Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2

Anbefalte innlegg

Hvordan kan det ha seg at den lille makrell-i-tomat-boksen er dyrere enn den store?

YdwjidY.jpg

Jeg ser det kjente "nøkkelhullmerket" på den store boksen, men ikke på den lille.

Det har vel kanskje noe med det å gjøre :]

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvordan kan det ha seg at den lille makrell-i-tomat-boksen er dyrere enn den store?

Jeg tror det henger sammen med den meget begrensede holdbarheten på de produktene (etter åpning). (De blir sikkert ikke dårlige på mange dager, men jeg tror de fleste syns smaken forringes til dagen derpå.)

Lenke til kommentar

Jeg tror det henger sammen med den meget begrensede holdbarheten på de produktene (etter åpning). (De blir sikkert ikke dårlige på mange dager, men jeg tror de fleste syns smaken forringes til dagen derpå.)

Det er da ingen grunn til at de store er billigere?

Man kan jo bare kaste den store etter en dag også, og spare penger :)

Lenke til kommentar

Det er da ingen grunn til at de store er billigere?

Man kan jo bare kaste den store etter en dag også, og spare penger :)

Kanskje jeg er naiv. Jeg tror mange ikke liker å kaste mat. Det kastes jo enorme mengder, men dette blir jo planlagt kasting...

Blir bare spekulasjoner. :p

Lenke til kommentar

Jeg tippper den store boksen er med på listen av varer som en stor avis bruker når de lager prissammenligning av butikker. Det er ikke uvanlig at varer på slike lister er priset lavere enn de normalt ville vært. Noen ganger selges til og med varer på listen med tap.

• Liker 3
Lenke til kommentar

[....] Er det faktisk mulig å gjenskape ansiktstrekk og andre kjennetegn ut i fra et stykke DNA? Slik at personen faktisk er til å kjenne igjen med den faktiske gjerningsmannen.

Ja, og nei. Det de gjør er å se på egenskaper som er veldig genetisk bestemt, som øyefarge, krøller, hårfeste etc (alle de læreren din brukte som eksempel i naturfagtimene) disse er ganske greie, men er langt fra nok til å gi ett gjennkjennelig bilde. Litt mer usikkert er neste nivå, det er å se på geografisk/etnisk opphav og sammenligne med hvordan folk "pleier å se ut der", da kan man plassere ting som neseprofil, kinnbein, ansiktsform og slikt. Her kan man også inkludere litt mer spekulative faktorer som f.eks at inuitter og samoanere gjerne er feitere enn masaier og finner. Til slutt kommer alt det som ikke kommer med som om du har levd på McDonalds og smult, om morra di røkte når du var ett foster om du har fått mye sterk sol, om du har brekt kjeven, om du har hattt regulering på tennna om du aldri fikk nok magnesium når du var liten etc.

Så resultatet ligner nok ikke så mye, men man kan nok bruke det til å utelukke en del personer.

Lenke til kommentar

En del produkter, slik som boksen med makrell, ligger kunstig lavt i pris. Dette kommer av at de er produkter som er ekstra konkurranseutsatt i markedet. Produktene går igjen i tester. som nevnt, og forbrukerne får inntrykk av at "er disse varene billige, så er resten av varene i butikken det også". 

Rema 1000 og KIWI har sagt at de alltid skal ha en lavere pris på små enheter etter hvordan prisen på den store justeres, men denne prisforskjellen ligger ofte på mellom 0,1-1 krone. 

Lenke til kommentar

Det er bare et triks for butikkene å lure til seg mer penger. Det er intuitivt som kunde å annta at store pakker vil ha mindre kilopris enn små pakker. Men det er ikke noe som sjekkes grundig av så mange mennesker. Så gjør butikken motsatt, og tjener litt på de kundene som tror de velger stor pakke for å spare penger. Dette gjelder en masse matvarer som smør og margarin som vist over. Har selv sett andre eksempler som stor pose Olw Cheese Doodles er dyrere per kilo enn liten pose hos Kiwi.

Lenke til kommentar

Det er bare et triks for butikkene å lure til seg mer penger. Det er intuitivt som kunde å annta at store pakker vil ha mindre kilopris enn små pakker. Men det er ikke noe som sjekkes grundig av så mange mennesker. Så gjør butikken motsatt, og tjener litt på de kundene som tror de velger stor pakke for å spare penger. Dette gjelder en masse matvarer som smør og margarin som vist over. Har selv sett andre eksempler som stor pose Olw Cheese Doodles er dyrere per kilo enn liten pose hos Kiwi.

Det er jo det motsatte som skjer her da. Ikke bare har den store boksen lavere kilopris enn den lille, den store har lavere pris enn den lille. Men dette har jo både Swanson og Trygve forklart allerede

Lenke til kommentar

Har også merket det der med smør, at store var dyrere pr kilo enn enn små pakker. Det gjalt sånn Vita plantemargarin.

Sånn flytende margarin som den på bildet her: Er det greit å spise? Mye enklere å bare sprute på brødskiva enn å smøre på.

medium.png?_encoded=2f66666666666678302f

Lenke til kommentar

Har også merket det der med smør, at store var dyrere pr kilo enn enn små pakker. Det gjalt sånn Vita plantemargarin.

Sånn flytende margarin som den på bildet her: Er det greit å spise? Mye enklere å bare sprute på brødskiva enn å smøre på.

Mills og Tine som har så og si alle markedsandelene har en oversikt på baksiden av produktene om hva de er egnet til - og Melange går ikke som egnet til brødskiva, og spesielt ikke den flytende versjonen. Men nå har Mills og Tine en rekke ulike typer margarin og smør som gjør at de kan kan dekke alle ulike bruksområder. Flytende margarin kan vel mer bli sett på som luksus. 

edit: Fjordland lagt under Tine..

Endret av Ronald Ulysses Swanson
Lenke til kommentar

kan man ha flere bankkort i samme bank med hver sin pinnkode ?
Det kommer an på banken, men normalt ja, og det koster ca 250 kr i året per kort.

hvor mange andre har den samme pinnkoden som meg ?
Det kommer an på hvor idiotisk pinkode du har valgt. Har du valgt 1111 så er det mange.

Om man går ut i fra at folk har valgt tilfeldige pinkoder så har kanskje 500 personer i norge din pinkode.

hvordan sikrer man seg at ikke none tilfeldig finner mit bankkort og så bruker min pinnkode som tilfeldigvis også er hans/hennes ?
Ved å bruke en god (skjelden) pinkode, altså ikke 1234, fødsesåret ditt eller lignende.

Om man går ut i fra at alle bruker gode koder blir sjansen for at dette skal skje det samme som at personen tilfeldigvis gjetter riktig kode. Altså 1 av 10000 kombinasjoner, eller 0,01%. Eller 0,03% hvis man tar med at vedkommende har 3 forsøk før maskinen spiser kortet.

http://www.dagbladet.no/2012/09/25/nyheter/utenriks/matematikk/teknologi/blogg/23571451/

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...