Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2

Anbefalte innlegg

Tenk på LP som et stakittgjerde der bare de frisbeene som har vannrett orientering slipper gjennom. Tenk at frisbeen reflekteres/spretter på en vegg bak gjerdet og tilbake gjennom gjerdet. Så langt er det enkelt og greit.

Tenk så på et gjerde som består av store gjengede hull. Vanlige høyregjenger. Så sender vi en skrue tilpasset gjengene roterende gjennom hullet i gjerdet. Så skjer det merkelige. Den høyregjengede skruen treffer et speil og speilvendes til å bli en venstregjenget skrue. Denne stopper straks den prøver å trenge tilbake gjennom de høyregjengede hullene i gjerdet.

Jeg forstår, men i dette tilfelle passerer lyset enten gjennom et stakittkjerde før et gjenget hull eller omvendt.

Gjenget lys passerer et stakittgjerde (vertikal polarisert). Det er bevist. Hvorfor skulle ikke vertikalt polarisert lys fra stakittgjerdet  gå gjennom det gjengede hullet - uansett rekkefølge?

Snur speilet rotasjonsretningen på lyset beroende på om rekkefølgen på polariseringen?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Etter at lyset har passert et lineært filter er lyset lineært polarisert. Etter at det har passert et sirkulært filter er det sirkulært polarisert. Lineært polarisert lys kan uttrykkes som en kombinasjon av høyrehendt og venstrehendt sirkulært polarisert lys. Sirkulært polarisert lys kan uttrykkes som en kombinasjon av lineært polarisert lys med to ulike polarisasjonsretninger (dog ikke konstant kombinasjon).

Kombinasjon 1: Sirkulært filter - lineært filter - speil - lineært filter - sirkulært filter

Kombinasjon 2: Lineært filter - sirkulært filter - speil - sirkulært filter - lineært filter

I kombinasjon 1 er lyset som treffer speilet planpolarisert. Speilet endrer ikke denne polariseringen, så når lyset kommer tilbake til filteret vil det passere uhindret gjennom det lineære filteret. Siden det planpolariserte lyset kan dekomponeres i høyrehendt og venstrehendt vil en del av lyset også passere tilbake gjennom det sirkulære filteret.

I kombinasjon 2 er lyset som treffer speilet sirkulært polarisert. Speilet snur høyrehendt til venstrehendt, så lyset som vender tilbake vil stoppes av det sirkulære filteret det kom fra. Det lineære filteret til slutt er uvesentlig siden lyset allerede er stoppet.

(Håper dette ble riktig... Jeg trakk det bare rett ut av hodet mitt uten å sjekke noen kilder, men fysikken i det virker fornuftig).

Lenke til kommentar

Se bort fra de åpenbare problemene med å bo på andre planeter og måner (jeg tenker alt fra Merkur til Charon), ville ikke år, datoer og aldre bli et stort problem? 

Sett at noen er født på et objekt med, for enkelthets skyld, dobbelt så lange dager og dobbelt så lang omløpsbane som Jorden; burde vi da regnet de i "Jord-år" eller "Planet X-år"? Og hva med de plassene hvor dagene varer i flere uker eller har et usymetrisk forhold til Jordens omløp? 

Hvordan ville vi regnet arbeidsdager? Jeg føler dette er det største problemet vi må takle før vi koloniserer andre planeter. 

Endret av Patrick123
Lenke til kommentar

Etter at lyset har passert et lineært filter er lyset lineært polarisert. Etter at det har passert et sirkulært filter er det sirkulært polarisert. Lineært polarisert lys kan uttrykkes som en kombinasjon av høyrehendt og venstrehendt sirkulært polarisert lys. Sirkulært polarisert lys kan uttrykkes som en kombinasjon av lineært polarisert lys med to ulike polarisasjonsretninger (dog ikke konstant kombinasjon).

Kombinasjon 1: Sirkulært filter - lineært filter - speil - lineært filter - sirkulært filter

Kombinasjon 2: Lineært filter - sirkulært filter - speil - sirkulært filter - lineært filter

I kombinasjon 1 er lyset som treffer speilet planpolarisert. Speilet endrer ikke denne polariseringen, så når lyset kommer tilbake til filteret vil det passere uhindret gjennom det lineære filteret. Siden det planpolariserte lyset kan dekomponeres i høyrehendt og venstrehendt vil en del av lyset også passere tilbake gjennom det sirkulære filteret.

I kombinasjon 2 er lyset som treffer speilet sirkulært polarisert. Speilet snur høyrehendt til venstrehendt, så lyset som vender tilbake vil stoppes av det sirkulære filteret det kom fra. Det lineære filteret til slutt er uvesentlig siden lyset allerede er stoppet.

(Håper dette ble riktig... Jeg trakk det bare rett ut av hodet mitt uten å sjekke noen kilder, men fysikken i det virker fornuftig).

Høres meget fornuftig, spesiellt fordi jeg tror det er hva andre her har prøvet å forklare meg. Jeg har blitt eldre og må ha det med teskje. Jeg ler også tre ganger av same vits.

Takk allesammen:)

Endret av Thonord
Lenke til kommentar

Se bort fra de åpenbare problemene med å bo på andre planeter og måner (jeg tenker alt fra Merkur til Charon), ville ikke år, datoer og aldre bli et stort problem? 

Sett at noen er født på et objekt med, for enkelthets skyld, dobbelt så lange dager og dobbelt så lang omløpsbane som Jorden; burde vi da regnet de i "Jord-år" eller "Planet X-år"? Og hva med de plassene hvor dagene varer i flere uker eller har et usymetrisk forhold til Jordens omløp? 

Hvordan ville vi regnet arbeidsdager? Jeg føler dette er det største problemet vi må takle før vi koloniserer andre planeter. 

Vår tidsregning er kun en praktisk løsning beroende på våre lokale forhold. Vi kan bruke våre tidsenheter hvorsomhelst i verdensrommet, men det vil ikke være synkront med lokal dag og natt. Vi kan jobbe 8 timer og ha fri 16. Noen ganger i mørke, noen ganger ikke. Mennesket er tilpasningsdyktig.

Jeg tror forskjellen i tyngdekraft blir et vesentlig større problem, men det største problem blir forplantning.

Lenke til kommentar

Vår tidsregning er kun en praktisk løsning beroende på våre lokale forhold. Vi kan bruke våre tidsenheter hvorsomhelst i verdensrommet, men det vil ikke være synkront med lokal dag og natt. Vi kan jobbe 8 timer og ha fri 16. Noen ganger i mørke, noen ganger ikke. Mennesket er tilpasningsdyktig.

Jeg tror forskjellen i tyngdekraft blir et vesentlig større problem, men det største problem blir forplantning.

Men ville det ikke blitt en forskyvning som ville skapt store problemer på de planeten hvor det er sesonger? Det blir vel som romernes kalender hvor de (nesten?) endte opp med å feire en eller annen høstfest midt i juni. "År" vil jo miste all betydning da du på en planet med mye lengre omløpsbane plutselig kan få 2-3 "Jord-år" inn i ett lokalt ett. 

Lenke til kommentar

Hva er det på rørvik som gjør at det trengs en flyplass der?

Lite folk, ergo distriktspolitikk (les: ta fra byene, gi til distriktene).

Hadde Rørvik med omegn vært et eget og selvfinansierende land ville det ikke vært flyplass der. Sånn er det egentlig med alle Norske flyplasser utenom Gardermoen og de privateide (Rygge og Torp). Gardermoen er en melkeku med milliardoverskudd hvert år som pumpes ut til rundt 50 Avinor-flyplasser i landet. Noen med små underskudd per passasjer, andre med dundrende underskudd per passasjer. Flyselskapene får også subsidier for å drive flyruter til flyplasser som ikke er økonomisk liv laga.

Selv stedsvalget Gardermoen (i stedet for Hurum) var i sin tid et distriktstiltak. Hurum er mye bedre sentrert rundt de tettest befolkede områdene med mindre gjennomsnittlig miljøbelastning for å komme seg til og fra flyplassen enn på Gardermoen. En person som satt med nøkkelen til tåkemålinger (som ville favorisere Hurum) ble drept like før de måtte velge sted. Uten tåkemålingene kom Gardermoen godt ut og ble valgt.

Det er veldig synd at mørke "distriktskrefter" sitter og trekker i tråder på denne måten. Utlendinger som kommer til Norge og får lære om forholdene her sitter ofte igjen med hakeslepp. Ting vi nordmenn ofte har godtatt som vane og "sånn er det bare" uten at det finnes noen offentlig debatt om det. Korrupsjonen og usunn politikk er vanvittig innlysende om man ser på den med friske øyne.

Lenke til kommentar

Men ville det ikke blitt en forskyvning som ville skapt store problemer på de planeten hvor det er sesonger? Det blir vel som romernes kalender hvor de (nesten?) endte opp med å feire en eller annen høstfest midt i juni. "År" vil jo miste all betydning da du på en planet med mye lengre omløpsbane plutselig kan få 2-3 "Jord-år" inn i ett lokalt ett. 

Ja, det blir en forskyvning, men hva så? Høst, vinter, vår, og høst mister sin mening.

Tenk deg problemene på en planet som Uranus, som har rotasjonsaksen rettet* mot sola. Der er det kontinuerlig lys på halve planeten og mørkt på den andre. Du må reise for å oppleve veksling mellom dag og natt.

* Uranus har ikke rotasjonsaksen rettet helt rett mot sola. 

Lenke til kommentar

Vi har en fysiologi som er tilpasset vår planet sin rotasjonstid. Og vi regner tid i år fordi det er hensiktsmessig i forhold til årstidene på jorden.

En art som har utviklet seg på en annen klode vil ha fysiologi tilpasset den kloden sine forhold, og de vil ha en tidsrekning som er hensiktsmessig for de. Det vil neppe ha noen sammenheng med vår tidsrekning.

Lenke til kommentar

Skjermbilde tatt fra filmen "SAW - V".

Er dette overhodet fysiologisk mulig? 

Hele hodet og det opprinnelige åndedrettsorganet er dekket av vann, men så stikker han pennen inn i halsen, tar ut innmaten (slik at bare den hule delen gjenstår) og plutselig klarer han å puste, selv om hele hodet er under vann. 

post-291518-0-39554400-1428072796_thumb.png

Lenke til kommentar

Bare hvis han holder munnen og nesa tett lukket.

Men man klarer vel ikke å holde nesa tett lukket (spes. over en lengre periode) uten å holde den igjen med noe?

Jeg har aldri i mitt liv opplevd det som noe stress å hindre vann nedover i svelget som kommer via nesa, ihvertfall ikke når man er riktig orientert i forhold til gravitasjonen. Jeg har ikke prøvd å være opp ned nedsenket i vann i lengre perioder, men det er ikke noe stress på kort sikt det heller.

AtW

Lenke til kommentar

Hva er det på rørvik som gjør at det trengs en flyplass der?

Lite folk, ergo distriktspolitikk (les: ta fra byene, gi til distriktene).

Hadde Rørvik med omegn vært et eget og selvfinansierende land ville det ikke vært flyplass der. Sånn er det egentlig med alle Norske flyplasser utenom Gardermoen og de privateide (Rygge og Torp). Gardermoen er en melkeku med milliardoverskudd hvert år som pumpes ut til rundt 50 Avinor-flyplasser i landet. Noen med små underskudd per passasjer, andre med dundrende underskudd per passasjer. Flyselskapene får også subsidier for å drive flyruter til flyplasser som ikke er økonomisk liv laga.

Selv stedsvalget Gardermoen (i stedet for Hurum) var i sin tid et distriktstiltak. Hurum er mye bedre sentrert rundt de tettest befolkede områdene med mindre gjennomsnittlig miljøbelastning for å komme seg til og fra flyplassen enn på Gardermoen. En person som satt med nøkkelen til tåkemålinger (som ville favorisere Hurum) ble drept like før de måtte velge sted. Uten tåkemålingene kom Gardermoen godt ut og ble valgt.

Det er veldig synd at mørke "distriktskrefter" sitter og trekker i tråder på denne måten. Utlendinger som kommer til Norge og får lære om forholdene her sitter ofte igjen med hakeslepp. Ting vi nordmenn ofte har godtatt som vane og "sånn er det bare" uten at det finnes noen offentlig debatt om det. Korrupsjonen og usunn politikk er vanvittig innlysende om man ser på den med friske øyne.

Mobil, så orker ikke fjerne alt Eg ikke svarer på.

Men det er da ikke bare Gardermoen som går bra. Sola og Flesland er godt drevne flyplasser og det vil overraske meg om ikke Ålesund, Trondheim og Bodø går i pluss. Men veldig usikker på de siste.

Sola vet eg har veldig godt, og har gjort det i mange år.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...