Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvorfor er det vanligst å koke wienerpølser, men vanligst å grille/steke de fleste andre pølser som skal i brød/lompe?

Nå spiser eg det ikke selv, men vi "koker" minst like mye grillpølser som vi griller/steker de til ungene.

Wieners vil man sprekke om man griller/steker de. Er vel en annen type pølseskinn på de enn grillpølser o.l

Endret av Jotun
Lenke til kommentar

Hva ble varslet egentlig?

Enkelte deler av bergen sentrum må koke drikkevannet:

https://www.bergen.kommune.no/aktuelt/meldinger-fra-vaktsentralen/article-125679

Jeg slipper å koke vann og har ikke fått noe meldig. Dersom det var det førnevnte meldig gjaldt, selvsagt.

Det var dette som årsaken til varslingen ja. Ser fra varslingsdokumentet fra kommunen at gaten/området jeg bor i er på kartet, men ikke samme sted som var nevnt i sms-meldingen. Uansett bra at man har fått et effektivt system på varsling :)

edit: Noen som vet hva den enslige lille røde prikken/bygget utover mot Nordnes er på det kartet fra kommunen?

Endret av Ronald Ulysses Swanson
Lenke til kommentar

Hvorfor er det vanligst å koke wienerpølser, men vanligst å grille/steke de fleste andre pølser som skal i brød/lompe?

Nå spiser eg det ikke selv, men vi "koker" minst like mye grillpølser som vi griller/steker de til ungene.

Wieners vil man sprekke om man griller/steker de. Er vel en annen type pølseskinn på de enn grillpølser o.l

Jeg prøvde å "koke" (trekke) ostepølser en gang, det gikk greit helt til den ene sprakk og flytende ost i hele vannet.

Når jeg er på besøk hos mamma og pappa, og vi skal grille pølser, så er det alltid grillpølser som vi griller. Weinerpølser "koker" (trekker) vi alltid, vi steker dem aldri.

Lenke til kommentar

Apropos... Er det noen gode grunner til at NAV som stort sett eneste institusjon ikke evner å hente kontaktinformasjon i fra folkeregistret på samme måte som Skatteetaten, Politiet, diverse lugubre selgere, banken osv.?

NAV har samme (i mange tilfeller bedre) tilgang til folkeregisteret enn mange av de nevnte instanser. Men den eneste kontaktinformasjonen som ligger i folkeregisteret er bosteds- og postadresse. Her har NAV slitt litt med at særlig to saksbehandlingssystemer har hatt muligheter for manuelle "overrides" på disse feltene som ikke nødvendigvis blir slettet. 

Annen kontaktinformasjon finnes ikke i folkeregisteret. 

• Liker 1
Lenke til kommentar

[...]. Men den eneste kontaktinformasjonen som ligger i folkeregisteret er bosteds- og postadresse. [...]

Hvorfor ikke?

Teleoperatører har jo personnummer til privatabonnentene og høres ut som en smal sak å overføre info mellom de to.

Lenke til kommentar

[...]. Men den eneste kontaktinformasjonen som ligger i folkeregisteret er bosteds- og postadresse. [...]

Hvorfor ikke?

Teleoperatører har jo personnummer til privatabonnentene og høres ut som en smal sak å overføre info mellom de to.

Hva med folk som har flere telefonnumre feks? Hva med folk som ikke har mobiltelefon? Eller de som har jobbtelefon? Hvis telefonnummer skulle blitt valgfritt i folkeregisteret ser jeg ikke helt hensikten.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Apropos... Er det noen gode grunner til at NAV som stort sett eneste institusjon ikke evner å hente kontaktinformasjon i fra folkeregistret på samme måte som Skatteetaten, Politiet, diverse lugubre selgere, banken osv.?

NAV har samme (i mange tilfeller bedre) tilgang til folkeregisteret enn mange av de nevnte instanser. Men den eneste kontaktinformasjonen som ligger i folkeregisteret er bosteds- og postadresse. Her har NAV slitt litt med at særlig to saksbehandlingssystemer har hatt muligheter for manuelle "overrides" på disse feltene som ikke nødvendigvis blir slettet. 

Det høres neste ut som nav tilbakefører gammel informasjon etter at opplysningene er synkroniser med andre registre

Lenke til kommentar

Hvorfor ikke?

Hva med folk som har flere telefonnumre feks? Hva med folk som ikke har mobiltelefon? Eller de som har jobbtelefon? Hvis telefonnummer skulle blitt valgfritt i folkeregisteret ser jeg ikke helt hensikten.

Jeg har jobbtelefon, men den er likevel registrert på mitt navn. Vet ikke hvordan andre bedrifter gjør det, men det finnes sikkert drøssevis av abonnement som kun er registrert på bedrift.

Når det er sagt så synes jeg ikke det er noe argument mot å ikke legge inn telefonnummer i folkeregisteret. Hvorfor skal det være "alle eller ingen"? Det er jo flere mennesker i norge uten fast bostedsadresse, men man dropper ikke adresseopplysninger i folkeregisteret av den grunn ;)

Har man flere nummer så kunne jo alle blitt synket.

Poenget mitt er at mange bedrifter ofte henter oppdatert info fra folkeregisteret, og da hadde det vært en fordel om man da fikk tilgang til (de aller fleste) telefonnummere også.

Er du ikke enig?

Lenke til kommentar

Poenget mitt er at mange bedrifter ofte henter oppdatert info fra folkeregisteret, og da hadde det vært en fordel om man da fikk tilgang til (de aller fleste) telefonnummere også.
Fordel for bedriftene, ja. De fleste vil nok ikke se det som en fordel at bedrifter får tilgang til nummeret deres.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...