Gjest Slettet+45613274 Skrevet 27. februar 2015 Del Skrevet 27. februar 2015 Når jeg skriver "ping vg.no" i cmd får jeg vite ip-adressen til det domenet. Hvordan vet pcen min det? Selv når jeg ikke er koblet til Internett så får jeg vite ip-en. IPer du har vært i kontakt med lagres i system32/drivers/etc/hosts, så du slipper å kontake en DNS-server hver gang du vil inn på siden. Var noe sånt jeg tenkte meg, så jeg testet også å skrive inn testing.com (som jeg aldri har vært inne på før) og jeg fikk likevel opp ip-en! Lenke til kommentar
Chris93 Skrevet 27. februar 2015 Del Skrevet 27. februar 2015 Som sagt, noen IP-er lagres lokalt og du trenger ikke å være online for å finne dem. Dersom du prøver å nå en side du aldri har lastet før så vil PC-en din kontakte en DNS-server og få svar. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274 Skrevet 27. februar 2015 Del Skrevet 27. februar 2015 Som sagt, noen IP-er lagres lokalt og du trenger ikke å være online for å finne dem. Dersom du prøver å nå en side du aldri har lastet før så vil PC-en din kontakte en DNS-server og få svar. Uten internettilkobling? Lenke til kommentar
Crowly Skrevet 27. februar 2015 Del Skrevet 27. februar 2015 Hvilken ip får du? 127.0.0.1 er din egen pc. Mulig routern din har en caching funksjon. Uten kontakt med en dns eller noen form for caching så skal du ikke få opp noe. Lenke til kommentar
Chris93 Skrevet 27. februar 2015 Del Skrevet 27. februar 2015 Ja, tidligere aksesserte websider vil ha IP - URL(webside) lagret lokalt, og du vil kunne finne IP-en uten internett-tilkobling. Routeren din kan også gjøre dette, alt etter som. Du må ha internett-tilkobling for å kunne vite IP til URL-er du aldri har aksessert. DNS er kort sagt en liste over IP-er og navn, som f.eks websider. Når man ikke kjenner IP-en til et navn må man spørre en server som kjenner navnet. Slike lister i forskjellig skale kan finnes på din PC, router osv og på internett. Dersom du ikke har internett kan du likevel spørre og se om f.eks routeren din vet det. Jeg er kongen over gode forklaringer Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274 Skrevet 27. februar 2015 Del Skrevet 27. februar 2015 (endret) Har basic kjennskap til hva dns er Det var ikke 127.0.0.1 Det rare er at dette var i win xp som kjørte virtuelt på en win7 pc. Xp-en har aldri hatt internettilgang og på dette tidspunktet hadde ikke win7 det heller. Edit: når jeg tenker meg om så hadde win7 kontakt med en lokal server (dette var på jobb), men win xp hadde ikke kontakt med noe. Endret 27. februar 2015 av Slettet+45613274 Lenke til kommentar
Nerowulf Skrevet 28. februar 2015 Del Skrevet 28. februar 2015 Man sier man bruker mer energi når man sover enn når man ser på TV. Hvor i energi-forbruk ligger dataspilling? Lenke til kommentar
Khaffner Skrevet 28. februar 2015 Del Skrevet 28. februar 2015 Alkohol, selv i små mengder (som f.eks pils) dehydrerer kroppen, vann hydrerer kroppen. Hvor liten prosentandel alkohol i vann må til for å "gå i null? Lenke til kommentar
Jotun Skrevet 28. februar 2015 Del Skrevet 28. februar 2015 Hvor stor kapasitet i liter/min eller passende enhet har oppkastende voksen mann? Lenke til kommentar
KoKo_ Skrevet 28. februar 2015 Del Skrevet 28. februar 2015 Hvor langt tilbake i tid/slektledd er den lengste rekken av dokumenterte slektledd til en person? Og hvem? Lenke til kommentar
rankine Skrevet 28. februar 2015 Del Skrevet 28. februar 2015 Alkohol, selv i små mengder (som f.eks pils) dehydrerer kroppen, vann hydrerer kroppen. Hvor liten prosentandel alkohol i vann må til for å "gå i null?Mener å ha lest rundt 8-10 eller noe. Pils skal i hvert fall være netto hydrerende. Skal se om jeg finner noen kilder Lenke til kommentar
aklla Skrevet 28. februar 2015 Del Skrevet 28. februar 2015 Ut fra det jeg har lest er vanlig øl netto dehydrerende, fordi man urinerer mer enn man drikker. Aner ikke hvor grensen går, men for lenge siden drakk man gjerne ca 0,5% øl da dette var mye renere enn vanlig vann. http://alcoholmastery.com/does-beer-hydrate-or-dehydrate-the-body/ Lenke til kommentar
rankine Skrevet 28. februar 2015 Del Skrevet 28. februar 2015 Ut fra det jeg har lest er vanlig øl netto dehydrerende, fordi man urinerer mer enn man drikker. Aner ikke hvor grensen går, men for lenge siden drakk man gjerne ca 0,5% øl da dette var mye renere enn vanlig vann. http://alcoholmastery.com/does-beer-hydrate-or-dehydrate-the-body/ Ikke akkurat en god kilde, han sier ingenting om hvor han får tallene fra, og siden er en anti-alkohol-nettside som sikkert ikke er nøytral. Denne siden linker til noen studier som er utført, og resulatene viser at øl er hydrerende, men ikke like effektivt som vann. Lenke til kommentar
aklla Skrevet 28. februar 2015 Del Skrevet 28. februar 2015 Har sett på flere kilder som støtter det jeg skrev, men, er jo begrenset hvor mye jeg gidder å ta med, så tok bare det første og beste Lenke til kommentar
Kakofoni Skrevet 28. februar 2015 Del Skrevet 28. februar 2015 Hvis det da stemmer at øl er netto hydrerende, hva er grunnen til at man blir dehydrert dagen derpå? Lenke til kommentar
U1ven Skrevet 28. februar 2015 Del Skrevet 28. februar 2015 Kan man bli syk av sine egne bakterier etter man har blitt frisk? Altså, bakterier wn har etterlatt seg på fjernkontroll e.l 1 Lenke til kommentar
Centrux Skrevet 1. mars 2015 Del Skrevet 1. mars 2015 Dette har sikkert blitt drøftet i hjel, men jeg lurer på om noen enkelt kan forklare dette:Lastet ned et bilde av den berømte kjolen som sirkulerer nettet, og når jeg lastet den ned så hadde den fargen gull og hvit.Når jeg nå kikket på den kanskje 2 timer senere, så ser jeg den som blå og svart.Hvorfor endres mitt eget inntrykk angående hvilken farge kjolen har? Lenke til kommentar
Crowly Skrevet 1. mars 2015 Del Skrevet 1. mars 2015 Ifølge WIRED MAGAZINE forklares fargediskusjonen slik: Lyset entrer øyet - forskjellig bølgelengder korresponderer til ulike farger. Lyset treffer netthinnen bak i øyet hvor pigmenter fyrer opp nerveforbindelser til cortex, som er den delen av hjernen som setter sammen signalene og former et bilde. Første utbrudd av lys er laget av hvilke bølgelengder dagslyset reflekterer akkurat der og da, uansett hva du ser på. Hjernen din finner ut av hvilken farge lyset reflekterer av den tingen du ser på, og i hovedsak trekker den fargen bort fra «den ekte fargen på objektet». Lenke til kommentar
Kea Skrevet 1. mars 2015 Del Skrevet 1. mars 2015 Noen energidrikk-produsenter påstår at energidrikker hydrerer mer effektivt enn vann. Er dette i det hele tatt mulig? Jeg har alltid trodd at det ikke finnes noen mer hydrerende væske enn vann. Lenke til kommentar
Jotun Skrevet 1. mars 2015 Del Skrevet 1. mars 2015 Væsker med litt salt i hydrerer vel mer? Sånn i all enkelhet. Er vel derfor man tar salttabletter? Eller er det feil å si hydrerer når egenskapen handler mer om å holde på væsken? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå