Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hadde jeg klart å bite av meg tunga om jeg prøvde?

Jeg har ikke lyst til å prøve.

Du kan jo gå til slaktaren (eller eit supermarked) og kjøpe oksetunge som du kan teste på?

Slaktaren har kanskje også tunger som liggner meir på mennesketunge, kanskje grisetunge?

Lenke til kommentar

50-øringer er ikke gyldige lengre. 99,50 rundes opp til 100 kr etter vanlige avrundingsregler. Kjøper du 11 stk blir det 109,45 som rundes ned til 109 kr.

Du kan også pante én flaske og få rundet 2,50 opp til 3 kr ved kontant utbetaling. Sluttsummer som ender på 0,5 skal alltid rundes opp. Panter du to flasker a 2,50 kr i samme handel får du utbetalt 5 kr, ikke 6. Er du skikkelig gjerrigknark panter du de to flaskene i hver sin omgang og går to ganger gjennom kassa for å få ut 6 kr. Deretter går du og handler kontant noe som ender med 0-49 øre over hele kroner. Ender det på 50-00 øre deler handelen i to sånn at summen ender på noe med 0-49 øre. Sånn kan du holde på dagen lang og få en timelønn på kanskje 10 kroner i timen. :p

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

50-øringer er ikke gyldige lengre. 99,50 rundes opp til 100 kr etter vanlige avrundingsregler. Kjøper du 11 stk blir det 109,45 som rundes ned til 109 kr.

Du kan også pante én flaske og få rundet 2,50 opp til 3 kr ved kontant utbetaling. Sluttsummer som ender på 0,5 skal alltid rundes opp. Panter du to flasker a 2,50 kr i samme handel får du utbetalt 5 kr, ikke 6.

Dette var jo ikke svar på det han spurte om.

Lenke til kommentar

Har matbutikker lov og runde opp enkeltvarer, og ikke sluttsummen?

Nytt forsøk: Nei, butikker skal følge avrundingsreglene og alltid runde sluttsummen opp dersom den slutter på 50-99 øre. Ender den på 01-49 øre skal det alltid rundes ned. Enkeltvarer skal ikke avrundes. Det er kun sluttsummen som skal avrundes.

Riktignok ikke noe konkret om hvilke summer som skal avrundes:

Avrundingsregler ved kontant betaling i norsk mynt

(Ved kontobetaling kan øreavrunding ikke foretas med henvisning til disse regler)

I Lov om Norges Bank og pengevesenet (sentralbankloven) § 4 første ledd, heter det:

"Den norske pengeenhet er en krone. Kronen deles i hundre øre".

I forskrift av 16. mars 2011 nr. 294 er det fastsatt følgende:

"Fra 1. mai 2012 skal det ved betaling i norsk mynt av ørebeløp som ikke er delelig med 100 avrundes slik ved det endelige oppgjør:

• Ørebeløp som ender på  1 - 49 øre rundes ned til nærmeste kronebeløp.
  • Ørebeløp som ender på 50 - 99 øre rundes opp til nærmeste kronebeløp.

Forskriften av 16. mars 2011 ble kunngjort i Norsk Lovtidend den 18. mars 2011.

Kilde: Norges bank

Sentralbankloven

Jeg tviler på at butikken har lov til å endre prisene på enkeltvarer under veis i kassa (avrunding) og derfor må bruke nøyaktig oppgitt pris på hver varelinje. Avrundingen skal kun skje i forbindelse med kontant betaling (som følge av begrensninger i kontaktenes minste pålydende verdier) og ikke ved betaling med kort. Sluttsummen skal altså være helt nøyaktig ved kortbetaling. Kun kontantbeløpet (sluttsummen) skal rundes av. Det er i hvert fall min tolkning uten at jeg har noe konkret å hente fra lovverket.

Edit: Jeg la merke til ordene ved betaling i forskriften. Merk at det ikke står "ved summering av prisen på hver vare".

Endret av Simen1
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Vil en dykkerflaske kunne øke i volum når den fylles med luft under høyt trykk? Altså bule ut på midten eller lignende? Her snakker jeg ikke om endringer som enkelt kan sees, men heller endringer som kan måles med presise instrumenter.

Lenke til kommentar

Det vil være litt avhengig av kva flaske det er snakk om, men dei fleste stålflasker er laga slik at flaska er sterkare enn det innvendige trykket. Enkelte komposittflasker kan nok være designa for å bule litt ut sidan kompositten går tilbake i sin opprinnelige form etterpå.

Men sjølv om flaska i teorien ikkje skal endre form så vil det nok i praksis være små endringar, i det minste i form av at godset i flaska blir varma opp ved fylling.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Alle faste ikkeplastiske stoffer er har en elastisietsmodul, selv diamant. Det betyr at alle stoffer er fleksibel og elastisk til en viss grad. Stål som i dykkerflasker er for eksempel ganske lite fleksibel, men de er fleksible. Det betyr at omkretsen påvirkes av trykkdifferansen, men ikke nødvendigvis synlig. Strekklapper er små dingser som kan måle fleksibiliteten med utrolig høy sensitivitet. De kan garantert måle hvor mye diameteren på en dykkerflaske endrer seg under fylling. Men hvor mye det endrer seg kommer an på trykk og konstruksjon.

Skal jeg gjette helt ut fra lufta, vil jeg tippe en dykkerflaske øker 1 mm i omkrets ved fylling.

• Liker 1
Lenke til kommentar

..

..

Simen1 tar helt rett. Merk at noen butikker har utskriftsmaler som både viser sum kontant og sum bank dersom bankbetaling gjennomføres.

Det står typisk:

Total: xxxx.xx

øreavrunding: -/+ 0.XX

Sum: xxxx.00

Bank: xxxx.xx

Lenke til kommentar

Hvorfor rundes 0.5 opp? Er det bare fordi det er praktisk at alle tall med samme mest signifikante siffer rundes samme vei, eller er det noen annen matematisk eleganse i bunn?

Det finnes forskjellige avrundingsmetoder. En annen metode er å runde x.5 opp når x er partall og ned når x er oddetall. Da gjevner det seg bedre ut.

Ved negative tall er det også forskjell på å runde opp (til et større tall) og bort fra null (større absoluttverdi).

http://en.wikipedia.org/wiki/Rounding#Tie-breaking

Endret av Emancipate
Lenke til kommentar

I matematikken er det mer vanlig å runde 0,5 opp enn ned.

Jeg antar opprundingen skyldes både matematisk vane og et bevisst valg om å ta ørlite større hensyn til selger enn til kjøper.

Snedig spørsmål: Rundes det mer opp enn ned i norsk dagligvarenæring? Hvor liten andel av omsetningen utgjør avrundingen i praksis? Finnes det faktiske målinger eller beregninger på dette?

Kjapt anslag: 1/10 betaler kontant, gjennomsnittsbeløpet er 400 kr avrundingen er alltid helt tilfeldig (ikke et bevist valg av kjøper) og prisingen i butikken ender alltid på et tilfeldig øretall. Dvs. for hver 40 000 kr som omsettes avrundes det opp fra nøyaktig 50 øre i én handel. Det gir butikken et tap på 50 øre for hver 40 000 kr som omsettes. Altså 0,00125% av omsetningen. Et selskap som omsetter for 1 milliard vil altså tape 12 500 kr på dette. Forutsetningene for regnestykket er nok veldig feil så jeg skulle gjerne sett noen bedre tall.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...