bigggan Skrevet 9. april 2015 Del Skrevet 9. april 2015 Radar blir plasser fremme i nesetippen (radome). Jeg tror det kan komme av gjennomtrengingsevne, men er ikke sikker. Spare penger og muligens vekt ved å bruke "glass" (det er ikke glass slik vi kjenner det, men et laminat) kontra å bruke et dyrere materiale som samtidig slapp igjennom radarbølger. Som sagt, jeg er usikker på dette. Er ikke radaren under flyet, der kuppelen er? Tror dette er utkikk vindu for militær versjonen. Lenke til kommentar
Quote Skrevet 9. april 2015 Del Skrevet 9. april 2015 (endret) Radaren på stort sett alle moderne fly er plassert helt i fronten. Værradaren også. Søk opp bilde av radome for eksempel, sitter på mobil akkurat nå. Enkelte fly for en tid tilbake hadde radar under flyet, men ikke nå til dags. Flyet som er avbildet har sikkert radaren der EU nevner. Fikk ikke studert det ordentlig. Tror du har rett. Uansett så vil det fungere som et utkikkspunkt for navigatør. Slik jeg finner ut av her og nå, så hadde Sovjetunionen få VOR-er som brukes til navigasjon. Da må man ty til VFR (Visual Flight Rules), i motsetning til instrumental flight rules (IFR) hvor man flyr etter instrument. Gjelder like mye for militær kontra sivilt, men regner med at militæret ble prioritert først. Tror de hadde separat system. Endret 9. april 2015 av Quote Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 9. april 2015 Del Skrevet 9. april 2015 (endret) Det var vanlige, sivile passasjerfly som ble levert med gjennomsiktig tupp. Endret 9. april 2015 av Emancipate Lenke til kommentar
Quote Skrevet 10. april 2015 Del Skrevet 10. april 2015 Fra Wikien om TU-134: [...] and the Tu-134 carried over the glass nose for the navigator and the landing gear fitted with low-pressure tires to permit operation from unpaved airfields. Her ser du også hvileplater for føttene til navigatøren. Versjonene Tu-134 og Tu-135A ble alle levert med glass i fronten. På Tu-134A-2 ble glasset fjernet. Interessant forumtråd: http://www.airliners.net/aviation-forums/tech_ops/read.main/127370/ Glasscockpiten var rett og slett nyttig for navigatøren på grunn av dårlig radiodekning over store deler av Sovjet. Fly navigerer bla. ved hjelp av radiosystem. 2 Lenke til kommentar
Ljóseind Skrevet 10. april 2015 Del Skrevet 10. april 2015 (endret) På wikipedia kan jeg lese følgende om USB 3.0: "Among other improvements, USB 3.0 adds the new transfer mode SuperSpeed (SS) that can transfer data at up to 5 Gbit/s (625 MB/s)" Mens jeg overførte filer mellom min eksterne harddisk og pc-en over USB 3 i sted, gikk det i 100MB/s, som er 1/6 av det som står her. Hvorfor går det ikke fortere? EDIT: Virker som at dette er en veldig god overføringshastighet når jeg ser rundt på internett, dog. Endret 10. april 2015 av Ljóseind Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 10. april 2015 Del Skrevet 10. april 2015 Harddisker er mekaniske, og kan ikke nødvendigvis holde følge med raske standarder som USB3. Harddisken er avhengig av ei snurrende plate og en arm som svinger fram og tilbake. Mekanikk kan være temmelig tregt, sammenliknet med moderne elektronikk. Når prisene synker, blir det mer og mer SSD i stedet for snurredisk. Lenke til kommentar
Lami Skrevet 10. april 2015 Del Skrevet 10. april 2015 På langsistanseflyet fra London-Miami-Miami-London så var det noen sikkerhetsintrukser hvis det skjedde noe. Deriblant hvilken posisjon man skulle være i hvis flyet skulle nødlande/kræsje på vann. De på vanlig klasse skulle bøye seg fram med hendene på hodet, mens de på første klasse og Club World klassen skulle lene seg bakover i stolen med hendene i kors over brystet. Hvorfor er det forskjell på hvilken posisjon man skal ha? Noen på første klasse sitter jo samme vei som de på vanlig reiseklasse, tenkte hvis det hadde noe med at noen av de sitter med ryggen til men.. Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 11. april 2015 Del Skrevet 11. april 2015 Luksus-setene er sannsynligvis romsligere, og plassert med større avstand så rikingene får mer beinplass. Dermed kan det være tryggere med en annen sittestilling ved kræsj. Mitt spørsmål er om rikingene gjør seg selv en bjørnetjeneste ved å bestille slike seter ved kræsj. Er de mer eller mindre trygge hvis noe skjer? Lenke til kommentar
Gjest Skrevet 11. april 2015 Del Skrevet 11. april 2015 (endret) Lami, jeg så på Mayday (TV-serien) her om dagen og i forbindelse med ulykken M1 Plain Crash (1989) så skal setene tåle opp til 16G på en Boeing 737-4Y0. I forbindelse med det kræsjet ble det overraskende funnet ut at det å lene seg fremover med hodet og armene mot sete fremover kan skape nakkesleng og store skader på hode / nakke. I den forbindelse ble følgende utarbeidet fra rapporten og rekommandert: ELLER lene seg fremover og holde på / rundt stolen fremfor seg. Og som Mannen med ljåen sier i innlegget over, det har sikkert også med plassering av setet å gjøre. Interessant uansett at det var rekommandert to forskjellige posisjoner. Du vet ikke tilfeldigvis type modell på flyet, Liami? EDIT: @Liami fant en post fra 2009 som sier det samme som du mener: http://www.pprune.org/passengers-slf-self-loading-freight/358813-brace-position-2.html#post4666745 "In Upper Class, they tell you to lie back and cross your arms over your chest. (True)" Håper noen kommer med et svar på hvorfor er dette rekommandert. Endret 11. april 2015 av Gjest Lenke til kommentar
Lami Skrevet 11. april 2015 Del Skrevet 11. april 2015 Hmm snodig dette! Det flyet jeg flydde med var type Boeing 747-400 fra British Airways. Kan bare ikke huske at jeg noen gang har hørt at det er forskjellig stilling på førsteklasse og vnlig. Det er rart de sier vi skal gå i den stillingen hvis det er farlig.. Har de ikke oppdatert dette eller Lenke til kommentar
Gjest Skrevet 11. april 2015 Del Skrevet 11. april 2015 Om du vil lese mer Lami se denne tråden: http://www.pprune.org/cabin-crew/406248-cabin-crew-brace-position.htmlog spesielt nederst post på den siden (post #20). Det er så vidt meg bekjent opp til hvert flyselskap å bestemme type posisjon for nødlanding. BA (British Airways) har det med å legge armene i kors over brystet på seter som plassert motsatt vei at flyets retning. Lenke til kommentar
Nerowulf Skrevet 11. april 2015 Del Skrevet 11. april 2015 USA lager penger, slik at de har mer å rutte med, som vi leser om i medier. Er det sånn at USA tar bort penger, når økonomien er stabil for det? Lenke til kommentar
Twinflower Skrevet 11. april 2015 Del Skrevet 11. april 2015 Apropos.. Når man trykker opp flere penger, hvordan setter man de i omløp? Hvem "gir man pengene til" so to speak? Lenke til kommentar
Skurupu Skrevet 11. april 2015 Del Skrevet 11. april 2015 (endret) Norges Bank. Som igjen låner ut penger til andre banker. Endret 11. april 2015 av Skurupu Lenke til kommentar
Nerowulf Skrevet 11. april 2015 Del Skrevet 11. april 2015 Apropos.. Når man trykker opp flere penger, hvordan setter man de i omløp? Hvem "gir man pengene til" so to speak? Etter hva jeg forsto, så blir de gitt til bankene, som videre kan gi lån til penge-brukerne. (Kilden min) Lenke til kommentar
Brattus Skrevet 11. april 2015 Del Skrevet 11. april 2015 (endret) Hei. Gjekk en tur isted og lurte på en liten ting: Laget to bilder for å forklare det bedre Bilde 1 Bilde 2 Så til det jeg lurer på.Hvert hus i en gate på nedsiden har partall, som vil si at husene går 2,4,6,8.... (Se bilde nr 1)Men om noen ønsker f.eks å selge halve sin eiendom og noen bygger et nytt hus. Hvilket husnummer vil dette huset få? (Se bilde nr 2) Må alle som bor til høyre for det nye huset plusse sitt husnummer med 2?Eller vil det nye huset få husnummer 10, siden det er neste i rekken?Eller hvordan gjør de det? Edit:Beklager dårlige beskjærte bilder Endret 11. april 2015 av Brattus Lenke til kommentar
Brattus Skrevet 11. april 2015 Del Skrevet 11. april 2015 Selv om det er to forskjellige hus?La oss si at det kom 10 hus mellom de to husene, blir det da 6a, 6a, 6c... 6j ? Lenke til kommentar
Jotun Skrevet 11. april 2015 Del Skrevet 11. april 2015 Det hus 6a og 6b ja. Hvertfall sånn i de tre byggefeltene eg har kjennskap til at har gjort det slik med avdeling av tomt. Lenke til kommentar
Jotun Skrevet 11. april 2015 Del Skrevet 11. april 2015 Selv om det er to forskjellige hus? La oss si at det kom 10 hus mellom de to husene, blir det da 6a, 6a, 6c... 6j ? Dette vil jo aldri være særlig aktuelt siden kommunen skal ha delt av tomter i reguleringsplanen for området man bygger. Ti hu i mellom da har det vært en stor tomt og vil nok heller bli en egen gate eller noe. Søkt tilfelle uansett. Mye mer vanlig med to hus på en opprinnelig tomt og da blir det delt i a og b. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå