aklla Skrevet 12. april 2015 Del Skrevet 12. april 2015 rundt hvilken kant? Uansett, antar taket ikke raser om den kanten brenner opp, altså, er det ikke så stort problem mtp. slukking av brann. Om man bygget taket av treverk ville det ganske raskt falle ned ved brann og gjøre slukking i praksis helt umulig. Lenke til kommentar
Jotun Skrevet 12. april 2015 Del Skrevet 12. april 2015 Men er de ofte betong? Kan ikke si at eg har lagt merke til dette og vi ser jo stadig bensinstasjon tak som har blitt tatt av vinden.... Bildet her viser slik eg trodde de fleste stasjoner var bygget.... http://pipr.startsiden.no/abcn/resized/972x//files/2008-3/nfi_28994_082735200_1200750426.jpg Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 13. april 2015 Del Skrevet 13. april 2015 (endret) Jeg husker en type attraksjon fra 1990-2000-tallet, jeg vet ikke nøyaktig årstall. Tror de stod plassert på kjøpesentre eller liknende, det var ikke forbeholdt fornøyelsesparker. Det var en kinosal inni et skall på størrelse med en minibuss, montert oppå en masse hydraulikk, omtrent som en flysimulator. Publikum satt inni kinosalen, og ble vist en video om stuntflygning eller liknende. Simulatoren bevegde seg slik at folk ble utsatt for G-krefter som tilsvarer videoen. Noen som husker disse? Hva heter de, og hvor ble de av? Hvilket firma stod bak? Endret 13. april 2015 av Mannen med ljåen Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 13. april 2015 Del Skrevet 13. april 2015 Uansett, antar taket ikke raser om den kanten brenner opp, altså, er det ikke så stort problem mtp. slukking av brann. Om man bygget taket av treverk ville det ganske raskt falle ned ved brann og gjøre slukking i praksis helt umulig. Snedig nok så er det ofte omvendt, konstruksjonar av betong eller stål vil kollapse etterkvart. I betong så får ein betongutsprengning fordi fuktigheita i betongen blir varma opp og går over til damp snoke som igjen fører til ei volumaukning som igjen sprenger ut betongen. Betongen blir rett og slett meisla vekk pga varmen. Stålkonstruksjonar er heller ikkje særlig stabile under ein brann. Alt ved ca 400°C vil stålet raskt miste bæreevna. Skal ein ha ein konstruksjon som ikkje kollapser så bør ein bruke reisverk i tre. Når treet brenner så danner deg seg eit lag av kull på utsida, dette laget med kull trekker seg saman og hindrer pyrolysegassane frå treverket i å sleppe gjennom og antenne. Mykje av fuktigheita i treverket vil også bli tvinga innover i mot kjerna. Bærande trekonstruksjonar kan ofte beholde over 90% av bæreevnen sin sjølv om konstruksjonen er heilt utbreint. Hensikta med å bygge bensinstasjonen i ikkje lett brennbare materialer er vell i all hovedsak at ein eventuell brann i eller ved konstruksjonen ikkje skal kunne spre seg lett til drivstofftankane. Ein brann som starter i/ved drivstofftankane vil nok uansett øydelegge overbygget. 2 Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 13. april 2015 Del Skrevet 13. april 2015 Det var en kinosal inni et skall på størrelse med en minibuss, montert oppå en masse hydraulikk, omtrent som en flysimulator. Publikum satt inni kinosalen, og ble vist en video om stuntflygning eller liknende. Simulatoren bevegde seg slik at folk ble utsatt for G-krefter som tilsvarer videoen. Husker dem ja, men ikke hva de het lenger. Så en "berg- og dalbane"-film med guttene i en på fisketorget her i Bergen. Litt googling finner bare nyere kinesiske produsenter. Geir Lenke til kommentar
Skavold Skrevet 13. april 2015 Del Skrevet 13. april 2015 Slike finnes fortsatt, og brukes i forbindelse med spesifikke arrangementer. I min bransje møter jeg de på bil- og motor-messer og andre bil-relaterte arrangement, sist i publikumsområdet på Rally Sweden. Lenke til kommentar
Twinflower Skrevet 13. april 2015 Del Skrevet 13. april 2015 Husker en på Aker Brygge også. 1999 tror jeg. Herregud så gøy det var Lenke til kommentar
Slimda Skrevet 13. april 2015 Del Skrevet 13. april 2015 (endret) Hva er det som gjør at noen programmer, her Chrome, står oppført mange ganger i Windows oppgavebehandling? Samme gjelder andre programmer. Det ser veldig rotete ut, i hvert fall. Google Chrome takes advantage of these properties and puts web apps and plug-ins in separate processes from the browser itself. This means that a rendering engine crash in one web app won’t affect the browser or other web apps. It means the OS can run web apps in parallel to increase their responsiveness, and it means the browser itself won’t lock up if a particular web app or plug-in stops responding. It also means we can run the rendering engine processes in a restrictive sandbox that helps limit the damage if an exploit does occur.Fordelen kort fortalt: Om noe kræsjer, kræsjer ikke alt. Endret 13. april 2015 av Slimda Lenke til kommentar
frohmage Skrevet 13. april 2015 Del Skrevet 13. april 2015 Herregud så gøy det var Ja! De må vi få tilbake! Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 13. april 2015 Del Skrevet 13. april 2015 Jeg så nylig en Lamborghini traktor, og kom til å tenke på en ting: Er traktorer fra de berømte luksusbilmerkene dyrere enn andre traktorer med liknende størrelse? Får kunden noe på igjen for at han valgte dette merket, som luksus, skinninteriør, design eller motorkraft? Det så ut som en flott, liten traktor. Perfekt til å vedlikeholde turstier og slikt, antar jeg. Jeg lurer bare på fordeler og ulemper med dette merket, som vanligvis forbindes med dyre biler. Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 13. april 2015 Del Skrevet 13. april 2015 Jeg så nylig en Lamborghini traktor, og kom til å tenke på en ting: Er traktorer fra de berømte luksusbilmerkene dyrere enn andre traktorer med liknende størrelse? Får kunden noe på igjen for at han valgte dette merket, som luksus, skinninteriør, design eller motorkraft? Jeg lurer bare på fordeler og ulemper med dette merket, som vanligvis forbindes med dyre biler. Lamborghini har, kuriøst nok, ikke status som noe utpreget høystatusmerke når det gjelder traktorer, på samme måte som for sportsbiler. Når det gjelder traktor, så er det Fendt som har den "luksus-statusen". Ellers, så er det vel (så vidt jeg kan huske) stort sett utelukkende Lamborghini som lager både traktorer og luksus/sportsbiler, så det første spørsmålet ditt trengte egentlig ikke å ha "luksusbilmerkene" i flertall. Når det gjelder motorkraft, så får du stort sett det du vil ha, eller er villig til å betale for, uansett merke. Skinninteriør er lite utbredt; det går mer i hard plast som er lett å rengjøre, og tildels polstringer i mykt skai-lignende kunstige materialer. Skinnseter er heller ikke vanlig, men blir det kanskje etterhvert som aircondition begynner å bli standard. Skinn blir klamt å sitte 8-10 timer i, når man sitter inne i et "drivhus" med glass på alle kanter, og sola steker. Noen har begynt med stoff/tøy gulvmatter, eventuelt som ekstrautstyr, men gummi er det vanligste og egentlig mest praktiske... 1 Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 13. april 2015 Del Skrevet 13. april 2015 Bestefar hadde en Porsche Allgaier på låven Jeg antok at kombinasjonen traktor / luksusbil var mer vanlig. Har Porsche sluttet med traktorer? Lenke til kommentar
koots Skrevet 13. april 2015 Del Skrevet 13. april 2015 Lamborghini lagde vel også traktorer før de begynte med superbiler Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 13. april 2015 Del Skrevet 13. april 2015 (endret) Porsche tror jeg har sluttet med traktorer, ja. Fiat drev jo forsåvidt også med både biler (både sportsbiler og mer vanlige) og traktorer, før traktor-divisjonen etter hvert fusjonerte med Ford og ble til New Holland. Endret 13. april 2015 av Inge Rognmo Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 13. april 2015 Del Skrevet 13. april 2015 (endret) På bensinpumpa står det "minste tillatte målekvantum 2 liter". Hva er det de vil frem til? Jeg har fyllt mindre enn det på mopeden, og alt så ut til å være i orden. Edit: fant det. http://guru.sol.no/minstemalskvote-pa-bensin Endret 13. april 2015 av Mannen med ljåen Lenke til kommentar
Quote Skrevet 13. april 2015 Del Skrevet 13. april 2015 Minste tillatte målekvantum (MMQ): Den minste mengde av væske som gir en måleteknisk akseptabel måling. https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2007-12-21-1738?q=milj Avsnitt II - Spesifikke krav. § 27.Definisjoner Lenke til kommentar
Jotun Skrevet 13. april 2015 Del Skrevet 13. april 2015 Justervesenet garanterer ikke at målingen er korrekt under to liter. Lenke til kommentar
Jotun Skrevet 13. april 2015 Del Skrevet 13. april 2015 http://www.ba.no/Denne_koden_er_et_mysterium-5-8-54664.html Det er ikke bare vi her inne som lurer på disse tingene Og vi kom fram til samme konklusjon som de som ble spurt. Lenke til kommentar
Lami Skrevet 13. april 2015 Del Skrevet 13. april 2015 Hahah ja husker jeg tok opp det og ble nokså lang og interessant diskusjon om det her Ser det er kommet inn en kommentar i kommentarfeltet til artikkelen der, muligens er det svaret; "Den tredje bokstave kommer fra at listen er bygd opp alfabetisk. Dermed var Bergen den 14nde ( BGG er hoppet over så det blir 14 og ikke 15) by i listen over byer som hadde BG som først to bokstaver. Like bak Belaya Gora og like før BonGo. Dette bør en IATA ansate vite. http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_airports_by_IATA_code:_B" 1 Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 14. april 2015 Del Skrevet 14. april 2015 Jeg så nylig en Lamborghini traktor, og kom til å tenke på en ting: Er traktorer fra de berømte luksusbilmerkene dyrere enn andre traktorer med liknende størrelse? Får kunden noe på igjen for at han valgte dette merket, som luksus, skinninteriør, design eller motorkraft? Det så ut som en flott, liten traktor. Perfekt til å vedlikeholde turstier og slikt, antar jeg. Jeg lurer bare på fordeler og ulemper med dette merket, som vanligvis forbindes med dyre biler. Såvidt jeg er kjent med (uten at jeg er noen traktorekspert), så er vel lamborghini mest kjent for småtraktorer og litt mer spesielle typer traktorer. AtW Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå