Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
OK, hva om vi gjør som lærebokforfattere ofte gjør, og innfører kriterier om ideelle tilfeller? Ballen og rulletrappen (eskalatoren, uten trinn) er friksjonsfrie, og forsøket gjøres i vakuum. Hvordan vil det hele da utarte seg?

Den vil jo bare hoppe fra trinn til trinn og bevege seg fremover (mens den er i lufta)?

Idealisert tilfelle: helt glatt bane, UTEN trinn (jfr. det jeg skrev som du siterte).

 

Nå tror jeg òg riktignok at det blir slik en annen bruker skrev her, at ballen kan holdes i ro (ihvertfall en god stund) ved å stadig øke underlagets akselerasjon.

Lenke til kommentar
OK, hva om vi gjør som lærebokforfattere ofte gjør, og innfører kriterier om ideelle tilfeller? Ballen og rulletrappen (eskalatoren, uten trinn) er friksjonsfrie, og forsøket gjøres i vakuum. Hvordan vil det hele da utarte seg?

Den vil jo bare hoppe fra trinn til trinn og bevege seg fremover (mens den er i lufta)?

Idealisert tilfelle: helt glatt bane, UTEN trinn (jfr. det jeg skrev som du siterte).

 

Nå tror jeg òg riktignok at det blir slik en annen bruker skrev her, at ballen kan holdes i ro (ihvertfall en god stund) ved å stadig øke underlagets akselerasjon.

RulleTRAPP eller rulleBÅND?

Men ved bånd så må akselerasjonen til båndet være lik akselerasjonen til ballen langs båndet (delvis at vi må kjenne flere faktorer).

Lenke til kommentar
Dagens Prefix:

 

A står for Ground Attack. Slik som A-10 Thunderbolt.

B for Bomber, B-2

C for Cargo eller Transport

E for Electronic Warfare

F for Fighter

H for Helicopter

K for Tanker (?) eks KC-135 Stratotanker

X for Experimental

Det var en flott oppsummering :)

 

Jeg kom på hva K'en kan stå for: Kerosene (Norsk: Parafin) som er det drivstoffet jetfly bruker. C'en kan står sikkert for Cargo.

 

Redigert: Ett spørsmål om fortolling av DVD-filmer er flyttet hit.

Lenke til kommentar
RulleTRAPP eller rulleBÅND?

Tja, hva skal man kalle det da? Et rullebånd er noe man har på flyplasser for å frakte mennesker horisontalt (og et slikt som flyet i den opprinnelige flydiskusjonen stod på). En rulletrapp er som du sier en trapp med trinn, og som har en viss helning, derfor min opprinnelige presisering bemerket i parentes.

 

Dette blir dermed det neste snedige spørsmålet: hva kaller man et rullebånd med helning, når man verken kan kalle det rulletrapp eller rullebånd (for jeg syns begge blir feil, men sistnevnte mest, av en eller annen grunn).

Lenke til kommentar
Zippo koster fra rundt 100 og oppover til rundt 500, tror jeg. Kjøpte i alle fall min for 150.
Finner ikke en eneste (ordentlig) Zippo til under 400-500 jeg :p

 

 

Ok, min er helt stilren og i børstet stål. Det er kanskje de med fancy påtrykk og inngraveringer som er så dyre?

Det er nok ikke graveringen som avgjør prisen, men kvaliteten.

Zippo-lightere fåes kjøpt i mange slags kvalitetsutførelser. Type A er den beste, tror jeg. Det har noe med hvor kraftig vind det må være før flammen slukker.

 

Edit: Men en Zippo med personlig inngravering mer enn en identisk en uten.

Endret av Minus
Lenke til kommentar
snedig og tildels retorisk spørsmål:

 

Hvordan kan det ha seg at sanger som i utgangspunktet har en negativ handling i teksten kan få meg til å bli i topp humør hver eneste gang?

 

(trenger ikke svar på denne. Bare litt snedig)

 

kanskje det har noe med at du kjenner deg i gjen litt med sangen

 

 

jeg personlig synger alltid med sanger som beskriver hvordan jeg øler det liksom...det er mye av den grunen trur jeg

Lenke til kommentar
snedig og tildels retorisk spørsmål:

 

Hvordan kan det ha seg at sanger som i utgangspunktet har en negativ handling i teksten kan få meg til å bli i topp humør hver eneste gang?

 

(trenger ikke svar på denne. Bare litt snedig)

 

Vel det er jo slik Blues fungerer. Man spiller sanger som er triste og handler om negative ting for å bli kvitt denne følelsen (the blues). Hvorfor det er slik vet jeg ikke, men slik er nå vi mennesker.

 

Skal ikke si at dette fungerer på alle, men de fleste tror jeg føler seg bedre etter å ha hørt litt Blues, men det har også en del med smak vil jeg tro.

Jeg liker rock, og hører sjeldent på blues, men blues kan helbrede de verste ting for meg fordi jeg forstår blues, og har det liksom i blodet.

Endret av Xecuter88
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...