Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg svømmer en del, og med hodet under vann ser man jo litt av hvert,

Selv er jeg litt chubby, for å si det på den måten, og jeg flyter veldig godt. Jeg har hele tida trodd at det er fordi jeg har høyere fettprosent enn slankere folk, men nå har begynt å legge merke til folk som er langt tjukkere enn meg, som samtidig flyter veldig dårlig.

Hva er det som avgjør om en person flyter godt? 

Lenke til kommentar

Det å flyte kontrollert (slik at ansiktet er over vatnet) handler mest om kroppsstilling, og litt om pusteteknikk.

For å kunne flyte uanstrengt så må ein kunne legge seg nesten heilt horisontalt i vatnet, ofte så vil personar som ikkje kjenner seg heilt trygge i vatnet ha problemer med å finne den beste stillinga for å flyte fordi det kjennest ubehagelig å legge seg heilt horisontalt i vatnet.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Er det i dag teknisk mulig å lage f.eks en blender som får strøm fra en induksjonskoketopp?

Luftet jeg nettopp tidenes idé?  :wee:

Tror ikke dette helt besvarte spørsmålet mitt. Jeg kan vel omformulere meg litt mer spesifikt:

Har vi teknologi til å kunne overføre noen hundre eller tusen watt trådløst på kort avstand? Som f.eks en blender som tar imot induksjonsstrålene fra en koketopp, gjør det om til strøm igjen, og driver kniven rundt.

Man bruker i hvert fall induksjon for å lade elbusser på holdeplassene, i England. Jeg tipper det snakk om endel mer en normal husholdningsstrøm.

http://www.bbc.com/news/technology-25621426

Her fant jeg forresten et patent for kjøkkenmaskiner drevet av induksjonskokeplater:

http://www.google.com/patents/US3761668

Antar Khaffner er klar over at i prinsippet alt, som busser og mobiler, kan drives/lades av induksjon - så det du egentlig lurer på er kanskje "kan induksjonselementene man finner i dagens koketopper brukes til å levere strøm i tilstrekkelig mengde, ikke bare varme/vibrasjon?"?

Lenke til kommentar

Ser overhodet ikke noen grunn til at en induksjonstopp ikke skal klare å overføre nok energi. Det er jo nettopp det en slik topp gjør, og ganske heftig og noen av de litt store. Snakker fort 3-4 kW på store plater. 

Så det handler jo bare om å sette på utstyr som former det tilbake til strøm.

Lenke til kommentar

Det å flyte kontrollert (slik at ansiktet er over vatnet) handler mest om kroppsstilling, og litt om pusteteknikk.

For å kunne flyte uanstrengt så må ein kunne legge seg nesten heilt horisontalt i vatnet, ofte så vil personar som ikkje kjenner seg heilt trygge i vatnet ha problemer med å finne den beste stillinga for å flyte fordi det kjennest ubehagelig å legge seg heilt horisontalt i vatnet.

Ja, jeg ser den. Men jeg flyter uvanlig godt. Jeg flyter så godt at jeg sliter med å svømme bryst, fordi beina bare spreller i lufta. Og det er da jeg synes det er pussig at folk som er tjukkere enn meg synker nedover i vannet med beina. Jeg trodde det var avhengig av fettprosent, men det kan det ikke være. Kan det være at jeg har stort skjellet?

Lenke til kommentar

Ja, jeg ser den. Men jeg flyter uvanlig godt. Jeg flyter så godt at jeg sliter med å svømme bryst, fordi beina bare spreller i lufta. Og det er da jeg synes det er pussig at folk som er tjukkere enn meg synker nedover i vannet med beina. Jeg trodde det var avhengig av fettprosent, men det kan det ikke være. Kan det være at jeg har stort skjellet?

Men det er jo spesielt beina som vanligvis er vanskeligast å få til å flyte for tynne personar då lår og leggar litt enkelt sagt er berre bein, musklar og sener. Tjukke personar har meir fett også i beina som burde hjelpe dei å flyte. Fettet som ligger rundt magen har nok mindre betydning for flyteevnen då overkroppen uansett har god flyteevne på grunn av dei luftfylte lungene.

Dei som har vannskrekk vil ofte prøve å holde hodet så langt over vatnet som mulig, dette gjer at ein instinktivt retter beina meir vertikalt ned i vatnet og ein prøver då å flyte i vanlig ståande stilling. 

Ein skal være bra overvektig dersom ein kan flyte som ei kork i ståande stilling med hodet og skuldrane over vatn.

Så her er teknikken av mykje større betydning en fysikken.

Lenke til kommentar

De som svømmer med rumpa og beina på skrå nedover i vannet, holder gjerne hodet høyt hevet over vannet, i frykt for å svelge/puste vann. De som har blitt "venner med vannet" tørs å legge hodet mer ned i vannet, og da kommer beina automatisk høyere i vannet. Og da glir man lettere i vannet og kan bruke mindre energi på å svømme.

Lenke til kommentar

Kan det være at jeg har stort skjellet?
Som sagt over, så spiller bentettheten inn. Lett benbygning gjør at du flyter enklere. Om du har "stort skjellet" vil de innebære at du flyter dårligere.

Helt uenig. Jeg mener det handler bare om vekt vs volum. Når jeg var tynn sank jeg, når jeg la litt på meg fløyt jeg. På svømmetrening "øvde" vi på å flyte i vannet, og en person "fikk det til" og fikk dermed skryt fordi hun var så "flink". Det var jo bare tull, hun fløyt fordi hun var litt lubben. Vi andre var bare bein, og sank.
Lenke til kommentar

Ser overhodet ikke noen grunn til at en induksjonstopp ikke skal klare å overføre nok energi. Det er jo nettopp det en slik topp gjør, og ganske heftig og noen av de litt store. Snakker fort 3-4 kW på store plater. 

Så det handler jo bare om å sette på utstyr som former det tilbake til strøm.

Jepp. Er det teknisk/praktisk mulig å få så mye energi tilbake til strøm trygt og effektivt?

Endret av Khaffner
Lenke til kommentar

Ein skal være bra overvektig dersom ein kan flyte som ei kork i ståande stilling med hodet og skuldrane over vatn.

Så her er teknikken av mykje større betydning en fysikken.

Jeg er 193 og innenfor normalvektig på BMI-skalaen. Jeg klarte fint å flyte helt loddrett i middelhavet, ikke testet så mye i basseng, men gir saltvann/normalvekt-kombo bedre oppdrift enn ferskvann/overvekt-kombo?

(Hadde ikke skuldrene over, men hadde god klaring til munn.)

Endret av KoKo_
Lenke til kommentar

Kan det være at jeg har stort skjellet?
Som sagt over, så spiller bentettheten inn. Lett benbygning gjør at du flyter enklere. Om du har "stort skjellet" vil de innebære at du flyter dårligere.

Helt uenig. Jeg mener det handler bare om vekt vs volum. Når jeg var tynn sank jeg, når jeg la litt på meg fløyt jeg. På svømmetrening "øvde" vi på å flyte i vannet, og en person "fikk det til" og fikk dermed skryt fordi hun var så "flink". Det var jo bare tull, hun fløyt fordi hun var litt lubben. Vi andre var bare bein, og sank.

Når det er sagt er det mulig å påvirke egne flyteegenskaper ved å holde lungene så fulle av luft som mulig.

Lenke til kommentar

men gir saltvann/normalvekt-kombo bedre oppdrift enn ferskvann/overvekt-kombo?

Saltvann gir betydelig bedre oppdrift enn ferskvann/klorvann.

De færreste vil ha problemer med å flyte med beina og armene rett ned og munnen over vannet. Der har å gjøre med at dess dypere ned man putter ting, dess mer oppdrift gir det. Løfter du armene for å vinke kan du risikere å dukke under.

Endret av Emancipate
Lenke til kommentar

Skjer det noe spennende med mikroelektronikk på induksjonsplater som leverer noen kW? Det er jo mange interessante mesoskopiske fenomener som er avhengige av magnetfelt. Noen som har en induksjonstopp og en gammel mobil som er villig til å prøve?  :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...