kommer jeg ikke lenger. Hva slags betydning bryteren skulle ha i dette opplegget vet jeg ikke. En teori er at mange apparater i "gamle dager" ikke hadde egne strømbrytere (tenk ala vaffeljern i Norge i dag), og at man hadde brytere i stikkontakten for å slippe å plugge dem ut og inn. Geir 3 Lenke til kommentar
Nerowulf Skrevet 16. mai 2015 Del Skrevet 16. mai 2015 Er det personvern som er grunnen for at vi ikke får kvitteringen inn i nettbanken vår? Nå står det bare X Kr fra Butikk Y, samt tid. Ikke hva slags varer. Lenke til kommentar
Twinflower Skrevet 16. mai 2015 Del Skrevet 16. mai 2015 I England godtar man så et større antall apparater på en krets, og dermed må kretsen ha kraftigere sikringer for å tåle belastningen. Ifølge Wikipedia gjerne 32 ampere på alle kretser. (Mens vi ofte har 10 og 16 ampere.) Men det er for mye for mange av apparatene du kobler til kretsen, om en av disse har en feil så ryker kanskje ikke sikringen, og disse må derfor ha en egen sikring i pluggen. (En av grunnene til at den er så stor og stygg...) Denne er på max 13 ampere. De har halve spenningen, og må følgelig ha dobbel mengde strøm for å oppnå samme mengde effekt Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 16. mai 2015 Del Skrevet 16. mai 2015 UK har 230 volt. Du forvekslet kanskje med USA? Lenke til kommentar
Twinflower Skrevet 16. mai 2015 Del Skrevet 16. mai 2015 UK har 230 volt. Du forvekslet kanskje med USA? Ja, kan se slik ut. Lenke til kommentar
Centrux Skrevet 16. mai 2015 Del Skrevet 16. mai 2015 Hvorfor ryker det av isbiter når man tar dem ut av fryseren? Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 16. mai 2015 Del Skrevet 16. mai 2015 Hvorfor ryker det av isbiter når man tar dem ut av fryseren? Det ryker egentlig ikke av isbitene, men av lufta som kommer i nærkontakt med isbiten. Vanlig inneluft har en god del luftfuktighet i seg og når den lufta kommer så nær isbiten at den blir kald så kondenserer vanndampen, akkurat som når skyer dannes. Kald luft synker, derfor ramler disse nedkjølte skyene ned fra isbitene. Isbitene i seg selv ryker ikke og de avgir heller ikke fuktighet til lufta når dette skjer. Det er faktisk omvendt. Noe av skyene som dannes rundt isbitene setter seg fast på isbiten så isbiten vokser. Det skjer helt frem til overflaten av isbiten begynner å smelte. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 16. mai 2015 Del Skrevet 16. mai 2015 (endret) Er det personvern som er grunnen for at vi ikke får kvitteringen inn i nettbanken vår? Nå står det bare X Kr fra Butikk Y, samt tid. Ikke hva slags varer. Jeg tror ikke det er noen som har interesse av det. - Myndighetene ser ikke noe poeng i å påby det. - Butikkene vil helst holde prisene sine for seg selv. - Bankene gidder ikke samle på mer data enn nødvendig og de har neppe lov til å selge opplysningene videre til 3. part, ergo ingen lønnsomhet i å samle på disse dataene. Hvis mange nok kunder ønsker en sånn funksjon i nettbanken så lar nok banken seg overbevise om at det er god service som kan skaffe flere kunder, men jeg tror fortsatt ikke de får med seg butikkene på et sånt opplegg. Dermed strander vel forsøket. Endret 16. mai 2015 av Simen1 Lenke til kommentar
Tunky Skrevet 16. mai 2015 Del Skrevet 16. mai 2015 Digipost tilbyr vel at du kan knytte bankkort/konto til digipost-kontoen din og få kvittering direkte i Digipostkassa. Det er såvidt jeg vet bare Bunnpris som tilbyr dette av matkjedene, og muligens ikke alle butikkene enda heller. Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 16. mai 2015 Del Skrevet 16. mai 2015 [...]Kan ikke tenke meg at kretsen for mottager for IR signalene til fjernkontrollen trekker noe særlig strøm[...] Da jeg var student hadde vi en lengre diskusjon om dette, som resulterte i at vi målte på TV'en. Så vidt jeg husker trakk vår TV (en gammel Funai med innebygget VHS...) litt under 10W på stand-by. Om den er "et dårlig design" eller om 10W regnes som særlig mye vet jeg ikke, men merkbart utslag på strømregningen kan elektronikk på stand-by neppe gi. Det som er dårlig design er at de fleste apparater i dag mangler en knapp som bryter strømmen Samtidig så trenger de flere minutter før de er klare til bruk når strømmen kobles till . nesten som en gammel rør tv som trenger oppvarming blir raskere klar til bruk når den slåes på hvorfor må det være slik ? Lenke til kommentar
Delvis Skrevet 16. mai 2015 Del Skrevet 16. mai 2015 Hvis man får til lage en robot i menneskestørrelse og menneskeform som kan være keeper på et fotball lag, og gjøre en bedre jobb enn menneskekeeper, vil det være tillatt å bruke? Lenke til kommentar
StormEagle Skrevet 16. mai 2015 Del Skrevet 16. mai 2015 Hvordan fjerner man statisk elektrisitet fra en ting? F.eks har jeg en plexiglass (akryl) plate som hele tiden er veldig statisk og allt av støv klamrer seg til den og er veldig vanskelig å få bort. Hvordan kan dette unngås? Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 16. mai 2015 Del Skrevet 16. mai 2015 (endret) Statisk elektrisitet skyldes (delvis) at ladningene ikke ledes bort fra stedet de oppstår. Rent fysisk er løsningen å gjøre overflaten på plexiglasset elektrisk ledende. Hvordan man oversetter fysikk til praksis her er jeg usikker på, men mulig det går an å kjøpe en antistatisk film å legge på eller dampe på et tynt lag metall, a la slik man lager antistatiske plastposer. Endret 16. mai 2015 av Simen1 Lenke til kommentar
Tunky Skrevet 16. mai 2015 Del Skrevet 16. mai 2015 Hvis man får til lage en robot i menneskestørrelse og menneskeform som kan være keeper på et fotball lag, og gjøre en bedre jobb enn menneskekeeper, vil det være tillatt å bruke? Selvfølgelig ikke. Det er jo ikke lov med andre maskiner. Kan for all del være det kommer en endring i regelverket når teknologien er på det stadiet, selv om det er tvilsomt. Blir kanskje i så fall en sport som minner om fotball, men med roboter. Dette blir jo bare spekulasjoner.. 1 Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 17. mai 2015 Del Skrevet 17. mai 2015 (endret) Det som er dårlig design er at de fleste apparater i dag mangler en knapp som bryter strømmen Samtidig så trenger de flere minutter før de er klare til bruk når strømmen kobles till . nesten som en gammel rør tv som trenger oppvarming blir raskere klar til bruk når den slåes på hvorfor må det være slik ? Apparatene bruker lang tid på å "boote", akkurat som en PC. De inneholder nemlig mange av de samme komponentene. Jeg har f.eks. en mobilt bredbåndsrouter som bruker halvannet minutt på å starte opp. En gammel TV med billedrør bruker tid av helt andre årsaker. Den inneholder en glødetråd som må få tid til å bli varm. Dagens apparatene er så avanserte at de inneholder microprosessor, RAM, Flash-minne og masse annet høyteknologisk elektronikk. Superavansert elektronikk er nemlig grisebillig å masseprodusere. Så fyller de flashminnet med en lett modifisert gratis Linux-utgave som kun kjører et dataprogram som gjør den oppgaven som apparatet er ment å utføre. For det er lettere å programmere et Linux-program enn å programmere alt fra grunnen av. Denne metoden er enkel å masseprodusere av standardiserte deler. Men ingenting er laget fra grunnen av eller optimalisert. Å lage alt fra grunnen av er dyrt, men lønner seg hvis apparatet skal produseres i ENORME kvanta. Apparatene har ingen egen av/på-knapp som bryter nettspenningen fordi slike kraftige, mekaniske 220 volts brytere er dyre å produsere, tar plass, ødelegger designet og krever at du reiser deg fra stolen for å skru på TVen. Produsentene tror at kunder flest ikke bryr seg om TVen trekker en watt i standby-modus. Da er den klar til å skrus på med fjernkontrollen. Endret 17. mai 2015 av Mannen med ljåen 1 Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 17. mai 2015 Del Skrevet 17. mai 2015 Er det personvern som er grunnen for at vi ikke får kvitteringen inn i nettbanken vår? Nå står det bare X Kr fra Butikk Y, samt tid. Ikke hva slags varer. Vil du virkelig ha kvitteringen i nettbanken? Banken og forsikringsselslkapet er ofte samme firma, så da kan f.eks. forsikringsselskapet lese hvor sunt du spiser. Lenke til kommentar
StormEagle Skrevet 17. mai 2015 Del Skrevet 17. mai 2015 (endret) Statisk elektrisitet skyldes (delvis) at ladningene ikke ledes bort fra stedet de oppstår. Rent fysisk er løsningen å gjøre overflaten på plexiglasset elektrisk ledende. Hvordan man oversetter fysikk til praksis her er jeg usikker på, men mulig det går an å kjøpe en antistatisk film å legge på eller dampe på et tynt lag metall, a la slik man lager antistatiske plastposer. Sputtering av metall på akryl er nok på et nivå laaaaangt over hva jeg hverken kan eller er villig til å gjøre. Er det noen som selger slike antistatiske filmer? Plexiglasset er i en aluminiums skinne (som er limt til treverk). Kan det være nok å jorde denne aluminiums skinna? Endret 17. mai 2015 av flesvik Lenke til kommentar
Jotun Skrevet 17. mai 2015 Del Skrevet 17. mai 2015 Mener det skal finnes noen sprayer man kan bruke til dette. Funker en stund så avtar virkningen. Men aner ikke kor eg leste om det.... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå