Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2

Anbefalte innlegg

rundt hvilken kant?

Uansett, antar taket ikke raser om den kanten brenner opp, altså, er det ikke så stort problem mtp. slukking av brann.

Om man bygget taket av treverk ville det ganske raskt falle ned ved brann og gjøre slukking i praksis helt umulig.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg husker en type attraksjon fra 1990-2000-tallet, jeg vet ikke nøyaktig årstall.

Tror de stod plassert på kjøpesentre eller liknende, det var ikke forbeholdt fornøyelsesparker.

Det var en kinosal inni et skall på størrelse med en minibuss, montert oppå en masse hydraulikk, omtrent som en flysimulator.

Publikum satt inni kinosalen, og ble vist en video om stuntflygning eller liknende. Simulatoren bevegde seg slik at folk ble utsatt for G-krefter som tilsvarer videoen.

Noen som husker disse?

Hva heter de, og hvor ble de av? Hvilket firma stod bak?

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar

Uansett, antar taket ikke raser om den kanten brenner opp, altså, er det ikke så stort problem mtp. slukking av brann.

Om man bygget taket av treverk ville det ganske raskt falle ned ved brann og gjøre slukking i praksis helt umulig.

Snedig nok så er det ofte omvendt, konstruksjonar av betong eller stål vil kollapse etterkvart. I betong så får ein betongutsprengning fordi fuktigheita i betongen blir varma opp og går over til damp snoke som igjen fører til ei volumaukning som igjen sprenger ut betongen. Betongen blir rett og slett meisla vekk pga varmen. Stålkonstruksjonar er heller ikkje særlig stabile under ein brann. Alt ved ca 400°C vil stålet raskt miste bæreevna.

Skal ein ha ein konstruksjon som ikkje kollapser så bør ein bruke reisverk i tre. Når treet brenner så danner deg seg eit lag av kull på utsida, dette laget med kull trekker seg saman og hindrer pyrolysegassane frå treverket i å sleppe gjennom og antenne. Mykje av fuktigheita i treverket vil også bli tvinga innover i mot kjerna. Bærande trekonstruksjonar kan ofte beholde over 90% av bæreevnen sin sjølv om konstruksjonen er heilt utbreint.

Hensikta med å bygge bensinstasjonen i ikkje lett brennbare materialer er vell i all hovedsak at ein eventuell brann i eller ved konstruksjonen ikkje skal kunne spre seg lett til drivstofftankane. Ein brann som starter i/ved drivstofftankane vil nok uansett øydelegge overbygget.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Det var en kinosal inni et skall på størrelse med en minibuss, montert oppå en masse hydraulikk, omtrent som en flysimulator.

Publikum satt inni kinosalen, og ble vist en video om stuntflygning eller liknende. Simulatoren bevegde seg slik at folk ble utsatt for G-krefter som tilsvarer videoen.

Husker dem ja, men ikke hva de het lenger. Så en "berg- og dalbane"-film med guttene i en på fisketorget her i Bergen. Litt googling finner bare nyere kinesiske produsenter.

Geir :)

Lenke til kommentar

Hva er det som gjør at noen programmer, her Chrome, står oppført mange ganger i Windows oppgavebehandling? Samme gjelder andre programmer. Det ser veldig rotete ut, i hvert fall.

Google Chrome takes advantage of these properties and puts web apps and plug-ins in separate processes from the browser itself. This means that a rendering engine crash in one web app won’t affect the browser or other web apps. It means the OS can run web apps in parallel to increase their responsiveness, and it means the browser itself won’t lock up if a particular web app or plug-in stops responding. It also means we can run the rendering engine processes in a restrictive sandbox that helps limit the damage if an exploit does occur.

Fordelen kort fortalt: Om noe kræsjer, kræsjer ikke alt. Endret av Slimda
Lenke til kommentar

Jeg så nylig en Lamborghini traktor, og kom til å tenke på en ting:

Er traktorer fra de berømte luksusbilmerkene dyrere enn andre traktorer med liknende størrelse?

Får kunden noe på igjen for at han valgte dette merket, som luksus, skinninteriør, design eller motorkraft?

Det så ut som en flott, liten traktor. Perfekt til å vedlikeholde turstier og slikt, antar jeg. Jeg lurer bare på fordeler og ulemper med dette merket, som vanligvis forbindes med dyre biler.

Lenke til kommentar

Er traktorer fra de berømte luksusbilmerkene dyrere enn andre traktorer med liknende størrelse?

Får kunden noe på igjen for at han valgte dette merket, som luksus, skinninteriør, design eller motorkraft?

Jeg lurer bare på fordeler og ulemper med dette merket, som vanligvis forbindes med dyre biler.

Lamborghini har, kuriøst nok, ikke status som noe utpreget høystatusmerke når det gjelder traktorer, på samme måte som for sportsbiler. Når det gjelder traktor, så er det Fendt som har den "luksus-statusen".

Ellers, så er det vel (så vidt jeg kan huske) stort sett utelukkende Lamborghini som lager både traktorer og luksus/sportsbiler, så det første spørsmålet ditt trengte egentlig ikke å ha "luksusbilmerkene" i flertall.

Når det gjelder motorkraft, så får du stort sett det du vil ha, eller er villig til å betale for, uansett merke. Skinninteriør er lite utbredt; det går mer i hard plast som er lett å rengjøre, og tildels polstringer i mykt skai-lignende kunstige materialer. Skinnseter er heller ikke vanlig, men blir det kanskje etterhvert som aircondition begynner å bli standard. Skinn blir klamt å sitte 8-10 timer i, når man sitter inne i et "drivhus" med glass på alle kanter, og sola steker. Noen har begynt med stoff/tøy gulvmatter, eventuelt som ekstrautstyr, men gummi er det vanligste og egentlig mest praktiske...

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hahah ja husker jeg tok opp det og ble nokså lang og interessant diskusjon om det her :)

Ser det er kommet inn en kommentar i kommentarfeltet til artikkelen der, muligens er det svaret;

"Den tredje bokstave kommer fra at listen er bygd opp alfabetisk. Dermed var Bergen den 14nde ( BGG er hoppet over så det blir 14 og ikke 15) by i listen over byer som hadde BG som først to bokstaver. Like bak Belaya Gora og like før BonGo.

Dette bør en IATA ansate vite.

http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_airports_by_IATA_code:_B"

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det så ut som en flott, liten traktor. Perfekt til å vedlikeholde turstier og slikt, antar jeg. Jeg lurer bare på fordeler og ulemper med dette merket, som vanligvis forbindes med dyre biler.

Såvidt jeg er kjent med (uten at jeg er noen traktorekspert), så er vel lamborghini mest kjent for småtraktorer og litt mer spesielle typer traktorer.

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...