SeaLion Skrevet 12. mars 2015 Del Skrevet 12. mars 2015 Javisst, det fungerer. Men hastigheten forover er selvsagt langt mindre enn vindhastigheten. Så uten naturlig vind nytter det ikke å få fremdrift kun ved hjelp av båtens egen fartsvind. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 12. mars 2015 Del Skrevet 12. mars 2015 (endret) Snedig spørsmål: Totale solformørkelser kan bare skje når avstanden er mindre enn x km. Er den lengre så blir det en ringformet solformørkelse. Månens avstand til jorda varierer fra dag til dag, mellom 357 000 og 406 000 km. Månens gjennomsnittsavstand minker som følge av blant annet tidevannets friksjon. Hvor lang tid vil det ta før totale solformørkelser ikke skjer lengre? PS. Under solformørkelsen på fredag i neste uke sveiper totalsonen over nordpolen så månen kan i hvert fall flytte seg minst en jordradie utover. Svar: Jeg fant ut av det: Due to tidal acceleration, the orbit of the Moon around Earth becomes approximately 2.2 cm more distant each year. It is estimated that in slightly less than 1.4 billion years, the distance from Earth to the Moon will have increased by 30,400 km. During that period, the angular diameter of Moon will decrease in size, meaning that it will no longer be able to completely cover the Sun's disk as seen from Earth. This will be true even when the Moon is at perigee, and Earth at aphelion. The Sun is also increasing in diameter by about 5% per billion years.[38] Therefore, the last total solar eclipse on Earth will occur about six hundred million years from now.[37] Endret 12. mars 2015 av Simen1 1 Lenke til kommentar
Han Far Skrevet 12. mars 2015 Del Skrevet 12. mars 2015 Ser jo bare kult ut når du får litt mer corona. Jeg ser frem til det! Lenke til kommentar
Dragavon Skrevet 12. mars 2015 Del Skrevet 12. mars 2015 Neeei! bare 600 millioner år til med totale solformørkelser, så er det slutt. Kjipt ass, kommer til å savne det Lenke til kommentar
Lami Skrevet 12. mars 2015 Del Skrevet 12. mars 2015 Hva skjer om 600 mill år da siden det tar slutt? Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 12. mars 2015 Del Skrevet 12. mars 2015 Hva mener du manglet i forklaringen på hvorfor det slutter om 600 millioner år? 3 Lenke til kommentar
Winnetou2012 Skrevet 12. mars 2015 Del Skrevet 12. mars 2015 Er det mulig å se på solformørkelsen på fredag med f.eks. 4 lag sterke solbriller? For sent ute til å kjøpe noe, og har masse solbriller liggende Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 12. mars 2015 Del Skrevet 12. mars 2015 Tja, det er absolutt ikke anbefalt da det trengs mer enn 4 solbriller, men du kan sikkert ta noen kjappe blikk. Men ikke stirr. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274 Skrevet 12. mars 2015 Del Skrevet 12. mars 2015 Så absolutt ikke!http://www.himmelkalenderen.com/2015/01/solformorkelse2015/ Lenke til kommentar
frohmage Skrevet 12. mars 2015 Del Skrevet 12. mars 2015 Javisst, det fungerer. Er du virkelig sikker på det? Skulle gjerne sett kilder. Lenke til kommentar
Mr. A Skrevet 12. mars 2015 Del Skrevet 12. mars 2015 Hvorfor er det ikke nok med et par solbriller? Kan ikke se for meg at sola sender noe mere energi i retning jorda en vanlig. Lenke til kommentar
StormEagle Skrevet 12. mars 2015 Del Skrevet 12. mars 2015 (endret) Javisst, det fungerer. Men hastigheten forover er selvsagt langt mindre enn vindhastigheten. Så uten naturlig vind nytter det ikke å få fremdrift kun ved hjelp av båtens egen fartsvind. Men vil ikke propellens fremdrift bli overvunnet av den enorme luftmotstanden av å seile med en stor slik vindturbin i motvind (pluss luftmotstanden og vannmotstanden til skroget)? Man får jo ikke noe mer effekt ut av propellen enn det som blir generert av luftmotstanden til vindturbinen. Og man skulle jo da tru at kreftene blir større bakover enn fremover. Endret 12. mars 2015 av flesvik 1 Lenke til kommentar
SeaLion Skrevet 12. mars 2015 Del Skrevet 12. mars 2015 Javisst, det fungerer. Er du virkelig sikker på det? Skulle gjerne sett kilder. F.eks http://news.bbc.co.uk/2/hi/uk_news/1507825.stm Lenke til kommentar
TI-83 Skrevet 12. mars 2015 Del Skrevet 12. mars 2015 Innebærer "The Halting Problem" at vi aldri vil ha en teknologisk singularitet? Kanskje det er det som kjennetegner naturlig intelligens... at vi alltid vil ha en eller annen løsning på lur, om enn ikke perfekt. Lenke til kommentar
Lami Skrevet 12. mars 2015 Del Skrevet 12. mars 2015 (endret) Hva mener du manglet i forklaringen på hvorfor det slutter om 600 millioner år?Beklager, jeg leste kun det han fyren over meg skrev, visste ikke at han kommenterte på ditt, som inneholdt forklaring! Nåvel, når hud etses vekk, kommer det ny hud eller vil det etterlate en grop på huden for alltid? Jeg lurer fordi jeg har et vortemiddel som etser vekk vorten, og det er nesten umulig å ikke få litt på huden. Endret 12. mars 2015 av Lami Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 12. mars 2015 Del Skrevet 12. mars 2015 Innebærer "The Halting Problem" at vi aldri vil ha en teknologisk singularitet?Med fare for at jeg ikke forstår hva du mener med "teknologisk singularitet": nei, og jeg skjønner ikke hvorfor du tror det, ettersom det ikke har noen sammenheng. Kanskje det er det som kjennetegner naturlig intelligens... at vi alltid vil ha en eller annen løsning på lur, om enn ikke perfekt. Nei, jeg kjenner mange som ikke alltid har en løsning på lur. Og jeg skjønner ikke hva dette har noe med the halting problem å gjøre. For kunstig intelligens vil den bare bli bedre, og også klare å finne suboptimale løsninger på problemer. Nåvel, når hud etses vekk, kommer det ny hud eller vil det etterlate en grop på huden for alltid?Det kommer an på hvor dypt etsingen går. Det blir det samme som alle andre sårskader. Lenke til kommentar
Dragavon Skrevet 12. mars 2015 Del Skrevet 12. mars 2015 Er det mulig å se på solformørkelsen på fredag med f.eks. 4 lag sterke solbriller? For sent ute til å kjøpe noe, og har masse solbriller liggende For sent ute? Du har en uke på deg, gå på en jernvarehandel og kjøp glass til sveisebriller Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 13. mars 2015 Del Skrevet 13. mars 2015 For sent ute? Du har en uke på deg, gå på en jernvarehandel og kjøp glass til sveisebriller ... som heller ikke er trygt. Lenke til kommentar
TI-83 Skrevet 13. mars 2015 Del Skrevet 13. mars 2015 Med fare for at jeg ikke forstår hva du mener med "teknologisk singularitet": nei, og jeg skjønner ikke hvorfor du tror det, ettersom det ikke har noen sammenheng. Nei, jeg kjenner mange som ikke alltid har en løsning på lur. Og jeg skjønner ikke hva dette har noe med the halting problem å gjøre. For kunstig intelligens vil den bare bli bedre, og også klare å finne suboptimale løsninger på problemer. Teknologisk singularitet: at teknologien blir mer intelligent enn mennesket. Jeg sa ikke jeg tror det eller det, jeg lurer på om det er en sammenheng. Men du hevder det ikke er det... Kunstig intelligens vil bare bli bedre, ja, men det er logisk umulig å lage et program som analyserer to andre (ulike) programmer, og avgjør om de gjør det samme. Det er helt tydelig begrensninger. Nei, ikke alle har noe svar, men mennesket vil alltid handle på noe vis, det er ikke slik at vi får "runtime error" og bare stopper. Lenke til kommentar
Krozmar Skrevet 13. mars 2015 Del Skrevet 13. mars 2015 Nei, ikke alle har noe svar, men mennesket vil alltid handle på noe vis, det er ikke slik at vi får "runtime error" og bare stopper. Jeg bare måtte snike inn en komentar her.. Det kan diskuteres, masse mennesker med hjerneskade og andre mentale lidelser som vi kan fort definere med en slags "runtime error". Evnt IO failure Ligger jo en del mennesker i koma.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå