Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Det å være konge er jo ikke akkurat en jobb man bare kan slutte i og ansette en ny eller leie en vikar. Hele monarkiet ville jo raknet om han bestemte seg for å slutte. Så vi må nesten forutsette at han beholder posisjonen sin. Vil det da være mulig for han å velge religion fritt? (Ikke bare islam, men også andre "morsomme" religioner som Hare Krishna-bevegelsen, buddhisme, hinduisme, jødedom, diverse shamanistiske småreligioner osv. Evt. bytte innenfor de mange ulike kristne variantene: katolikk, protestant, romerkatolsk, læstadiansk etc. Jeg er spent på hva folk kommer frem til her. Særlig hva grunnloven sier.

 

Redigert: Tenkte jeg det ikke.

Grunnlovens paragraf 4 og 16:

§ 4. Kongen skal stedse bekjende sig til den evangelisk-lutherske Religion, haandhæve og beskytte denne.

 

§ 16. Kongen anordner al offentlig Kirke- og Gudstjeneste, alle Møder og Forsamlinger om Religionssager, og paaser, at Religionens offentlige Lærere følge de dem foreskrevne Normer.

 

Forresten så ryster paragraf 2 meg:

§ 2. Alle Indvaanere af Riget have fri Religionsøvelse.

 

Den evangelisk-lutherske Religion forbliver Statens offentlige Religion. De Indvaanere, der bekjende sig til den, ere forpligtede til at opdrage deres Børn i samme.

Dette er jo en ren selvmotsigelse. Hvordan kan barn ha fri religionsutøvelse når de har kristne foreldre som er grunnlovsforpliktet å oppdra dem i en bestemt religion? Kongen regnes kanskje ikke som innbygger siden han ikke omfattes av første del av paragraf 2? Dette var sjokkerende lesing!

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Diesel antennes ved komprimering, altså ved å trykke den sammen til den blir så varm at den antennes.

Det er selvsagt ikke dieselen som komprimeres, men lufta som suges inn i motoren. Det er heller ikke en diesel-/luftblanding i sylinderen før antennelsestidspunktet, antenningen skjer ved at dieselen sprøytes inn ved rett tidspunkt, og på grunn av den høye komprimeringen på lufta som befinner seg der, antennes dieselen øyeblikkelig. Kompresjonen i en dieselmotor er typisk 20:1 mens det i en bensinmotor sjelden er så høyt som 10:1.

Endret av SeaLion
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234
Simen:

Kongen kan da slutte om han føler for det. Aldri hørt om Haakon? Märtha? En av de snørrungene med sære navn de to sistnevnte har klart å produsere?

Flust av folk som er villige til å ta over tronen.

hadde ikke sagt nei til det. men hvor glad folket hadde vært kan man diskutere :whistle:

Lenke til kommentar
Det å være konge er jo ikke akkurat en jobb man bare kan slutte i og ansette en ny eller leie en vikar. Hele monarkiet ville jo raknet om han bestemte seg for å slutte.

Det å bare ansette en ny når den gamle slutter kalles vel republikk. :p

 

Spøk til side, mange andre monarkier lever godt med at monarkene abdiserer. I nederland bruker aldrende monarker abdikasjon som en pensjonsordning men de norske tradisjonene er altså anderledes.

 

 

Forresten så ryster paragraf 2 meg:
§ 2. Alle Indvaanere af Riget have fri Religionsøvelse.

 

Den evangelisk-lutherske Religion forbliver Statens offentlige Religion. De Indvaanere, der bekjende sig til den, ere forpligtede til at opdrage deres Børn i samme.

Dette er jo en ren selvmotsigelse. Hvordan kan barn ha fri religionsutøvelse når de har kristne foreldre som er grunnlovsforpliktet å oppdra dem i en bestemt religion? Kongen regnes kanskje ikke som innbygger siden han ikke omfattes av første del av paragraf 2? Dette var sjokkerende lesing!

Barn mangler mange rettigheter myndige personer har, at retten til fri religionsutøvelse er en av dem er kanskje ikke så rart, vi voksne bestemmer jo tross alt alt annet også. Tror forøvrig barn kan bestemme selv når de blir 15.

 

 

 

Edit:

Snedig spørsmål: Hvordan forhindrer man at grøten svir seg?

Endret av Kahuna
Lenke til kommentar
Når grøten har begynt å bli sånn passe "fast" så trenger man ikke å stå å røre hele tiden. Men til å begynne med må man røre hele tiden. Dette har jeg lært av min far og det funker ypperlig! :)

 

Min erfaring er at den svir seg uansett, sikkert fordi jeg har for høy varme på, og konfyren vi har her på kollektivet er nærmest ubrukelig til å forandre varme på. Beste måten er å kjøpe fjordland sin og ha i litt vaniljesukker før du kaster den i mikroen. Litt for små porsjoner, men smaker like godt som "hjemmelaget" :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...