Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kanskje ikke så snedig, og mye mulig jeg høres gammel og grinete ut, men er det en grunn til at lyden på konserter gjerne er skrudd noe så inni hampen høyt? Jeg pleier ikke klage, men enkelte ganger sitter jeg nesten bare å ønsker meg hørselvern...

Endret av CFM
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Kanskje ikke så snedig, og mye mulig jeg høres gammel og grinete ut, men er det en grunn til at lyden på konserter gjerne er skrudd noe så inni hampen høyt? Jeg pleier ikke klage, men enkelte ganger sitter jeg nesten bare å ønsker meg hørselvern...

Syns nesten det er verre at kinolyd er så høy. Pleier ha med ørepropper på konserter og bruker dem som regel når uintressante oppvarmingsband spiller. For så å ta de ut når de jeg vil høre begynner. På konsert er det som regel greit med høyt når du liker noe syns jeg.

Lenke til kommentar

Har ikkje dokumentasjon på dette, men eg mistenker at dei fleste lydteknikkere og andre som liksom forstår seg på lyd har pådratt seg hørselsskade og dermed stiller lydvolumet slik at det passar deira hørsel.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Har ikkje dokumentasjon på dette, men eg mistenker at dei fleste lydteknikkere og andre som liksom forstår seg på lyd har pådratt seg hørselsskade og dermed stiller lydvolumet slik at det passar deira hørsel.

Og ikke bare det - de liker for høy lyd, det er derfor de har pådratt seg hørselsskade. Og nå stiller de lyden så høyt at det høres ut for dem (som nå er hørselsskadde) sånn de likte det da de hadde det så høyt at de pådro seg hørsselsskade i første omgang. For alle andre høres et enda høyere ut.

Noe av det som irriterer meg mest er når folk skrur på høy lyd (på TV etc) og så bare går. Greit at de må ha på høyt når de ser på, fordi de har valgt å skade hørselen sin med å ha på for høyt, men når de ikke er tilstede??? Dårlig empati i tillegg til hørselen.

Endret av Emancipate
  • Liker 1
Lenke til kommentar

For min del går det ikke ann å dra på konsert uten øreplugger. Det er utrolig høyt og skjønner ikke hvordan noen kan høre uten ørepropper. Trenger ikke å være langt inni, men å ha de litt inni er faktisk perfekt for min del. Fortsatt høyt men ikke for høyt at det blir ubehagelig, skal trossalt være en god opplevelse å være på konsert!

Men ja, høyttalerne på konserter går jo høyt opp i luften ned mot publikum bak, så skjønner ikke poenget med å spille så høyt når alle kan høre det like bra ca.

Men for filmer så er det en grense, ihvertfall slik det var når jeg var med å lage en film som ble spilt hos Bergen Kino. Det var noe med 80-85 decibel som jeg skulle holde meg innenfor.

Men Transformers for eksempel, har styrke på rundt 90 dB gjennom hele filmen (ifølge artikler om dette på nett), og rundt 120 dB i spektakulære scener i filmen, like mye som et jet motor fra 10 meters avstand...

Har lest at det ikke er grense på hvor høyt volum de har når de lager film. Det er egentlig utrolig.. Noen ganger er visse scener veldig høye.. Hva er poenget!

Endret av Lami
Lenke til kommentar

Og ikke bare det - de liker for høy lyd, det er derfor de har pådratt seg hørselsskade. Og nå stiller de lyden så høyt at det høres ut for dem (som nå er hørselsskadde) sånn de likte det da de hadde det så høyt at de pådro seg hørsselsskade i første omgang. For alle andre høres et enda høyere ut.

Noe av det som irriterer meg mest er når folk skrur på høy lyd (på TV etc) og så bare går. Greit at de må ha på høyt når de ser på, fordi de har valgt å skade hørselen sin med å ha på for høyt, men når de ikke er tilstede??? Dårlig empati i tillegg til hørselen.

Folk med hørselsskade tåler ikke høyere lyder, i den grad det er noen forskjell er det motsatt.

AtW

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det er noen grenser for konsertlyd, men de blir ikke alltid fulgt, og de er ganske høye, grunnen er nok i utgangspunktet at høy musikk gir en sterkere følelsesmessig respons, men jeg er enig i at det går for langt på konsert.

AtW

Lenke til kommentar

Godt å høre det ikke bare er meg! Jeg verdsetter mye heller lydkvalitet fremfor lydtrykk mot brystet.

På konserten i dag var miksepulten plassert bakerst i salen. Salen skrår ned mot scena og det var en søyle med høyttalere som hang i taket på hver side foran scena og pekte ned mot publikum. Jeg satt midt i salen nærmere scena enn bakveggen, noe som er en ganske grei plass rent lydmessig.

Her tror jeg at siden salen skrår nedover mot scena og at høyttalerne var vendt ganske mye bedover så absorberte salen mye av lyden før den nådde miksepulten. Muligens derfor det var så høy lyd. Det beste hadde vært å hatt miksepulten i midten, men det er ikke denne salen konstruert for, merkelig nok siden det er en ny og flott kultursal...

• Liker 1
Lenke til kommentar

Folk med hørselsskade tåler ikke høyere lyder, i den grad det er noen forskjell er det motsatt.

AtW

Så de skrur bare opp volumet for å plage seg selv? :hmm:

De skrur opp lyden fordi de trenger et lavere minimumsnivå for å høre, de tåler ikke et høyere maksimumsnivå.

AtW

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har jobbet med et par titalls lydteknikere, og de fleste - spesielt på profesjonelt nivå - er klar over at de lever av hørselen sin, og behandler den deretter. De er flittige brukere av hørselvern, men disse er av en bedre sort en de standard "klem flate og stapp inn i ørene" proppene som deles ut gratis. De er støpt til øregangen og gir en så flat som mulig demping (altså alle frekvenser tilnærmet like mye).

Vi har såvidt jeg vet ingen lovgivning som begrenser lydtrykket på konserter slik de har i f.eks Danmark. Det er likevel retningslinjer som de fleste forholder seg til. Det går hovedsaklig på volum over tid, ikke bare maksimalt lydtrykk. Dette måles ofte under konserter, men da stort sett fra front-of-house der lydtekniker står. Det gir et annet lydtrykk enn det som oppleves i nærhet av høyttalerne.

Personlig plages jeg sjeldent av det, men har forståelese for de som syns det blir for høyt. Spesielt i lokaler hvor det er lagt opp til at man kan prate sammen osv. Det blir fort slitsomt.

Lenke til kommentar

I små lokaler er lyden ofte tvunget til å være høy på grunn av trommesett. Du kan skru ned gitaren hvis den er for høy, men trommene er jævlig høye samme hva du gjør. Ofte er det så ille at trommene alene, uten å være mikket opp, kan være potensielt skadelige. Men resten av instrumentene må også høres, så da må du skru opp dem tilsvarende. Og trommene må gjennom diverse miksing for å høres bra ut, så da må de mikkes opp og volumet skrus enda høyere.

I store lokaler kan situasjonen være bedre, men jeg har sett alt for mange ganger at publikum er høylytt misfornøyde hvis musikken ikke er høy nok til å få ølen til å riste i glasset som i Jurassic Park. Tro meg, de jeg vet om som er mest ivrige etter å kunne ha trygge lydnivåer er lydteknikere, men det er ofte umulig.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...