Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg kikket nettopp på en eldre(80-90-talls) førstehjelpsbrosjyre. Der sto det følgende om kvelning: Små barn skal henges opp ned, ved å holde i beina. På voksne skal Heimlichs manøver benyttes. 

Spørsmål: Hvis praktisk mulig, fungerer det å henge en voksen person opp ned ved kvelning?

Lenke til kommentar

Det gikk en dokumentar om Wiborg-saken for mange år siden som ga et veldig klart inntrykk av at det ikke var selvmord. De opplysningene han satt inne med og tidspunktet ga åpenbart motivet til Gardermoen-tilhengerne. At mordet ikke ble etterforsket og oppklart er utrolig dumt. Noen sitter eller satt med hemmeligheten.

 

Jeg hadde en mistanke til at Flesland og Sola gikk i pluss, men at det gikk så godt og at flere flyplasser går i pluss er godt å høre.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Har flere dykkerkurs, men aldri vært borti noe med å holde igjen nesa...

Bortsett fra når man utligner trykket, men de fleste bruker fingrene å holder igjen, det er heller ikke over lengre tid.

Beklager, klipet kanskje litt feil.

 

Jeg mener selvfølgelig at man lærer å "lukke" nesa uten å bruke fingrene. Ved å gjenoppfriske dykkerefleksen.

Lenke til kommentar

Hvordan er det egentlig mulig at kikkerter, luper, teleskoper, kameraer osv kan få ting til å se så mye større ut / zoome inn?

Er det bare slik at disse optiske hjelpemidlene fokuserer den EM-strålingen som stoffer reflekterer (sender ut?) slik at netthinnen kan ta opp mer av den "spesifikke" strålingen? 

Disse objektivene (linsene) som gjør dette mulig, hva er de egentlig laget av? 

 

 

post-291518-0-23213900-1428170837_thumb.jpg

Endret av Centrux
Lenke til kommentar

Jeg har behov for en skrutrekker for å skru i vinkel. I den forbindelse kom jeg over denne:

verkt%F8y-skrutrekkere+som+kommer+til+ov

som skulle ha "innebygd skralle slik at du kan skru ved å vri hånda fram og tilbake". Men hva gjør man for å skru andre veien?

 

Alle sånne med skralle jeg har sett har eten en liten bryter der man velger retning, eller man kan vri på en ring på basen, antar den har en av disse to patentene.

 

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...