Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Mulig jeg har spurt om noe lignende før, men hvem tar hånd om avfallet* på mest miljøvennlig måte, renovasjonsselskapet eller avløpsselskapet? Altså, hva er best for miljøet av å kvitte seg med disse tingene i do/vasken eller i søppelposen?

 

Avfallet: Tacosaus med mugg, kaffegrut, hvitsaus uten fiskeboller, hybelkaniner, dopapir med snørr, oppkast, brødsmuler og små akvarieplanter. (Det var det jeg kom på av organisk avfall som jeg kan tenke meg kan gå begge veier)

 

Jeg resonerer slik: Avløpet gir som oftest miljøvennlig transport med tyngdekraft som drivkraft frem til rensestasjonen, i stedet for dieseldrevne spesiallastebiler. Rensestasjonen henter ut faste gugge med filtre som behandles og blir til jord. Nokså liten miljøbelastning slik jeg ser det. Renovasjonsselskapet må frakte rundt på ekstra masse med dieselbiler dersom slikt avfall går den veien. Der vil det antagelig fraktes videre til et sted det lages jord av det.

 

NB: Jeg tror vi rotet oss bort i diskusjon om økonomi og hygiene sist vi diskuterte dette. Nå spør jeg bare om miljøbelastning.

Dette er kanskje litt på siden, men vil ikke renovasjonsselskapet kunne lage biogass av artiklene du nevner? Hvordan teller det på miljøbelastningen?

Endret av Zlatzman
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette er kanskje litt på siden, men vil ikke renovasjonsselskapet kunne lage biogass av artiklene du nevner? Hvordan teller det på miljøbelastningen?

Det vil antakelig også avløpsrenseanlegget kunne gjøre. Det jobbes i alle fall med biogass-reaktorer for husdyrgjødsel (i flytende form; "bløtgjødsel"); jeg ser ikke at det ikke kan gjøres tilsvarende med "menneskegjødsel" (og annet biologisk avfall som havner i avløpet -muligens er/blir det en utfordring at det er såpass mye mer vann (dusjing, bading, skylle-ned-i-do-vann) i avløpssystemet.

Lenke til kommentar

 

Glass er stein.

Nei. Glass og stein er to forskjellige ting. Sand er heller ikke det samme som stein.

 

"The most familiar, and historically the oldest, types of glass are based on the chemical compound silica (silicon dioxide), the primary constituent of sand."

 

Kilde: Wikipedia

 

 

Sand er ikke stein?

 

"Sand, løsmasse som består av bergartsfragmenter med kornstørrelse 0,06–2 mm."

 

Kilde: Store norske leksikon

 

Hva som teknisk sett er forskjellen på glass og stein vet jeg ikke, hvis det er noen. Men det holder ikke å si at det er to forskjellige ting punktum. Kvarts er forresten en bergart som også består av silisiumoksid, så det argumentet holder ikke.

Lenke til kommentar

 

Glass er stein.

Nei. Glass og stein er to forskjellige ting. Sand er heller ikke det samme som stein.

 

"The most familiar, and historically the oldest, types of glass are based on the chemical compound silica (silicon dioxide), the primary constituent of sand."

 

Kilde: Wikipedia

 

Stein er klassifikasjon av bergarter hvor sand også tilhører der.

 

Sand er småstein som er opptil 2 mm store, sand kommer av erodert berg (også av steiner som er erodert)  glass er laget av knust stein (eller sand, men sand er ikke eneste du kan lage glass av) som er varmet til smeltepunk og så avkjølt (relativt) hurtig. Alle bergtyper er laget av ulike mengder silisium, men normalen er rundt 50% om jeg husker riktig i bergarter.

I korte ord så er glass en stein.

 

Silisum kan også være en stein. hvor den har nært eller 100% laget av silisum, som da er en krystall og ikke glass.(også kalt kvars i daglige omtaler)

Endret av bigggan
Lenke til kommentar

Stein er naturlig forekommende bergarter. De kan bestå av mange forskjellige grunnstoffer, men silisium og oksygen er de vanligste. De kan også inneholde forskjellige metaller eller andre stoffer.

 

Glass er et hvilket som helst amorft materiale som har blitt behandlet på en slik måte at det er gjennomsiktig. Stort sett silisiumdioksid med diverse tilsetningsstoffer.

 

Silisum kan også være en stein. hvor den har nært eller 100% laget av silisum, som da kalles en krystall.

Kom gjerne med et eksempel på hvor man kan finne nesten 100% rent silisium i naturen. Det er forresten ikke nok at det er rent for at det skal være en krystall, det må også følge den samme krystallstrukturen hele veien gjennom. Ellers er det amorft (ingen krystallstruktur) eller polykrystallinsk (mange små krystaller satt sammen).

Lenke til kommentar

Er det mulig å gjøre om glass til sand igjen?

Ja, det burde være mulig. Siden glass har en amorf struktur, mens sand består av krystaller/polykrystaller krever det oppvarming. Det enkleste er antakelig å smelte glasset og kjøle det sakte ned. Sakte nedkjøling gir normalt krystallinsk struktur. Hvis du da knuser det til passe små biter har du sand.

 

Redigert:

Simen sitt svar om at tilstrekkelig små glassbiter kan oppfattes som sand er for såvidt riktig. Mitt svar var ment å si hvordan man kan få til sand som ligner på den sanden glasset opprinnelig ble laget av.

Endret av -trygve
Lenke til kommentar

Både glass og stein kan knuses til sand. Sand er ikke et mineral så du kan kalle nærmest alle typer metalloksider som sand så lenge de er passe små biter.

ja glass er ikke en mineral, men den er en stein.

Sandkorn består av ett eller flere mineraler. Sand består av mange sandkorn som oftest med et vell av ulike mineraler. Et mineral er en ganske bestemt krystall.

 

Stein består av en eller flere bergarter. En bergart er en sammensetning karakterisert av farge, styrke etc og kan ha ganske store variasjoner innad i en bergart. Bergartene er igjen bygget opp av mineraler. Mineraler er bestemte krystallstrukturer med fast kjemisk sammensetning (lite variasjon). Knuser man en stein til sandkorn så er sandkornene av og til sammensatt av flere mineraler, men som oftest er de enkeltvise mineraler. Sand er en samling enkeltsandkorn. Selv om hvert sandkorn kan være et enkelt mineral er sand som oftest sammensatt av en rekke ulike sandkorn. I tillegg finnes det sikkert massevis av amorfe sandkorn også.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

1. Hente ut DNA for å kunne kjøre analyse på genetiske sykdommer, arvelige greier og muligens finne slektskap fram til i dag.

 

2. Gjenskape/rekonstruere kroppsform og ansikt ut fra skjelettets form og ende opp med en slags voksdsukke eller datasimulert 3D modell av personene.

 

1 og 2 har så vidt jeg skjønner ikke noen nevneverdig sammenheng.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...