Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Oppdriften kommer av at flyet beveger seg bortover. Hvis poenget er at endringen i forflyttningen til flyet er null (flyet står på hjulene, og hjulene går like fort frem som bakken går bakover), så vil det ikke komme noen oppdrift. Med mindre vi antar at det blåser noe inne i hampen da.

 

Er jo bare å se på hvordan fly tar av fra hangarskip, hvor de må ha maks akselerasjon for å ta av. Flyet tar ikke av bare ved å gi full pinne på motoren, de må faktisk kjøre fremover fort en liten stund.

Flyet vil bevege seg forover likevel, siden det ikke bruker hjulene til å akselerere. At rullebanen prøver å utligne farten vil ikke hindre flyet i å ta av. Og oppdrift kommer av at det oppstår undertrykk på oversiden av vingene fordi de beveger seg tilstrekkelig hurtig gjennom luft eller et annet passende stoff. Det er ikke noe teoretisk i veien for at et fly kan ta av stillestående i forhold til bakken, bare vinden er sterk nok.

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Oppdriften kommer av at flyet beveger seg bortover. Hvis poenget er at endringen i forflyttningen til flyet er null (flyet står på hjulene, og hjulene går like fort frem som bakken går bakover), så vil det ikke komme noen oppdrift. Med mindre vi antar at det blåser noe inne i hampen da.

 

Er jo bare å se på hvordan fly tar av fra hangarskip, hvor de må ha maks akselerasjon for å ta av. Flyet tar ikke av bare ved å gi full pinne på motoren, de må faktisk kjøre fremover fort en liten stund.

Flyet vil bevege seg forover likevel, siden det ikke bruker hjulene til å akselerere. At rullebanen prøver å utligne farten vil ikke hindre flyet i å ta av. Og oppdrift kommer av at det oppstår undertrykk på oversiden av vingene fordi de beveger seg tilstrekkelig hurtig gjennom luft eller et annet passende stoff. Det er ikke noe teoretisk i veien for at et fly kan ta av stillestående i forhold til bakken, bare vinden er sterk nok.

 

Her er jo tingen at flyet vil være stasjonært. Skal det forflytte seg fremover mens det enda er på bakken så må hjulenes fart > -bakkens fart. Ellers hadde jo spørsmålet bare vært tull.

Lenke til kommentar

TwinOtter trenger forbløffende lav lufthastighet for å lette. Jeg har hørt beskrivelser av at det har lettet fra rullebanen i motvind med storm styrke nærmest loddrett som et helikopter. Beskrivelsen stammer fra en liten rullebane i Finnmark for mange år siden. Muligens Båtsfjord.

 

Ellers så kom jeg på et problem med tredemølle-rullebanen: Hvis flyet beveger seg med 300km/t i forhold til landskapet, hjulene er beregnet for å tåle opp mot 400 km/t og rullebåndet går bakover med 300km/t så vil hjulene rotere tilsvarende 600km/t. Altså langt over det de maksimalt skal tåle. Det kan bety at dekkene flerres opp før flyet letter og det kan i neste omgang gi store skader på flyet og snart har det utviklet seg til en katastrofe.

Lenke til kommentar

Her er flyet:

 

 

|

<------|

|

 

Når flyet gir gass med motorene sine, skyver de mot luften, enten det er snakk om jet, propell eller rakett. Dette skjer uavhengig av bakken. Flyet vil da begynne å bevege seg, hvis det ikke allerede gjør det, i retningen snuten peker.

 

La oss si flyet står på et rullebånd som går denne veien.

 

----------->

 

Dette kan rulle så fort det bare orker, siden flyet ikke bruker hjulenes friksjon mot bakken til å ta fart. Den eneste funksjonen understellet i grunnen har er å holde skroget atskilt fra bakken så lenge vingene ikke er i stand til det gjennom oppdrift. Det som vil skje når rullebåndet går er at hjulene bare vil rulle dobbelt så fort som vanlig, men det gjør ingenting, fordi det er liten til ingen motstand i dem. Litt betydning for farten kan det kanskje ha, men langt ifra så mye at flyet ikke vil klare å ta av.

 

En bil, derimot, ville stått dønn stille om den hadde et rullebånd som utlignet hastigheten til hjulene, som i dette tilfellet sørger for fremdrift.

Lenke til kommentar
Hmm, har et bilde på PC-en som det står at man skal bytte navn til (navn).rar og åpne den som en rar-fil, og inni der ligger det en .exe-fil (som jeg ikke har tørt å åpne :O ). Hvordan fungerer det? Kan man sende alle slags rar-arkiv som bilder eller hva?

Høres skummelt ut ja. ;)

 

Å ta en exe-fil og pakke den inn i feks. rar er en veldig vanlig metode å smugle ulumskheter inn på folks maskiner. Gjerne med vennlige instruksjoner om hvordan man slår av virusskanner før man kjører exe fila...

 

 

Snedig spørsmål: Vet dere om mange som hadde gått på denne eposten?

 

Til:You

Fra:Coolest guy in the hood

Emne:Fantastic new game!

Tekst:

Hi, Dude!

 

I found fantastic game. Asshunter...

You're guy with big cock. You must catch angelina jolie in beverly hills and fuck her in her ass.

 

Oh, the game is in your attach, password is 'cool'. Remember to deactivate virussoftware before unpacking as all new virussoftware will detect and remove pirated software. Always deactivate security software when playing pirated software. Enjoy!

 

Good bye

 

Vedlegg: game.zip

Lenke til kommentar

Takk for svar.. det oppklarte en del ting;D

men så har jeg noen andre spørsmål

 

1Når man trodde at jorden var flat, hva var argumentasjonen for dette synet?

 

2Leste en artikkel for en stund tilbake om akseleratoren til CERN. Der man skal skape et lite "big bang" Syntes det høres litt skummelt ut , da man sikkert ikke vet hvilke krefter man setter i sving. Noen synspunkter på konsekvenser dette kan ha for jorden?

 

3Som kjent består atomer stort sett av tomrom. Hva er det da som hindrer to objekter i å gli gjennom hverandre når de berører hverandre? Og hvorfor kan vi i det hele tatt se objekter som sammenhengende substanser når atomene består av så mye tomrom?

 

Takk;)

Lenke til kommentar
1Når man trodde at jorden var flat, hva var argumentasjonen for dette synet?

Fordi den enkel og greit ser flat ut. Men les dette: http://www.forskning.no/Artikler/2005/juli/1121171012.19

 

2Leste en artikkel for en stund tilbake om akseleratoren til CERN. Der man skal skape et lite "big bang" Syntes det høres litt skummelt ut , da man sikkert ikke vet hvilke krefter man setter i sving. Noen synspunkter på konsekvenser dette kan ha for jorden?

http://www.nrk.no/programmer/tv/schrodinge...tt/4134634.html

"Dette skjer når protoner kolliderer med hverandre i en fart av lysets hastighet. Partikkelkollisjonene skal fanges opp av to kjempedetektorer – Atlas og CMS. I eksplosjonsøyeblikket spruter det fram en mengde nye og ukjente partikler – i kvarkenes størrelsesorden."

Man vet hva man driver ned ;)

 

Og hvorfor kan vi i det hele tatt se objekter som sammenhengende substanser når atomene består av så mye tomrom?

Du kan ta et forstørrelsesglass og se på avisen så vil du se teksten og bilder består av mange små prikker i forskjellig farge.

Endret av Pels
Lenke til kommentar
Her er flyet:

 

 

|

<------|

|

 

Når flyet gir gass med motorene sine, skyver de mot luften, enten det er snakk om jet, propell eller rakett. Dette skjer uavhengig av bakken. Flyet vil da begynne å bevege seg, hvis det ikke allerede gjør det, i retningen snuten peker.

 

La oss si flyet står på et rullebånd som går denne veien.

 

----------->

 

Dette kan rulle så fort det bare orker, siden flyet ikke bruker hjulenes friksjon mot bakken til å ta fart. Den eneste funksjonen understellet i grunnen har er å holde skroget atskilt fra bakken så lenge vingene ikke er i stand til det gjennom oppdrift. Det som vil skje når rullebåndet går er at hjulene bare vil rulle dobbelt så fort som vanlig, men det gjør ingenting, fordi det er liten til ingen motstand i dem. Litt betydning for farten kan det kanskje ha, men langt ifra så mye at flyet ikke vil klare å ta av.

 

En bil, derimot, ville stått dønn stille om den hadde et rullebånd som utlignet hastigheten til hjulene, som i dette tilfellet sørger for fremdrift.

 

Sånn som jeg har forstått det, kan rullebåndet nå en ubegrenset fart. når flyet akselererer, vil også båndet akselerere. På grunn av at flyhjulene må akselerere pluss motstand i lager og mellom hjul og bakke, vil dette vil gi en motstant som er like stor som fremdriften av flyet. Slik vil det fortsette helt til flyhjulene tar kvelden på grunn av den høye farta.

Lenke til kommentar
Når man skyter protoner med stor fart slik at de kolliderer med hverandre, vil man føle noe hvis man blir truffet av et slik proton?

Protonkollisjonene i CERN-akselaratoren har omtrent like mye kollisjonsenergi som to mygg som kolliderer med hverandre i lufta. Altså ikke spesielt voldsomt etter normal målestokk.

Lenke til kommentar
Sånn som jeg har forstått det, kan rullebåndet nå en ubegrenset fart. når flyet akselererer, vil også båndet akselerere. På grunn av at flyhjulene må akselerere pluss motstand i lager og mellom hjul og bakke, vil dette vil gi en motstant som er like stor som fremdriften av flyet. Slik vil det fortsette helt til flyhjulene tar kvelden på grunn av den høye farta.

 

Dette ble diskutert i øst og vest i den ene tråden som ble linket til litt lenger oppe.

 

Tenk deg at du står på at rullebånd og har rulleskøyter på bena. Så fester du et tau i veggen og holder deg fast i det. Du vil stå helt stille, uansett hvor fort båndet går. Og dersom du begynner å dra deg fram over, så vil ikke hastigheten til båndet ha så mye å si. Det vil selvsagt bli litt tyngre, men det er irrelevant.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...