Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Du skal følge med under takeoff/landing. Derfor.

 

Du har ikke flydd på en stund eller?

 

 

Edit: For å være litt mer konstruktiv så kan jeg nevne at a) Det er snart et år siden det ble lov å bruke mobil/ipad etc under take-off og landing, og b) at forbudet jeg opprinnelig stilte spørsmålstegn ved gjaldt hele flygningen.

Endret av Twinflower
Lenke til kommentar

 

Du skal følge med under takeoff/landing. Derfor.

 

Du har ikke flydd på en stund eller?

 

 

Edit: For å være litt mer konstruktiv så kan jeg nevne at a) Det er snart et år siden det ble lov å bruke mobil/ipad etc under take-off og landing, og b) at forbudet jeg opprinnelig stilte spørsmålstegn ved gjaldt hele flygningen.

 

Nei eg flyr jo aldri i jobben.

 

Senest onsdag..... Med Wiederoe. Og nei, du tar feil, hvis du mener at på generelt grunnlag kan man ha det på. For før takeoff skulle det slåes av. Men under landing og flight var meldingen at elektronisk utstyr skulle stå i flightmode hele turen og det ble ikke sagt noe om avslått.

 

Så tror ikke det du sier er en generell regel, men forskjellig fra selskap til selskap og flytyper etc. Men eg vet ikke eg, kan hende wiederoe bare ligger etter i rutinene for opplysning. Eller kapteinen fikk drypp.

 

Men eg vet at SAS/Norwegian lar oss ha det påslått. Har forøvrig aldri slått de av. #rebell....

 

Edit: Når det gjelder hvorfor avslått i lufta, kan det være fordi det er litt vanskelig for en flyvertinne å vite om det kun er mottakere og ikke sendere, og derfor har de generelt forbud? Bare spekulerer....

Endret av Jotun
Lenke til kommentar

Jeg reiser en del selv, sitter faktisk på Schiphol akkurat nå - og med de selskapene jeg reiser med så får vi beskjed om at vi kan bruke ipad/mobil under hele flygningen så lenge den står i flight mode.

Faktisk tror jeg de ikke nevnte det hos China Southern, men det var i fjor sommer (Lenge etter SAS og KLM startet å gi oss lov).

 

Uansett, dette er langt bort fra poenget med spørsmålet mitt.

 

 

(Og PS: http://www.dinside.no/924553/naa-kan-du-bruke-mobil-og-nettbrett-under-takeoff )

Lenke til kommentar

Ja eg leste også den artikkelen. Den gir åpning for å la selskapene bestemme selv, den sier ikke at nå er det fritt fram.....

 

Men tilbake til spørsmålet ditt da! Mistenker Wiederoe for feilinformasjon, men reagerte på det før takeoff.

Lenke til kommentar

Når Mythbusters hadde en episode om dette så kom det frem at det er mer ett føre var forbud, siden man ikke er (var?) 100% sikker på at det ikke vil skape problemer for systemene/elektronikken om bord. Siden mobiler, nettbrett og andre dingser har blitt mye mer utbredt de siste årene, så har flyindustrien (forhåpentligvis) utført langt flere tester slik at de er trygge på at de ikke vil skape noen problemer, spesielt under letting og landing. Alternativt at de har en gradvis oppmykning av forbundet for å "føle seg frem".

Lenke til kommentar

Mye av grunnen til totalforbud under take-off/landing var/er også at man ikke skal ha mye rart rundtom i kabinen som kan bli prosjektiler eller hindringer om flyet må evakueres

Dette og at man skal følge med høres mer ut som påskudd man fant på når folk flest begynte å skjønne at EM - forstyrrelsene bare var tull. Ingen ber deg pakke unna bøker feks. AtW
Lenke til kommentar

Nå ble det utført en kræsh test med et større fly , som også ble vist på tv .

man skulle finne ut hva som skjedde når flyet traff bakken

 

Det viste seg at det ble mange hindringer hvis man skulle evakuere

Det var løs gjenstander , ledninger som hang og slang eller andre vrakdeler som kom i veien for evajueringen

 

Da kan ikke en mobil ha mye å si her

Lenke til kommentar

Altså... Dere snakker fremdeles om *sendere*.

Der kan jeg forstå førevar-prinsippet og alt det der.

 

Spørsmålet mitt handler om passive mottakere.

De tolker utelukkende signaler som allerede eksisterer i luften, så hva er problemet med de?

Akkurat som om å lukke øynene ikke fjerner de elektromagnetiske bølgene som representerer synlig lys vil ikke å slå av en radio fjerne de elektromagnetiske signalene som finnes på AM/FM-båndet.

Lenke til kommentar

Det er overhodet ikke det samme å være helikopterpilot som å være flypilot nei.

 

To separate yrker med samme mål, få folk fraktet fra A til B vha flygende maskin.

 

https://utdanning.no/utdanning/ehc.no/helikopterpilot

 

http://utdanning.no/yrker/beskrivelse/pilot

 

Det er forøvrig to vidt forskjellige ting å fly et fly kontra et helikopter. Det er ikke f.eks sammenlignbart med buss kontra lastebil. Helt forskjellige ting.

 

Overrasket over at det var såpass kort utdanning for helikopterpilot. Men han som la flisene på badet mitt hadde lagt helikopterkarrieren på hylla pga det i Norge var vannvittig lang vei til å bli pilot som tjente gode penger, type offshore piloter etc. Man måtte jobbe og slite en hel del år før den tid.

Endret av Jotun
Lenke til kommentar

 

 

Det er ikke f.eks sammenlignbart med buss kontra lastebil. Helt forskjellige ting.

Den sameligningen blir bare tull

en buss og en lastebil kan bl.a. være basert på samme chassis

 

Hva er det du babler om? Chassis? Kan du for en gang skyld lese det som skrives og ikke bare leve i din egne åndsfraværende tilstand?

 

Eg sier at å fly helikopter kontra fly ikke kan sammenlignes med buss kontra lastebil. Fordi buss/lastebil er såpass likt i utførelsen at det er null problem.

 

Flypilot kan ikke sette seg inn i helikopter og bare få det til.

Endret av Jotun
  • Liker 5
Lenke til kommentar

 

 

Det er ikke f.eks sammenlignbart med buss kontra lastebil. Helt forskjellige ting.

Den sameligningen blir bare tull

en buss og en lastebil kan bl.a. være basert på samme chassis

 

 

Som vanlig viser elgen oss at han virkelig har skjønt kva saken handler om :green:

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...