Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg får automatisk tildelt pinkode fra min bank? Har ikke hørt man kan velge dette selv..

Kunne endre koden selv i minibanken før, men det har de sluttet med. Hvertfall i min bank(SR bank).

Ringte og spurte dem om akkurat det der for noen mndr siden faktisk, og da sa de at du måtte bestille nytt kort og gi beskjed at du vil ha ny pin kode som de bestemmer. Du fikk ikke bestemme det selv. Men når jeg får nytt kort automatisk ved fornyelse, er det samme pinkode hver gang.

Endret av Delvis
Lenke til kommentar

DNB kan man endre pinkoden i nettbanken mener eg.

Jeg har prøvd å endre pinkode i DNB før, men har ikke funnet noe. Like greit egentlig, da slipper jeg samme pinkode som jeg har på f.eks simkortet, mye sikrere på den måten uansett. :)

Jeg endret heller ikke pinkoden som jeg fikk på det nye simkortet mitt heller, bedre at jeg har forskjellig pinkode på alt, da har jeg ihvertfall forskjellig pinkode på bankkortet, simkortet og BankID på mobil. MYE sikrere. :D

Endret av Gnålern
Lenke til kommentar

Hvor troverdig er denne artikkelen? http://www.nrk.no/magasin/mistet-tre-ar-med-bilder-1.12325973

Kort fortalt omhandler den en familie som mistet tre år med bilder de hadde lagret på en laptop, da den falt ned fra stuegulvet. De må jo ha vært svært uheldig?! Dagens harddisker har jo sensorer som merker fall, og trekker tilbake skriverhodet. I tillegg burde det i det minste være mulig å hente ut en stor del av dataene selv om datahodet ødela deler av platene. Det står at de har forsøkt å levere PCen inn til datakyndige, uten at jeg vet noe mer spesifikt, men jeg kan ikke se for meg at de har funnet noen særlig dyktige innenfor det feltet.

Lenke til kommentar

"datakyndig" er så mangt, tipper det bare er koblet inn i en annen pc for så prøve å gå inn på stasjonen som dukker opp på vanlig måte, ikke brukt ett dyptgående recovery-program. Jeg gjorde det samme som hun i artikkelen gjorde en gang, laptoppen gled ned ca 30cm ned på gulvet, det var nok til å drepe disken. Men, klarte å bruke ett program til å få tilbake stort sett alt, selv om windows knapt registrerte at jeg hadde puttet i en disk...

Lenke til kommentar

Hvor troverdig er denne artikkelen? http://www.nrk.no/magasin/mistet-tre-ar-med-bilder-1.12325973

Kort fortalt omhandler den en familie som mistet tre år med bilder de hadde lagret på en laptop, da den falt ned fra stuegulvet. De må jo ha vært svært uheldig?! Dagens harddisker har jo sensorer som merker fall, og trekker tilbake skriverhodet. I tillegg burde det i det minste være mulig å hente ut en stor del av dataene selv om datahodet ødela deler av platene. Det står at de har forsøkt å levere PCen inn til datakyndige, uten at jeg vet noe mer spesifikt, men jeg kan ikke se for meg at de har funnet noen særlig dyktige innenfor det feltet.

At harddisken ble ødelagt er nok ikke umulig, men er enig med at de må ha vært litt uheldige ja. Min erfaring er at harddisker faktisk tåler ganske mye, men det blir jo egentlig bare synsing basert på et lite antall tilfeller. Aklla har jo et eksempel på en gang det gikk dårlig.

@Jotun

Den eneste muligheten som gjenstår for Renate Breivik er å ta med den havarerte PC-en til et data recovery-firma, som har spesialisert seg på å hente ut informasjon fra ødelagte harddisker.

– Men det koster flere tusen kroner. Vi hadde et håp om at forsikringen skulle dekke slike utgifter, men de dekker bare skaden på PC-en, ikke for gjenoppretting av innholdet. Det er slikt forsikringen skulle dekket. Det er jo det digitale innholdet som er viktig.

Lenke til kommentar

Litt søkt å gå til media og klage på at de har mistet 3 år med bilder og så kommer det frem at de bare ikke gidder å betale IBAS noen tusenlapper for å redde bildene. Er bildene så lite verdt for dem?

Finner det ikke veldig sannsynlig at de har gått til NRK, og at de så har valgt å lage en større sak av det. For meg virker det mer sannsynlig at journalistene, som holder til ikke langt fra dem, har bestemt seg for å skrive en sak om noe som er en stor bekymring i mediabransjen, spurt alle facebookvennene sine om noen de kjenner har mistet masse data og så brukt dem for å trekke folk til å lese artikkelen.

Lenke til kommentar

Litt søkt å gå til media og klage på at de har mistet 3 år med bilder og så kommer det frem at de bare ikke gidder å betale IBAS noen tusenlapper for å redde bildene. Er bildene så lite verdt for dem?

– Jeg ble sint på meg selv, for jeg hadde tenkt så mange ganger at jeg skulle ta sikkerhetskopi av bildene mine. Jeg hadde planer om å legge dem på en minnepinne og legge den i en bankboks. Jeg ble irritert på PC-en. Jeg trodde ikke at harddisker var så sårbare.

Er ikkje mere å si enn det damen sa sjølv. Kun deres egen feil at de mister bildene. Og ja, slike bilder/videoer/minner bør være verdt prisen hos Ibas eller liknende firma.

Lenke til kommentar

På en VPN løsning jeg har så får jeg en SMS med en ny engangskode hver gang. Men det som er merkelig er at den nye SMS'en overskriver den forrige så det er aldri mer enn en slik SMS i innboksen.

Jeg visste ikke at det var mulig å endre SMS i en annen sin innboks i ettertid på den måten.

Så spårsmålet er: er det mulig for oss vanlige dødelige også å endre en SMS etter at den er sendt også at denne da overskriver den oprinnelige meldingen i innboksen til mottakeren?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...