Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kjørte forbi ett islagt vann i dag, og lurte på hvordan isen smelter, fra undersiden? Oversiden? Fra sidene? Fra hvilken side smelter isen fortest? Når det er 5cm is igjen av totalt 1-2 meter islag, hvilken is er det som ligger igjen?:)

Lenke til kommentar

Det er vel ingen som skulle tilfeldigvis klare å sammenligne oddsen av at f.eks "jeg har blitt til" fra og med universets oppstandelse? Muligens mer som ett tankeeksperiment enn et spørsmål, men ville bare slenge det ut.

EDIT: Hjernen sprengtes..

8GYhJbm.jpg

Endret av U1ven
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Så en diesel/blyfri-bil i dag med EL skilter.. What?

Hvilken type bil var det?
Det sto ingen slik "vanlig" merke i midten bak (så den bakfra), så vet ikke, men har sett den før og er en eldgammel bil, fra sånn 1990.

Kanskje fikk skiltet før det ble reservert for elbiler?

Hm, han hadde EL 12*** så vet ikke når.

Konvertering, sikkert. Elbil til halvparten av prisen av en ny.

Det kan være, men bilen var eldgammel så hvorfor konverte en slik..

Lenke til kommentar

Bruker et kjøleskap mindre strøm om det er kaldt i rommet? Feks 10 grader kontra 23. Hvor mye ville det vært snakk om i året i eksempelet?

Ja, det bruker mindre strøm. I teorien bruker det ca så mye mindre strøm som varmetapet representerer. Ved 23 grader utenfor og 4 grader inni så er differansen 19 grader. Ved 10 grader utenfor og 4 grader inni er differansen 6 grader. Da vil det i teorien bruke ca 6/19 = 31,6% så mye strøm i 10 grader som det gjør ved 23 grader. Atlså 68,4% besparelse.

Det er to effekter som motvirker teoretisk lineær sammenheng. Det er at kjølevæsken blir ørlite mer tyktflytende ved lave temperaturer sånn at pumpa på jobbe litt hardere og har litt større tap. Det andre er konvektiv varmeoverføring både inni kjøleskapet og utenfor skaper mindre "kaldras" og "pipeeffekt" når differansen er mindre. Det bidrar til litt mindre energibruk enn lineært. Disse to effektene tror jeg går omtrent mot hverandre, så anslaget på ca 70% lavere energibruk ved 10 grader tror jeg er et ganske greit anslag.

Merk at kjøleskapprodusentene ofte advarer mot å bruke de i kaldere rom enn 10 grader fordi pumpa får en hardere jobb og kan feile. De advarer også mot å dekke til eller stenge ventileringen av varmeribbene på baksiden fordi det gir for høy omgivelsetemperatur, som også gir pumpa for mye jobb. Kjøleskap trives nok best i relativt kjølig romtemperatur, ca 15-20 grader.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Og i tillegg kommer at virkningsgraden (egentlig "coefficient of performance") bedres når forskjellen mellom temperaturen på den varme og kalde siden av kjøleskapet reduseres. Teoretisk sett kan denne forskjellen bli like stor som effekten av redusert varmetap, men hvor mye av den teoretisk tilgjengelige effekten som man klarer å hente ut i praksis vet jeg ikke.

Lenke til kommentar

Kjørte forbi ett islagt vann i dag, og lurte på hvordan isen smelter, fra undersiden? Oversiden? Fra sidene? Fra hvilken side smelter isen fortest? Når det er 5cm is igjen av totalt 1-2 meter islag, hvilken is er det som ligger igjen? :)

Veldig godt spørsmål. Jeg har ikke noe klart svar, men vil si at undersiden smelter på grunn av varme fra grunnen under vannet og eventuelt oppvarmet vann som tilføres vannet via bekker etc.

Overflaten varmes opp via sollys. Jeg regner med at sollyset smelter mer enn grunnvarmen på de fleste vann. Sollys trenger litt inn i isen, omtrent som mikrobølger trenger inn i ting man tiner, så det er ikke bare et tynt lag på toppen som smelter, men kanskje flere centimeter nedover i isen samtidig. Men så var det dette med tilført vann da. Vann med stor vannføring vil sikkert smelte en hel del nedenfra og opp.

Jeg regner med isen er tettere nede enn oppe og at toppen er et litt fluffy volum som raskt minker i centimeter. Hva som smelter sist er ikke godt å si, men jeg tror det ligger et godt stykke under midten av av isen målt i høyde.

Solutsatte vann smelter mye raskere enn vann i skyggen, selv om temperaturen ellers er lik i området og de har samme vannføring og mottar ca like mye grunnvarme. Sola dominerer nok.

For skikkelig vitenskapelig tilnærming bør man nok ta med seg isboren, fryse fast en lang stang med målemerker på, måle toppen jevnlig og bore hull i nærheten jevnlig for å senke ned et kamera som observerer nederste målemerkene nedenfra. Hvem melder seg til å ta på seg forskningsoppgaven? :)

Lenke til kommentar

Hvorfor ikke?

Teleoperatører har jo personnummer til privatabonnentene og høres ut som en smal sak å overføre info mellom de to.

Fordi dagens folkeregisteroppsett er fra før privattelefoni ble vanlig. I høringsnotatet om ny folkeregisterlov som er ute på høring nå (frist i juni) er det foreslått at nytt folkeregister skal ha opplysning om elektronisk kontaktadresse. 

• Liker 1
Lenke til kommentar

Lurer på om det nettopp var et lite jordskjelv her. Det kom plutselig en lavfrekvent bulding, som varte i 10 sek kanskje, så knaket det i huset en 4 sek tid, og så 10 sek med buldring igjen...

Hadde hjertet litt i halsen, så usikker på om det ristet her jeg satt, men siden det knaket i murhuset må det jo ha vært et eller annet. Ja, det er murhus, men trevirke innendørs.

Lenke til kommentar

Lurer på om det nettopp var et lite jordskjelv her. Det kom plutselig en lavfrekvent bulding, som varte i 10 sek kanskje, så knaket det i huset en 4 sek tid, og så 10 sek med buldring igjen...

Hadde hjertet litt i halsen, så usikker på om det ristet her jeg satt, men siden det knaket i murhuset må det jo ha vært et eller annet. Ja, det er murhus, men trevirke innendørs.

http://jordskjelv.no/siste/auto/

Lenke til kommentar

Bor du nær Sand?

Edit, når vi er inne på jordskjelv så så jeg på dette kartet:

http://nnsn.geo.uib.no/

Hvorfor så mange jordskjelv utenfor Mo i Rana? ser ut som det er hundrevis av dem.

Endret av bigggan
Lenke til kommentar

Bor du nær Sand?

Nei, på andre siden av fjellet, men det var jo akkurat samme tid, og ganske kraftig, det som ble registrert der... høres rimelig ut at det var jordskjelv? Jeg vet ikke noe hva de tallene betyr, antar det ikke er richters skala siden bortimot 4 er skikkelige saker etter hva jeg forstår.

Lenke til kommentar

Hvor mye energi (evt CO2-ekvivalenter) kreves for å produsere 1 liter bensin eller 1 liter diesel? Ta gjerne utgangspunkt i nordsjøolje.

Utgangspunktet for spørsmålet er at det nå ser ut til å være populært å gjennomføre en livsløpsanalyse for el-biler når man vil sammenligne med fossilbiler. Det ser ut til at de fleste som gjør denne øvelsen likevel kun bruker direkte utslipp fra fossilbilen, og ikke tar med hele kjeden frem til bensin/diesel er i tanken på bilen.

Lenke til kommentar

Hvor mye energi (evt CO2-ekvivalenter) kreves for å produsere 1 liter bensin eller 1 liter diesel? Ta gjerne utgangspunkt i nordsjøolje.

Nordsjøolje som skal selges som bensin og diesel raffineres vel både i Nederland og Mongstad. Jeg har lest at hele verdikjeden inkludert pumping, filtrering, separasjon, transport begge veier og raffinering inkludert en andel reformeringsprosesser, slipper ut ca 1-1,5 ganger så mye som drivstoffet selv slipper ut via forbrenning. Altså totalt 2-2,5 ganger så mye som gjerne regnes med i slike regnestykker. Jeg skal gjøre et kjapt søk og se om jeg finner kilder på tallet, men inntil videre ta det med en liten klype salt.

Merk at noen gjør en ytterligere feil ved å regne med kjørelengde * produsentens optimistiske tall for utslipp, fremfor å regne målt forbruk i liter/kg. Selv om det er litt grensehandel med drivstoff tror jeg drivstoffkjedenes salgstall er mer nøyaktige for reelt utslipp enn antall biler * gjennomsnittlig kjørelengde * produsentens forbrukstall.

Edit: Jeg fant noen tall for Statoil i 2010 som gjelder utvinning til fat med råolje (altså eks raffinering og frakt)

Gjennomsnitt for norsk sokkel: 7,8 kg CO2/fat olje.

Målsetting for Statoils tjæresandprosjekt i Canada: 40 kg CO2/fat olje

Reelt mål for Statoils tjæresandprosjekt i Canada i 2010: 670 kg CO2/fat olje.

Endret av Simen1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er du i Setesdal?

Lenke til kommentar

Er du i Setesdal?

"Kraftige signaler ble registrert på alle seismiske stasjoner i Sør-Norge og det ble følt så langt nord som til Førde."

Altså 250 km fra episenteret. Hvis du var på østlandet kan det godt være det var dette du kjente. Det ser ut til å stemme bra med tidspunktet du postet på også.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...