U1ven Skrevet 8. mars 2015 Del Skrevet 8. mars 2015 Dette er helt sikkert noe jeg burde visst. Har en ganske stor yuccapalme i huset og har tenkt mye på hvordan i all verden en slik plante, med kun store blader og nye skudd har klart å formere seg. Vet at planter som aloe vera o.l kan få "babyplanter" fra røtter. Gjelder det alle plantevekster uten frø/pollen? Lenke til kommentar
rankine Skrevet 9. mars 2015 Del Skrevet 9. mars 2015 Dette er helt sikkert noe jeg burde visst. Har en ganske stor yuccapalme i huset og har tenkt mye på hvordan i all verden en slik plante, med kun store blader og nye skudd har klart å formere seg. Vet at planter som aloe vera o.l kan få "babyplanter" fra røtter. Gjelder det alle plantevekster uten frø/pollen? Fra Wikipedia: "Planten blomstrer om sommeren og har flotte hvite blomstrer, men for at pollineringen skal være vellykket trengs en spesiell møll som ikke finnes utenfor nord- og sentral-Amerika." Den får altså blomster og formerer seg som vanlig med pollen, men ikke så lenge den står inne. Jeg vil tro den mangler lys og varme for å blomstre, da en mexicansk sommer har betraktelig mer av begge enn det er i stuen din. Lenke til kommentar
M98kF1 Skrevet 9. mars 2015 Del Skrevet 9. mars 2015 Kjøpte meg en slik boks med trykkluft på biltema: http://www.biltema.no/no/Kontor---Teknikk/Datamaskin/Tilbehor/Luftspray-23556/ [....] når jeg brukte den så luktet det butan eller propan av den. Hvorfor i all verden putter de ikke bare ufarlig nitrogen i en slik flaske? [...] Fordi propan/butan blandinger er veldig lette å bruke i en sprayboks. Nesten bare å helle propan/butan i boksen og så klemme på lokket. Du får masse (flytende) gass i en liten og lett boks ved bare noen få bars trykk og du får omtrent konstant trykk så lenge det finnes kondensert gass i boksen. Før brukte man http://en.wikipedia.org/wiki/Chlorofluorocarbon men det var kjipt for ozonlaget... Skulle man brukt nitrogen eller luft ville det enten blitt veldig fort tomt i boksen (10 bar i en 250mL boks er bare 2,5 normalliter luft) eller boksen måtte blitt betydelig tyngre, dyrere og farligere (en vanlig sprayboks har makstrykk på ca 10-12 bar og arbeidstrykk på 3-4-5 bar, skulle man fått nevneverdige mengder nitrogen i en slik boks må man minst opp i 50 bar) 1 Lenke til kommentar
Khaffner Skrevet 9. mars 2015 Del Skrevet 9. mars 2015 Betaler VG og Dagbladet for å ha avisen sin plassert fremst og nederst på stativene i butikken? Der jeg var la jeg også merke til at Aftenposten sin barneavis var plassert øverst/bakerst i stativet, en veldig lite typisk plassering av et produkt rettet mot barn. Lenke til kommentar
U1ven Skrevet 9. mars 2015 Del Skrevet 9. mars 2015 Dette er helt sikkert noe jeg burde visst. Har en ganske stor yuccapalme i huset og har tenkt mye på hvordan i all verden en slik plante, med kun store blader og nye skudd har klart å formere seg. Vet at planter som aloe vera o.l kan få "babyplanter" fra røtter. Gjelder det alle plantevekster uten frø/pollen? Fra Wikipedia: "Planten blomstrer om sommeren og har flotte hvite blomstrer, men for at pollineringen skal være vellykket trengs en spesiell møll som ikke finnes utenfor nord- og sentral-Amerika." Den får altså blomster og formerer seg som vanlig med pollen, men ikke så lenge den står inne. Jeg vil tro den mangler lys og varme for å blomstre, da en mexicansk sommer har betraktelig mer av begge enn det er i stuen din. Ah! Burde kanskje sjekket det opp selv, men mye artigere å spørre her Helt sykt at den blomstrer, ville aldri i verden tippet det. Leser også at aloe vera planten blomstrer. Men da kommer oppfølgningspørmålet: Hvordan formerer/formerte planter uten pollen/frø i det hele tatt? Lenke til kommentar
aklla Skrevet 9. mars 2015 Del Skrevet 9. mars 2015 Dette er helt sikkert noe jeg burde visst. Har en ganske stor yuccapalme i huset og har tenkt mye på hvordan i all verden en slik plante, med kun store blader og nye skudd har klart å formere seg. Vet at planter som aloe vera o.l kan få "babyplanter" fra røtter. Gjelder det alle plantevekster uten frø/pollen? Fra Wikipedia: "Planten blomstrer om sommeren og har flotte hvite blomstrer, men for at pollineringen skal være vellykket trengs en spesiell møll som ikke finnes utenfor nord- og sentral-Amerika." Den får altså blomster og formerer seg som vanlig med pollen, men ikke så lenge den står inne. Jeg vil tro den mangler lys og varme for å blomstre, da en mexicansk sommer har betraktelig mer av begge enn det er i stuen din. Yuccapalme kan også formere seg via babyplanter fra røtter merket jeg hjemme, på samme måte som aloe vera. For ett par måneders tid siden hadde ihvertfall en 15cm yuccapalme kommet opp ved siden av min andre yuccapalme. Riktignok døde denne etter relativt kort tid, men de kan nå åpenbart formere seg uten møll fra afrika og mexicansk sommer Lenke til kommentar
Twinflower Skrevet 9. mars 2015 Del Skrevet 9. mars 2015 Hvorfor blir barberblad slitt av å kutte hår? Er de designet slik for maksimal inntjening eller vil er sterkt materiale (f.eks stål) uansett bli slitt av å skjære et mykere materiale over tid? Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 9. mars 2015 Del Skrevet 9. mars 2015 Hvorfor blir barberblad slitt av å kutte hår? Er de designet slik for maksimal inntjening eller vil er sterkt materiale (f.eks stål) uansett bli slitt av å skjære et mykere materiale over tid? Blader blir mindre skarpe over tid uansett, men det kan slipes da. AtW Lenke til kommentar
Tunky Skrevet 9. mars 2015 Del Skrevet 9. mars 2015 Mener å ha lest at hvis noen kjøper et sete på NSB sine tog med nummererte seter, så er det setet reservert for hele reisen, selv om man bare skal noen stopp. Stemmer det? Det virker som et dumt system i alle fall. Lenke til kommentar
koots Skrevet 9. mars 2015 Del Skrevet 9. mars 2015 Kan da ikke stemme. Tok toget Kongsberg-Oslo for et par uker siden med nummerert sete. Skulle egentlig gå på i Bø men det gikk ikke da toget da var fult. Et par stopp senere, altså fra Kongsberg var det plass Lenke til kommentar
HansiBanzi Skrevet 9. mars 2015 Del Skrevet 9. mars 2015 Hvorfor blir barberblad slitt av å kutte hår? Er de designet slik for maksimal inntjening eller vil er sterkt materiale (f.eks stål) uansett bli slitt av å skjære et mykere materiale over tid? Blader blir mindre skarpe over tid uansett, men det kan slipes da. AtW Dette, sammen med at hår egentlig ikke er spesielt svakt. Det er bare tynt. Lenke til kommentar
Lami Skrevet 9. mars 2015 Del Skrevet 9. mars 2015 En regel når man er syk er å unngå søtsaker pga det mater bakteriene og svekker immunforsvaret, men hvor mye er det snakk om før det har betydning? Vil det være katastrofe å spise 4 ruter med melkesjokolade? Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 9. mars 2015 Del Skrevet 9. mars 2015 (endret) En regel når man er syk er å unngå søtsaker pga det mater bakteriene og svekker immunforsvaret, men hvor mye er det snakk om før det har betydning? Vil det være katastrofe å spise 4 ruter med melkesjokolade? Det har jeg aldri hørt om. Bare spis melkesjokolade. Sukker øker betennelsesnivået i kroppen, noe som normalt ikke er bra, men det trenger ikke være skadelig når man er syk. Betennelse er jo immunforsvaret i aksjon. Endret 9. mars 2015 av Emancipate Lenke til kommentar
Kakofoni Skrevet 9. mars 2015 Del Skrevet 9. mars 2015 Er litt overrasket over at det har noen effekt i det hele tatt. Lenke til kommentar
U1ven Skrevet 9. mars 2015 Del Skrevet 9. mars 2015 Om det så har en effekt så vil det være veldig vanskelig å spesifisere en eksakt betydning da det kan variere veldig mellom mennesker, som alt annet. Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 9. mars 2015 Del Skrevet 9. mars 2015 Det mange "grener" av immunforsvaret, sannsynligvis bekjemper ikke kroppen infeksjon hverken bedre eller dårligere med litt sukker. Men noen med sykdommer i immunforsvaret mener de blir bedre (i ledd, f.eks.) av å kutte ut sukker. Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 9. mars 2015 Del Skrevet 9. mars 2015 Vil det finnast vanlige sjukdommar som ein bør svelte ut ved å kutte sukkerinntaket? Ved sjukdom er det vanlig å få dårlig appetitt, så då burde vell sukker være ein grei måte å få i seg næring på? Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 9. mars 2015 Del Skrevet 9. mars 2015 Vil det finnast vanlige sjukdommar som ein bør svelte ut ved å kutte sukkerinntaket? Ja, diabetes. Og som sagt noen med autoimmune sykdommer. Og dessuten irritabel tarm-syndrom. Der en low-fodmap diett virker ved å sultefore enkelte bakterier i tarmen. Men da er det spesifikke sukkertyper man skal unngå, ikke bare vanlig sukker. http://en.wikipedia.org/wiki/FODMAP Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 9. mars 2015 Del Skrevet 9. mars 2015 (endret) En tegneserie, der torpedo er navnet på serien, og bande betyr stripe (som i tegneseriestripe). http://en.wikipedia.org/wiki/Torpedo_%28comics%29 Edit: jeg skøyt litt fra hofta. Jeg la ikke merke til at torpedo-serien er spansk, mens "Bande dessinée" var fransk... Kanskje du mente en bande med torpedoer (altså folk som krever inn penger)? Endret 9. mars 2015 av Emancipate Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå