U1ven Skrevet 6. mai 2015 Del Skrevet 6. mai 2015 Flott at du kan telle! Takk for svar Simen 1 Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 6. mai 2015 Del Skrevet 6. mai 2015 Er det straff for å ta med seg naboens barn til vaksinekontoret og få dem vaksinert, uten å informere foreldrene? 1 Lenke til kommentar
Laserbeam Skrevet 6. mai 2015 Del Skrevet 6. mai 2015 Er det straff for å ta med seg naboens barn til vaksinekontoret og få dem vaksinert, uten å informere foreldrene? Blir ikke det teknisk sett kidnapping? Lenke til kommentar
U1ven Skrevet 6. mai 2015 Del Skrevet 6. mai 2015 Det går vel under bortføring? § 216. Med fengsel inntil 3 år straffes den som bevirker eller medvirker til at en mindreårig ulovlig unndras eller holdes unndratt fra sine foreldres eller andre vedkommendes omsorg. På samme måte straffes den som tar en mindreårig ut av landet eller holder tilbake en mindreårig i utlandet og ved det ulovlig unndrar eller medvirker til å unndra den mindreårige fra noen som har foreldreansvar eller som har omsorgen etter barnevernloven.Under formildende Omstændigheder kan Bøder anvendes. Offentlig påtale finner ikke sted uten fornærmedes begjæring med mindre allmenne hensyn krever det. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 6. mai 2015 Del Skrevet 6. mai 2015 (endret) Det er straffbart å bortføre noen, men hvis man hadde tillatelse til å passe ungene og tillatelse til å ta de med på turer av tilsvarende avstand, varighet og retning som til vaksinekontoret så kan det neppe kalles bortføring. Å gjennomføre vaksineringen uten foreldrenes samtykke er jeg usikker på lovligheten til, men jeg ser ikke umiddelbart noen juridiske problemer. Det er selvsagt ikke særlig etisk riktig å bryte foreldrenes tillit. Lov og tillit er to forskjellige ting. Men uansett interessant spørsmål Regner med det er mesling-saken i Nord-Trøndelag og vaksinemotstandere du tenker på. Endret 6. mai 2015 av Simen1 Lenke til kommentar
Unlikely Skrevet 6. mai 2015 Del Skrevet 6. mai 2015 (endret) Fram til du er 16 år, så er det foreldrene som bestemmer om du skal ta vaksine. Å vaksinere andres barn uten å være foreldre/verge bryter trolig med en del lovverk. § 4-4.Samtykke på vegne av barnForeldrene eller andre med foreldreansvaret har rett til å samtykke til helsehjelp for pasienter under 16 år. Det er tilstrekkelig at én av foreldrene eller andre med foreldreansvaret samtykker til helsehjelp som a) regnes som ledd i den daglige og ordinære omsorgen for barnet, jf. barnelova §§ 37 og 42 andre ledd, eller b) kvalifisert helsepersonell mener er nødvendig for at barnet ikke skal ta skade. Før helsehjelp som nevnt i bokstav b gis skal begge foreldrene eller andre med foreldreansvaret, så langt råd er, få si sin mening. Beslutning om helsehjelp som nevnt i bokstav b kan påklages til Fylkesmannen etter kapittel 7. Fylkesmannen kan vedta at helsehjelpen skal avsluttes inntil det er fattet vedtak på grunnlag av klage fra den andre forelderen eller andre med foreldreansvaret. Dersom barneverntjenesten har overtatt omsorgen for barn under 16 år etter barnevernloven § 4-6 annet ledd, § 4-8 eller § 4-12, har barneverntjenesten rett til å samtykke til helsehjelp. Etter hvert som barnet utvikles og modnes, skal barnets foreldre, andre med foreldreansvaret eller barnevernet, jf. annet ledd, høre hva barnet har å si før samtykke gis. Når barnet er fylt 12 år, skal det få si sin mening i alle spørsmål som angår egen helse. Det skal legges økende vekt på hva barnet mener ut fra alder og modenhet. Endret 6. mai 2015 av Unlikely Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 6. mai 2015 Del Skrevet 6. mai 2015 Foreldrene eller andre med foreldreansvaret har rett til å samtykke til helsehjelp for pasienter under 16 år. Dette impliserser vel ikke at foreldre har rett til å motsette seg helsehjelp dersom barnet selv samtykker? Det er ikke det samme. Ja, det er Snåsa jeg tenker på. 1 Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 6. mai 2015 Del Skrevet 6. mai 2015 Dette impliserser vel ikke at foreldre har rett til å motsette seg helsehjelp dersom barnet selv samtykker? Det er ikke det samme. Det er nettopp det det gjør. Barnet har ikke rett til å samtykke på sine egne vegne, bare til å uttale seg først. Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 6. mai 2015 Del Skrevet 6. mai 2015 Barnet har ikke rett til å samtykke på sine egne vegneHvor leser du det? Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 6. mai 2015 Del Skrevet 6. mai 2015 Pasient- og brukerrettighetsloven § 4-3. 1 Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 6. mai 2015 Del Skrevet 6. mai 2015 Ettersom det er straffbart å oppfordre til en straffbar handling, er det også straffbart å oppfordre til å oppfordre til en straffbar handling? Klarer i det hele tatt politiets datasystemer å ta seg av et sånt lovbrudd? Lenke til kommentar
toth Skrevet 7. mai 2015 Del Skrevet 7. mai 2015 (endret) Å gjennomføre vaksineringen uten foreldrenes samtykke er jeg usikker på lovligheten til, men jeg ser ikke umiddelbart noen juridiske problemer. Jeg vil tro det vil falle under legemsfornærmelse. § 228. Den, som øver Vold mod en andens Person eller paa anden Maade fornærmer ham paa Legeme, eller som medvirker hertil. Å be helsepersonell sette en sprøyte/injisere medikament i et barn uten samtykke(det er som nevnt foreldrene som må gi samtykke) vil jeg kalle " medvirke til å på annen måte fornærme legemet". Endret 7. mai 2015 av toth Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 7. mai 2015 Del Skrevet 7. mai 2015 m.db.no/2015/05/05/kultur/riksantikvar/kulturpolitikk/38952347/?www=1 Hvorfor søkte en tyrkisk offiser på stillingen som norsk riksantikvar? Lenke til kommentar
del_diablo Skrevet 7. mai 2015 Del Skrevet 7. mai 2015 Han liker gamle tømmerhus og alt det der? Eller har bevaring/treverk som hobby? Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 7. mai 2015 Del Skrevet 7. mai 2015 Å gjennomføre vaksineringen uten foreldrenes samtykke er jeg usikker på lovligheten til, men jeg ser ikke umiddelbart noen juridiske problemer. Jeg vil tro det vil falle under legemsfornærmelse. § 228. Den, som øver Vold mod en andens Person eller paa anden Maade fornærmer ham paa Legeme, eller som medvirker hertil. Å be helsepersonell sette en sprøyte/injisere medikament i et barn uten samtykke(det er som nevnt foreldrene som må gi samtykke) vil jeg kalle " medvirke til å på annen måte fornærme legemet". Jeg er uenig siden det ikke er noe galt med handlingen som sådan, men det manglende samtykket. Vaksiner er bare bra for barnet og folkehelsa generelt. Det er ikke en ond eller fornærmende handling. Hadde det vært en legemsfornærmelse ville det vært det også med det riktige samtykket på plass. Lenke til kommentar
Jotun Skrevet 7. mai 2015 Del Skrevet 7. mai 2015 Du mener det ikke er en ond gjerning. Det gjør derimot foreldrene til dette barnet. Lenke til kommentar
Flin Skrevet 7. mai 2015 Del Skrevet 7. mai 2015 http://www.nrk.no/trondelag/utbrudd-av-meslinger-i-snasa-1.12346377 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 7. mai 2015 Del Skrevet 7. mai 2015 (endret) Du mener det ikke er en ond gjerning. Det gjør derimot foreldrene til dette barnet. Ikke nødvendigvis. Spørsmålet var stilt sånn at det var uavklart om foreldrene ville vaksinere barnet eller ikke. Men mener retten det er en ond handling? Det er vel de som potensielt skal bedømme om §228 er brutt. Som sagt, kommer de frem til at selve vaksineringen er en ond handling (legemsfornærmelse) så vil det bety at også vaksinering med tillatelse vil være legemsfornærmelse fordi det er samme handling. Brudd på samtykke-kravet er et separat skyldspørsmål. Forøvrig er det vel helsepersonellet som skal sette vaksinen som er ansvarlig for å hente inn samtykket (fra riktige personer) og da bør det ikke spille noen rolle hvem som leverer ungene til helsestasjonen. Om naboen skulle dukke opp med et falsk skriftlig samtykke kan naboen komme i trøbbel for dokumentfalsk. Men slik jeg ser det er det eventuelt helsestasjonen, ikke naboen, som kan komme i trøbbel for brudd på samtykkekravet om de vaksinerer uten å ha fått samtykke. Endret 7. mai 2015 av Simen1 Lenke til kommentar
toth Skrevet 7. mai 2015 Del Skrevet 7. mai 2015 Å gjennomføre vaksineringen uten foreldrenes samtykke er jeg usikker på lovligheten til, men jeg ser ikke umiddelbart noen juridiske problemer. Jeg vil tro det vil falle under legemsfornærmelse. § 228. Den, som øver Vold mod en andens Person eller paa anden Maade fornærmer ham paa Legeme, eller som medvirker hertil. Å be helsepersonell sette en sprøyte/injisere medikament i et barn uten samtykke(det er som nevnt foreldrene som må gi samtykke) vil jeg kalle " medvirke til å på annen måte fornærme legemet". Jeg er uenig siden det ikke er noe galt med handlingen som sådan, men det manglende samtykket. Vaksiner er bare bra for barnet og folkehelsa generelt. Det er ikke en ond eller fornærmende handling. Hadde det vært en legemsfornærmelse ville det vært det også med det riktige samtykket på plass.Her er du på vidda. Legemsfornærmelse trenger definitivt ikke være "ond"(ikke et veldig juridisk begrep), og samtykke spiller definitivt inn. Litt ris på rumpa samtykkende imellom != legemsfornærmelse. Litt ris på rumpa til en ikke samtykkende = definitivt fornærmende. Dessuten er det ikke opp til deg og meg hva som er "ondt" og ikke, dessverre er det fortsatt i foreldres fulle rett å anse vaksiner som djevelens gift, og behandle det deretter. Hvis jeg legger litt velment amfetamin i nesa di mens du tar en dupp er det ikke greit bare fordi intensjonen min var å hjelpe deg med eksamenslesing. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå