Jotun Skrevet 14. mars 2015 Del Skrevet 14. mars 2015 Du skal følge med under takeoff/landing. Derfor. 1 Lenke til kommentar
Twinflower Skrevet 14. mars 2015 Del Skrevet 14. mars 2015 (endret) Du skal følge med under takeoff/landing. Derfor. Du har ikke flydd på en stund eller? Edit: For å være litt mer konstruktiv så kan jeg nevne at a) Det er snart et år siden det ble lov å bruke mobil/ipad etc under take-off og landing, og b) at forbudet jeg opprinnelig stilte spørsmålstegn ved gjaldt hele flygningen. Endret 14. mars 2015 av Twinflower Lenke til kommentar
Jotun Skrevet 14. mars 2015 Del Skrevet 14. mars 2015 (endret) Du skal følge med under takeoff/landing. Derfor. Du har ikke flydd på en stund eller? Edit: For å være litt mer konstruktiv så kan jeg nevne at a) Det er snart et år siden det ble lov å bruke mobil/ipad etc under take-off og landing, og b) at forbudet jeg opprinnelig stilte spørsmålstegn ved gjaldt hele flygningen. Nei eg flyr jo aldri i jobben. Senest onsdag..... Med Wiederoe. Og nei, du tar feil, hvis du mener at på generelt grunnlag kan man ha det på. For før takeoff skulle det slåes av. Men under landing og flight var meldingen at elektronisk utstyr skulle stå i flightmode hele turen og det ble ikke sagt noe om avslått. Så tror ikke det du sier er en generell regel, men forskjellig fra selskap til selskap og flytyper etc. Men eg vet ikke eg, kan hende wiederoe bare ligger etter i rutinene for opplysning. Eller kapteinen fikk drypp. Men eg vet at SAS/Norwegian lar oss ha det påslått. Har forøvrig aldri slått de av. #rebell.... Edit: Når det gjelder hvorfor avslått i lufta, kan det være fordi det er litt vanskelig for en flyvertinne å vite om det kun er mottakere og ikke sendere, og derfor har de generelt forbud? Bare spekulerer.... Endret 14. mars 2015 av Jotun Lenke til kommentar
Twinflower Skrevet 14. mars 2015 Del Skrevet 14. mars 2015 Jeg reiser en del selv, sitter faktisk på Schiphol akkurat nå - og med de selskapene jeg reiser med så får vi beskjed om at vi kan bruke ipad/mobil under hele flygningen så lenge den står i flight mode. Faktisk tror jeg de ikke nevnte det hos China Southern, men det var i fjor sommer (Lenge etter SAS og KLM startet å gi oss lov). Uansett, dette er langt bort fra poenget med spørsmålet mitt. (Og PS: http://www.dinside.no/924553/naa-kan-du-bruke-mobil-og-nettbrett-under-takeoff ) Lenke til kommentar
Jotun Skrevet 14. mars 2015 Del Skrevet 14. mars 2015 Ja eg leste også den artikkelen. Den gir åpning for å la selskapene bestemme selv, den sier ikke at nå er det fritt fram..... Men tilbake til spørsmålet ditt da! Mistenker Wiederoe for feilinformasjon, men reagerte på det før takeoff. Lenke til kommentar
Crowly Skrevet 14. mars 2015 Del Skrevet 14. mars 2015 Når Mythbusters hadde en episode om dette så kom det frem at det er mer ett føre var forbud, siden man ikke er (var?) 100% sikker på at det ikke vil skape problemer for systemene/elektronikken om bord. Siden mobiler, nettbrett og andre dingser har blitt mye mer utbredt de siste årene, så har flyindustrien (forhåpentligvis) utført langt flere tester slik at de er trygge på at de ikke vil skape noen problemer, spesielt under letting og landing. Alternativt at de har en gradvis oppmykning av forbundet for å "føle seg frem". Lenke til kommentar
koots Skrevet 14. mars 2015 Del Skrevet 14. mars 2015 Mye av grunnen til totalforbud under take-off/landing var/er også at man ikke skal ha mye rart rundtom i kabinen som kan bli prosjektiler eller hindringer om flyet må evakueres Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 14. mars 2015 Del Skrevet 14. mars 2015 Mye av grunnen til totalforbud under take-off/landing var/er også at man ikke skal ha mye rart rundtom i kabinen som kan bli prosjektiler eller hindringer om flyet må evakueres Dette og at man skal følge med høres mer ut som påskudd man fant på når folk flest begynte å skjønne at EM - forstyrrelsene bare var tull. Ingen ber deg pakke unna bøker feks. AtW Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 14. mars 2015 Del Skrevet 14. mars 2015 Ikke mye vits i å slå apparatet helt av for å hindre det i å bli prosjektil. Vekta er den samme. Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 14. mars 2015 Del Skrevet 14. mars 2015 Nå ble det utført en kræsh test med et større fly , som også ble vist på tv . man skulle finne ut hva som skjedde når flyet traff bakken Det viste seg at det ble mange hindringer hvis man skulle evakuere Det var løs gjenstander , ledninger som hang og slang eller andre vrakdeler som kom i veien for evajueringen Da kan ikke en mobil ha mye å si her Lenke til kommentar
Twinflower Skrevet 14. mars 2015 Del Skrevet 14. mars 2015 Altså... Dere snakker fremdeles om *sendere*. Der kan jeg forstå førevar-prinsippet og alt det der. Spørsmålet mitt handler om passive mottakere. De tolker utelukkende signaler som allerede eksisterer i luften, så hva er problemet med de? Akkurat som om å lukke øynene ikke fjerner de elektromagnetiske bølgene som representerer synlig lys vil ikke å slå av en radio fjerne de elektromagnetiske signalene som finnes på AM/FM-båndet. Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 14. mars 2015 Del Skrevet 14. mars 2015 Google superheterodynamisk mottaker. En mottaker med oscillator kan også sende støy. Lenke til kommentar
Twinflower Skrevet 14. mars 2015 Del Skrevet 14. mars 2015 Det var akkurat noe slikt jeg funderte på. Takk! Lenke til kommentar
War Skrevet 14. mars 2015 Del Skrevet 14. mars 2015 Trudde det var at man ikke skulle sitte med øya igjen og nynne til rosa helikopter, men kapteinen sier at vi styrter, ring hjem med koden til safen. Lenke til kommentar
StormEagle Skrevet 14. mars 2015 Del Skrevet 14. mars 2015 Er det noe forskjell på en komersiell pilots sertifikat hvis han flyr helikopter eller fly? Eller er eneste forskjellen at han har utsjekk på en av delene akkurat som at man har utsjekk på forskjellige flytyper, men at sertifikatet er det samme? Lenke til kommentar
Twinflower Skrevet 14. mars 2015 Del Skrevet 14. mars 2015 Jeg kan bare gjette at det er hakket mer flytrening bak det å fly helikopter enn fly siden førstnevnte ofte brukes nær bakken og bygninger, pluss at de rent teknisk er langt vanskeligere å holde stabile enn et fly som stort sett glir gjennom luften. Lenke til kommentar
Jotun Skrevet 14. mars 2015 Del Skrevet 14. mars 2015 (endret) Det er overhodet ikke det samme å være helikopterpilot som å være flypilot nei. To separate yrker med samme mål, få folk fraktet fra A til B vha flygende maskin. https://utdanning.no/utdanning/ehc.no/helikopterpilot http://utdanning.no/yrker/beskrivelse/pilot Det er forøvrig to vidt forskjellige ting å fly et fly kontra et helikopter. Det er ikke f.eks sammenlignbart med buss kontra lastebil. Helt forskjellige ting. Overrasket over at det var såpass kort utdanning for helikopterpilot. Men han som la flisene på badet mitt hadde lagt helikopterkarrieren på hylla pga det i Norge var vannvittig lang vei til å bli pilot som tjente gode penger, type offshore piloter etc. Man måtte jobbe og slite en hel del år før den tid. Endret 14. mars 2015 av Jotun Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 14. mars 2015 Del Skrevet 14. mars 2015 Det er ikke f.eks sammenlignbart med buss kontra lastebil. Helt forskjellige ting. Den sameligningen blir bare tull en buss og en lastebil kan bl.a. være basert på samme chassis Lenke til kommentar
Jotun Skrevet 14. mars 2015 Del Skrevet 14. mars 2015 (endret) Det er ikke f.eks sammenlignbart med buss kontra lastebil. Helt forskjellige ting. Den sameligningen blir bare tull en buss og en lastebil kan bl.a. være basert på samme chassis Hva er det du babler om? Chassis? Kan du for en gang skyld lese det som skrives og ikke bare leve i din egne åndsfraværende tilstand? Eg sier at å fly helikopter kontra fly ikke kan sammenlignes med buss kontra lastebil. Fordi buss/lastebil er såpass likt i utførelsen at det er null problem. Flypilot kan ikke sette seg inn i helikopter og bare få det til. Endret 14. mars 2015 av Jotun 5 Lenke til kommentar
Dragavon Skrevet 14. mars 2015 Del Skrevet 14. mars 2015 Det er ikke f.eks sammenlignbart med buss kontra lastebil. Helt forskjellige ting. Den sameligningen blir bare tull en buss og en lastebil kan bl.a. være basert på samme chassis Som vanlig viser elgen oss at han virkelig har skjønt kva saken handler om 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå