Lami Skrevet 9. mars 2015 Del Skrevet 9. mars 2015 Ja kom på det selv etterpå, mente sånne som krever inn penger, takk for svar! Lenke til kommentar
Delvis Skrevet 10. mars 2015 Del Skrevet 10. mars 2015 Hva heter en sånn dings som dette? Brukes til å brenne vekk gummien på ledninger med en slags stråle mens den holdes litt på avstand. Lenke til kommentar
aklla Skrevet 10. mars 2015 Del Skrevet 10. mars 2015 Var hos legen i stad og tok blodprøve, hun stakk meg en hel del for å finne blod. Men, etter sånn 3 stikk begynte jeg å besvime, tror jeg var helt borte noen sekunder. Hun hadde enda ikke tatt noe blod, det gjorde nevneverdig vondt og jeg er ikke redd for sprøyter. Hun stakk meg sånn 10 ganger til etterpå uten at jeg hadde noe problem med det. Var heller ikke svimmel eller noe etterpå. God forklaring på hva som skjedde? Skulle ikke vært noe problem verken psykisk eller fysisk vil jeg tro. Lenke til kommentar
Delvis Skrevet 10. mars 2015 Del Skrevet 10. mars 2015 Høres helt vilt ut. En amatør som ikke vet hva hun gjør?? Har tatt blodprøve utallige ganger, og aldri opplevd at de har problem finne hvor, ei heller mer enn et stikk. Lenke til kommentar
Jotun Skrevet 10. mars 2015 Del Skrevet 10. mars 2015 Det er slett ikke uvanlig. Det som er uvanlig er hvis akila ikke er normalt vanskelig å ta prøver av.... Men stress eller andre ting kan påvirke hvordan lett det er å ta prøver. Lenke til kommentar
aklla Skrevet 10. mars 2015 Del Skrevet 10. mars 2015 (endret) Jeg er veldig vanskelig å ta blodprøve av, sist gang, ett annet sted og lege, hadde de like store problemer.. Men, nå var det ikke antall stikk som var temaet, men hvorfor jeg besvimte før hun hadde tatt blod... Er som nevnt ikke redd sprøyter, det var heller ikke spesiellt vondt. Endret 10. mars 2015 av aklla Lenke til kommentar
del_diablo Skrevet 10. mars 2015 Del Skrevet 10. mars 2015 Så har du tykk hud, eller er ikke blodårene spesielt synlig? Lenke til kommentar
aklla Skrevet 10. mars 2015 Del Skrevet 10. mars 2015 (endret) Dype blodårer var vel problemet, altså lenger unna huden enn vanlig, derav også lite synlig og vanskelig å treffe. Samt at jeg hadde litt små blodårer, fikk ikke spist frokost i dag så hun antok det var det som var grunnen. Endret 10. mars 2015 av aklla Lenke til kommentar
Jotun Skrevet 10. mars 2015 Del Skrevet 10. mars 2015 Kona mi er akkurat lik. Umulig å ta prøver av, samt at med en gang de begynner å rote etter årene så svimer hun av. Og etter det er det mye verre for da får man ofte litt blodtrykksfall og enda mer sammentrukne blodårer. Hos meg er det helt annerledes. Der kan de omtrent stikke i blinde og det fosser ut. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 10. mars 2015 Del Skrevet 10. mars 2015 Jeg er veldig vanskelig å ta blodprøve av, sist gang, ett annet sted og lege, hadde de like store problemer.. Men, nå var det ikke antall stikk som var temaet, men hvorfor jeg besvimte før hun hadde tatt blod... Er som nevnt ikke redd sprøyter, det var heller ikke spesiellt vondt. Det er vel en psykisk reaksjon. Er ikke spesielt uvanlig. AtW Lenke til kommentar
aklla Skrevet 10. mars 2015 Del Skrevet 10. mars 2015 (endret) Det er vel en psykisk reaksjon. Er ikke spesielt uvanlig. AtW Hvorfor får man en så kraftig psykisk reaksjon på noe man egentlig ikke er bekymret for? Høres ut som en enorm bakdel om man ser på evolusjon, egentlig burde man vel få ett adrenalinrush og gå i "fight or flight"-modus... Edit: Endte forøvrig med at blodprøven ble tatt på baksiden av hånden for den som lurer. Endret 10. mars 2015 av aklla Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 10. mars 2015 Del Skrevet 10. mars 2015 Det er vel en psykisk reaksjon. Er ikke spesielt uvanlig. AtW Hvorfor får man en så kraftig psykisk reaksjon på noe man egentlig ikke er bekymret for?Høres ut som en enorm bakdel om man ser på evolusjon, egentlig burde man vel få ett adrenalinrush og gå i "fight or flight"-modus... Edit: Endte forøvrig med at blodprøven ble tatt på baksiden av hånden for den som lurer. En enorm bakdel høres det jo ikke ut som, enn så lenge det samme ikke skjer når du støtter på en bjørn i skogen eller noe liknende. Forøvrig evolusjonerer man ikke fram til perfeksjon, man evolusjonerer fram til "akkurat godt nok til å sette levedyktige barn til verden" AtW Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 10. mars 2015 Del Skrevet 10. mars 2015 Hvilken flymodell er dette? http://www.nrk.no/troms/_-skremmende-fa-reisende-1.12248646 http://gfx.nrk.no//cNFOsCZIO_b_TFyzeLvULAcMTitid2w34PgyVkCPg8sg Lenke til kommentar
Starbuck Skrevet 10. mars 2015 Del Skrevet 10. mars 2015 Til og med en lenke til en annen artikkel i artikkelen din. http://www.nrk.no/troms/flyruten-som-skal-forene-nordkalotten-apnes-snart-1.12063562 "Flytypen som skal anvendes er en Saab 340 med plass til 33 passasjerer" Lenke til kommentar
TheHvidsten Skrevet 10. mars 2015 Del Skrevet 10. mars 2015 Jeg så ikke den lenken så jeg gikk en litt lenger vei, men kom frem til samme resultat Den lange veien: Jeg gikk til Tromsø lufthavn sine hjemmesider og fant avganger til Oulu. Så da hvilket flyselskap det var. Slo opp flyselskapet på wikipedia og så at de hadde én flytype med plass til 33 passasjerer, og at det var Saab 340. Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 10. mars 2015 Del Skrevet 10. mars 2015 Hvem produserer colaen i dispenser på IKEA? Lenke til kommentar
Laserbeam Skrevet 10. mars 2015 Del Skrevet 10. mars 2015 Anågende blodårer som er vanskelig å finne. Mine blodårer er også ganske vanskelig å finne når jeg skal ta blodprøve, sykepleierne kaller dette for "rullende årer". Blodårene kan også være vanskelig å finne hvis man er litt kald (da blodårer har lett for å trekke seg veldig sammen når man er litt kald), og en teknikk som ofte brukes er å legge en varm (og fuktig) klut på armen til pasienten noen minutter. Blodårene vil da utvide seg og være mer synlig, og lettere å finne, når man kjenner etter for å prøve å finne en. Lenke til kommentar
Kakofoni Skrevet 10. mars 2015 Del Skrevet 10. mars 2015 (endret) Hvorfor får man en så kraftig psykisk reaksjon på noe man egentlig ikke er bekymret for? Høres ut som en enorm bakdel om man ser på evolusjon, egentlig burde man vel få ett adrenalinrush og gå i "fight or flight"-modus... Det kalles en vasovagal respons, og den er en mer primitiv respons (men av samme type) som "fight or flight", som utløses når mer komplekse responser som FoF ikke fungerer, funksjonelt kan den kalles en "spille død"-atferd, og er altså en fylogenetisk eldre respons. Vasovagal respons observeres ofte i forbindelse med blod, en eldre professor jeg har hatt som er professor i biopsykologi har alltid hatt denne responsen i møte med blod -- det sier litt om hvor standhaftig og automatisk den er, med tanke på hans yrke. Jeg vet ikke helt hva som er så spesielt med akkurat blod som utløser denne responsen. Du kan sjekke ut polyvagal teori. Endret 10. mars 2015 av Kakofoni 2 Lenke til kommentar
aklla Skrevet 10. mars 2015 Del Skrevet 10. mars 2015 Virker litt logisk, ettersom det ikke var en fight or flight-type situasjon, rolig og "trygt" der man vet hva og hvorfor noe skjer. Fight or flight hos legen er på en måte umulig Jeg har forøvrig aldri hatt denne reaskjonen før, det var heller ikke noe blod involvert direkte, men skulle jo bli og var forventet. Interessant reaksjon egentlig. Lenke til kommentar
StormEagle Skrevet 12. mars 2015 Del Skrevet 12. mars 2015 Fungerer dette? Altså å seile direkte mot vinden med en vindmølle som driver en propell? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå