Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2

Anbefalte innlegg

Jeg leste et sted på nettet (finner det dessverre ikke igjen) et råd. At man skulle sette nettsidens navn som mellomnavn når du registrer deg på nettsiden. F.eks  Ola Ebay Nordmann hvis du lager konto hos Ebay. 

Hensikten er å kunne spore hvilke firmaer som selger/lekker dine personalia til spam-sendere. Hvis spam-eposten starter med "Dear Ola Ebay Nordmann", så vet jeg at de har fått/tatt mine personalia fra Ebay.

Spørsmål 1: Fungerer dette trikset? Eller har spam-folka verktøy som stripper bort firmanavn nettopp pga dette?

Spørsmål 2: Vil posten/dhl/ups/whatever få problemer med å levere bestilte varer hvis man putter et falskt navn som mellomnavn?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Lite spørsmål om lands økonomi.

Luxemburg har GDP på 66 856 $.
Norge på andreplass med 47 246 $
USA ligger på 45 665 $

Hvis vi trekker i fra "Natural resources" så ser bildet slikt ut:
Norge -10.9 % = 42 096 $
USA - 1.2% = 45 117 $

Kan man si Norge er top tre rikeste land, selv sett bort i fra olja?
(per innbygger)

GDP er ikke hva folk flest tror det er. Vi kunne økt GDP enormt ved å bruke hele oljefondet vårt på å bygge 100 meter høye statuer av Støre over hele landet...

http://en.wikipedia.org/wiki/Gross_domestic_product

GDP = compensation of employees + gross operating surplus + gross mixed income + taxes less subsidies on production and imports

GDP = COE + GOS + GMI + TP & M – SP & M

Endret av pifler
Lenke til kommentar

Jeg leste et sted på nettet (finner det dessverre ikke igjen) et råd. At man skulle sette nettsidens navn som mellomnavn når du registrer deg på nettsiden. F.eks Ola Ebay Nordmann hvis du lager konto hos Ebay.

Hensikten er å kunne spore hvilke firmaer som selger/lekker dine personalia til spam-sendere. Hvis spam-eposten starter med "Dear Ola Ebay Nordmann", så vet jeg at de har fått/tatt mine personalia fra Ebay.

Spørsmål 1: Fungerer dette trikset? Eller har spam-folka verktøy som stripper bort firmanavn nettopp pga dette?

Spørsmål 2: Vil posten/dhl/ups/whatever få problemer med å levere bestilte varer hvis man putter et falskt navn som mellomnavn?

Du vil vel alltid få valg om å sende det du kjøper til en annen adresse uavhengig av hva du heter på profilen på nettsidene. Bytt navn der.

Jeg pleier å ha egne mailadresser til slike steder. Alt blir jo sendt til catch All-kontoen uansett men jeg ser hvem som deler eposten. Så langt er det ingen.

Lenke til kommentar

Jeg leste et sted på nettet (finner det dessverre ikke igjen) et råd. At man skulle sette nettsidens navn som mellomnavn når du registrer deg på nettsiden. F.eks  Ola Ebay Nordmann hvis du lager konto hos Ebay. 

Et bedre triks er at du bruker en gmail (eller andre med samme funksjonalitet)

som ignorere alt etter pluss. Som:

[email protected]

[email protected]

Begge sender til [email protected].

Jeg har faktisk fått spam på en epost registrert på en profesjonell aktør på en

sånn adresse. Så jeg kan si at det funker.

Lenke til kommentar

Matpapir blir fortere svart og sprøtt i ovnen enn bakepapir. Det tar også lettere fyr i ovnen. Har opplevd det selv en gang varmluftsvifta fikk papiret til å løfte seg på ene siden og komme borti ett av grillelementene. Edit: Det var med baguett så vidt jeg husker. Altså ikke varm fettrik mat som kunne tatt skikkelig fyr.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Bruker du matpapir så er sannsynlegheita stor for at papiret setter seg fast i maten, særlig når det er snakk om deig som pizza, boller og liknande. Matpapir er laga for pakke inn mat som ikkje bør pakkast i plast.

Dei fleste bakepapira toler mellom 200 og 225 grader (sjekk kva som står på pakken). Det er mulig å strekke strikken litt då bakepapiret bruker litt tid på å bli like varmt som ovnen, så dersom du tar ut maten før den blir brent så bruker det å gå bra med bakepapiret også.

Matpapiret derimot tåler langt mindre varme og vil ta fyr under steiking. Når papiret tar fyr så vil dette kunne gi maten den pilotflammen som skal til for at maten tar fyr og ikkje berre blir brent.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Matpapir blir fortere svart og sprøtt i ovnen enn bakepapir. Det tar også lettere fyr i ovnen. Har opplevd det selv en gang varmluftsvifta fikk papiret til å løfte seg på ene siden og komme borti ett av grillelementene. Edit: Det var med baguett så vidt jeg husker. Altså ikke varm fettrik mat som kunne tatt skikkelig fyr.

Opplevd akkurat det samme med bakepapir. Og ble litt overrasket over at det faktisk ikke tålte mer enn 250 grader. Men er jo sjeldent så varmt inni der.

Papiret kom borti litt av elementene. Var bare å vente i spenning på at det skulle slukke.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Interessant. Jeg bruker tidvis matpapir til å lage toast i ett toastjern, blir av og til svart, men det går som regel greit,  Jeg har faktisk opplevd bakepapir som tar fyr. Kom borti varmeelementet i toppen av ovnen.  er egentlig litt derfor jeg lurte litt på dette , da jeg ikke helt har sett forskjellen. 

Endret av Phinex
Lenke til kommentar

For automatgir så blir dette angitt med kode 78 for automatgir i kollonna bak oppkjøyringsdato og utløpsdato.

Der kan det også stå fleire koder.

Står det kode 03, 78 og 160 så betyr det at føraren har arm eller beinprotese, kan kun kjøyre personbil med automatgir og har lov til å kjøyre utrykkning.

Kodeoversikta finner du her: https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2004-01-19-298/KAPITTEL_18#KAPITTEL_18

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...