Emancipate Skrevet 11. april 2015 Del Skrevet 11. april 2015 Selv om det er to forskjellige hus? La oss si at det kom 10 hus mellom de to husene, blir det da 6a, 6a, 6c... 6j ? Hva mener du med selv om? Det er fordi det er forskjellige hus at det blir a og b. Ett hus alene trenger ikke bokstaver. Det er nok vanskelig å få plass til 10 hus på den tomta med tanke på moderne byggeregler som krever rullestolstørrelse på badet. De kan lage et nytt veinavn dersom det er behov. Jeg har også lagt merke til at på større veier med langt i mellom husene står mange husnummer ubrukt. Lenke til kommentar
Jotun Skrevet 11. april 2015 Del Skrevet 11. april 2015 Jeg har også lagt merke til at på større veier med langt i mellom husene står mange husnummer ubrukt. Fordi tomtene imellom ligger klare i kommunens reguleringsplan. Lenke til kommentar
Brattus Skrevet 11. april 2015 Del Skrevet 11. april 2015 Selv om, fordi jeg tenkte på hvor hus er oppdelt i f.eks 3 leiligheter, så er det ofte Veiveien 6a og Veiveien 6b.La oss si at det kommer to nye hus mellom 4 og 6Vil da det som hadde husnr 6, få husnr 6c? Slik som dette Lenke til kommentar
Tunky Skrevet 11. april 2015 Del Skrevet 11. april 2015 Jeg har også lagt merke til at på større veier med langt i mellom husene står mange husnummer ubrukt.Fordi tomtene imellom ligger klare i kommunens reguleringsplan. Ikke alltid det som er grunnen heller. På lange veistrekk med langt mellom hvert hus og der hus er f.eks nummer 1400, betyr det at huset ligger ca 14,00 kilometer fra der veien starter. Altså kan det være ingen hus på kilometeren mellom 1300 og 1400, og du får neppe plass til tusen hus på den kilometeren... 3 Lenke til kommentar
CFM Skrevet 11. april 2015 Del Skrevet 11. april 2015 Tomta vår er skilt og huset vårt har beholdt det opprinnelige nummeret, mens det nye har fått bokstaven "a" i tillegg. Lenke til kommentar
Jotun Skrevet 11. april 2015 Del Skrevet 11. april 2015 Jeg har også lagt merke til at på større veier med langt i mellom husene står mange husnummer ubrukt.Fordi tomtene imellom ligger klare i kommunens reguleringsplan.Ikke alltid det som er grunnen heller. På lange veistrekk med langt mellom hvert hus og der hus er f.eks nummer 1400, betyr det at huset ligger ca 14,00 kilometer fra der veien starter. Altså kan det være ingen hus på kilometeren mellom 1300 og 1400, og du får neppe plass til tusen hus på den kilometeren...Dette var ny informasjon! Takk! Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 11. april 2015 Del Skrevet 11. april 2015 Et bedehus fikk nummer 666 pga den metoden for nummerering. http://www.vg.no/nyheter/innenriks/religion/bedehus-fikk-tildelt-djevelens-tall-666-av-kommunen/a/10142241/ 1 Lenke til kommentar
frohmage Skrevet 11. april 2015 Del Skrevet 11. april 2015 Det hus 6a og 6b ja. Hvertfall sånn i de tre byggefeltene eg har kjennskap til at har gjort det slik med avdeling av tomt. Det er nok det absolutt vanligste ja, men jeg har vært borti to hus ved siden av hverandre som er nummerert med henholdsvis "6" og "6a" i steden for 6a og 6b. Aner ikke hvorfor, men det kan være fryktelig forvirrende. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 11. april 2015 Del Skrevet 11. april 2015 Det hus 6a og 6b ja. Hvertfall sånn i de tre byggefeltene eg har kjennskap til at har gjort det slik med avdeling av tomt. Det er nok det absolutt vanligste ja, men jeg har vært borti to hus ved siden av hverandre som er nummerert med henholdsvis "6" og "6a" i steden for 6a og 6b. Aner ikke hvorfor, men det kan være fryktelig forvirrende. Mitt hus er 16B, det andre huset er 16, og det finnes ikke noe 16A AtW Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 11. april 2015 Del Skrevet 11. april 2015 Det er nok vanskelig å få plass til 10 hus på den tomta med tanke på moderne byggeregler som krever rullestolstørrelse på badet. De kan lage et nytt veinavn dersom det er behov. I gamle sentrale villastrøk, kanskje bygget for 100 år siden når byen var mye mindre, så hender det at villaer brenner, kjøpes opp av "eiendomsutviklere" eller må rives av andre grunner. Da kan de fort få godkjenning for politisk populær byfortetting og bygge 10 boliger der det før sto en villa. "Eiendomsutviklerne" kaller det gjerne eneboliger i kjede, kolonne eller matrise. Alt for å unngå upopulære begreper som blokk eller rekkehus. Jeg vet om flere eksempler på det i Tromsø. En villa som brant på toppen av øya for et par år siden ble til en blokk med 14 boliger om jeg husker rett. To gamle 3-etasjes bygårder i tre, med fine karnapper og runde mønevinduer ble til en 11 etasjes koloss av stål, betong og glass med over 50 trange leiligheter og butikk på gateplan. Fire eneboliger med romslig tomter litt lengre nord på øya ble kjøpt opp av en "eiendomsutvikler", jevnet med jorda og blir snart til 44 trange boliger i nok en klosslignende konstruksjon. Jeg er ikke sikker på hvordan det ble nummerert, men regner med de har samme gatenr og følgenr a la hotellrom (etg + løpenr eller etg + alfabetisk) Det går også an å lage et nytt gatenavn om det er naturlig, splitte en gate til to gater eller renumerere en gate. Ved renumerering regner jeg med det er vanlig å bytte gatenavn samtidig for å unngå forvekslinger mellom ny og gammel numerering. De vil jo helst at navn og nr ikke skal skape mer problemer enn nødvendig. Jeg fikk nytt postnr for en stund siden. Det gamle (ene) står nå ubrukt og de nye (7 stk tror jeg) var tidligere ikke i bruk. Et bedehus fikk nummer 666 pga den metoden for nummerering. http://www.vg.no/nyheter/innenriks/religion/bedehus-fikk-tildelt-djevelens-tall-666-av-kommunen/a/10142241/ Fantastisk! Det må sitte en ateistisk og pedantisk morroklump i teknisk etat. En som ikke var fleksibel nok til å gi de 665 eller 667. Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 12. april 2015 Del Skrevet 12. april 2015 En villa som brant på toppen av øya for et par år siden ble til en blokk med 14 boliger om jeg husker rett.Da blir det flere boliger per etasje, og de trenger ikke en bokstav hver. Lenke til kommentar
Kakofoni Skrevet 12. april 2015 Del Skrevet 12. april 2015 Hva er det som gjør at noen programmer, her Chrome, står oppført mange ganger i Windows oppgavebehandling? Samme gjelder andre programmer. Det ser veldig rotete ut, i hvert fall. Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 12. april 2015 Del Skrevet 12. april 2015 Chrome kjører hver fane i en egen prosess for stabilitet (og muligens sikkerhet). Lenke til kommentar
2ball_ Skrevet 12. april 2015 Del Skrevet 12. april 2015 Bensinstasjoner har ofte et stort betongtak ut over pumpene. Hvorfor? Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 12. april 2015 Del Skrevet 12. april 2015 (endret) Bensinstasjoner har ofte et stort betongtak ut over pumpene. Hvorfor?Taket hindrer at folk blir våte når det regner, samt at det kommer vann i tanken. Ingen vil vel stå ute i striregn og fylle. Ellers vil bensinstasjonen miste kunder hver gang det regner. Endret 12. april 2015 av Mannen med ljåen Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 12. april 2015 Del Skrevet 12. april 2015 Bensinstasjoner har ofte et stort betongtak ut over pumpene. Hvorfor?For at ikke folk skal stå i vann til _____. 1 Lenke til kommentar
2ball_ Skrevet 12. april 2015 Del Skrevet 12. april 2015 Joa, men er det noe grunn til at de bruker den designen? Svære betong klosser. Må de være så tunge for ikke å fly sin vei i kraftig vind? Lenke til kommentar
aklla Skrevet 12. april 2015 Del Skrevet 12. april 2015 Antagelig fordi betong ikke brenner, krever minimalt med vedlikehold og er enklere å bygge uten så mange støtter. Men, det vanligste er vel metall? Ihvertfall på nyere stasjoner, så vidt jeg vet. Tipper det er krav til at det ikke skal være brennbart da brann på bensinstasjon er utfordrende nok i seg selv, om ikke også taket skal falle sammen... Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 12. april 2015 Del Skrevet 12. april 2015 Rundt kanten er det plast, så det kan ikke være noe krav om at det ikke skal være brennbart. Lenke til kommentar
StormEagle Skrevet 12. april 2015 Del Skrevet 12. april 2015 (endret) Når folk løfter tunge ting i nærheten av grensa for hva de klarer å løfte så lager de fleste noe lyder når de tar i. Men jeg har aldri hørt noen dyr som hunder, katter, hester, osv. lage lyder hvis de sliter med å løfte eller dra noe. Hvorfor er det (tilsynelatende) bare mennesker som gjør det? Endret 12. april 2015 av flesvik Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå