Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2

Anbefalte innlegg

Hvis det fantes en tunell tvers gjennom jorda, hvor lang tid ville det tatt å falle gjennom til den andre siden?

Spørsmålet har vært stilt flere ganger tidligere i tråden. Forskning.no presenterer et svært godt svar i dag: 38 minutter og 11 sekunder. Dette skal være mer korrekt enn det matematisk og pedagogisk enklere svaret 42 minutter og 12 sekunder.

Merk at de selvsagt ikke regner med luftmotstand, siden det ville gjort at man ikke hadde kommet ut på andre siden, men ville pendlet stadig nærmere jordas sentrum og endt opp der.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis det fantes en tunell tvers gjennom jorda, hvor lang tid ville det tatt å falle gjennom til den andre siden?

Spørsmålet har vært stilt flere ganger tidligere i tråden. Forskning.no presenterer et svært godt svar i dag: 38 minutter og 11 sekunder. Dette skal være mer korrekt enn det matematisk og pedagogisk enklere svaret 42 minutter og 12 sekunder.

Merk at de selvsagt ikke regner med luftmotstand, siden det ville gjort at man ikke hadde kommet ut på andre siden, men ville pendlet stadig nærmere jordas sentrum og endt opp der.

Follow-up:

http://what-if.xkcd.com/135/

tl:dr:

Siden temperaturen under jordoverflaten stiger med ca 35 grader pr km så hadde man ikke rukket langt før det begynner å bli ubehagelig å være menneske.

Videre så vil lufttrykket øke såpass at oksygeninnholdet ved 5 km under jordoverflaten gjør det luften giftig å puste.

Dette gjør jo Don Rosa-fortellingen om Skrue McDuck som drar til jordens indre for å hente tilbake løsemiddelet sitt litt mindre realistisk (og Rosa pleier å være rimelig pedantisk til visse aspekter hva gjelder realisme:) )

Lenke til kommentar

Ja, man må selvsagt reise i en kapsel med ca 1 atm trykk, inni et vakuumrør som igjen er aktivt kjølt for å unngå smelting og strålevarme til kapselen. At det er vanskelig å konstruere en ca 12700 km lang tunell med god nok kjøling kan være så, men at den i tillegg skal tåle magmastrømmer får det til å virke ganske uoverkommelig. For ikke å snakke om konstruksjonsperioden.

Ja, det er et tankeeksperiment :p

Lenke til kommentar

I utgangspunktet må du forvente at de kansellerer bestillingen og retter prisen. Alle butikker har forbehold om det i sine vilkår.

Noen butikker har likevel valgt å levere, for å utnytte en reklameeffekt de. får ved å gjøre slikt. Det blir ofte en del oppmerksomhet rundt disse sakene. Eg mener å huske flere slike saker omtalt her på forumet

Lenke til kommentar

Men desverre har de følgende vilkår:

"Evt. prisendringer som skjer etter bestillingstidspunkt vil derfor ikke få tilbakevirkende kraft med mindre opprinnelig pris er feil eller feil pris er oppgitt til Multicom fra vår leverandør.

Multicom forbeholder seg rett til leveringsnekt på samtlige varer med bakgrunn i feil ved annonsering, prissvingninger og lagersituasjon samt å levere tidligere enn forespeilet dato."

Geir :)
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Litt usikkert ettersom det er ett annet, værre klima der. Og, om de overlever vil antagelig effekten på andre dyr i området være veldig negativt, for man innfører ett nytt dyr i miljøet, noe som kan ha store, ukjente ringvirkninger og f.eks gå kraftig ut over pingvinene som er forsvarsløse på land.

Det beste er nok å la naturen gå sin gang og ikke flytte på dyrene.

Så, teoretisk sett vil jeg si at de antagelig overlever, men tviler på at er er ønskelig å ha isbjørner i Antarktis.

Lenke til kommentar

Klimaet har variert i all tid, også lenge før menneskene ble tallrike. Isbjørnen stammer fra brune forfedre, men tilpasset seg livet i ved iskanten rundt siste istid. Det er ikke utenkelig at isbjørnen vil tilpasse seg varmere klima, bli stadig brunere og bosette seg på landområder som Nord-Grønland, Canada, Alaska og Sibir og tilpasse kostholdet deretter.

Lenke til kommentar

Nå er ikke jeg noe batteriekspert, men dette nye batteriet leverer altså 2 V og dette er karakterisert som (for) lavt. Er det noe problem å seriekoble flere celler for å doble det til 4V ?

Hvis du skal ha det i en mobiltelefon, så ja. Trenger du to blir hvert batteri halvparten så stort, og levetiden mellom hver lading også halvert. Når disse cellene også ifølge artikkelen har en lavere energitetthet enn dagens lithium-ion batterier, så betyr det at de ikke varer på langt nær lenge nok mellom hver lading.

Edit: Og det forutsetter at teknologien tåler seriekobling, det fant jeg ikke noe om i farten.

Heller ikke batteriekspert...

Edit 2: Jeg er blitt arrestert på det ovenstående av folk som kan mer om det enn meg, så da stryker jeg det.

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274

Nå er ikke jeg noe batteriekspert, men dette nye batteriet leverer altså 2 V og dette er karakterisert som (for) lavt. Er det noe problem å seriekoble flere celler for å doble det til 4V ?

Hvis du skal ha det i en mobiltelefon, så ja. Trenger du to blir hvert batteri halvparten så stort, og levetiden mellom hver lading også halvert. Når disse cellene også ifølge artikkelen har en lavere energitetthet enn dagens lithium-ion batterier, så betyr det at de ikke varer på langt nær lenge nok mellom hver lading.

Edit: Og det forutsetter at teknologien tåler seriekobling, det fant jeg ikke noe om i farten.

Heller ikke batteriekspert...

Nei om man seriekobler så øker man samtidig spenningen. Den økte spenningen kombinert med det samme antall mAh gjør at man kan trekke større effekt av batteriet. Så du får nøyaktig like mye energi ut av batteriet.

Lenke til kommentar

Klimaet har variert i all tid, også lenge før menneskene ble tallrike. Isbjørnen stammer fra brune forfedre, men tilpasset seg livet i ved iskanten rundt siste istid. Det er ikke utenkelig at isbjørnen vil tilpasse seg varmere klima, bli stadig brunere og bosette seg på landområder som Nord-Grønland, Canada, Alaska og Sibir og tilpasse kostholdet deretter.

Dette er lite sannsynlig at skjer fordi det allerede bor brunbjørn der. Isbjørnen må altså konkurrere om plass i en nisje som allerede er tatt av en "ferdig tilpasset" art. 

Lenke til kommentar

Man trenger ikke ta noe forbehold der, alt kan seriekobles for å doble spenninga.

Spenninga er neppe noe problem. Slik jeg forsto det var energitettheten (Wh/kg) det største problemet. Dette kan forbedres ved å øke spenninga på hver celle hvis man klarer det uten å øke vekta. Det er en svært vanskelig oppgave og har neppe potensial for (pun intended) mer enn ca 0,2 volt økning per celle.

Men batteriet kan likevel revolusjonere bruksområder der pris/Wh og effekttetthet (W/kg) er viktig uten at energitettheten behøver å være helt på topp. Blybatteriet lever dessverre fortsatt i beste velgående (pga svært lav pris/Wh) og kunne trengt konkurranse. Jeg vet ikke om dette aluminium-batteriet er i stand til det, men håper.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...