U1ven Skrevet 23. mars 2015 Del Skrevet 23. mars 2015 Ser den, tanken gikk bare ut på at "alt som ikke dreper deg gjør deg sterkere" ish - i overførbar betydning. Dessverre viser det seg at det ikke er så lett ^^ Helt greit, lilevel ingen grunn i å eskalere noe på grunn av et dumt spørsmål. Orkideer tilpasser seg dyr på noen helt ekstraordinære metoder ved bl.a mimicry, å gjemme pollen slik at bare en enkelt art har mulighet til å nå det, eller ved å feste og plukke på/av ryggen på en bie. Hvordan kan slike ting forklares? Teorien er vel at den ene orkideen som tilfeldigvis hadde disse egenskapene overlevde bra(bedre enn søsknene), og dermed spredde seg? Ser den, det er bare det med "tilfeldigvis" jeg ikke ser helt plutselig blir dannet. Kan det for eksempel være snakk om mutasjonsfeil e.l disse egenskapene dannes og formeres? Lenke til kommentar
SeaLion Skrevet 23. mars 2015 Del Skrevet 23. mars 2015 Det klassiske eksemplet på at det naturlige utvalg er operativt i naturen, er stor bjørkemåler (Biston betularia). Eksemplet med denne sommerfuglarten blir nevnt i omtrent alle lærebøker i biologi som evolusjon i virksomhet. Denne bjørkemåleren finnes i to varianter — en mørk og en lys. Før 1845 var bare den lyse typen kjent i England, men i 1845 ble det fanget en mørk variant i Manchester. Sistnevnte er stadig blitt vanligere, og i dag finnes så godt som utelukkende svarte varianter i byområdene i England. På landsbygda er imidlertid det motsatte tilfelle — der er det flest lyse varianter. Sistnevnte er svært vanskelig å få øye på der den sitter på lavbevokste trestammer. Den blir derfor ikke så lett et bytte for fuglene. Den mørke varianten derimot, er lett å få øye på hvis den sitter på de samme trestammene. Fuglene forsynte seg derfor hovedsakelig av den mørke varianten — som følgelig hadde dårligst formeringsmuligheter — mens den lyse varianten stort sett unnslapp og utgjorde 98% av bjørkemålerstammen. Etter at den industrielle revolusjon begynte i England i midten av 1800-tallet, ble trestammene etter hvert mørkere på grunn av kullrøyken fra fabrikkpipene. Den lyse varianten av bjørkemåleren ble derfor lettere å oppdage, og følgelig et lettere bytte for fuglene. Dette førte til at den lyse varianten etter hvert ble sjeldnere, mens den mørke varianten fikk bedre formeringsmuligheter. Hundre år senere var situasjonen omsnudd: den mørke varianten utgjorde nå 98% av bjørkemålerstammen. 1 Lenke til kommentar
SeaLion Skrevet 23. mars 2015 Del Skrevet 23. mars 2015 (endret) Ser den, tanken gikk bare ut på at "alt som ikke dreper deg gjør deg sterkere" ish - i overførbar betydning. Dessverre viser det seg at det ikke er så lett ^^ Evolusjonsteoriens grunnsetning er ikke "den sterkeste overlever", men den "best tilpassede overlever" (survival of the fittest). Altså at den arten eller de individene som er best tilpasset et miljø har størst sjanser til å overleve lenge nok til å bringe dens gener videre til neste generasjon. Endret 23. mars 2015 av SeaLion Lenke til kommentar
U1ven Skrevet 23. mars 2015 Del Skrevet 23. mars 2015 Ser den, tanken gikk bare ut på at "alt som ikke dreper deg gjør deg sterkere" ish - i overførbar betydning. Dessverre viser det seg at det ikke er så lett ^^ Evolusjonsteoriens grunnsetning er ikke "den sterkeste overlever", men den "best tilpassede overlever" (survival of the fittest). Altså at den arten eller de individene som er best tilpasset et miljø har størst sjanser til å overleve lenge nok til å bringe dens gener videre til neste generasjon. Helt enig med deg, men det blir i feil setting. Setningen gikk ikke ut på arter, konkurranse eller lignende, men utvikling av ens egenskaper. Lenke til kommentar
Mixy Skrevet 23. mars 2015 Del Skrevet 23. mars 2015 Det går likevel på det samme. Anbefaler deg å lese litt om evolusjonsteorien, for flere av de spørsmålene du har vil være besvart der Utviklingen skjer gjennom genetiske mutasjoner, og gunstige mutasjoner vil da ha større sansynlighet for å bli overført til fremtidige generasjoner. Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 23. mars 2015 Del Skrevet 23. mars 2015 Jeg har lest at det faktiske gullinnholdet i en olympisk gullmedalje har falt drastisk i senere år. Men hvorfor? Å være kjip på metallet i vinnerens medalje virker så unødvendig, tatt i betraktning Olympidens stadig økende korrupsjon og milliardbudsjetter. Lenke til kommentar
Khaffner Skrevet 23. mars 2015 Del Skrevet 23. mars 2015 (endret) På jobben har vi Pure Water. Anlegget er i kjelleren, og kranene er i tredje, fjerde og femte etasje. Jeg har lagt merke til at trykket i kranene blir lavere og kullsyrevannet daffere jo høyere i bygget man tapper. Er kullsyrevannet daffere fordi trykket er lavere i rørene høyere oppe? Jeg trekker linjer til en brusflaske som er blitt åpnet og lukket igjen, men er det riktig tenkt når systemet kontinuerlig fyller rørene med nytt kullsyrevann? Vil sprudlevannet bli mer sprudlende av å la krana renne litt? Endret 24. mars 2015 av Khaffner Lenke til kommentar
Reeve Skrevet 23. mars 2015 Del Skrevet 23. mars 2015 (endret) Kan presidenten i USA bli straffeforfulgt for å frigi klassifisert informasjon, eller sitter han på makten til å frigi det han vil? Edit: Og hva skjer om en president ikke kan sikkerhetsklareres? Hvilke formelle krav må en presidentkandidat, oppfylle, for å få lov til å fylle embetet? Endret 23. mars 2015 av Reeve Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 23. mars 2015 Del Skrevet 23. mars 2015 Hvilke formelle krav må en presidentkandidat, oppfylle, for å få lov til å fylle embetet?Han må i hvert fall enten være født i USA eller bodd i USA når USA ble opprettet. Det siste er neppe aktuelt lenger. Lenke til kommentar
Mixy Skrevet 23. mars 2015 Del Skrevet 23. mars 2015 Mener å ha lært at presidenten må være 35 år også? Lenke til kommentar
KoKo_ Skrevet 23. mars 2015 Del Skrevet 23. mars 2015 Er det noe man bør ta hensyn til hvis man skal sende norsk mat til nordmenn i India med posten? Lenke til kommentar
M98kF1 Skrevet 23. mars 2015 Del Skrevet 23. mars 2015 (endret) At varen(e) tåler transporten og at varene er lov å sende med post og at varene ikke er på en liste over varer du ikke kan importere til India uten videre (generelt for alle land er at landbruksprodukter pleier å være omfattet av div. importvern, hygienekrav, smittvernbestemmelser og lignenede, mat laget av viltlevende dyr er ofte omfattet av forbud om import/export av fredede/truede dyrearter, frø som kan spire pleier å være strengt, alt som kan minne om rusmiddler har helt sikkert regler etc.) Edit: Litt kjapp googling viser at India er spesielt grinete på: levende/spirdyktige frø og planter, grisekjøtt, egg og vilt Endret 23. mars 2015 av M98kF1 1 Lenke til kommentar
Nedward Skrevet 23. mars 2015 Del Skrevet 23. mars 2015 Uten å ha sjekket kan jeg tenke meg til at storfe kanskje ikke er godt mottatt i India. Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 24. mars 2015 Del Skrevet 24. mars 2015 Vil forskjellige mobilfrekvenser gi forskjellige mengder støy i høyttaleren? Er det bare gammeldags 900 MHz GSM som forårsaker dette, eller vil de høyere frekvensene somi dag brukes til 3G og 4G også skape støy? Hva med 800 MHz frekvensbåndet, som nylig har blitt tildelt mobildata, vil det skape støy? Velges mobilfrekvenser utifra dette, så de støyende frekvensene brukes minst mulig? Det er irriterende når man forsøker å høre på musikk med mobilen, og kobler forsterker til jackpluggen. Lenke til kommentar
Kaplan Skrevet 24. mars 2015 Del Skrevet 24. mars 2015 Mener å ha lært at presidenten må være 35 år også? Her står det noe om kravene til å bli president i USA. Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 24. mars 2015 Del Skrevet 24. mars 2015 Det sto i bruksanvisningen til høyttaleren jeg nettopp kjøpte at det dessverre ikke var mulig å skjerme høyttalere mot de frekvensene som brukes av mobiltelefoner. Men ikke hvilke frekvenser det gjaldt. Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 24. mars 2015 Del Skrevet 24. mars 2015 Angående det nylige flykrasjet. Når en motor stopper sier pilotene "I've lost an engine". Er dette en slags offisiell terminologi, eller er det bare slang? Og hva skal de si når de faktisk har mistet en motor - altså at den har falt av? Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 24. mars 2015 Del Skrevet 24. mars 2015 Angående det nylige flykrasjet. Når en motor stopper sier pilotene "I've lost an engine". Er dette en slags offisiell terminologi, eller er det bare slang? Og hva skal de si når de faktisk har mistet en motor - altså at den har falt av? Gjetter på at dei seier det same i begge tilfeller, om motoren er vekke eller berre ikkje virker har vell lite betydning? Problemet blir vell det same uavhengig av årsaken? Lenke til kommentar
koots Skrevet 24. mars 2015 Del Skrevet 24. mars 2015 Nja nesten. Om en motor fysisk detter av så er det så store påkjenninger at man antagelig vil ha strukturelle problemer med vingen i etterkant som kan påvirke flyegenskapene enda mer enn at man bare plutselig har asymmetrisk thrust. Lenke til kommentar
Quote Skrevet 24. mars 2015 Del Skrevet 24. mars 2015 (endret) Hvis en motor fysisk faller av - så blir dette katastrofe. Du har eksempelet med American Airlines Flight 191, hvor motoren fysisk falt av. LH Engine gikk over vingen, og ødela hydrauliske system samtidig som den ødela deler av vingen. Dette førte til at slatsene ble trukket inn, noe som førte til usymmetrisk løft. Den venstre vingen stallet - samtidig som at den høyre vingen fremdeles produserte løft. Dette førte til at flyet begynte å banke/rolle ukontrollerbart - og dermed var ulykken uungåelig. Dersom man bare mister motorkraft, er ikke dette i og for seg selv noe "stort problem". Man har fremdeles en motor til, og fly er konstruert for å kunne fly med bare en motor. Hvis man mister motorkraft i begge motorer - så kan man glide. Problemet er at når en motor løsner, så vil dette kunne føre til strukturelle feil som kan påvirke flyets flygedyktighet på en særdeles negativ måte. Husk at motoren er festet i vingen, hvor det er hydrauliske system for flight controls - og at vingen i og for seg selv er en drivstofftank. Når motoren løsner, går den bakover. Bakover ligger vingen, flykroppen og ikke minst horizontal stabilizer. Vi kan se på hva pilotene i TransAsia Airways Flight 235 sa da de mistet motorkraft: "Mayday, mayday, engine flameout." I American Airlines 191 kuttet cockpit voice recorderen ut da motoren løsnet. Man vet ikke hva som ble sagt, og man fikk ikke kontakt med flyet. Likevel kan det være interessant å se på hva ATC sa: Endret 24. mars 2015 av Quote 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå