Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2

Anbefalte innlegg

Hvordan er måten Sportoutlet driver på lovlig?
Over hele butikken henger det plakater med 50% og 70% avslag, men er det ikke et krav å oppgi førpris og ha solgt et visst antall av dette produktet før det kan komme på tilbud med X% avslag?

For de sier det er X% avslag på veiledende pris, er det dette som gjør at det er lovlig?

Virker jo vertfall litt villedende

oEC17nv.png

Endret av Brattus
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er ikke lovlig å opptre med "veiledende pris" som sammenligningsgrunnlag med mindre det kan dokumenteres at dette er en reell pris som brukes i markedet, og at prisen faktisk er i bruk i en vesentlig del av markedsomsetningen, se Markedsrådets tvangsmulktvedtak MR-2013-598 (ITS) og MR-2011-1053 (Garderobemannen). I sistnevnte sak uttalte Forbrukerombudet med tilslutning fra Markedsrådet: 

«Veiledende pris er en pris som grossist, importør eller produsent anbefaler at ytelsen skal selges for fra detaljist til forbruker. Ved prissammenligning med veiledende priser må det kunne sannsynliggjøres at de veiledende prisene er reelle alternative priser i markedet, det vil si både at grossist, importør eller produsent faktisk stipulerer veiledende priser og i så fall at en vesentlig del av omsetningen innenfor det aktuelle markedsområdet skjer til veiledende priser. I de fleste bransjer er veiledende priser i dag sjelden reelle sammenligningspriser fordi ytelsene på grunn av konkurransesituasjonen stort sett selges til en lavere pris.»
Lenke til kommentar

Dessuten er det ikke opp til deg og meg hva som er "ondt" og ikke, dessverre er det fortsatt i foreldres fulle rett å anse vaksiner som djevelens gift, og behandle det deretter.

Hvis jeg legger litt velment amfetamin i nesa di mens du tar en dupp er det ikke greit bare fordi intensjonen min var å hjelpe deg med eksamenslesing.

Hva om jeg blander en paracet i grøten din fordi hodepinen din ødelegger for eksamenslesningen, selv om jeg vet du er prinsipielt imot bruk av smertestillende? Er det straffbart?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hørte nettopp på nyhetene fra en MDG-kar at mikroplast blir spist av plankton(eller planter, var litt mumlete), deretter stiger det oppover i næringskjeden via fisk og til slutt med mennesket. 

Da lurer jeg på følgende: Er det så farlig å få i seg mikroplast? 

Lenke til kommentar

Har fått brev av kommunen som anbefaller alle å ikke la takrenna gå ned i bakken, men heller sette på sånn tut som gjør at det renner ut på plenen, årsaken var vist at ikke alt vannet skulle komme i innsjøen her, som flommer over nesten hvert år.

Noen som har noen forklaring på hvordan det funker, skulle tro det var det samme om vannet gikk ned i bakken eller ut på bakken, det havner jo ned i jorda uansett.

Lenke til kommentar

Hvis H2O og COreagerer med hverandre og danner karbonsyre (kullsyre) i en beholder, hvorfor skjer ikke dette når man tar vanlig vann i en flaske f.eks? Er det fordi konsentrasjonen av COi lufta ikke er stor nok?

Endret av Centrux
Lenke til kommentar

Det er ikke helt det samme. Takrenner som går ned i bakken er som regel (alltid?) koblet på dreneringen som igjen er koblet til overvannsledning eller på annen måte ledet nedover i terrenget. Plen og jord absorberer gjerne flere dagers regn før det begynner å renne noe særlig. Det er en god motstand mot plutselige topper i vannføringen lengre ned. Dreneringen rundt huset skal ha god kapasitet ut sånn at det ikke hoper seg opp med høyt vannspeil rundt grunnmuren. Dreneringen har veldig liten lagringskapasitet og oppholdstid for vannet. Det fosser videre.

Overvann og avløp er ikke det samme. Avløpet er kloakk som må renses. Overvann er bare rent regnvann som ledes bort og ikke trenger rensing.

Lenke til kommentar

Hvis H2O og COreagerer med hverandre og danner karbonsyre (kullsyre) i en beholder, hvorfor skjer ikke dette når man tar vanlig vann i en flaske f.eks? Er det fordi konsentrasjonen av COi lufta ikke er stor nok?

Er nok små mengder kullsyre der. :)

<EDIT>

Lav konstrasjon av CO2 i gassen rundt væsken fører til lav konsentrasjon kullsyre, høy konsentrasjon i gassen gir mye kullsyre. Siden det er CO2 i luften vil det være litt kullsyre der.

Endret av Polymorf
Lenke til kommentar

Er nok små mengder kullsyre der. :)

Men for små til at vi får den elskede "bruse-effekten"?  :green:

Lenke til kommentar

Men for små til at vi får den elskede "bruse-effekten"?  :green:

Brusingen kommer av at det er for mye kullsyre i vannet i forhold til i luften. Det holder ikke å ha masse CO2 i atmosfæren, og så begynner alt vannet å bruse. Brusingen er kullsyren som slipper ut.

Lenke til kommentar

Hvorfor har ordene psyke og psykolog m.v. en p i starten?

Hm, på engelsk er det forskjell på psy og sy. Psy uttales "sai". Blir noe annet med f.eks. "system". Nei, jeg bare spekulerer.

<EDIT>

Og jeg vil tippe ordene har etymologisk opprinnelse i engelsk. Uten at jeg vet det.

Endret av Polymorf
Lenke til kommentar

Hvorfor har ordene psyke og psykolog m.v. en p i starten?

Fordi de kommer fra det greske ordet psukhé - og så har p-en bare hengt med til tross for sløyfingen i norsk uttale.

Hm, på engelsk er det forskjell på psy og sy. Psy uttales "sai". Blir noe annet med f.eks. "system". Nei, jeg bare spekulerer.

Psystem ville nok blitt uttalt på samme måte som system - akkurat som sychic trolig ville blitt uttalt som psychic. Det er ikke p-en som avgjør, det er de etterfølgende bokstavene i ordet.

Endret av Skavold
Lenke til kommentar

Psystem ville nok blitt uttalt på samme måte som system - akkurat som sychic trolig ville blitt uttalt som psychic. Det er ikke p-en som avgjør, det er de etterfølgende bokstavene i ordet.

Ah, ok. Da lærte jeg noe nytt. Jeg bare syns det virket som alle ord med "ps" ble til "sai", men jeg er ingen linguist. :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...