Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Jeg bare måtte snike inn en komentar her..

 

Det kan diskuteres, masse mennesker med hjerneskade og andre mentale lidelser som vi kan fort definere med en slags "runtime error". Evnt IO failure :p

 

Ligger jo en del mennesker i koma..

Hehe... jeg vil heller sammenligne slikt med at f.eks. noen hamrer på mobilen... :p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fungerer dette?

 

 

Altså å seile direkte mot vinden med en vindmølle som driver en propell?

Artig konsept. Jeg måtte regne litt kjapt på dette, og her er hva jeg har funnet:

For vindkraft gjelder følgende: Effekt = 1/2 * (luft)tetthet * Areal * (hastighet)^3.

 

For bilde nummer to med en horisontalakseturbin vil jeg anslå radius til 1,5 m. Ved en vindhastighet på 8 m/s parallallelt med turbinaksen og en seilingshastighet på 5 knop (=2,6 m/s) vil man maksimalt få en effekt på 5 kW, eller ca. 6,5 hestekrefter. Dette er uten å ha tatt hensyn til tap i systemet, og en virkningsgrad på noe særlig mer enn 0,25 tror jeg ikke man kan få i et slikt oppsett. Altså vil man bare få rundt 1,7 hestekrefter å rutte med under de forutsetningene jeg har satt.

 

Turbinen i bilde nr. 1 har større areal, men siden det er en vertikalakseturbin vil man ha enda mer tap i systemet. Man vil derimot være mindre avhengig av vindretning. Jeg anslår turbinen til å ha et areal på ca 40 kvm (5m*8m), og følgelig vil maksimal teoretisk effekt bli 28,5 kW, eller ca. 38 hestekrefter med samme forutsetninger som før. Jeg anslå virkningsgraden på dette til å være mindre enn 0,25, men jeg vet ikke hvor mye mindre. Faktisk effekt blir dermed mindre enn 9,5 hestekrefter.

 

Den foreløpige konklusjonen blir derfor at det vil virke, men man vil ikke få særlig mye effekt til framdrift. Båtene på bildene kompenserer en del for det med skrogtype, og materialene som brukes er trolig lettere enn hva man normalt ville brukt. Jeg må også nevne at øyemålet mitt ikke er spesielt godt, og at virkningsgradene jeg har brukt kun er basert på kjapp synsing.

Lenke til kommentar

 

Fungerer dette?

 

 

Altså å seile direkte mot vinden med en vindmølle som driver en propell?

Artig konsept. Jeg måtte regne litt kjapt på dette, og her er hva jeg har funnet:

For vindkraft gjelder følgende: Effekt = 1/2 * (luft)tetthet * Areal * (hastighet)^3.

 

For bilde nummer to med en horisontalakseturbin vil jeg anslå radius til 1,5 m. Ved en vindhastighet på 8 m/s parallallelt med turbinaksen og en seilingshastighet på 5 knop (=2,6 m/s) vil man maksimalt få en effekt på 5 kW, eller ca. 6,5 hestekrefter. Dette er uten å ha tatt hensyn til tap i systemet, og en virkningsgrad på noe særlig mer enn 0,25 tror jeg ikke man kan få i et slikt oppsett. Altså vil man bare få rundt 1,7 hestekrefter å rutte med under de forutsetningene jeg har satt.

 

Turbinen i bilde nr. 1 har større areal, men siden det er en vertikalakseturbin vil man ha enda mer tap i systemet. Man vil derimot være mindre avhengig av vindretning. Jeg anslår turbinen til å ha et areal på ca 40 kvm (5m*8m), og følgelig vil maksimal teoretisk effekt bli 28,5 kW, eller ca. 38 hestekrefter med samme forutsetninger som før. Jeg anslå virkningsgraden på dette til å være mindre enn 0,25, men jeg vet ikke hvor mye mindre. Faktisk effekt blir dermed mindre enn 9,5 hestekrefter.

 

Den foreløpige konklusjonen blir derfor at det vil virke, men man vil ikke få særlig mye effekt til framdrift. Båtene på bildene kompenserer en del for det med skrogtype, og materialene som brukes er trolig lettere enn hva man normalt ville brukt. Jeg må også nevne at øyemålet mitt ikke er spesielt godt, og at virkningsgradene jeg har brukt kun er basert på kjapp synsing.

 

 

Men mye av poenget er jo at man må ha nok effekt til å motvirke luftmotstanden som vil prøve å dytte båten bakover. Det vil jo kreve en viss effekt bare for å stå stille i motvinden, og enda mer for å faktisk bevege seg fremover mot vinden. Og vindmøllene er et rimelig stort vindfang i tillegg til skroget over vannlinjen.

Drivkraften fra propellen må altså være større enn kraften vinden mot båten og vindturbinen lager for å i det hele tatt bevege seg fremover.

 

Turbinb_t_tegning.jpg

 

F1 = kreftene fra vindfanget av vindturbinen pluss skroget som er over vannlinjen

F2 = drivkraft fra propellen

 

F2 må altså være større enn F1 for at båten i det hele tatt skal gå fremover, og ikke drive bakover med vinden.

Endret av flesvik
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det der går ikke, tror jeg. Fordi energien fra elektrisiteten fra turbinen kan ikke overstige den energien som bladene på vindmølla fanger opp (og "stjeler" fra vinden). Det er jo tross alt kraften fra vinden, som vindmøllen fanger opp, som går over til elektrisitet. I et perfekt system, med ikke noe tap av energi, vil kraften fra vinden på bladene av vindmølla var lik kraften fra propellen, og båten står stille...

Lenke til kommentar

Det der går ikke, tror jeg. Fordi energien fra elektrisiteten fra turbinen kan ikke overstige den energien som bladene på vindmølla fanger opp (og "stjeler" fra vinden). Det er jo tross alt kraften fra vinden, som vindmøllen fanger opp, som går over til elektrisitet. I et perfekt system, med ikke noe tap av energi, vil kraften fra vinden på bladene av vindmølla var lik kraften fra propellen, og båten står stille...

 

Nå snakker du om kraft, effekt og energi om hverandre.

 

Det fungerer når man bruker hjul på land:

https://www.youtube.com/watch?v=85sc7c2M-Ns

Dette fordi det er kraften som må være større på hjulene enn i vindfanget til fartøy + vindturbin, ikke effekt eller energi. Og man kan jo gire ned motoren eller drivverket til hjulene til å få så mye kraft man vil (bare at det går saktere) helt opp til eventuelt friksjons grensen mot underlaget hvor hjulet begynner å spinne.

 

Men med en propell er jeg mer usikker siden man må ha en viss effekt for å oppnå en kraft i en propell av en gitt størrelse. Man kan ikke gire ned en propell til å få så mye kraft som man vil slik man kan med et hjul siden når propellen går veldig sakte (er mye giret ned) vil den ikke lenger lage noe særlig kraft i vannet selv om dreiemoment potensialet i propellen er stort.

Endret av flesvik
  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Hvorfor er der en sånn rist under lokket på sursildboksen?

 

For å unngå at noe av innholdet kommer over "vannskorpa"

 

Fordi om det kommer over vannskorpa vil fettet i fisken reagere med oksygenet i lufta og harskne. Harskt fett er både usunt og smaker fælt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvor rett en seilbåt kan gå opp mot vinden kommer an på en hel rekke faktorer. Helt rett mot vinden går ikke, men man kommer ganske nært vindretningen ved å bruke et skrog med lite motstand, ha minimalt med bølger, stabil vindretning, stramt seil og gjerne flere parallelle seil.

Lenke til kommentar

 

 

*snip*

 

 

Kan man veie noe opp for det med skrogutforming, tro? Hydrodynamisk utforming som gjør det lettere å flytte båten i ønsket retning?

 

 

 

Ser veldig upraktisk ut å bruke dette i havna da hehe, man er konstant redd for at bladene skal komme borti noe. :p

 

Edit:

 

snip

 

Ifølge wiki så går det greit. men effekten vil bli lavere en om du seilte i en annen retning. Plus denne båten kan seile dirrekte inn i vinden, mens vanlige seilbåter må seile litt på skrå hele tiden.

Endret av bigggan
Lenke til kommentar

 

 

 

*snip*

 

 

Kan man veie noe opp for det med skrogutforming, tro? Hydrodynamisk utforming som gjør det lettere å flytte båten i ønsket retning?

 

 

 

Ser veldig upraktisk ut å bruke dette i havna da hehe, man er konstant redd for at bladene skal komme borti noe. :p

 

Vel den ser ikke ut til å bruke vindturbinen i det hele tatt i det klippet, men gå på en annen kraftkilde. Som du ser manøvrerer den selv om vindturbinen står helt stille.

Så jeg blir litt mistenksom når han ikke viser den når turbinen faktisk er i bruk, men kun viser et klipp av når den åpenbart går på en annen energikilde enn vindturbinen.

Lenke til kommentar

snip-

 

Vel den ser ikke ut til å bruke vindturbinen i det hele tatt i det klippet, men gå på en annen kraftkilde. Som du ser manøvrerer den selv om vindturbinen står helt stille.

Så jeg blir litt mistenksom når han ikke viser den når turbinen faktisk er i bruk, men kun viser et klipp av når den åpenbart går på en annen energikilde enn vindturbinen.

 

 

Ser ganske enkelt ut å bygge denne selv.

Endret av bigggan
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvorfor sier de på flyet at radioer (FM/AM) er forbudt på bruke påslått under flygningen?

 

Den fanger jo kun opp signaler som allerede er i luften, de forsvinner ikke når man slår av radioen - og man forhindrer heller ikke at nevnte signaler blir indusert i antennen selv om radioen er avslått.

 

Er det annen elektronikk i radioen som støyer mer enn f.eks ipad, laptop etc som i motsetning er lovlig å bruke?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...