Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Bedre kjøling = mer effekt.

Niks. Forbrenningsmotorer burde ligge på rundt 90-110 grader.

 

Forvarmt så kan du risikere at det skjærer seg, forlite varme er er også ikke noe gunstig.

 

Alle vannkjølte motorer har en termostat som gjør at motoren ikke får noe kjøling i det hele de første minuttene.

Nå var det hva som ga mest motoreffekt som var spørsmålet og ikke hva som gir lengst levetid på motoren. Jeg ble nysgjerrig på det samme spørsmålet.

Lenke til kommentar
når det er varmt eller jeg trener så synes blodårene mine mye bedre. hvorfor?

Fordi kroppen kvitter seg med overskuddsvarmen gjennom huden ved hjelp av svette. Når svetten fordamper tas det varme fra huden, som altså kjøles ned. Kroppen fortsetter å pumpe overskuddsvarmen ut til blodårene nærmest huden så lenge det er nødvendig. Måten dette reguleres på er at blodårene i huden utvides samtidig som svettekjertlene produserer væske som kan fordampe.

 

I kaldt vær er varmetap gjennom huden uønsket, så i kulde trekker blodårene i huden seg sammen og transporterer dermed mindre blod. I kaldt vær kan vi trene ganske mye uten å svette, i hvertfall hvis vi ikke har kledd oss for varmt.

 

Hunder har ikke svettekjertler og kvitter seg med overskuddsvarme ved å henge ut ei stor våt tunge og puste varm luft over den. Fuktigheten fordamper, og dette kjøler ned blodet i tunga. Elefanter bruker de digre ørene som kjøleribber, og vifter med ørene for å øke avkjølingen, spesielt etter en liten løpetur på savannen.

Lenke til kommentar

Et fartøy som går på diesel har en slags gløder som antenner dieselen for å få start på motoren men gløderen må bruke noen sekunder for å få antent dieselen, hvordan fungerer motoren for å få antent dieselen når motoren er i gang når den f.eks. er kald? For etter det jeg har lært på brannsikkerhetskurs, så trenger diesel en veldig høy temperatur for at den skal antennes.

Lenke til kommentar
Et fartøy som går på diesel har en slags gløder som antenner dieselen for å få start på motoren men gløderen må bruke noen sekunder for å få antent dieselen, hvordan fungerer motoren for å få antent dieselen når motoren er i gang når den f.eks. er kald? For etter det jeg har lært på brannsikkerhetskurs, så trenger diesel en veldig høy temperatur for at den skal antennes.

Diesel antennes ved komprimering, altså ved å trykke den sammen til den blir så varm at den antennes.

 

Når det er kaldt ute vil man ha problemer med å få varmet opp luft / diesel-blandingen nok til at den selvantenner, da kan man varme opp sylindrene slik at blandingen ikke avgir så mye varme til sylindrene. Det er denne oppvarmingen gløderen står for.

Endret av Zlatzman
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-uVTr2vDm

Er jeg spillegal når jeg sitter på skolen og nesten ikke kan

vente på å komme hjem og leke meg i assassins creed? ;D

Er bare sånn når det er et nytt spill eller et spill som er sjukt gøy!

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-uVTr2vDm
Er jeg spillegal når jeg sitter på skolen og nesten ikke kan

vente på å komme hjem og leke meg i assassins creed? ;D

Er bare sånn når det er et nytt spill eller et spill som er sjukt gøy!

 

Hva har det med snedige ting du lurer på?

 

Alt?

Lenke til kommentar
Har kongen lov til å konvertere til en annen religion?
Vill ledd godt den dagen kongen konverterer til Islam :p

 

Det er bare det at kongen er øverste leder i kirken og ikke har lov til å konverte såvidt jeg vet, men hvis det er slik har han ikke alle menneskerettighetene.

 

Eller tar jeg feil et sted?

Hvis han vil konvertere må han nok slutte i jobben men det samme gjelder jo forsåvidt en hvilkensomhelst prest. Jeg tror ikke vi kan snakke om begrensede menneskerettigheter all den tid han selv kan velge å endre sin egen situasjon.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...