krikkert Skrevet 5. mai 2015 Del Skrevet 5. mai 2015 Hvorfor er det sagt at IKT i NAV så ekstremt utfordrende? Ser jo at det er en del systemer som må fungere sammen, men er det så spesielt? (ref: http://www.nettavisen.no/dittoslo/hyskoledirektr-blir-it-sjef-i-nav/3422783510.html ) NAV er svært sensitivt for driftsavbrudd, og består i tillegg av tre etater med separate datasystemer som må snakke sammen. For å ta et eksempel: Til tross for at NAV ble en etat i 2006 vil du fortsatt i 2015 kunne få tre separate pensjons-/lønns- og trekkoppgaver fra etaten. En for ytelser fra tidligere Rikstrygdeverket, en fra tidligere Aetat, og en fra kommunen. Forskjellige regnskapssystemer, forskjellige fagsystemer, forskjellige administrative systemer. Fagsystemene er ofte gamle (70-, 80- og 90-tallet), og aldri hyllevare. I tillegg har det blitt gjort en del fadeser. Å be et konsulentfirma om å holde kontroll på konsulentforbruket var nok ikke blant de smarteste trekkene i verden. Lenke til kommentar
Corey Skrevet 5. mai 2015 Del Skrevet 5. mai 2015 Jeg har 2 snedige ting jeg lurer på, begge av medisinsk art. 1. Si du er utsatt for en ulykke (eller er født defekt), og innsiden av munnen din blir utsiden. Vil da huden på innsiden av munnen bli lik huden på utsiden? 2. Hvis du kutter av deg tuppen av 2 fingre/2 armer/2 bein, og bandasjerer di sammen vil di da gro sammen til 1? For jeg har sett at di har sydd armen fast til mageregionen på folk som har utført mageoperasjoner for å øke blodtilførselen etc. Lenke til kommentar
Han Far Skrevet 5. mai 2015 Del Skrevet 5. mai 2015 Jeg har 2 snedige ting jeg lurer på, begge av medisinsk art. 1. Si du er utsatt for en ulykke (eller er født defekt), og innsiden av munnen din blir utsiden. Vil da huden på innsiden av munnen bli lik huden på utsiden? Du har ikke hud på innsiden av munnen, bare slimhinner. Helt annen type vev. Lenke til kommentar
Delvis Skrevet 5. mai 2015 Del Skrevet 5. mai 2015 Er Kongen jøde? Så i dag og tidligere også, at han bruker sånn jødelue på hodet. Lenke til kommentar
toth Skrevet 5. mai 2015 Del Skrevet 5. mai 2015 Polarisering bør forresten være mulig å slå av og på ved hjelp av flytende krystaller, men da baller det sikkert en hel del på prisen. Jeg er ikke sikker på om det går an å lage dobbeltkrummede frontruter da, men enkeltkrummede som buede LCD-skjmermer er i hvert fall mulig.Maybach hadde vel sideruter som kunne "sotes" ved hjelp av flytende krystaller. .Var også i en båt av typen White Shark som hadde dette, og har sett det på bygninger. Lenke til kommentar
aklla Skrevet 5. mai 2015 Del Skrevet 5. mai 2015 Er Kongen jøde? Så i dag og tidligere også, at han bruker sånn jødelue på hodet. Han er kristen, men hvor praktiserende kristen han er kan nok diskuteres. Uansett, i hvilken setting hadde han på seg kippa? Under en jødisk sermoni eller i en synagoge tipper jeg han følger tradisjonen og bærer kippa, om det er passende og forventet i anledningen. Lenke til kommentar
Delvis Skrevet 5. mai 2015 Del Skrevet 5. mai 2015 Ja det var i en begravelse, og en anledning før også. Men nå trodde jeg helst man var en egen rase hvis man er jøde.Trodde ikke han var sånn rase.Et eksempel er jo Hitler, som man mistenkte være litt Jøde. Selv om han jo ikke hadde noen jødetro. Han nektet vel ta en prøve ifm det i de siste dageri bunkeren. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 5. mai 2015 Del Skrevet 5. mai 2015 Jøde er ikke en rase. AtW 1 Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 5. mai 2015 Del Skrevet 5. mai 2015 (endret) jeg lure fortsatt på hvilke teknolog det tenkes på når det bare var å bruke filer og sterkere lys ? noen vil jo bli veldig blindet ( lyseblind ) da de ikke kan bruke slike filter det ER en grund til at man ikke får bruke så sterkt lys mange ønsker Endret 5. mai 2015 av den andre elgen Lenke til kommentar
aklla Skrevet 5. mai 2015 Del Skrevet 5. mai 2015 Jøde er like mye raseavhengig som enhver annen religion, altså, ikke i det hele tatt. Du kan ikke ta en prøve for å avgjøre om du er jøde eller ikke, men så vidt meg bekjent var foreldrene til Hitler jøde. Når det er sagt så er religion ofte delvis geografisk betinget, det samme er rase, så at mange med samme rase har samme religion er ikke rart. Hitler hadde "jødiske aner" om man skal se på slektshistorikken, det er dermed ikke sagt han var jøde, men hadde ett kromoson mange jøder har. Han var altså samme rase som en typisk jøde. Men, du kan jo bli en jøde om du vil det, det endrer ikke din genetiske sammensettning. Så å si at en jøde tilhører en genetisk rase er feil, selv om mange jøder er av samme genetiske rase. Religion og rase har i utgangspunkt veldig lite å gjøre med hverandre, det ene er genetisk og det andre er oppvekst. Lenke til kommentar
Delvis Skrevet 5. mai 2015 Del Skrevet 5. mai 2015 Hva slags rase er det da, som Hitler hadde litt av. Har rasen et annet navn? Lenke til kommentar
aklla Skrevet 5. mai 2015 Del Skrevet 5. mai 2015 Hva slags rase er det da, som Hitler hadde litt av. Har rasen et annet navn? Den kaukasoide rase, i likhet med alle vanlige hvite Men, kromosonet(?) som mange jøder deler er E1b1b1 Du kan lese mer om det her: http://en.wikipedia.org/wiki/Haplogroup_E-M215_(Y-DNA) 1 Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 5. mai 2015 Del Skrevet 5. mai 2015 hvordan henger det sammen at elbil nr 50 tusen har nummer EL 60 000 på nummerskiltet ? hvorfor har de hoppet over 10 tusen på nummerskiltet ? http://www.tv2.no/v/907916/ 1 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 5. mai 2015 Del Skrevet 5. mai 2015 Er Kongen jøde? Så i dag og tidligere også, at han bruker sånn jødelue på hodet. Grunnlovens paragraf 4: Kongen skal alltid bekjenne seg til den evangelisk-lutherske religion. Bekjenner han seg til jødedommen så bryter han selveste grunnloven. Heldigvis kan han ikke lastes for dette lovbruddet. Paragraf 5: Kongens person er hellig; han kan ikke lastes eller anklages. Ansvarligheten påligger hans råd. 1 Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 5. mai 2015 Del Skrevet 5. mai 2015 Kanskje det første sifferet må være 1 eller høyere? 1 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 5. mai 2015 Del Skrevet 5. mai 2015 hvordan henger det sammen at elbil nr 50 tusen har nummer EL 60 000 på nummerskiltet ? hvorfor har de hoppet over 10 tusen på nummerskiltet ? http://www.tv2.no/v/907916/ Fordi nummerserien startet med EL 10 000. Lenke til kommentar
Gjest Bruker-292501 Skrevet 5. mai 2015 Del Skrevet 5. mai 2015 hvordan henger det sammen at elbil nr 50 tusen har nummer EL 60 000 på nummerskiltet ? hvorfor har de hoppet over 10 tusen på nummerskiltet ? http://www.tv2.no/v/907916/ De sa de var oppe i 10 tusen når dem starta tellingen Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 5. mai 2015 Del Skrevet 5. mai 2015 hvordan henger det sammen at elbil nr 50 tusen har nummer EL 60 000 på nummerskiltet ? hvorfor har de hoppet over 10 tusen på nummerskiltet ? http://www.tv2.no/v/907916/ Fordi nummerserien startet med EL 10 000. Og hvorfor det? Lenke til kommentar
aklla Skrevet 5. mai 2015 Del Skrevet 5. mai 2015 Grunnlovens paragraf 4: Kongen skal alltid bekjenne seg til den evangelisk-lutherske religion. Bekjenner han seg til jødedommen så bryter han selveste grunnloven. Heldigvis kan han ikke lastes for dette lovbruddet. Paragraf 5: Kongens person er hellig; han kan ikke lastes eller anklages. Ansvarligheten påligger hans råd. Hva skjer da om Kongen ikke bekjenner seg til den evangelisk-lutherske religion? Kan man tolke det mot at han da ikke er Konge lenger om han ikke gjør det. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå