Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hørte rykter om at det har skjedd flere gjenombrudd de siste to årene pga det vitenskapelige forsøket som ble gjort av Nasa og at man nå kanskje kan få til romreiser mellom to solsystemer i løpet av noen få år ved kombinasjon av flere teknologier.

Fikk ikke helt med meg i farta om det var snakk om en slags Warp drive der man bruker en felt rundt romfartøyet for å oppnå hastigheter langt over lysets hastighet uten at det påvirker rom / tid kontinuiteten , noen som vet om noen troverdig kilde til denne forskningen eller teorier? Kan ikke si det jeg har funnet via søk har gitt meg så mye innsikt.

Lenke til kommentar

Er det mulig å sende flash-SMS fra for eksempel iPhone? Jeg hadde tidligere en Nokia-telefon som hadde denne muligheten innebygget, men har ikke sett den på noen telefoner siden. Det virket også som denne funksjonen var aktivert i mobilen, og ikke i abonnementet.

Lenke til kommentar

Er det en app du bruker som kan tenktes å spille inn?

Nei. Har ikke installert noe app fra dem

...den nye SMS'en overskriver den forrige så det er aldri mer enn en slik SMS i innboksen.

Tror det kalles "Flash SMS" https://en.wikipedia.org/wiki/Short_Message_Service#Flash_SMS

Storebrand bank bruker noe slikt for engangskoder. Koden kommer rett på skjermen uten at jeg trenger å åpne, og den legger seg ikke i innboksen. En praktisk løsning.

Nei det er ikke slik som popper opp som på nettbanken. Den er akkurat som en normal SMS og kommer i SMS innboksen, men den skriver som sagt over den forrige SMS'ens om er kommet fra den avsenderen.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274

Er det forsket på hvor viktig trafikklys er for sikkerheten? For min del kunne man fjernet alle. Ser ingen poeng i at de er der. Med bedre og bedre lys i bilene og hodelykter til gående må jo gatelys være gammeldags.

Lenke til kommentar

Det må være usedvanlig viktig siden når de nå har begrenset lys i disse undersjøiske tunnelene på vestlandet grunnet oppgradering så er fartsgrensen satt ned fra 80 til 50.....

Så kjører du ut av tunnelen, inn i null lys og fartsgrense 80.

Eg forstår ikke logikken.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274

Det må være usedvanlig viktig siden når de nå har begrenset lys i disse undersjøiske tunnelene på vestlandet grunnet oppgradering så er fartsgrensen satt ned fra 80 til 50.....

Så kjører du ut av tunnelen, inn i null lys og fartsgrense 80.

Eg forstår ikke logikken.

Selvfølgelig. Jeg burde spesifisert at jeg snakker om gatebelysning. Fortrinnsvis utendørs. Beklager misforståelsen.

Lenke til kommentar

kan man ha flere bankkort i samme bank med hver sin pinnkode ?
Det kommer an på banken, men normalt ja, og det koster ca 250 kr i året per kort.

hvor mange andre har den samme pinnkoden som meg ?
Det kommer an på hvor idiotisk pinkode du har valgt. Har du valgt 1111 så er det mange.

Om man går ut i fra at folk har valgt tilfeldige pinkoder så har kanskje 500 personer i norge din pinkode.

hvordan sikrer man seg at ikke none tilfeldig finner mit bankkort og så bruker min pinnkode som tilfeldigvis også er hans/hennes ?
Ved å bruke en god (skjelden) pinkode, altså ikke 1234, fødsesåret ditt eller lignende.

Om man går ut i fra at alle bruker gode koder blir sjansen for at dette skal skje det samme som at personen tilfeldigvis gjetter riktig kode. Altså 1 av 10000 kombinasjoner, eller 0,01%. Eller 0,03% hvis man tar med at vedkommende har 3 forsøk før maskinen spiser kortet.

http://www.dagbladet.no/2012/09/25/nyheter/utenriks/matematikk/teknologi/blogg/23571451/

jeg har fått min pinnkode fra banken.

hvis jeg velger selv så er jeg redd for at den blir usikker

her er jeg heller ikke sikker på om det er mulig å velge pinnkode selv i DNB

forresten hvordan kom du frem til at det er kanskje 500 personer som har samme kode som meg ?

Lenke til kommentar

Hørte rykter om at det har skjedd flere gjenombrudd de siste to årene pga det vitenskapelige forsøket som ble gjort av Nasa og at man nå kanskje kan få til romreiser mellom to solsystemer i løpet av noen få år ved kombinasjon av flere teknologier.

Fikk ikke helt med meg i farta om det var snakk om en slags Warp drive der man bruker en felt rundt romfartøyet for å oppnå hastigheter langt over lysets hastighet uten at det påvirker rom / tid kontinuiteten , noen som vet om noen troverdig kilde til denne forskningen eller teorier? Kan ikke si det jeg har funnet via søk har gitt meg så mye innsikt.

tenkte du på dette ?

http://mysteriousuniverse.org/2015/04/nasa-may-have-accidentally-developed-a-warp-drive/

Det er nok mange år i gjen før man kan drive med romreiser.

jeg er redd for at det går flere generasjoner før det blir virkelighet

Lenke til kommentar

forresten hvordan kom du frem til at det er kanskje 500 personer som har samme kode som meg ?

Pinkodene er 4-sifrede. Altså finnes det max 10 000 mulige koder (fra 0000 til 9999). Siden det bor over 5 millioner mennesker i landet så blir det 500 pr kode. (Nå har ikke alle nordmenn bankkort, men kanskje blir ikke alle koder brukt...)

Geir :)

Lenke til kommentar

Pinkodene er 4-sifrede. Altså finnes det max 10 000 mulige koder (fra 0000 til 9999). Siden det bor over 5 millioner mennesker i landet så blir det 500 pr kode. (Nå har ikke alle nordmenn bankkort, men kanskje blir ikke alle koder brukt...)

Må huske på at mange har flere kort også da, jeg vil tippe det er langt over 5 millioner kort. Personlig har jeg 3 ...

Tipper det er 700-800 som har samme kode, uten at jeg skap spekulere så mye.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Er det forsket på hvor viktig trafikklys er for sikkerheten? For min del kunne man fjernet alle. Ser ingen poeng i at de er der. Med bedre og bedre lys i bilene og hodelykter til gående må jo gatelys være gammeldags.

Tja. Er da ikke alle som har hodelykt eller refleks. I tillegg finnes det ting som heter dyr.

Lenke til kommentar

jeg har også tenkt på det , men lurer på om det  riktig måte å tenke på

Koder som abcd ,dcba er neppe i bruk med mindre man ber om det

aaaa er heller neppe i bruk

jeg brukerbokstaver i stedet for tall

dels for å ikke "gjette " koder som er i bruk

dels for å forenkle alle kombinasjonen

like bokstaver tilsvar like tall

Lenke til kommentar

Gatelys tror jeg aldri kommer til å forsvinne, om det gjør så vil det komme en erstatning av typ bakkelys e.l. Det gjelder nok de aller fleste stedene du finner gatelys i dag. Veilys derimot (typ langs motorvei, landevei o.l) er nok på vei ut ettersom (som du selv sier) billys og teknologi i bilene blir bedre og bedre samtidig som det stadig settes større krav til disse.

Lenke til kommentar

Nylig kjørte jeg bil i nord-tyskland og så at landeveissidene hadde ca 1 meter høye stolper med refleks for hvitt og blått lys. Min tyske onkel som er hobbyjeger forklarte at den blå refleksen var for å skremme unna ville dyr fordi blått lys var mer "skummelt" for dyrene enn hvitt lys.

Stemmer hans påstand?

Endret av Khaffner
Lenke til kommentar

Gatelys tror jeg aldri kommer til å forsvinne, om det gjør så vil det komme en erstatning av typ bakkelys e.l. Det gjelder nok de aller fleste stedene du finner gatelys i dag. Veilys derimot (typ langs motorvei, landevei o.l) er nok på vei ut ettersom (som du selv sier) billys og teknologi i bilene blir bedre og bedre samtidig som det stadig settes større krav til disse.

er ikke poenget med alle disse lysen at veien blir jevnt opplyst

hvis man skal slå av og på all lysene på bilen for få "riktig" lys så blir de jo mange farlige overganger før man har vent seg til lyset

det ser man spesielt når man driver å slår av og på langlyset når man passerer / møter andre biler

Lenke til kommentar

Må huske på at mange har flere kort også da, jeg vil tippe det er langt over 5 millioner kort. Personlig har jeg 3 ...

Tipper det er 700-800 som har samme kode, uten at jeg skap spekulere så mye.

Det husket jeg på, men ut i fra konteksten (se under) anså jeg det ikke relevant. Jeg tolket spm dit hen at en person tror han bruker sitt eget kort, og derfor bruker sin egen kode. Hvor mange personer i landet vil da bruke en kode som er rett?

Da spiller det ikke noen rolle hvor mange kort/koder vedkommende har.

kan man ha flere bankkort i samme bank med hver sin pinnkode ?

hvor mange andre har den samme pinnkoden som meg ?

hvordan sikrer man seg at ikke none tilfeldig finner mit bankkort og så bruker min pinnkode som tilfeldigvis også er hans/hennes ?

Lenke til kommentar

er ikke poenget med alle disse lysen at veien blir jevnt opplyst

hvis man skal slå av og på all lysene på bilen for få "riktig" lys så blir de jo mange farlige overganger før man har vent seg til lyset

det ser man spesielt når man driver å slår av og på langlyset når man passerer / møter andre biler

Som sagt, ikke bare blir billysene bedre, men også teknologien. 

Lenke til kommentar

Dersom vegen var kun for kjøyretøy så kunne ein sikkert ha droppa gatelysa etterkvart, men hensikta er vell at også fotgjengere skal sjå kvar dei går.

Belysninga gjer det også enklare å sjå dyr og liknande sidan billysa endå ikkje er gode nok til det formålet.

Gatebelysninga er også nyttig ved feks ulykker eller liknande der billysa ikkje lenger vil gi tilstrekkelig lys rund ulykkesstaden.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...