*F* Skrevet 5. mai 2015 Del Skrevet 5. mai 2015 hvordan henger det sammen at elbil nr 50 tusen har nummer EL 60 000 på nummerskiltet ? hvorfor har de hoppet over 10 tusen på nummerskiltet ? http://www.tv2.no/v/907916/ Fordi nummerserien startet med EL 10 000. Og hvorfor det? Jeg vet ikke, men jeg vil annta det har å gjøre med å gjøre at dem ønsker alle nummer skal være like lange, og at det da er uhensiktsmessig å starte med 0, i og med at man i realiteten kan fjerne de første nullene da dem matematisk ikke har noen "funksjon". Jeg leser også at dem ikke skal øke tallet etter 99999 , men heller føre til en bokstav http://www.vg.no/forbruker/bil-baat-og-motor/bil-og-trafikk/holder-av-ny-skiltserie-til-elbiler/a/10122233/ Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 5. mai 2015 Del Skrevet 5. mai 2015 jeg ville ikke ha nå i mot å ha kjørt bil med nr 0 0001 nå trodde jeg at det med at nummerserien er brukt opp gjaldt alle biler ikke bare el-biler problematikken kunne lett løses med å føye en eller 2 bokstaver foran dagens bokstaver ( da kunne nummer systemet gjenspeile type kjøret , og ikke bare være regions betonet ) i stedet for at biler her i Bodø bruker YE xxxxx og el-kjøretøy bruker EL xxxxx så hadde det blitt EL YE xxxxx for alle el-køretøy som er registret i Bodø Lenke til kommentar
aklla Skrevet 5. mai 2015 Del Skrevet 5. mai 2015 Problemet med det er at biltilsynets og alle andre systemer som håndteres registreringsnummere må endres. Konsekvensene av det kan bli enorme. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 5. mai 2015 Del Skrevet 5. mai 2015 Tallene kan i teorien ha løpenr fra 00000 til 99999 (100 000 kombinasjoner), mens bokstavene kan i teorien løpe fra AA til ZZ (676 kombinasjoner. Det gir rom for 67,6 millioner registreringsnr. Det holder altså i lange baner hvis man ikke binder seg opp til akronymer som "EL = ELektrisk" osv. De neste løpebokstavene EM ser ut til å være ledige og kan gjerne tolkes som ElektroMotor. Lenke til kommentar
Tunky Skrevet 5. mai 2015 Del Skrevet 5. mai 2015 M brukes ikke på skilt da bokstaven er for bred. EN blir neste. Kan jo stå for energi? Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 5. mai 2015 Del Skrevet 5. mai 2015 (endret) Det er mulig at systemene ikke takler nummer som begynner med 0. Da forsvinner 10000 koder. SS og NS kan ikke brukes pga assosiasjoner. "Bokstavene G, I, M, O, Q, W, Æ, Ø og Å brukes ikke på grunn av likheten med andre bokstaver eller sifre. Unntakene er i kombinasjonene GA, AW, UG, ZW, RW." Dermed er man nærmere 35 millioner kombinasjoner. Edit: Så er det mulig at biler som er kasserte må ha en karantenetid så ikke tidligere eier får bomregninger fra ny eier av en annen bil. Noe som minker mengden ytterligere. Endret 5. mai 2015 av Emancipate 1 Lenke til kommentar
aklla Skrevet 5. mai 2015 Del Skrevet 5. mai 2015 (endret) faktafeil fjernet. Endret 5. mai 2015 av aklla Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 5. mai 2015 Del Skrevet 5. mai 2015 (endret) Det er ca 2,5 millioner biler i norge, en bil har sitt skilt hele sin levetid, levetiden har ett snitt på 10,5 år. Det stemmer ikke. 10,5 år er gjennomsnittlig alder på bilparken (sikkert av alle biler med skilter). Gjennomsnittlig levetid (alder ved skroting) ligger på 18,5 år. http://www.ssb.no/bilreg Gjennomsnittsalderen på stedet hvil Gjennomsnittsalderen på personbilparken ved utgangen av 2014 var på 10,5 år, det samme som de siste fem årene. Gjennomsnittet for utvalgte EU-land i 2011 var på 8,6 år. Fylket med landets eldste personbilpark er fremdeles Oppland med 13 år. Lavest var den i Oslo med 7,8 år. For de lette varebilene fortsatte gjennomsnittsalderen å øke og var ved utgangen av fjoråret 8,3 år, mot 8,0 år året før. Som for personbilene finnes de eldste varebilene i Oppland, mens Oslo har de nyeste, henholdsvis 10,6 og 6,4 år i gjennomsnittsalder. Færre biler innlevert under vrakpantordningen I 2014 ble det vraket 144 385 person- og lette varebiler mot pant. Dette er 4,3 prosent færre enn i 2013, men 8,8 prosent flere enn i 2012. Personbilene som ble tatt ut av trafikken i 2014, var i gjennomsnitt 18,5 år gamle mens varebilene var 15,6 når de ble «pensjonert». Bilene beholdes lengst i nord Bilene beholdes lengst i Nord-Norge. I Finnmark var personbilene i gjennomsnitt 20,3 år gamle før de ble sendt til vrakplassen i 2014. Varebilene var 18,7 år. Lavest var gjennomsnittsalderen ved vraking i Oslo. Her ble personbilene vraket etter 17,3 år, og varebilene etter 13. Endret 5. mai 2015 av Simen1 Lenke til kommentar
Lami Skrevet 5. mai 2015 Del Skrevet 5. mai 2015 Er det høyesteretts innkrevere i Norge? Lenke til kommentar
aklla Skrevet 5. mai 2015 Del Skrevet 5. mai 2015 (endret) glem det Endret 5. mai 2015 av aklla Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 5. mai 2015 Del Skrevet 5. mai 2015 Hva er en realistisk reaksjon dersom Kongen plutselig utførte kriminelle handlinger? Han kan altså ikke straffes uansett? Hva med mord, ran, heleri osv? Jeg tror ikke han ville gjort noe slikt, men lurer på hva som skjer dersom han gjorde det. Lenke til kommentar
Jotun Skrevet 5. mai 2015 Del Skrevet 5. mai 2015 Det er ca 2,5 millioner biler i norge, en bil har sitt skilt hele sin levetid, levetiden har ett snitt på 10,5 år. Jaha? Min under tre år gamle bil har allerede hatt to registreringsnummer.... Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 5. mai 2015 Del Skrevet 5. mai 2015 Under hvilkeomstendigheter byttet bilen din nummer? Bruktimportert fra utlandet? Lenke til kommentar
U1ven Skrevet 6. mai 2015 Del Skrevet 6. mai 2015 Aklla - Har du kilde på at gj. snitt levetid er 10,5 år? Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 6. mai 2015 Del Skrevet 6. mai 2015 Det var en misforståelse/feilinformasjon. Aklla har fjernet uttalelsen om 10,5 år nå. Lenke til kommentar
Hansien Skrevet 6. mai 2015 Del Skrevet 6. mai 2015 Under hvilkeomstendigheter byttet bilen din nummer? Bruktimportert fra utlandet? Om man mister et, eller begge, skilt(ene) så skal man melde dette tapt til politiet også reise til Biltilsynet og få nytt. Da vil du av sikkerhetsmessige grunner få nytt skiltnr og det gamle vil bli tatt ut av bruk for en lengre periode slik at det ikke misbrukes av den/de som stjal eller fant skiltene. Lenke til kommentar
toth Skrevet 6. mai 2015 Del Skrevet 6. mai 2015 Hva er en realistisk reaksjon dersom Kongen plutselig utførte kriminelle handlinger? Han kan altså ikke straffes uansett? Hva med mord, ran, heleri osv? Jeg tror ikke han ville gjort noe slikt, men lurer på hva som skjer dersom han gjorde det. "… Dersom Kongen skulle begå slike alvorlige forbrytelser vil det kunne reises spørsmål om bruddet på forutsetningene for kongeverdigheten og posisjon var så alvorlig at dette alene ga grunn til å se bort fra ordlyden i § 5.» (St.prp.nr.24 (1999–2000) kap. 6.)" https://lovdata.no/artikkel/kongen_og_grunnloven/1423 Lenke til kommentar
U1ven Skrevet 6. mai 2015 Del Skrevet 6. mai 2015 Det var en misforståelse/feilinformasjon. Aklla har fjernet uttalelsen om 10,5 år nå. Mhm, noen som vet hva gj. snitt alder på biler i Norge er? Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 6. mai 2015 Del Skrevet 6. mai 2015 Følg med! Det bør være unødvendig å gjenta svaret allerede 12 innlegg senere. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå