Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2

Anbefalte innlegg

Mener du om det er forskjellig effekt fra f.eks. 0.5A*2V og 2A*0.5V? 

Nei, effekten er den samme. Det er imidlertid praktiske forskjeller som kan ha betydning. En viktig forskjell er effekttapet i overføringsledningen. Dette tapet går som kvadratet at strømstyrken, så for å redusere det lønner det seg å strømstyrken og øke spenningen. I tillegg krever de fleste anvendelser av strømmen krever en bestemt spenning for å fungere. Oppvarming og lyspærer av glødetrådtypen kan lett tilpasses mange ulike spenninger, men for f.eks. elektronikk er det vanskeligere.

det er nok bare vi mennesker som merker denne effekt-forskjellen om det er mer strøm  eller  mere spenning

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det kan være mange grunner for friske folk å bruke HC-toalettet, eks.:

* Noen alminnelige toaletter er latterlig trange, og man sitter med beina klemt mellom ovnen og dassrullholderen.

* Herretoalettet er tilfeldigvis svært uappetittelig.

* Lang kø. Å ikke ta i bruk alle toalettene for å forkorte ventetiden for alle, er irrasjonellt.

osv.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg bruker dem om de andre er opptatt eller feks veldig skitne. Det er ingen regler afaik, men jeg ville nok ha sluppet handikappede foran meg i køen. Selv om det ikke egentlig er noen grunn til å gjøre det med mindre de har problemer med inkontinens.

Lenke til kommentar

Er det regler for bruk av handicap-toalett? Kan man med god samvittighet bruke dette, selv om man er funksjonsfrisk og det kanskje er ledig på et "vanlig" toalett?

Hvorfor skal du gå på hC toalettet  hvis et normalt ett er ledig ?

Hvorfor lurer du på hvilket toalett jeg bruker?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Handikapdass er luksus i forhold til de vanlige. Sjeldent man finner bæsj på gulvet, dasspapir på veggene, og piss fra folk som har bommet, på handicaptoalettet.

Egentlig jævlig rart. Skulle jo tro handikappede hadde hatt større forutsetninger for å grise.

Lenke til kommentar

Handicap forbundet har sagt at det er helt ok at vi friske bruker HC toaletter, men de foretrekker jo at om det er kø så slipper Hc folk først. Da de gjerne trenger litt mer tid til å få ting til, og om man da allerede er litt i beit for tid....

Så drit i hele hc dassen med god samvittighet.

(Er mange år siden de gikk ut og sa det, så har ingen kilder på dette i dag, kan jo også ha endret seg)

Lenke til kommentar

Er det regler for bruk av handicap-toalett? Kan man med god samvittighet bruke dette, selv om man er funksjonsfrisk og det kanskje er ledig på et "vanlig" toalett?

jeg bryr meg ikke så mye om hvor du driter , men hvorfor du må okkupere HC toalettet når du har et annet valg 

Lenke til kommentar

Nei, effekten er den samme. Det er imidlertid praktiske forskjeller som kan ha betydning. En viktig forskjell er effekttapet i overføringsledningen. Dette tapet går som kvadratet at strømstyrken, så for å redusere det lønner det seg å strømstyrken og øke spenningen. I tillegg krever de fleste anvendelser av strømmen krever en bestemt spenning for å fungere. Oppvarming og lyspærer av glødetrådtypen kan lett tilpasses mange ulike spenninger, men for f.eks. elektronikk er det vanskeligere.

det er nok bare vi mennesker som merker denne effekt-forskjellen om det er mer strøm  eller  mere spenning

Hva mener du?

Lenke til kommentar

jeg bryr meg ikke så mye om hvor du driter , men hvorfor du må okkupere HC toalettet når du har et annet valg 

Han snakker om å bruke det på en helt vanlig måte. Han skal ikke okkupere det.

Lenke til kommentar

Hvorfor skal du gå på hC toalettet hvis et normalt ett er ledig ?

Hvorfor kverulerer du over ting alle andre er uenig med deg om her inne når du har et annet valg?

Lenke til kommentar

poenget var jo bare at det er lit egoistisk å bruk HC toalettet når en vanlig toalett er ledig

i mellomtiden kan det jo komme er handikapet som må vente

• Liker 1
Lenke til kommentar

poenget var jo bare at det er lit egoistisk å bruk HC toalettet når en vanlig toalett er ledig

i mellomtiden kan det jo komme er handikapet som må vente

Men er det riktig at handicap-brukere aldri skal kunne måtte vente på sin tur, slik som andre ofte må?

Skjønner selvsagt at kanskje enkelte HC-brukere har enkelte spesielle behov vedrørnde et toalettbesøk, men det vil jeg tro gjelder for de som ikke kvalifiseres til HC-toalett også.

Jeg benytter meg av handicap-toalett på skolen nå og da, men da har jeg gjerne ikke observert noen hele skoleåret som kan kvalifiseres til å ha førsterett på HC-toalettet og det allerede er lange dokøer hvor normen er at alle benytter seg av alle toalettene.

Føler HC-brukere at det er "deres" toalett? Jeg undrer bare, ikke dømmer. Jeg tenker aldri at "dette er mitt toalett" når jeg benytter meg av tradisjonelle toaletter. 

Endret av Mantoius
Lenke til kommentar

Hva mener du?

jo . at vi tåler spenningen bedre en strømmenn hvis kroppen blir utsatt for strøm 

Lenke til kommentar

Toalettplanleggingen er ikke alltid helt optimal.

F.eks. en yrkesskole med like mange herretoaetter som dametoaletter, og 90% mannlige studenter.

Da er det alltid mannlig dokø, og dametoalettene står tomme fordi ingen menn vil være så frekke å gå inn dit.

Jeg er tilhenger av kjønnsnøytrale toaletter. Det er mer fleksibelt.

HC-toalettet fungerer som kjønnsnøytralt toalett som både menn og kvinner kan benytte.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Hva mener du?

jo . at vi tåler spenningen bedre en strømmenn hvis kroppen blir utsatt for strøm 

Oi... Dette var en setning som ikke gav mening :)

Strømmen og spenningen henger sammen med motstanden i kroppen. Så det ene påvirker det andre, det eneste som er noenlunde konstant er spenningen i kroppen (ikke helt riktig det heller, da denne også endrer seg med økt strøm og spenning, men la oss for enkelthetsskyld bare si det....

Øker spenningen over kroppen så øker strømmen gjennom kroppen.

Øker strømmen gjennom kroppen så øker spenningen over kroppen.

Det vi mennesker tåler dårlig er effekten vi blir utsatt for.... Og vi tåler ikke økt strøm noe mer enn økt spenning, da begge deler øker den andre.

Men det du sikkert fisker etter er at det er strømmen som dreper. Vel ja, men du har ikke strøm gjennom kroppen uten å ha spenning også ;)

Lenke til kommentar

Sitter og ser på Flyhavarikommisjonen på National Geographic. Episoden handlet om et fly som styrtet på 70-tallet. Den gangen var ikke stemmeopptaker standard i cockpiten, og det gjorde jobben mye vanskeligere for FAA å finne ut hva som skjedde. Nå er jo stemmeopptak helt standard i tillegg til hva alle målerne viser til en hver tid, samt hvilke brytere som blir trigget. I mange episoder av serien, selv fra nyere tid, har jeg sett at de finner ut hvilken bryter som er brukt feil, og hva de i cockpiten sier til hverandre - men ikke HVEM som gjorde feilen (dersom det har vært eksempelvis en feil spak som ble brukt). Det får meg til å tenke på: hvorfor er ikke et kamera som filmer cockpiten påkrevd på lik linje som stemmeopptak? Finnes dette i det hele tatt som standard i nyere flymodeller, som Dreamliner?

Det måtte jo gjøre en del saker mye lettere å løse, være seg ulykker eller terror. I tillegg er det verken dyrt eller vanskelig å ha videoovervåking av cockpit og med dagens komprimeringsteknikker trenger man ikke store SSD-disken for å lagre flerfoldige timer med video som er akseptabel for å bestemme feil gjort i cockpit.

Endret av Knewt
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...